Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Jag har alltid undrat varför folk talar så jävla gott om välfärden, trots att välfärden knappt existerar. Den kostar bara pengar och när man får hjälpen, så är det alltid något stolpskott som ska vara "läkaren".
Jag får känslan att välfärden är bara ett politiskt knep att köpa till sig röster. Politiker yrar om att "Rösta på oss, så får du detta! Dom andra betalar". Välfärden är alltså ett spel om andras pengar, fattiga som rika.
Hur skulle Sverige sett ut om vi avskaffade välfärden igenom sänkte skatten så vi endast hade det nödvändigaste? T.ex polis och brandkår samt akut vård. Skola, vårdcentral, A-kassa med mera kan säljas ut till folket tycker jag. Staten ska inte behöva lägga händerna på detta, dels för att dem klarar inte av det och privat utbildning är alltid bättre än statlig utbildning då konkurrensen styr att utbildningen måste vara bra.
Vad tror ni? Välfärden är skit och det är bara en politikergrej av allt för att plocka röster?
Jag tror att det beror på att många tror på ett solidariskt samhälle där vi tar hand om varandra, sjuka, gamla etc. Många tänker nog inte i termer av att det finns människor som missbrukar välfärden genom att sitta hemma och utnyttja systemen. Det handlar också om att man vill känna en stor social trygghet, en känsla.
Oavsett om det är högern eller vänstern som debatterar talas det om välfärdsstaten, om hur välfärden ska förvaltas och utvecklas i framtiden, välfärdens utmaningar och möjligheter. Inom socialpolitiken men också inom det ekonomiska området är välfärden ett ständigt återkommande tema.
Hur många är aktiva och läser statistiska forskningsrapporter, granskar de olika politiska partiernas budgetar? förmodligen inte en majoritet av befolkningen, utan istället är snabba nyheter och notiser mer populärt.
Om Sverige avskaffade välfärden på det sätt du nämner tror jag att det skulle bli massprotester och många skulle bli helt hysteriska, dels för att det är något nytt och dels för det socialdemokratiska arvet kring folkhemmet fortfarande har ett starkt grepp om väldigt många, sen finns det självklart andra faktorer.
Jag är själv för en liten stat, däremot är jag lite mer positivt inställd till a-kassa än vad du är, och att staten skapar mer intensiv för inhemsk fertilitet men utöver det förordar jag en förhållandevis liten stat som i det stora hela lägger fokus på olika kärnverksamheter.