2018-12-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
I Sverige läggs huvudet mot altaret. Så jag antar kristna gör så, hur andra religioner gör saknar jag kännedom om.

Så har jag också alltid trott, men jag pratade med en begravningsentreprenör en gång som sa att den döde skall ligga med huvudet mot församlingen och fötterna mot altaret. På så sätt skulle den avlidne så att säga vara vänd mot altaret om han reste sig upp.

Vid just det här tillfället när jag råkade gå in i en kyrka var locket till kistan öppet (de förberedde en sista visning) och den avlidna damen låg verkligen med fötterna mot altaret.

Edit:

Hittade denna artikel i av min gamle vän Jan-Olof Aggedal från Kyrkans Tidning
https://www.kyrkanstidning.se/debatt/en-entydig-sed-finns-inte
Senast redigerad av Hetlund 2018-12-08 kl. 15:02.
Citera
2018-12-08, 16:08
Medlem
BNCs avatar
Om det är så att man ligger med huvudet mot altaret så är ju det ganska intressant.

Det innebär alltså att man oftast (alltid?) ligger med fötterna emot gravstenen. Det känns någonstans fullkomligt ologiskt i min hjärna.
Citera
2018-12-08, 21:24
Medlem
Dimpens avatar
Ja nu blev det snurrigt.... Trodde jag fått svar att huvudet skulle vara mot altaret men nu bir jag åter osäker....
Citera
2018-12-09, 08:28
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Så har jag också alltid trott, men jag pratade med en begravningsentreprenör en gång som sa att den döde skall ligga med huvudet mot församlingen och fötterna mot altaret. På så sätt skulle den avlidne så att säga vara vänd mot altaret om han reste sig upp.

Vid just det här tillfället när jag råkade gå in i en kyrka var locket till kistan öppet (de förberedde en sista visning) och den avlidna damen låg verkligen med fötterna mot altaret.

Edit:

Hittade denna artikel i av min gamle vän Jan-Olof Aggedal från Kyrkans Tidning
https://www.kyrkanstidning.se/debatt/en-entydig-sed-finns-inte
Det är det traditionella sättet, men det traditionella anger även att man ska bäras ut ur kyrkan med fötterna först och då skulle man tvingas rotera kistan 180 grader uppe vid altaret innan man bär ut kistan vilket inte förekommer. Annars har även dessa som jordfäst fan blivit begravda med fötterna mot gravstenen.

De begravningar jag vart på har huvudändan på kistan alltid vart vänd upp mot altaret, ceremonin avslutas alltid att man går upp och lägger en blomma/håller något tal etc och det vid huvudändan och riktat ut mot besökarna.

Har dock bara vart på ca:50 begravningar och inom samma geografiska område, kanske man gör annat på andra ställen?
Citera
2018-12-09, 13:36
Bannlyst
I amerikansk TV ligger de ofta på tvären, men det kanske är för att det är lättare att filma.

Har inte varit på begravning på 25 år.
Citera
2018-12-09, 13:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Verkar som om det kan vara lite hur som helst..
I kyrkan var seden tidigare att kistan var vänd mot koret. Numera placeras den oftast med fotändan mot församlingen. Den ändringen har sannolikt uppstått av praktiska skäl. Naturligtvis kan man placera kistan enligt äldre tradition med fötterna mot koret om man vill.
https://www.klarahill.se/om-begravningar/borgerlig-eller-religios-begravning/

Även jordfästning verkar ske lite hipp som happ - trots att det även där finnstraditioner som hölls hårt på tidigare:
De flesta begravningsplatser är kyrkogårdar och ligger vid en kyrka. Sen lång tid tillbaka har gravarna anlagts i öst-västlig riktning enligt kristen tradition. Den döde ska ligga på rygg och se mot öster där solen går upp på uppståndelsens morgon. På äldre kyrkogårdar är det vanligt att samtliga gravar är anlagda i den riktningen. I nyare gravkvarter och på nya begravningsplatser har man gått ifrån den traditionen. Ett skäl är att urngravar har blivit det vanligaste.
Citera
2018-12-15, 23:57
Medlem
gabrielle2s avatar
På våra kyrkogårdar lägger man väl kistan med huvudet mot gravstenen och gravstenarna ligger åt alla olika håll.
Citera
2018-12-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
På våra kyrkogårdar lägger man väl kistan med huvudet mot gravstenen och gravstenarna ligger åt alla olika håll.
Jag har ett vagt minne av att huvudet skall vara mot öster, kan ha fel. Kan vara en vikingagrej, att välkomna solen som stiger i öster. Naturligt i så fall, passar oss här i norden.

Edit. Nån vikingabegravning var det ju inte, dom brände ju sina till havs, sorry!
Senast redigerad av rantaplan 2018-12-17 kl. 17:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in