2018-12-14, 13:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fick ett pm igår som skrev att det stått andra hemska saker innan de inlägg som du länkade till på minnessidan. Det är inget jag själv såg. Kanske blev det borttaget snabbt, liksom de andra strax efter ditt inlägg.

Det förklarar också isf inlägget om pepparkaksbaket som signaturen Anonym skrev om. Den anklagelsen hängde annars lite löst, utan sammanhang.

Jag kunde aldrig tänka mig att det fanns ännu fler inlägg. Det är ju inte klokt.

Edit: tycker faktiskt Fonus/administratören ska polisanmäla så de får ut ip-adresser till de som skrivit. Det kan väl inte vara lagligt att göra så på minnessidor?
Senast redigerad av Rosamund 2018-12-14 kl. 13:14.
Citera
2018-12-14, 13:18
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det 'EnGodTanke' skrev om var väl de osäkra uppgifterna om att man skulle ha funnit LW:s DNA i SD:s bostad. Inte att man skulle ha funnit DNA på LW:s kropp eller på fyndplatsen.

Åklagarens förklaring till att det tar tid nu är att man har så mycket material att man inte kan skicka allting på en gång. Varje gång man får tillbaka material från NFC skickar man ner nytt.

Du är en mästare på att klippa citeringar. EGT har berättat att hen vet mer detaljer som inte är till fördel för SD, men att hen inte kan droppa det i tråden och vips kopplar du mina inlägg med egna tankar och får det till andra betydelser.

Radioklippet jag länkade till handlar ju inte alls om åklagarens förklaring. Vad håller du på med? Klippet handlar ju om att de långa väntetiderna i mordfall blir jobbigt för de anhöriga för att utredarna är noga med att utesluta eventualiteter när gärningsman ska ringas in.
Citera
2018-12-14, 13:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Du är en mästare på att klippa citeringar. EGT har berättat att hen vet mer detaljer som inte är till fördel för SD, men att hen inte kan droppa det i tråden och vips kopplar du mina inlägg med egna tankar och får det till andra betydelser.

Radioklippet jag länkade till handlar ju inte alls om åklagarens förklaring. Vad håller du på med? Klippet handlar ju om att de långa väntetiderna i mordfall blir jobbigt för de anhöriga för att utredarna är noga med att utesluta eventualiteter när gärningsman ska ringas in.

Berättade inte EGT vad detta mer var? Trodde det var ang att SD erkänt att det ska finnas blod från Lena i hans bostad. Eller finns det ännu mer?
Citera
2018-12-14, 13:28
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag kunde aldrig tänka mig att det fanns ännu fler inlägg. Det är ju inte klokt.

Edit: tycker faktiskt Fonus/administratören ska polisanmäla så de får ut ip-adresser till de som skrivit. Det kan väl inte vara lagligt att göra så på minnessidor?

Det ligger nog inom gråzon, men helt klart sjukt och vidrigt. När ska Lena få vila i frid? Inte nog med att hon mördats - GM går fri och idioter skändar hennes minne.

Vill utredarna kolla IP:adresser och märkliga beteenden, så pågår nog det i tystnad,
Citera
2018-12-14, 13:30
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Berättade inte EGT vad detta mer var? Trodde det var ang att SD erkänt att det ska finnas blod från Lena i hans bostad. Eller finns det ännu mer?

Svarar du åt Draifos nu?
Citera
2018-12-14, 13:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Bra inlägg från flera debattörer angående DNA-analyser, tack!

Det stärker mig i min uppfattning att om SD är skyldig så kommer man till slut med hjälp av dessa fantastiska metoder komma kunna binda honom vid brottet. Speciellt med tanke på att man haft blickarna riktade mot honom redan från första början, om inte från dag 1 så nästan. Om man även tar i beaktande att det förekommit mycket våld så bör han rimligen lämnat spår efter sig. Det vore annat om det skulle handla om ett mord som utförts med hjälp av skjutvapen.

Men å andra sidan, om det är så att man inte hittar bevis som räcker till att väcka åtal, då är det nog så att han inte har något med mordet att göra.

En viktig sak angående den tekniska bevisningen, åtminstone ur lekmannaperspektiv, är att fyndplatsen är samma som brottsplatsen, men det är väl det man tror ?
Senast redigerad av MrBarnaby 2018-12-14 kl. 13:45.
Citera
2018-12-14, 13:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Svarar du åt Draifos nu?

Nej, jag frågar dig om EGT menade mer utöver detta med blodet? Jag minns bara att hen sa att det fanns mer, men sedan "erkände" hen om blodet och jag antog att det var allt. Jag tänkte att du kanske minns bättre än mig därav min fråga.
Citera
2018-12-14, 14:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Anledningen till att de ville ha kvar kroppen i ett halvår skulle kunna vara att man in i det sista försökte hitta DNA från GM. Jag tror att det kan ha varit en jakt på GM:s DNA det handlade när man krattade fram nytt material kring motorvägen och fyndplatsen i höstas också.

Ett alternativ är att man inte hittat något DNA alls. Ett annat alternativ är att man har funnit visst DNA, men då bara från personer som inte tros vara GM. Någonting är det i alla fall man fortfarande letar efter.
En svårighet ,har jag nu lärt mig, är att man kanske hittar "DNA-fläckar" men det är inte den misstänktes DNA som finns på fläcken och går inte att hitta i DNA-registret heller. Det är väl i sådant läge man får göra som man gjorde i Ulricehamnsfallet, det vill säga masstopsning.
Citera
2018-12-14, 14:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
En svårighet ,har jag nu lärt mig, är att man kanske hittar "DNA-fläckar" men det är inte den misstänktes DNA som finns på fläcken och går inte att hitta i DNA-registret heller. Det är väl i sådant läge man får göra som man gjorde i Ulricehamnsfallet, det vill säga masstopsning.

DNA registret eller mot andra personer som finns med i utredningen.

I Ulricehamnsmålet fick vi aldrig en FUP, eftersom gm tog livet av sig efter topsningen och det aldrig blev en rättegång. Det enda vi fick veta var genom en presskonferens och via pressen. Man sa att det var ett sexuellt motiv, men som jag minns det fanns inga tecken på våldtäkt. Däremot hade man bindande DNA, var vet jag inte. På en cigarettfimp som hittades vid brottsplatsen fann man gm DNA, vilket tydde på att han väntat i skogen på ett offer. Var detta bindande konklusiva DNA fanns vet jag inte, men eftersom bo och gm inte kände varandra var det andra förutsättningar i det fallet. Gm DNA borde alltså inte finnas naturligt på bo, och särskilt inte i större mängd på vissa ställen.

Säkert är ju att man kollat upp bo närmaste, och även arbetskamrater och andra personer som vänner mm genom topsning. Dessa kunde uteslutas i Ulricehamnsfallet.

Jag tvivlar starkt på att man har hittat DNA från annan person som tyder på att det kan finnas annan gm, dvs att det tyder på att det har med brottet att göra. Då skulle mgm kunna avföras.

Men naturligtvis finns det DNA från andra personer på t ex kläder, skor osv. Hårstrån kan ju komma från barnen, men även någon du kramat.
Citera
2018-12-14, 14:59
Medlem
Citat:

Bästa "Honan6" ..... Jag vill kortfattat , och tills vidare , låta mig deklarera för dig följande sagt att , det har ! säkrats många spår från själva den då aktuella mordplatsen , detta kriminaltekniska arbete , då utfört av mycket skickliga kriminaltekniker , och antalet säkrade spår är myckna från den platsen där den mördade koreanska kvinnan vid namn Lena Choon Shil Wesström hittades Lördagen den 19 Maj År 2018. Lena Choon Shil Wesström som då var boende i en bostadsrätt , en HSB BRF-lägenhet med 4 rum och kök på Bya-Lags-Gatan 4 A. inom Mikael:s distrikt i Nya Hjärsta inom Örebro kommun såsom Örebro Län. Vidare sagt , har man okså kunnat säkra många kriminaltekniska spår på andra platser.

Efter som jag har ett arbete att sköta , så återkommer jag till denna kriminal-tråden under rubriken "Mordet på Lena Wesström" när jag får tid för att skriva.

Jag vill avsluta detta inlägget med att berätta för dig , att jag har under 4 månaders tid läst in mig i Lena Choon Shil Wesström:s leverne , och hon förde även dagboks-anteckningar , och en stor mängd fotografier från hennes privata familj-album har talat för mig sitt klarspråk.

Detta ovan sagda , med bästa hälsningar från "JokerMannen"
Citera
2018-12-14, 15:02
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Nog har det framkommit en hel del som visar att EGT har insyn i olika detaljer rörande SD, men om de tidigare indikationerna handlade om blod i hans bostad, vet jag inte. Hen skrev att det inte skulle droppas i tråden (minns inte ordagrant). Nåväl, jag har inte tid att leta rätt på inlägget. Det kan ha varit någon gång runt 10 juli. Jag har för mig det blev lite livat i tråden då och EGT "hotade" med att sluta skriva i tråden, eller nåt liknande.
Citera
2018-12-14, 15:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
DNA registret eller mot andra personer som finns med i utredningen.

I Ulricehamnsmålet fick vi aldrig en FUP, eftersom gm tog livet av sig efter topsningen och det aldrig blev en rättegång. Det enda vi fick veta var genom en presskonferens och via pressen. Man sa att det var ett sexuellt motiv, men som jag minns det fanns inga tecken på våldtäkt. Däremot hade man bindande DNA, var vet jag inte. På en cigarettfimp som hittades vid brottsplatsen fann man gm DNA, vilket tydde på att han väntat i skogen på ett offer. Var detta bindande konklusiva DNA fanns vet jag inte, men eftersom bo och gm inte kände varandra var det andra förutsättningar i det fallet. Gm DNA borde alltså inte finnas naturligt på bo, och särskilt inte i större mängd på vissa ställen.

Säkert är ju att man kollat upp bo närmaste, och även arbetskamrater och andra personer som vänner mm genom topsning. Dessa kunde uteslutas i Ulricehamnsfallet.

Jag tvivlar starkt på att man har hittat DNA från annan person som tyder på att det kan finnas annan gm, dvs att det tyder på att det har med brottet att göra. Då skulle mgm kunna avföras.

Men naturligtvis finns det DNA från andra personer på t ex kläder, skor osv. Hårstrån kan ju komma från barnen, men även någon du kramat.
Även (eventuell) DNA från MGM/SD kan ha tillkommit på "naturlig" väg. Fleudhesten skrev i ett inlägg som jag läste lite slarvigt
"Men att det utan rimligt tvivel måste bevisas när och hur detta har hamnat på LW."

Draifos hade olika alternativ och ett av alternativen var att man inte funnit någon DNA alls.

Och det är väl är där nånstans man befinner sig, det vill säga ingen DNA alls eller åtminstone inget "icke-naturligt" som kan kopplas till MGM.
Senast redigerad av MrBarnaby 2018-12-14 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in