2018-12-22, 17:52
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
D
Nu kan ME drabbade personer ha bättre och sämre dagar, det syns inte på utsidan.
Självklar vill de planera för en återgång till skolan men frågan är om det är realistiskt.

De lärare som varit hemma hos flickorna har nog sett både bra dagar och mindre bra dagar annars är jag övertygad om att de meddelat rektorn.

Ja, lärarna, mentorerna, skolans rektor och annan adekvat personal har naturligtvis sett och förstått (eller nödgas att tro) att flickorna nödvändigtvis behövde hemundervisning. Spelades det teater ?

Familjen befann ju sig i en djup kris - sen åratal..
Citera
2018-12-22, 17:54
Medlem
Många vill se olika förmildrande omständigheter.
Den enda jag kan se som förmildrande var i så fall föräldrarnas eventuella psykiska sjukdom.
Faktum är att åtminstone en förälder mördade två barn som inte var dödssjuka och enligt vittnen som tex barnflickan och pianolärarinnan och skolans lärare hade god livskvalitet, klarade av både att umgås på söndagar och klarade skolan bra.
Ja, vi lär ju aldrig få veta varför och hur det gick till .
Jag tror jag skall lämna tråden för lite julfrid.

Mina tankar går till Agnes och Moa.
Citera
2018-12-22, 17:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Undrar vad det var för kurs H bokade sig på.. Kan vara Sc, Mundekulla?
Undrande 87 är en trovärdig postare, tycker jag. Hans inlägg är värda att läsa om.
"Att mamman bokade kurs dagarna innan detta hände får mig att TRO att hon inte var med på det här."

För flummig fakta för min del.
O planerade ända fram i mars, bekräftat av chefen. Ska man tolka det uttalandet så tänkte han sig inte heller nån död.

Jag tror det händer nåt abrupt som får dem att aktivera den forna "planen"; att de diffust och över tid har diskuterar sin svartsyn men bestämmer sig för ett datum dvs helgen

På tal om Mundekulla så kollade jag sångframträdande och såg sen denna bild:
https://a4-images.myspacecdn.com/images02/133/a1a8963c572741ee9c4857494cd8fc69/full.jpg
Citera
2018-12-22, 17:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror också att planen inte var definitiva från början utan mer som en "reservplan"

Någon skrev i tråden att Agnes fått nej på att testa en ny metod för att hon var i för dåligt skick.
Ev. kan H fått ett definitivt besked om sitt recidiv och dålig prognos. Flera i tråden har hävdat att cancern hade kommit tillbaka även Missan hade märkt att hon haft ont någon gång
Ja, nåt sånt. Ännu ett bakslag.
Citera
2018-12-22, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Partner , det innebär delägare, och det brukar innebära mycket stora inkomster och hög status inom företaget. Varför lämnade han det för att forska i moms? Hanna gick också ner i karriärsnivå till en tjänst på skatteverket. Kände de själva att de var stressade och ville ta det lugnare? Var det för barnens skull?
Personligen tycker jag hela flytten kan verka lite svår att förstå. De bodde på Näset i Gbg (Blågatan), ett ”bra” område i Gbg, och nästan ”hemma” för H, född i Västra Frölunda. Men efter bara ett år i huset flyttar de till Bjärred, där ingen släkt tycks finnas i närheten. Från två tjänster på EY till en på universitet och en på skatteverket. För mig låter det inte som ett byte uppåt, men jag kan ha skev syn på det hela.
Citera
2018-12-22, 18:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Att "utnyttja", inte ont anande vittnena "H" var också hänsynslöst. Kan väl kännas sådär, för dom - nu...
Ja fy fabian. Stå där så extremt nära mordet tidsmässigt sett och bevittna en del i en mordplan på barnen.
Citera
2018-12-22, 18:15
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Att mamman bokade kurs dagarna innan detta hände får mig att TRO att hon inte var med på det här."

För flummig fakta för min del.
O planerade ända fram i mars, bekräftat av chefen. Ska man tolka det uttalandet så tänkte han sig inte heller nån död.

Jag tror det händer nåt abrupt som får dem att aktivera den forna "planen"; att de diffust och över tid har diskuterar sin svartsyn men bestämmer sig för ett datum dvs helgen

På tal om Mundekulla så kollade jag sångframträdande och såg sen denna bild:
https://a4-images.myspacecdn.com/images02/133/a1a8963c572741ee9c4857494cd8fc69/full.jpg

Precis som du skriver " O planerade ända fram till mars". Ständigt denna ("vessla"), OH. Hur såg tillvaron ut för HB, framledes.. hur hade den sett ut överhuvudtaget ?, åren som förflutet. Barnen påstås ha blivit sjuka - skolan tillrättalägger allt den kan. Barnen och båda föräldrarna är döda. OH hängd.
Citera
2018-12-22, 18:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Den bilden du hittade gav mig kalla kårar, inte av L personligen men vad är det för flum
Citera
2018-12-22, 18:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Ja, ett bakslag av värsta sort, har man blivit uppbjuden en gång av liemannen så tror jag att man har en naturlig rädsla för att få dansa två gånger med honom, antar att den första dansen kostade på både fysiskt och mentalt.

Jag tror ju att det besked som paret fick var att den här gången fanns inte möjligheten att spela schack om utgången utan nu var det definitivt över, det och barnens sjukdom skickade dem över kanten till den mörka sidan och de bestämde sig för att avsluta allt lite fortare än de egentligen tänkt, därav det otroligt grymma sätt barnen fick dö på.
Citera
2018-12-22, 18:22
Medlem
Citat:
Highlightar två saker i dina inlägg.
Det är just de här sakerna tillsammans som jag inte riktigt begriper mig på:
- De är ganska välfungerande, nedtyngda av barnens sjukdom men inte mer än andra.
- De är aktiva gällande resor ända till Tyskland för nån ljusbehandling. De letar med "ljus och lykta".
- De är inte bakom flötet, de är inte depressivt passiva.

2017
Maj - A avslutar skolan och får hemundervisning 4 ggr/vecka, pappan har sen möte med rektorn, skolsköterskan och två lärare om A:s hemundervisning - att det fungerar bra.

I maj uppfattades M som pigg vid pianolektionerna.

M:s barnvakt träffar A regelbundet, varje söndag under ett år och skriver:
"Du var en av de starkaste personerna jag någonsin träffat. Trots din sjukdom bar du på en av de finaste personligheterna i världen."
"vi hade roligt ihop och minnena ger mig alltid ett litet leende."

Hon skriver lika positivt om M.

Juni - Båda föräldrarna är på möte om M:s skolgång inför hösttermin med specialpedagog och en skolsköterska. Möte med ny kurator ska anordnas. Planen är både skola och hemundervisning.
"Föräldrarna misstänkte att hon led av samma sjukdom även om diagnosen inte var fastställd ännu."

Ingen lärare verkar iaktta nåt speciellt gällande flickorna.
Inför hösttermin har båda hemundervisning. M ska inte spela piano mer.

Nog för att sjukdomen kan fluktuera men bilden stämmer inte riktigt med omgivningens presentation.
Skolan nämner en familj i kris men det verkar mer röra föräldrarna själva, döttrarna nämns inte som förändrade.
Det är som om de genomgår en metamorfos på väldigt kort tid, drar sig undan och mordplanerna startar i deras kokong.
Visst kan de bilda en självmordspakt, frågan är väl fortfarande varför.
Det (av mig) fetade: Jag vet, genom erfarenhet från mitt arbete inom psykiatrin, att man ofta inte får svar på just den frågan när någon väljer att ta sitt liv. Därvidlag skiljer sig nog inte självmordspakter från enskilda suicid,
Citera
2018-12-22, 18:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, ett bakslag av värsta sort, har man blivit uppbjuden en gång av liemannen så tror jag att man har en naturlig rädsla för att få dansa två gånger med honom, antar att den första dansen kostade på både fysiskt och mentalt.

Jag tror ju att det besked som paret fick var att den här gången fanns inte möjligheten att spela schack om utgången utan nu var det definitivt över, det och barnens sjukdom skickade dem över kanten till den mörka sidan och de bestämde sig för att avsluta allt lite fortare än de egentligen tänkt, därav det otroligt grymma sätt barnen fick dö på.

Kan tyvärr vara så
Citera
2018-12-22, 18:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Jag vet, genom erfarenhet från mitt arbete inom psykiatrin, att man ofta inte får svar på just den frågan när någon väljer att ta sitt liv. Därvidlag skiljer sig nog inte självmordspakter från enskilda suicid,
Det begriper nog de flesta. Utan att arbeta inom sjukvård eller psykiatri.

Men tyvärr - Det här fallet är inte jämförbart med varken enskilda suicid eller självmordspakter i tvåsamhet:

Frågan "varför" blir något suddigare i konturerna när två föräldrar - i gemenskap och samförstånd - mördar sina barn och sen tar livet av sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in