Citat:
Ursprungligen postat av
Insertnickname
Visst finns det såna män. Såklart.
De är väl på samma nivå som radikalfeministerna egentligen.
Vi kan kalla dem radikalmaskulinister.
Nu tror jag vi, istället för att kasta skuld på alla män måste fokusera mer på dem. Varför blir de kriminella i större utsträckning? Varför är fler män än kvinnor hemlösa? Varför är det färre män som utbildar sig? Varför tar fler män livet av sig? Varför är de stökigast i klassrummen?
Är det egentligen män som är offren? Är det män som är förtryckta?
Det blir liksom underligt att män får skulden för att ha makten när många män känner sig som de förtryckta.
Varför män blir kriminella i högre utsträckning tror jag personligen ligger i biologin, kombinerat med sociala faktorer såklart. Mäns benägenhet till aggressivitet + riskbeteende +fysik utgör biologin. Detta kan vara positivt och negativt. Det blir negativt om det sociala omkring mannen inte fungerar ändamålsenligt under uppväxten.
Hemlösa, ja den är svår. Hänger delvis ihop med benägenhet till missbruk tror jag. Tycker dock att det är något som samhället borde satsa avsevärt mycket mer resurser på än vad som görs. Ingen hamnar på gatan för att de själva vill. De bör få hjälp, iallafall 9av10. Den tiondelen som inte förtjänar det är isåfall den som skadar andra människor, genom kriminalitet etc.
Männens utbildning är en svår fråga också. Inte tänkt klart kring den. Samma gällande att sitta stilla i skolan. Förr klarade ju pojkar av detta, när det fanns riktiga konsekvenser för dåligt uppförande. Kan vara så att pojkar+män är mer beroende av regler plus konsekvenser för att anpassa sig och förstå att det är allvar.
Är ju Sveriges samhällsproblem som stort, för lite krav och regler, framförallt konsekvenser av regelbrott lyser med sin frånvaro. Män är nog mer i behov av den militanta styrning än vad kvinnor är. (OBS, egen analys, ingen källa eller så)
Varför män tar självmord i högre grad än kvinnor finns det väl också olika teorier kring. En är att de lyckas bättre, att kvinnor misslyckas med sina försök. Denna tror jag dock inte på, därför att om man verkligen vill ta livet av sig är det inte svårt, man måste bara välja en säker metod. Kvinnor väljer osäkra metoder som att skära sig eller svälja tabletter, vilket jag tolkar som att de inte vill dö, snarare ett rop på hjälp.
Jag har en teori kring att män har svårare att hitta ett inre djup än kvinnor har. Män verkar mer beroende av materiella ting, prestationer samt hur de förefaller i andras ögon. Om de inte presterat något av materiella värden har de ingenting.
Kvinnor verkar mer nöjda med det lilla i livet, har lättare med sociala relationer, bättre emotionell kontakt med sig själv. Detta medför mening till livet, och resulterar i färre självmord.
Män i Sverige har inte generellt mer makt än kvinnor skulle jag säga. Möjligen att makten varierar för könen inom olika områden. Ekonomisk makt innehar män fortfarande. Men det har ju sina förklaringar och dessa är kvinnor lika bidragande till i princip.
Men i allmänhet är alla i Sverige av samma rättigheter och värde, på papper iallafall. Sen hur verkligheten ser ut är ju en annan ibland.