2018-12-18, 19:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ur artikeln (alltså forskningsartikeln inte den populärvetenskapliga):

99 unika fall med 115 offer totalt.
Fem av förövarna hade en medförövare.
12 familicid, i 8 av de fallen tog förövaren sedan sitt eget liv.
I filiciden tog ungefär en tredjedel av förövarna sitt eget liv efteråt. Vanligast när barnen var äldre.
Av 50 förövare som undergått rättspsykiatrisk undersökning hade 30 procent diagnostiserad personlighetsstörning, 30 procent psykotiska störningar, ungefär 20 procent autismspektrumstörning (ett nytt fynd i denna studie jämfört med andra). Antar att detta exkluderade självmördarna dock.

Artikeln tar inte överhuvudtaget upp föräldrarnas påstådda motiv för morden. Det är journalisten i den populärvetenskapliga artikeln som gör det.
Först sägs det att det är extremt sällsynt med filicid (74 barn på 21 år).
Komplext och extremt svårt att förutse. Det är med andra ord knappt möjligt att ana vem den där familjeutrotaren är.
Sen kan man "ta en del ganska enkla steg" och "börja fråga föräldrar" typ:
- Jo, jag undrar...kan det vara så att... du tänker du döda dina barn?

Har du ont i magen hör till "ganska enkla" frågor.
Citat:
Men finns det något man kan göra?

– Ja, jag tror man kan ta en del ganska enkla steg, som att faktiskt börja fråga föräldrar om de har tankar på att döda sig eller sina barn. Vi har ju blivit duktiga på att fråga om självmordstankar på det här sättet, varför skull vi inte kunna fråga om det här också?
Senast redigerad av develi 2018-12-18 kl. 19:28.
Citera
2018-12-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför dödar två föräldrar sina döttrar i samförstånd hade varit en mer intressant rapport.

Självklart. Det inträffade är så ytterst ovanligt att en sådan rapport knappast skulle attrahera vare sig forskare eller resultera i någon form av samhällsnytta. Dvs ingen finansiering.

Målet att upptäcka och förhindra att dylikt upprepar sig är försumbar med en gärningsman vid familicide.
Citera
2018-12-18, 19:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Självklart. Det inträffade är så ytterst ovanligt att en sådan rapport knappast skulle attrahera vare sig forskare eller resultera i någon form av samhällsnytta. Dvs ingen finansiering.

Målet att upptäcka och förhindra att dylikt upprepar sig är försumbar med en gärningsman vid familicide.
Ja, det begriper väl jag med. Jag undrar dock om de öht reser sig från dataskärmen och lever i en parallell värld när forskare påstår att det är "ganska enkla steg" att fråga folk om de tänker döda sina barn.
Ska det levereras likt frågor kring rökvanor rent generellt på VC eller hur har han tänkt sig?
De depressiva föräldrarna skulle väl bli oerhört kränkta antar jag.
Citera
2018-12-18, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ur artikeln (alltså forskningsartikeln inte den populärvetenskapliga):

99 unika fall med 115 offer totalt.
Fem av förövarna hade en medförövare.
12 familicid, i 8 av de fallen tog förövaren sedan sitt eget liv.
I filiciden tog ungefär en tredjedel av förövarna sitt eget liv efteråt. Vanligast när barnen var äldre.
Av 50 förövare som undergått rättspsykiatrisk undersökning hade 30 procent diagnostiserad personlighetsstörning, 30 procent psykotiska störningar, ungefär 20 procent autismspektrumstörning (ett nytt fynd i denna studie jämfört med andra). Antar att detta exkluderade självmördarna dock.

Artikeln tar inte överhuvudtaget upp föräldrarnas påstådda motiv för morden. Det är journalisten i den populärvetenskapliga artikeln som gör det.

Jag utgår från att den som utfört studien godkänt artikeln innan den publicerats. Det brukar vara standard.
Citera
2018-12-18, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Alla människor är inte känslomänniska. Man ska inte förledas att tro att alla som inte visar känslor och känner starkt kokar inombords. Känner flertalet människor som går genom livet ganska oberörda.
En väldigt viktig poäng att fastställa för alla som stolt basunerar ut att hysteriska känsloutlevelser är boten mot allt ont.
Citera
2018-12-18, 20:01
Medlem
Citat:
Ja, det begriper väl jag med. Jag undrar dock om de öht reser sig från dataskärmen och lever i en parallell värld när forskare påstår att det är "ganska enkla steg" att fråga folk om de tänker döda sina barn.
Ska det levereras likt frågor kring rökvanor rent generellt på VC eller hur har han tänkt sig?
De depressiva föräldrarna skulle väl bli oerhört kränkta antar jag.

Läkaren har en skyldighet att ställa dessa frågor. Jag har fått dylik på slutet av längre samtal. Eftersom O sägs har varit till företagshälsovården och ev fått utskrivet sömnmedel utgår jag från att läkaren fört ett längre samtal med O innan recept utskrivits. OBS! En tråduppgift. Om besök och recept.
Senast redigerad av Remark 2018-12-18 kl. 20:08.
Citera
2018-12-18, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om det är fel att "O ville att familjen skulle utplånas" - varför gjorde han det då?

Eller tror du att O tvingades att vara delaktig i besluten att mörda barnen, tvingades mörda sin hustru och därefter tvingades att suicidera?
Av vem - huset blev ju allt mer öde på liv när en efter en dog och till slut bara Oskar blev kvar?

Eller tycker du att alla mördare - Möller, Arkilow, Madsen, mm - också tvingades till att drastiskt utplåna delar av sin omgivning för att omgivningen gjort dem besvikna? Den dumma omgivningen bär skulden?

Det är helt följdriktigt att du fortsätter din felande resa genom denna tråd genom att förneka Hannas delaktighet. Man kan möjligen bli en smula förvånad med tanke på att polisen skrivit dig error på näsan, nu vid två tillfällen. Man brukar säga att en gång är ingen gång, men två... ja, då börjar det bli löjligt.

Omgivningen? Jo, de hade tveklöst sin spelpjäs på detta bräde även om Hanna och Oskar utgjorde kung och drottning. Att det skulle leda till tragiska bondoffer verkar dock ha gått alla förbi.
Citera
2018-12-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ja, det är en äcklig rigiditet jag inte begriper och därav undrar vart det kommer ifrån. Jag har inte kollat så mycket kring ME som sådant, mer än läst det mest extrema. Jag orkar ärligt knappt läsa sånt.
Kollade runt lite på självmord och skevt synsätt häromdan men jag fick ge mig och äta pepparkakor. tyckte det gick ganska snabbt att dras ner fast jag är frisk. Speciellt på sidor där de var flera som hade samma svarta grundsyn och ärligt talat: nonchalans till livet.
Pratade som om det vore nåt trivialt om exit bags och annat vidrigt, som när man mekar med en cykel.
Spärren kändes liksom borta och jag sögs in i snacket, det var obehagligt. Sekteriskt.
Därför har jag funderat kring om de varit med i nån sluten grupp där man är helt borta med vinden och påverkats rejält, samt nåt snack om ME?
Du måste hittat väldigt konstiga sidor. Eller så har jag missat det du lyckats hitta under mina fem år i sjukdomens närhet - jag ser hopp!
Citera
2018-12-18, 20:22
Medlem
Citat:
Varför dödar två föräldrar sina döttrar i samförstånd hade varit en mer intressant rapport.
Nja varför det? Det är ju samma mekanismer oaktat att det i det här fallet rör sig om en självmordspakt mellan två föräldrar som föregår barnamorden.

Fallet är ovanligt, visst men förhållandena runt det är inte unika.

Barn har ibland oturen att födas av föräldrar som, av olika anledning, tar livet av dem. Jag har mött det ett par gånger i mitt arbete.

Sedan ligger det i sakens natur att vi aldrig kommer att få alla fakta i fallet, eftersom föräldrarna tar med sig mycket av den information som skulle kunna ge kunskap om händelserna, i graven,
Citera
2018-12-18, 20:28
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Först sägs det att det är extremt sällsynt med filicid (74 barn på 21 år).
Komplext och extremt svårt att förutse. Det är med andra ord knappt möjligt att ana vem den där familjeutrotaren är.
Sen kan man "ta en del ganska enkla steg" och "börja fråga föräldrar" typ:
- Jo, jag undrar...kan det vara så att... du tänker du döda dina barn?

Har du ont i magen hör till "ganska enkla" frågor.

Nej förutom mer uppenbara fall (barnet blir misshandlat hemma/mamma med svår förlossningspsykos/missbruk och våld i hemmet) så tror jag det är i praktiken omöjligt att ta reda på dessa föräldrar innan de mördar.

För det första skall man ju hitta dem. Söker de inte vård för sin egen räkning blir det lite komplicerat. Man kan inte rimligen begära att lekmän såsom arbetsgivare eller barnets lärare skall kunna göra några dylika interventioner. Jaha föräldern sade att det är jobbigt, nu är det nog mord på gång. Kommer ju i praktiken alltid vara fel slutsats.
Citera
2018-12-18, 20:38
Bannlyst
Citat:
Eftersom du tycks vilja utge dig att sitta på information så vore det väl hög tid att sluta med de förbannade insinuationerna du sysslar med.
Läser man i bak i tråden finns det flertal uppgifter att de inte var mol allena.
Go ahead. Mumla ur skägget om det är nåt specifikt du vill ha sagt:

Mol allena? Nä, min kära cyklop. Jag ska förklara för dig på ett sätt så att ett barn förstår det, eftersom du rör till det så för dig.
I ett samhälle finns skola, sjukvård och socialtjänst . Dessa verksamheter styrs bland annat av kommunallagen, skollagen, patientlagen och socialtjänstlagen. Inom dessa lagar finns särskilda delar där barns rättigheter avhandlas och samhällets skyldigheter att sörja för deras väl och ve. Bland annat återfinns tydliga direktiv om medbestämmande för barn, skyldigheter om omvårdnad och omhändertagande, samt lagstadgade skyldigheter om anmälan vid misstanke om oro. Därtill förväntas sjukvården erbjuda en kvalitativ vård och att ha ett särskilt barnperspektiv för ögonen eftersom barn är en sårbar grupp. Detta särskilda barnperspektivet kan tex handla om den där extra frågan, att se till att få träffa barnet i ett rum utan föräldrar, att vara uppmärksam på om föräldrar avbryter barnets behandling, att ha täta uppföljningar och inte ha för långt ifrån en anmälan till socialtjänsten om något känns fel.

Det är ok att du väljer att vika ner dig på dessa områden, men de finns där klart och tydligt, för alla som inte förlorat djupseendet som en följd av att de endast tittar med ett öga.
Citera
2018-12-18, 20:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Läkaren har en skyldighet att ställa dessa frågor..

Nej, snälla rara -nej.

Naturligtvis inte. Det följer av vårdorsak om man diskuterar mentalt status ex självmordstankar.
Det finns ingen skyldighet att diskutera eventuella suicidala tankar med någon söker för något helt annat - som nageltrång, eksem, p-piller ....

Att fråga någon om vederbörande planerar att mörda sina, som här 11-14 åriga, barn har jag aldrig hört talas om att någon läkare någonsin gjort. Jag har aldrig ens tänkt tanken, och då har jag ändå pratat med flera morddömda. Inte har någon läkare frågat Oskar eller Hanna om de planerade grand familicid - lika lite som någon av deras anhöriga antagligen heller aldrig gjorde det.

Dessutom - är man kapabel att ens överväga att mörda - kanske man också kan tänkas ljuga lite grann och förneka sådana planer....

OT: Att läkare frågar om rökning är en effekt av ersättningssystemet. Kliniken får avdrag på hundratusentalskronor om inte samtliga journaler innehåller nedtecknade uppgifter om rökning. Finns ett känt fall om en barnläkare som vägrade journalföra spädisarnas rökvanor - men även han fick minskad ersättning.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-18 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in