Citat:
"Jag ångrar att jag högg ner Saddam"
När de amerikanska trupperna tågade in i Bagdad för snart fyra år sedan var Kadhim al-Jubouri en av irakierna som högg ner Saddam-statyn. Tyngdlyftarmästaren i svart linne högg kraftfullt med sin slägga på bilder som kablades ut över världen.
I dag ångrar han sig, berättar The Guardian.
– Jag ångrar verkligen att jag högg ner statyn. Amerikanerna är värre än diktaturen. Det blir värre för varje dag som går, säger al-Jubouri.
Då har ändå al-Jubouri drabbats hårt av Saddam-regimen. Han kastades i Abu Ghraib-fängelset efter att ha klagat när Saddams bror Uday Hussien inte betalat för den motorcykelreparation som al-Jubouri utfört.
Han säger att Saddam var som Stalin men att man i alla visste vem som var ond och vem som var god.
En utav saddams ministrar var en mycket trevlig assyrier. Saddam var emot mudzahedinerna, inte kristna eller muslimer. När usa invaderade Irak, ignorerade dom assyrierna och andra kristna, usa gav kurderna t.o.m assyrisk mark. Saddam var långt ifrån perfekt, men han var mycket bättre än usa. Dessutom kostade sanktionerna 500.000 irakiska barns liv.