Jag har länge antagit allt möjligt om familjen. Mest sannolikt trodde jag var en kontrollerande far som dominerade hela familjen och en osynlig mor. Frustration på arbetet eller en kombination av misslyckande på arbete med ett svårt familjeliv ledde till dådet. Jag har hela tiden sett hemundervisningen som ett medel till att genomföra isolation.
PK med bekräftelse av samförstånd har gjort att jag har ändrad min uppfattning om vad om var orsaken till det hela. Jag kommer aldrig att förstår hur föräldrar kan göra detta mot sina barn. Men jag kan bättre rekonstruera möjliga bakomliggande orsaker som ledde till katastrofen. Om detta stämmer kommer jag aldrig att veta.
När jag går genom listan av de olika familicide typerna igen, så landar jag på disappointed.
Disappointed: This killer believes his family has let him down or has acted in ways to undermine or destroy his vision of ideal family life. An example may be disappointment that children are not following the traditional religious or cultural customs of the father.
https://psychcentral.com/news/2013/08/14/characteristics-of-4-types-of-family-murderers/58475.html
Här handlar det inte om religion eller tradition, men om 1-2 sjuka barn och inte om 1 gm men 2.
Uttrycket ”vision of ideal family life” kommer det hela ganska nära, tror jag. Man hade höga ideal om familjeliv. Jag tänkte igen på fosterbarnet. Ett ung par utan egna barn tar emot ett fosterbarn, som beskriver hemmet väl. Man hade höga ideal angående barnfostran - till och med på det sättet att man skapade den situation utan egna barn. Det kontrollerande har säkert också funnits, men också det lite annorlunda med en uppfostran utan för mycket tv och mycket spel.
Så kom As sjukdom och visionen kunde inte upprätthållas. Nu kan man fundera om sjukdomen var infektionsutlöst, helt utom föräldrarnas kontroll, eller om den hade en psykisk komponent och var relaterad till höga förväntningar. Vi kommer inte att veta. Man blev krossat. Man försökte att få bot. Det gick inte att bota. Och jag tror att familjen kan ha vald fel väg med att fokuserar på hemundervisningen. Skolan var fortfarande viktig. Gymnasium inte utom räckvidd. Men O led. Han mådde dålig. Och enligt hans chef berodde det inte på karriären. Men karriären som var mycket viktig för O led också. Jag tror familjen hade svårt att hantera As sjukdom. H är och förblir osynlig. Ingen aning om hur hon kunde kommunicera sina problem med att hantera situationen.
Och nu är det också frågan kring skam. Att medge för sig själv att den familjen som man en gång älskade så mycket har blivit meningslös pga sjukdom hos barnen. Hur ska man kommunicera det - medan man är i livet. Detta är så tabubelagt som det kan bli.
Och så tror jag att antingen var hela situationen inom familjen sjukgörande våren 2017 eller man överfukuserade eller vad vet jag. Barnen speglar föräldrars mående. Barnen märker att föräldrarna mår dålig och att deras sjukdom är orsaken. Svår att blir frisk eller vara frisk i en sådan situation. Mycket belastande. Föräldrarna anser att M också blir sjuk och plockar henne ur skolan. Den faktiska sjukdomstillstånd till barnen kan aldrig förklara det som har hänt, tror jag. Men jag tror att en av föräldrarna började googla ned sig i ME träsket och rev den andra med sig i tillägg till allt annat. Man såg inte bara hur utmanande det hela var just nu, men hur fruktansvärd det kommer att bli. Två döttra i sängen i mörka rum? Inget, absolut inget som man tänkte för sin familj kunde blir så som man hade önskat. Och i denna depressiva atmosfären tappade man total verklighetesförankring. Och man fick ingen korrektur / bollplank / hjälp - vad somhelst utifrån. Disappontment i det sammanhang går inte att kommunicera. Men rädslan för framtiden och brustna drömmar hade behövds att bearbetas på ett helt annat sätt professionellt. Kan man konstatera i efterhand.
Det tragiska med det hela är - om det var så - att föräldrarna förstörde det som de i början värderade högst - även om det hade funnits räddning. Barnen hade kanske återhämtat sig med rätt strategi/hjälp - i alla fall så att det hade blivit hyfsat bra. Kanske det kommer en medicin för me. Vem vet? Kanske det hade räckt med en annan omgivning. Föräldrarna som mår så dåligt pga sjukdomen är ingen bra omgivning.
Det som vi har ofta diskuterad här att gm inte ser barnen som egen individ passar också in. Barnen är något annat - spegeln till en lyckad familj.
Skrämmande - den radikaliteten som man bestämde sig att göra slut. Skrämmande, brutal och tragisk.