Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Läkaren har en skyldighet att ställa dessa frågor..
Nej, snälla rara -nej.
Naturligtvis inte. Det följer av vårdorsak om man diskuterar mentalt status ex självmordstankar.
Det finns ingen skyldighet att diskutera eventuella suicidala tankar med någon söker för något helt annat - som nageltrång, eksem, p-piller ....
Att fråga någon om vederbörande planerar att mörda sina, som här 11-14 åriga, barn har jag aldrig hört talas om att någon läkare någonsin gjort. Jag har aldrig ens tänkt tanken, och då har jag ändå pratat med flera morddömda. Inte har någon läkare frågat Oskar eller Hanna om de planerade grand familicid - lika lite som någon av deras anhöriga antagligen heller aldrig gjorde det.
Dessutom - är man kapabel att ens överväga att mörda - kanske man också kan tänkas ljuga lite grann och förneka sådana planer....
OT: Att läkare frågar om rökning är en effekt av ersättningssystemet. Kliniken får avdrag på hundratusentalskronor om inte samtliga journaler innehåller nedtecknade uppgifter om rökning. Finns ett känt fall om en barnläkare som vägrade journalföra spädisarnas rökvanor

- men även han fick minskad ersättning.