2018-12-15, 10:24
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Oskars chef uttalar sig i Aftonbladet idag.

Ja, det var verkligen en talangfull familj. Båda föräldrarna lyckades föra alla bakom ljuset. Det borde vara värt en Oscarstaty. Bättre skådisar finns nog inte.
Citera
2018-12-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Minst en av föräldrarna har alla gånger haft någon slags störning.
Förutom allt annat mer eller mindre oförståeligt i den här historien, så är det så extremt att bägge skulle haft liknande (tidigare osedda) personlighetsstörningar.

Utan att veta mer än det media och ffa den här tråden förmedlar, så stämmer informationen om Hanna mycket väl in på hur en misshandlad och nedtryckt kvinna ofta lever.
En gradvis isolering, bryter upp från familj och vänner, flyttar till annan ort.
Helt osynlig på nätet, medan han fortfarande visar upp sig och sina prestationer. Det är Oscar som har kontakt med skola och lärare, och fortsätter arbeta som vanligt.
Inga vänner eller arbetskamrater uttalar sig om Hanna. Det är lite som om hon varit osynlig.
Vilket mannen i ett sådant förhållande gärna ser att hon är. Långt borta från andra som skulle kunna bryta hennes isolering och därmed avslöja hemligheten. Och bryta hjärntvätten.

Nej, jag vet inte om O är en av de s.k ”männen” som skulle göra så mot sin fru, men som sagt - det skulle kunna stämma in.

Jag funderade också på detta med att enbart den ena dottern hade lugnande i sig. Tänk om det var den yngsta, och tänk om hon faktiskt fått en svag dos lugnande en längre tid. Skulle det kunna ge symptom som påminner om ME?

Vet att jag är långt ute och spånar nu, ta det för vad det är - funderingar från ytterligare en som har svårt att släppa detta fallet, och som på något sätt vill hitta ett svar på vad som hände.

Ja, det finns väldigt mycket som pekar i den riktningen att Hanna farit illa i relationen och varit den nedtryckta kvinnan.
Lika mycket kan peka på motsatsen, att Hanna varit den som förtryckt familjen.
Men det är svårt när ingen inte ens efter snart 1 års tid kan berätta något alls om varken Oskar eller Hanna.
Inget som än så länge definitivt kan avgöra vem av dem som egentligen står bakom familjens slutliga undergång.
Men det kan ha varit båda också och som varit störda på ett sätt som utgjort en dödlig kombination.

Men tystnaden från omgivningen kanske säger ganska mycket, för alla känner till spekulationerna och som pågår än.
Någon borde vilja ge den ena eller den andra någon form av upprättelse.
Men det görs inte? Kanske bekräftar den tystnaden att både Oskar och Hanna var störda båda två och att de från första början höll sig på sin kant och för sig själva.
Som en egen liten sekt.
Perverst skrev någon och det känns faktiskt så:-/

Att ett barn får denna märkliga diagnosen är illa nog, men så får även det andra barnet i samma familj samma tokdiagnos och båda tillåts tas ur sina respektive skolor, hade inte detta hänt med båda flickorna så kanske de båda överlevt.
Det är ett sjukt samhälle vi fått med föräldraskap som inte längre ställs normala krav på och jag tror tyvärr den tiden aldrig kommer att komma tillbaka, för se bara på alla de hemmasittare som finns, något som aldrig förekom tidigare, nu är det helt okej med barn som slipper gå till skolan.

Ja, det där är också konstigt, att bara ena barnet hade droger i sig.
Allt det här är så konstigt.
Men som jag ser det nu så var det något konstigt mellan dessa båda föräldrar, de hade något band mellan sig som ger obehag.
Mystiska och hemlighetsfulla föräldrar som fullständigt både lurat och chockat hela sin omgivning och frågan är bara varför?
Vad låg bakom att det slutade så här?
Senast redigerad av lorsandors 2018-12-15 kl. 10:48.
Citera
2018-12-15, 10:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag begriper att det är ett uppmärksamnat rättsfall då det är unikt.
Att det berör är givet då två föräldrar mördar sina barn.

Jag inser även att efter uttalandet kan tråden förvandlas till de halvparanoida, polismisstroende och alternativ teoriernas matrix.
Vad du är har jag inte en susning, har inte följt tråden heller, men jag vet att du intensivt gick igång på droger häromdan. Allt från dödskocktail till nuvarande " de har inte presenterat alla kemiska ämnen i kroppen" och därav frågan. Jag repeterar:
Vad är din teori? Har den med droger att göra i flickornas kropp?
Varför detta fokus.

Jag skrev att ordet dödsdrog var ett dumt ordval sätt ordet tänkt framför "tänkt dödsdrog" men att den inte fungerade exakt som föräldrarna tänkt sig. De var då tvungna att strypa/kväva barnen.
Har aldrig misstrott det polisen, informationen är vad polisen som även pratat med anhöriga har valt att gå ut med och som vi alla vet inte är all fakta (givetvis, bäst att tillägga)
Vet inte vad du menar med "gick igång på" men precis som jag skrev innan att detta fall berör mig och jag tycker en gemensam planerad utradering av en hel familj är jävligt dåligt planerad om man inte har en plan hur man skall genomföra morden. Som om hela historian inte vore groteskt innan så är den än mer grotesk när man tänker så noga på förklaringar, hur tillgångar skall fördelas men inte tänkt att avlivningen skall gå så fort och smärtfritt som möjligt.
Ja, jag tror fortfarande att flickorna var drogade på ett eller annat sätt.
Citera
2018-12-15, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lugnande som ordval är inte... lugnande.
Som sagt förskönar det inte fallet. Snarare tvärtom:
Det upprör att de dragit i sig lugnande snarare än sederat barnen.

Fortfarande har du inte fattat. Gå och sov, Du verkar "övernsträngd", ett finare ordval för något annat an dessa nattskribenter påverkade av "lugnande".

Jaja, folket i denna tråd verkar också obekanta med att "självmordsbrevet" är skrivet via "utskrift"

Hade jag mördat mina barn i samspråk med min fru hade jag inte valt att skriva brevet med min handstl. Hade det varit min haddstil hade jag fastän död fått skulden som den ledande skribenten då jag ansågs som "mördare" .

Självmordsexten var nu "maskinelt neutral", undertecknad av båda. Bättre så för de efterlevande som är av olika stamträd....
Citera
2018-12-15, 10:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja

Varför skulle det inte ha kunnat vara en påse? Morden skedde genom strypning och kvävning. Eller tror du att de använde ett fiskenät vid kvävningen? Eller använde den mördande föräldern sina bara händer, tog sin hand och täckte barnets mun och näsa och tryckte till hårt? Kudde, påse eller hand är väl de mest sannolika som kan ha använts vid kvävningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, jag har läst tillräckligt med obduktionsprotokoll och lyssnat på resonemang för att förstå att det inte handlar om det här. Det är dessutom inte säkra kort på två av dom vilket betyder en hel del utöver andra resonemang. Jag tänker inte gå in på det i detalj utan vill du tro på det är det upp till dig för min del är det osannolikt.

Du ska citera direkt från hästmunnen och inte via medias tolkning av vad polisen säger.
Det finns dödsorsak vilket betyder att det inget undanhålls från polisen för att slå fast dödsorsaken.
Kan du sluta nu med ditt upprepande och tjat.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/11956845

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om alla tre hittades med både nån "påse" över huvudet och en snara runt halsen kan det bli komplicerat att fastställa vad som orsakade döden. Jag tänker mig då att om tungbenet är av, talar det starkt för strypning och om det inte är av kan man anta att kvävningen räckte.

Länkar en morbid uppräkning av fynd etc. i samband med strypmord/-olyckor. Första jag hittade på google bara. Vid strypning med bara händer är brott vanligt och GM oftast fysisk starkare än BO.

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=430&j=1

Edit: Från samma sajt om kvävning. Det tycks vara svårare att fastställa kvävning än strypning. Det är intressant i sammanhanget,

Tack ”A1HORNYLAND” för den faktasammanställningen.

Polisen uppgav tre dödsorsaker i familjen : strypning, kvävning och hängning.

Barnen och Hanna blev strypta och / eller kvävda - de dog inte av hängning. Då hade polisen definitivt nämt det. De typiska impressionsfåror och andra fynd som uppstår vid död genom hängning missas inte vid en noggrann rättsmedicinsk obduktion som gjorts här.

Barnen blev strypta av någon som höll sina händer/sin arm runt deras halsar alternativt drog åt en halsduk, ett skärp eller liknande runt halsen. Eller av någon som satte sig på en kudde över deras ansikten eller tvingade en plastpåse över deras huvuden under den tid det tog tills luften tog slut för dem.

Man-mot-man handgripliga mord. En mördare som går i närkamp med sina offer.
Dessutom helt ”osederade”, vid fullt medvetande, vakna offer som sannolikt har kämpat emot så mycket de orkat.

Edit: De andra obduktionsprotokoll ”Moosky” kan ha läst är de som jag (för länge sedan) och mina kollegor skrivit. Vem har mest kunskap då?
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-15 kl. 11:13.
Citera
2018-12-15, 10:58
Medlem
"Levde dubbelliv – dolde sina planer i månader"

Citat:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J196w8/chefen-om-sista-motet-med-pappan-vi-blickade-framat
De skötte sina arbeten och gjorde upp planer för framtiden.

Men i själva verket hade föräldrarna i flera månader varit överens om att de skulle döda sina barn och sedan begå självmord.

– Jag förstår inte hur de kunde dölja undergången så länge, säger mannens närmsta chef.

– Vi satt och pratade i över en timme. Det handlade om alltifrån julfirandet till planer för arbetet under våren. Vi diskuterade hans undervisning, utveckling av kurser och vi blickade framåt mot nya projekt. Vi bestämde också att vi skulle träffas igen under andra halvan av januari, säger arbetsledaren

Och både Agnes och Moa skulle tillbaka till skolan igen.
I stället stryps och kvävs både Agnes, Moa och Hanna och Oskar hänger sig.
Oskar vittnar om att det var jobbigt med barnen och ett av dem var drogat när det dog, även de båda föräldrarna.
Vad pågick egentligen i den här familjen?

Även kvinnan beskrivs av sina kollegor som mycket kompetent. Hon är en omtyckt medarbetare som ofta ger andra hjälp och råd.

När det gäller döttrarnas sjukdom är hon dock mer sluten gentemot kollegorna jämfört med sin make.

Vem var egentligen Hanna? Och hur var hon som?
Varför träder ingen fram och berättar något om Hanna?
Om Oskar finns en del och bara positivt och det var han som skötte(fick sköta?)allt med flickorna och han var också öppen om läget i hemmet.
Och han sms: ade Hanna som sista livstecken. Var fanns hon då?

Levde Oskar och Hanna ett dubbelliv hela tiden?
Vad pågick egentligen i detta hemmet Henkow/ Brenton?:-/
Senast redigerad av lorsandors 2018-12-15 kl. 11:12.
Citera
2018-12-15, 11:02
Medlem
Citat:
Sammanfattar från Aftonbladet (med mina egna ord):

Os chef träffar O tre dagar före julafton, ett möte som pågår i över en timme.
O diskuterar en framtid som han vet aldrig kommer att bli verklighet, arbetsplaner för våren och nya projekt, bestämde nytt möte till januari.

De pratade om julfirandet och om döttrarnas sjukdom. O återkom till att prata om sjukdomen flera gånger och hur jobbigt det var, något han gjort flera gånger vid andra tillfällen, det var normalt för honom att prata om detta. Han var plågad och ledsen.

Han jobbade mycket hemifrån och under hösten gick han ner lite i tid. Han var duktig, höll hög nivå på arbete och hans möjligheter i karriären var i princip obegränsade.

H pratade inte om flickornas sjukdom på sin arbetsplats.

Undergången doldes för kollegor, familj och vänner. Os chef och skolan rannsakar sig själva men anser inte att de kunde se några tecken.
Citera
2018-12-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Ja, det var verkligen en talangfull familj. Båda föräldrarna lyckades föra alla bakom ljuset. Det borde vara värt en Oscarstaty. Bättre skådisar finns nog inte.

En förutsättning för att ingen skulle ana någonting, var förstås familjens (förmodade) isolering och slutenhet.

När ett barn börjar ha mycket frånvaro från skolan - exempelvis på grund av deppighet, ångest eller liknande - kan man göra en planering där man kortar ner skoldagarna för eleven. Orkar hon inte gå i skolan fullt ut, så kanske hon i varje fall orkar gå några få timmar.

Poängen är att man vill undvika att barnet helt och hållet förlorar kontakten med skolan. För den som varit hemma på heltid, kan vägen tillbaka bli lång och svår: barnet förknippar skolmiljön med olust, och är rädd för att gå dit -"för tänk om jag inte klarar av att vara där, och tänk om jag misslyckas igen."

För en förälder (liksom för andra vuxna runt barnet) kan det vara oerhört svårt att bedöma när man ska pusha barnet att vistats i skolan en kort stund - och när man istället ska stötta barnet i "det är ok just nu att du stannar hemma helt och hållet. Man får känna sig fram.

Ibland finns det inte något val: eleven i fråga är så påtagligt fysiskt sjuk och/eller har så dåligt psykiskt mående att en paus från skolan är nödvändig.

Man undrar ju hur det egentligen var för Moa: hade det varit omöjligt att hitta en lösning där hon hade mer kontakt med skolan, kanske en kombination av hemunderviisng och undervisning i skolan? Så som det tydligen var tänkt från början? Blev det aldrig någonting av denna planering och i så fall varför?

Med facit i hand så hade alla åtgärder som motverkade familjens isolering kunnat vara bra. Vi vet inte om katastrofen hade kunnat förhindras bara för att det ena barnet hade gått i skolan - det är inte det jag säger.

Och jag vet att Moa hade en mycket speciell fysisk sjukdom, som är svår att leva med för den som drabbas och svår för utomstående att förstå. Det som gäller för skolelever generellt kanske inte gäller specifikt för elever med ME? Det kanske krävs ett eget tänkande för just barn med ME och deras skolsituation?
Citera
2018-12-15, 11:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Fortfarande har du inte fattat. Gå och sov, Du verkar "övernsträngd", ett finare ordval för något annat an dessa nattskribenter påverkade av "lugnande".

Jaja, folket i denna tråd verkar också obekanta med att "självmordsbrevet" är skrivet via "utskrift"

Hade jag mördat mina barn i samspråk med min fru hade jag inte valt att skriva brevet med min handstl. Hade det varit min haddstil hade jag fastän död fått skulden som den ledande skribenten då jag ansågs som "mördare" .

Självmordsexten var nu "maskinelt neutral", undertecknad av båda. Bättre så för de efterlevande som är av olika stamträd....
Tönt. Insinuationer om intag av lugnande ger dig knappast stilpoäng.
Jag fattar precis vad jag svarade på och fetade i din text.
Att polis förskönande iom ordval lugnande vilket jag finner som rent bs.
Brevet kan du diskutera med nån som tar upp ämnet, jag gör det inte.
Citera
2018-12-15, 11:11
Medlem
Efter att ha läst på henkow.se och sett där att OH har ett dödsdatum den 9/1 (såg ditt svar af knollentott, tack för det) gick jag in på släktforskningssidan som en anhörig till HB har gjort. Där står 9/1 även som Hs dödsdatum. Dock bara januari 2018 på flickorna. Det lär väl vara den anhörige som administrerar sidan antar jag.

[spoiler]https://www.myheritage.se/person-1500120_357235751_357235751/hanna-maragareta-brenton-henkow/SPOILER]
Citera
2018-12-15, 11:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag skrev att ordet dödsdrog var ett dumt ordval sätt ordet tänkt framför "tänkt dödsdrog" men att den inte fungerade exakt som föräldrarna tänkt sig. De var då tvungna att strypa/kväva barnen.
Har aldrig misstrott det polisen, informationen är vad polisen som även pratat med anhöriga har valt att gå ut med och som vi alla vet inte är all fakta (givetvis, bäst att tillägga)
Vet inte vad du menar med "gick igång på" men precis som jag skrev innan att detta fall berör mig och jag tycker en gemensam planerad utradering av en hel familj är jävligt dåligt planerad om man inte har en plan hur man skall genomföra morden. Som om hela historian inte vore groteskt innan så är den än mer grotesk när man tänker så noga på förklaringar, hur tillgångar skall fördelas men inte tänkt att avlivningen skall gå så fort och smärtfritt som möjligt.
Ja, jag tror fortfarande att flickorna var drogade på ett eller annat sätt.
Sista partiet handlar min fråga om:
Varför. Vad föranleder denna teori som du då inte har belägg för via pressträffen.
Citera
2018-12-15, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Sammanfattar från Aftonbladet (med mina egna ord):

Os chef träffar O tre dagar före julafton, ett möte som pågår i över en timme.
O diskuterar en framtid som han vet aldrig kommer att bli verklighet, arbetsplaner för våren och nya projekt, bestämde nytt möte till januari.

De pratade om julfirandet och om döttrarnas sjukdom. O återkom till att prata om sjukdomen flera gånger och hur jobbigt det var, något han gjort flera gånger vid andra tillfällen, det var normalt för honom att prata om detta. Han var plågad och ledsen.

Han jobbade mycket hemifrån och under hösten gick han ner lite i tid. Han var duktig, höll hög nivå på arbete och hans möjligheter i karriären var i princip obegränsade.

H pratade inte om flickornas sjukdom på sin arbetsplats.

Undergången doldes för kollegor, familj och vänner. Os chef och skolan rannsakar sig själva men anser inte att de kunde se några tecken.

O kämpade på i många år. O gjorde mycket för att stå emot H. Till slut fick H igenom sin vilja. Det var Os brott. Han var för vek mot H.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in