2018-12-15, 18:34
Medlem
undercoverninjas avatar
Mamman skriver en kommentar till statusen från Fagersta nyheter:
"Ann* Lektorp
Det är pappan som överklagar INTE JAG!!!!detta är förjävligt jag har gjort allt i min makt har slagit larm till myndigheter och pappan sjäv se hur det går när ingen tar en på allvar detta är skamligt !!!!!!!! Beklagar sorgen till alla anhöriga"

https://www.facebook.com/Fagersta/posts/1307421282742445

*=a
Citera
2018-12-15, 19:29
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Mamman skriver en kommentar till statusen från Fagersta nyheter:
"Ann* Lektorp
Det är pappan som överklagar INTE JAG!!!!detta är förjävligt jag har gjort allt i min makt har slagit larm till myndigheter och pappan sjäv se hur det går när ingen tar en på allvar detta är skamligt !!!!!!!! Beklagar sorgen till alla anhöriga"

https://www.facebook.com/Fagersta/posts/1307421282742445

*=a

Starkt av morsan att kasta sig in i debatten, är faktiskt imponerad av hennes ansvarstagande. Modigt att kommentera på lokaltidningens Facebooksida i sitt egna namn.

Till skillnad från andra föräldrar i liknande situation så väljer hon att inte förneka det som skett, skydda sin son eller förminska hans inblandning. Dock kan man ju undra var hon hållit hus under de senaste 14 åren?
Citera
2018-12-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det kan vi inte alls vara säkra på. I FUP framkommer att båda gärningsmännen kände till att Nella var hemlös innan de dödade henne. Hennes bakgrund kan mycket väl ha spelat in vad gällde valet av offer.

Nej. Hon råkade faktiskt bara vara den ende som kom gående just då, mer är det inte. Finns faktiskt i det här fallet ingen som helst anledning att diskutera hennes bakgrund.
Citera
2018-12-15, 19:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gohira
Nej. Hon råkade faktiskt bara vara den ende som kom gående just då, mer är det inte. Finns faktiskt i det här fallet ingen som helst anledning att diskutera hennes bakgrund.

Då har du läst slarvigt. Dom frågade henne några grejer innan dom våldtog och mördade henne.
Dom stötte på flera tänkbara offer under kvällen.
Men nu blir det väl darr på läppen och snack om ”victim blaming”. Och då får man väl som vanligt vakta sin tunga och akta sig för att påpeka fel saker.
De här två jepparna kan mycket väl ha tänkt ”Den här tjejen kommer ingen att sakna”, innan dom bestämde sig för att mörda henne. Det vore ju själva fan om den hypotesen inte ens fick komma upp i ljuset för att någon idiot kommer in och ska göra politik av tråden.
Citera
2018-12-15, 20:59
Medlem
Citat:
Då har du läst slarvigt. Dom frågade henne några grejer innan dom våldtog och mördade henne.
Men nu blir det väl darr på läppen och snack om ”victim blaming”. Och då får man väl som vanligt vakta sin tunga och akta sig för att påpeka fel saker.
De här två jepparna kan mycket väl ha tänkt ”Den här tjejen kommer ingen att sakna”, innan dom bestämde sig för att mörda henne. Det vore ju själva fan om den hypotesen inte ens fick komma upp i ljuset för att någon idiot kommer in och ska göra politik av tråden.

Nja, jag tror faktiskt det är du som läst slarvigt. Det kommer inga andra lämpliga offer under kvällen, de väljer ut henne och sedan när de redan är på gång att slå till så kommer det fram uppgifter från offret.
Visserligen verkar båda gm vara i skriande behov av fler hjärnceller, vilket nog bl a delvis kan förklara gärningarna, men inte ens de var så korkade att de satte sig och väntade på att någon som skulle råka passa in på offrets profil skulle passera vid den tiden. Så, det hade kunnat vara vem som helst. Din sista mening funkar inte grammatiskt hur man än vrider och vänder på den så där förstår jag faktiskt inte ens vad du menar.
Citera
2018-12-15, 21:10
Medlem
Lalandes avatar
Citat:

Jag tror att vi håller med varandra men att det förs två parallella diskussioner här. Jag håller med om att det låter i förhören som att JF kände till henne, men det kan också vara så att han hunnit inhämta information om henne via media innan han greps, eller att han dragit slutsater om henne baserat på vad han fått veta om brottet och misstankarna inför polisförhören. De höll väl även samtal med kvinnan innan han mördade henne.

När det gäller brottsoffrets bakgrund så är den fullkomligt irrelevant för oss när vi ska värdera händelsen eller spekulera i huruvida hon led eller inte, det var det jag reagerade på när jag besvarade något inlägg tidigare i tråden.
Senast redigerad av Lalande 2018-12-15 kl. 21:52.
Citera
2018-12-15, 21:43
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Det kan vi inte alls vara säkra på. I FUP framkommer att båda gärningsmännen kände till att Nella var hemlös innan de dödade henne. Hennes bakgrund kan mycket väl ha spelat in vad gällde valet av offer.

Jojo, men det fick de reda på när de tillfångatagit henne.
Hon hade ett soft airgun mot huvudet.

Det står i FUP ab 56 sid 390.

De valde ut första bästa, har du inte läst FUP?
Citera
2018-12-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart

Precis vad jag också menade. (men jag orkade inte gå tillbaks och kolla vilken sida det var, tack)
Citera
2018-12-16, 01:02
Medlem
Finns bild på en liten Emil på hans farfars fb..

Svårt att komma över hur ung han faktiskt är, även om han säkert vuxit till sig lite sen bilden togs..
Citera
2018-12-16, 08:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart

Visst är det så. Hon är på fel plats och vem som helst hade kunnat bli offer.
Hennes bakgrund är irrelevant. Hon är en tjej som blir överfallen, hotad, våldtagen och brutalt mördad med stort lidande.

Det är JF som påstår att de är överens, att den yngre vet om atr mord ska ske.
Partiet där JF frågar vart hon bor är dock intressant i förhållande till JFs påstående om samförstånd. Han verkar dock prata bort sig själv i förhör.

I det läget är nämligen frågan ställd utifrån att hon ska letas upp och dödas. Hon ska samverka och släppas fortare, inte ange dem.

Hon hotas således inför våldtäkt och inte mord och JF förklarar detta ur olika vinklar i olika förhör.
Det sammanfaller med vad 14-åringen säger flera ggr; att han inte visste att JF skulle mörda, att han chockas över det som sker på slutet när JF drar upp en hanske ur fickan, tar tag i håret och under pistolhot drar hennes huvud bakåt och hugger henne först i nacken, sen halsen.
Efteråt är han nedvärderande, anser den yngre är feg då han mår illa, samt hotar att döda honom om han berättar för nån.
(FB) Fagersta: Nella Olander mördad under viadukt 2018-07-27
Senast redigerad av develi 2018-12-16 kl. 08:27.
Citera
2018-12-16, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Det finns absolut inget förmildrande i detta mord som går att härledas till offrets livsstil. Hon led inte mindre än en ”normal” 28-årig kvinna av denna händelse.
Det är klassiskt kvinnoförakt att hysa större sympatier till vad man anser vara ”oskyldiga” och ”rena” kvinnor” än till kvinnor som levt ett destruktivt liv på gatan med droger, sex och fattigdom inblandat. Som om vissa förtjänar, eller kan tåla att bli utsatta för brott mer än andra.

Snälla, bortse från offrets bakgrund, hon är helt utan skuld i detta. Hon blev påhoppad av två galna män. Hon hade inte sökt upp dem, hon kände dem inte.

1. Jag pratar inte om förmildrande omständigheter utan om mitt egna mående över mordet. Hur jag känner är bara upp till mej.

2. Det har inget med "kvinnor" eller "orena kvinnor" att göra utan mer om deras livsstil. Har inget med kön att göra.

3. Har aldrig sagt att hom förtjänade detta mer än någon annan.

4. Handlar inget om skuld.

Läs gärna om mitt inlägg igen.
Citera
2018-12-16, 09:28
Medlem
Som med alla andra trådar i den här delen av forumet så urartar även denna i semantik och tjafs mellan 2-3 skribenter så fort det tystnar med info från utredning/domstol. Tråkigt. Jag tror inte man kommer komma längre än

- Våldtog E? - ja. Mördade J? - ja

- Var E medveten om att det skulle bli mord? - Vem vet, men hans gärning är illa nog och oavsett om man kommer fram till det ena eller andra i den frågan så kommer han ändå inte få nåt som kan kallas straff utan utgången kommer bli densamma för hans del. OM han inte hajjade att det stod mord på menyn så gör det honom ju till en såpass försumbart bättre människa att det knappast kan räknas.

- Spelade offrets bakgrund någon som helst roll i sammanhanget? - Nej

- Hade samhället kunnat göra något för att förhindra det här? Troligtvis inte. Ointelligent och ondsint är en kombination som nog är svår att stoppa när personen är på kollisionskurs med moral och rättvisa.

Få brott man blir så illamående av som det här. Fy fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in