2018-12-18, 06:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag förstår att viktimologi är ett känsligt ämne, det kritiseras ofta för att vara just "victim blaming " men vad man vet om de här kräken som utför groteska våldshandlingar är att de utnyttjar svagheter - i det här fallet en situationell svaghet. Jag tycker inte det per se är att anklaga offret, utan säger något om kräken till förövare.

Det är ingen tillfällighet att seriemördare exempelvis ofta "jagar" prostituerade.(de är socialt utsatta och därmed perfekta offer)

Relativ svaghet är generellt sett en orsaksförklaring till våld på mikronivå, det kan handla om att utnyttja ett numeriskt övertag såsom i huliganbråk, eller i rån, men det betyder inte att klander bör läggas på offer, all klander ligger på förövarna. Så även i detta fall.
Viktimologi har inte ett dugg med victim blaming att göra. Det är ett vedertaget område inom kriminologi för att kartlägga en person som blivit mördad, speciellt vid spaningsmord för att försöka ringa in förövaren. Finns eventuella kontakter dem emellan, kan några mönster skönjas.

Viktimologi pratar om tre faktorer:
Opportunity - det gyllene tillfället som uppstår
Vulnerability - offrets sårbarhet, utsatta position
desirability - förövarens preferenser

Hon var på fel plats, vid fel tillfälle.
Hon var i en utsatt position som fysiskt svagare kvinna nattetid på en riskabel plats.
Hennes bakgrund har ingenting med mordet att göra - hon väljs ut som förbipasserande. Det enda som finns är högriskfaktorn att vandra ute nattetid vilket vem som helst hade kunnat gjort.
Hon har med andra ord en jävla otur att passera två idioter som planerar groteskt överfall och som fokus ska ligga på och ingen annanstans.

Det är rent tragiskt att kvinnor inte ska kunna gå ute fritt och konstant behöva tänka sig för beroende på att vissa män har sjuka lustar om de så är att mörda eller våldta.
Där ligger problemet ur ett större samhällsperspektiv.

Jag tror du och jag är ense.
Senast redigerad av develi 2018-12-18 kl. 06:18.
Citera
2018-12-18, 20:04
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Just därför förtjänar Nella särskild sympati. Hon har haft ett svårt liv, och det tar på kropp och själ. Och ovanpå allt detta slut. Av denna anledning kommer hennes barn få det svårare i framtiden än om hon hade varit mer välfungerande.

Du skriver som en svagbegåvad, missunnsam och småauktoritär Svensson, som ser ner på missbrukare med skräckblandad förtjusning, trots att du sannolikt ingenting vet om Nella eller hur det är att missbruka och befinna sig på samhällets botten. Och låtsas inte som att du bryr dig om de anhöriga. Det gör du inte.

Du borde skämmas.
Så skönt att läsa välformulerade, vassa och empatiska inlägg på Flashback!
Citera
2018-12-19, 13:19
Bannlyst
Först blev hon våldtagen av den där Rikard,det ska bli ett sant nöje att ha ihjäl dig var hans sista ord..
upprörd ledsen över det är hon på väg till sin vänninna å stöter då på dessa två som scannat av hela samhället i jakt på att våldta och mörda,JF ljuger även åt henne att hon ska få leva..vilket jävla slut på livet dessa människor gav henne,hoppas hon blev medvetslös snabbt av all blodförlust..
Finns inga förmildrande omständigheter.
Alla vet vem dessa är..
JF åker in ett tag men han kommer komma ut.. de 3 borde tas om hand på ett ordentligt sätt ute i det fria så snart som möjligt..
Citera
2018-12-19, 13:31
Medlem
Från Fagerstaposten:

Johan mår, konstigt nog, bra säger hans advokat efter sista dagen i rätten
Dom kommer den 3 eller 4 (minns inte, läste papperstidningen mycket snabbt idag) januari. Både åkl och målsägarbiträde har yrkat på livstid. Försvaret vill se ett tidsbestämt straff.
Citera
2018-12-19, 13:40
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogge1234
Först blev hon våldtagen av den där Rikard,det ska bli ett sant nöje att ha ihjäl dig var hans sista ord..
upprörd ledsen över det är hon på väg till sin vänninna å stöter då på dessa två som scannat av hela samhället i jakt på att våldta och mörda,JF ljuger även åt henne att hon ska få leva..vilket jävla slut på livet dessa människor gav henne,hoppas hon blev medvetslös snabbt av all blodförlust..
Finns inga förmildrande omständigheter.
Alla vet vem dessa är..
JF åker in ett tag men han kommer komma ut.. de 3 borde tas om hand på ett ordentligt sätt ute i det fria så snart som möjligt..

Hur bekräftad är denna påstådda våldtäkt? Har denne Rikard erkänt? Kan inte läsa fup pga tekniska problem tyvärr.
Citera
2018-12-19, 14:14
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Hur bekräftad är denna påstådda våldtäkt? Har denne Rikard erkänt? Kan inte läsa fup pga tekniska problem tyvärr.
Det stämmer, ab 56 sid 175.
Citera
2018-12-19, 14:26
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Det stämmer, ab 56 sid 175.

Ok han alltså erkänt våldtäkt? Någon som har koll på när han i sådana fall ska åtalas för detta brottet? Ingen högoddsare att han tar tillbaka erkännandet framöver....
Citera
2018-12-19, 14:35
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ok han alltså erkänt våldtäkt? Någon som har koll på när han i sådana fall ska åtalas för detta brottet? Ingen högoddsare att han tar tillbaka erkännandet framöver....

Det är trasiga människor vi pratar om, byta droger mot sex osv.
Då R inte fått sex försökte han övertala henne, vidare hade han "krupit på henne" och kommit i henne.
Det förekom en hel del våld oxå mellan dem.
Senast redigerad av Qwart 2018-12-19 kl. 14:44.
Citera
2018-12-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Det är trasiga människor vi pratar om, byta droger mot sex osv.
Då R inte fått sex försökte han övertala henne, vidare hade han "krupit på henne" och kommit i henne.
Det förekom en hel del våld oxå mellan dem.

Ja fan, den jäkeln hade jag helt glömt bort! Tror nog tyvärr att det inte kan bli nån rättegång mot honom för ett erkännande räcker inte, det måste ju även finnas bevis. Möjligt att de fann det kanske när de gjorde obduktionen, man kan ju hoppas!
Citera
2018-12-19, 21:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Från Fagerstaposten:

Johan mår, konstigt nog, bra säger hans advokat efter sista dagen i rätten
Dom kommer den 3 eller 4 (minns inte, läste papperstidningen mycket snabbt idag) januari. Både åkl och målsägarbiträde har yrkat på livstid. Försvaret vill se ett tidsbestämt straff.
Det gör honom nog inte så mycket med frihetsförlusten, att hans framtid är bakom lås och
bom. Han tar det säkert med ro. Han har det lika bra om inte bättre som inlåst på anstalt.
Nu slipper han längre ta hand om sig själv, det gör andra åt honom istället och det passar
honom nog bra.
Han ges fasta strukturer, han ges föda och sysselsättning och får umgås med folk som också
släckt liv vilket han nog tycker ska bli särdeles intressant.

Friheten ute i samhället förvaltade han ju på ett föga vettigt och meningsfullt sätt.
Den kan han lika gärna vara utan. Lalla omkring planlöst med ett umgänge som i stort sett
begränsade sig till individer hälften så gamla som sig själv som han band till sig genom
att köpa ut tobak, snus och alkohol åt. Sen sitta hemma i lyan och mest konsumera
våldsmättade skräpfilmer och spela tv-spel och sukta efter att få slakta människor under
nattliga utfärder, mycket mer än så var det ju inte frågan om.
Inte värst mycket att sakna faktiskt.
Nån förändring hade väl knappast varit i sikte heller om inte nu mordet på Nella skett.
Det torde ha fortsatt i samma spår även om det så smått funderades på att återuppta studier
men det hade nog inte blivit av när allt kom omkring. En danskurs varit troligare att det satsats
på, rekommenderad av den där hjälpsamma och förstående kvinnliga terapeuten som väl såg
det som en utomordentlig möjlighet för honom att på en sån kurs kunna träffa nåt fruntimmer
att bli ihop med. Lite vals och tango så skulle snart hans lycka vara gjord. Arbetsförmedlingen däremot skulle han akta sig noga för, där kunde han bli riktigt olycklig om han tog sig dit.

Att här ångras vad som gjordes med småbarnsmamman från Fagersta tror jag knappast det
görs. Detta med att få mörda ville han ju så länge och så innerligt. Det var inget han ville
avstå ifrån. Och så påtagligt obesvärat som han utbreder sig kring sin gärning vid förhören,
inte minst hur han hanterade knivbladet när det väl var inne i nacken på offret, hur det vreds
och härjades så finns inte skymten av nån ånger eller skam. Snarast får man faktiskt intrycket
av att han är stolt över sin vedervärdiga gärning mot en helt värnlös ung kvinna i sommarnatten.
Och mår finfint av att få berätta så detaljerat som möjligt om den.
Det plågar honom synbarligen inte för en sekund.
En riktigt fördärvad personlighet är det onekligen man har att göra med här, störd i sin
tankevärld och sitt psyke så till den grad att människan nog är att betrakta som räddningslöst
förlorad, tyvärr.

Om han klarat sig undan mordet på Nella, hade det stannat med det eller hade han fortsatt?
Förmodligen fått mersmak och mördat igen. Inte tvunget en person av kvinnligt kön.
Han kunde ha velat ha variation på offren. Och variation på sätten det mördades.
Ja, en högst trolig seriemördare hade man haft i JF om han undkommit rättvisan.

Fängelsevärlden för det lär med all sannolikhet bli i den han hamnar och inte på nåt
rättspsyk föreställer jag mig att han snabbt kommer att anpassa sig till faktiskt.
Problem med medinternerna får han nog bara om han fortsätter framhärda i sin lättkränkthet.
Får se till att sluta med att ta illa vid av sig om nån glor lite för länge på honom och också
upphöra med att fixera sig vid hur folk har det med sin andning.
Fixas sig det och lite annat så ska det nog gå galant för unge herr kvinnomördaren att reda
sig en bra tillvaro. Han kanske blir en mönsterfånge, vem vet?

I friheten har inte att göra i alla fall, det har han på eftertryckligaste och värsta sätt bevisat
för omvärlden.
Senast redigerad av Grandioso 2018-12-19 kl. 22:02.
Citera
2018-12-19, 23:55
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Viktimologi har inte ett dugg med victim blaming att göra. Det är ett vedertaget område inom kriminologi för att kartlägga en person som blivit mördad, speciellt vid spaningsmord för att försöka ringa in förövaren. Finns eventuella kontakter dem emellan, kan några mönster skönjas.

Viktimologi pratar om tre faktorer:
Opportunity - det gyllene tillfället som uppstår
Vulnerability - offrets sårbarhet, utsatta position
desirability - förövarens preferenser

Hon var på fel plats, vid fel tillfälle.
Hon var i en utsatt position som fysiskt svagare kvinna nattetid på en riskabel plats.
Hennes bakgrund har ingenting med mordet att göra - hon väljs ut som förbipasserande. Det enda som finns är högriskfaktorn att vandra ute nattetid vilket vem som helst hade kunnat gjort.
Hon har med andra ord en jävla otur att passera två idioter som planerar groteskt överfall och som fokus ska ligga på och ingen annanstans.

Det är rent tragiskt att kvinnor inte ska kunna gå ute fritt och konstant behöva tänka sig för beroende på att vissa män har sjuka lustar om de så är att mörda eller våldta.
Där ligger problemet ur ett större samhällsperspektiv.

Jag tror du och jag är ense.

Jag håller med dig, i allt du säger. Känslan jag får av de här två är att det inte finns något "genomtänkt" vad beträffar MO, utan enbart en tvångsmässig fantasi där den äldre med mer utvecklade och sadistiska fantasier var drivande.

En oerhört mörk historia. Det som är mest ofattbart här är väl att ett barn var delaktig i det här helt omotiverade och hänsynslösa våldet. Det är mycket svårsmält

Jag har en känsla av att det här är ett symptom på ett större problem, vad det bottnar i vet jag inte - tänker på dubbelmorden Råbo och Mantorp, och mordet i Ulricehamn. En psykvård som krackelerat?
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2018-12-19 kl. 23:58.
Citera
2018-12-23, 22:43
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gohira
Ja fan, den jäkeln hade jag helt glömt bort! Tror nog tyvärr att det inte kan bli nån rättegång mot honom för ett erkännande räcker inte, det måste ju även finnas bevis. Möjligt att de fann det kanske när de gjorde obduktionen, man kan ju hoppas!
Fanns ju spår av sperma i hennes jeans skrev som man inte hade dna-spårat har jag för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in