Det har alltid varit så... Psykopater och narcissister dras till dessa yrken som flugor till bajs.
Det kan vi också se i utbildningssektionen, största trådarna där? Juristprogrammet var största tråden tror jag, näst största var polisutbildningstråden.
Varför dras psykopater och narcissister till dessa yrken över alla andra?
Moderator: Denna tråd passar i psykologi allmänt eller arbetsliv, bestäm du.
Senast redigerad av Havetsfling 2018-12-19 kl. 14:46.
Det är yrken med makt. Psykopater gillar makt. Det är likadant med högt uppsatta politiker och inom finansvärlden. Lite krasst kan man säga att de psykopater som är smarta, vet hur man manipulerar och är vältaliga är de som når högt i samhället och kan sedan använda sin makt i yrket medans de mest korkade psykopaterna blir fängelsekunder, åker dit för misshandel och hot om och om igen.
Det är yrken med makt. Psykopater gillar makt. Det är likadant med högt uppsatta politiker och inom finansvärlden. Lite krasst kan man säga att de psykopater som är smarta, vet hur man manipulerar och är vältaliga är de som når högt i samhället och kan sedan använda sin makt i yrket medans de mest korkade psykopaterna blir fängelsekunder, åker dit för misshandel och hot om och om igen.
Ja, att dom lockas till polisyrket fattar alla... Men varför till jurist?
För att båda yrken innefattar ett maktutövande på olika sätt. För polisyrket gäller det mer direkt genom att man företräder statens våldsmonopol och som jurist använder man ordets makt där målet av vissa uppfattas vara verbal dominans.
Att jurist är ett statusyrke gör också att ytliga och självupptagna (däribland en del narcissister) dras till juristlinjen. Däremot ställer jag mig tvivlande till att ett betydande antal narcissister klarar av utbildningen med tanke på att de är impulsiva och allt annat än samvetsgranna och disciplinerade.
Lägg där till politiker som är överrepresenterade i narcissism.
Om det beror på att dem blev klumpig vaggade som små och med höga trösklar i föräldrahemmet eller kanske rent av trasiga leksaker får någon psykolog svara på.
Jag vet bara att dessa personerna kan ställa till ett helvete för andra människor.
Det finns snälla psykopater. Jag tror jag kan va lite av en sådan.
Det har alltid varit så... Psykopater och narcissister dras till dessa yrken som flugor till bajs.
Det kan vi också se i utbildningssektionen, största trådarna där? Juristprogrammet var största tråden tror jag, näst största var polisutbildningstråden.
För att dom är maktmissbrukare som söker sig till höga positioner där dom har kontroll över andra.
jag har träffat massor med jurister och poliser genom mitt uppdrag som nämndeman och jag kan inte påstå att det stämmer.