2018-12-14, 10:09
Medlem
xx73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Han hade redan disputerat för flera år sedan och ansökte under hösten om att bli professor.

Vad menar du med ditt inlägg?

Jag får be om ursäkt gällande min felaktiga uppfattning avseende att han skulle disputera. En missuppfattning av mig.

I övrigt förstår jag inte din fråga vad jag menar med mitt inlägg. Kanske framgick det inte att det var ett inlägg till Bergakungens kommentar och inte ett inlägg till dig.
Citera
2018-12-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag vill inte förringa det faktum att folk naturligtvis tyvärr blir dåligt bemötta av sjukvården ibland, det händer definitivt. Säkert för ME-sjuka och säkert för andra sjukdomar. Det sker 68 miljoner sjukvårdsbesök i Sverige varje år (2015).

Men bortsett från att töserna inte kunde erbjudas botande behandling för ME, vad talar för att dessa flickor med vältaliga föräldrar - i vart fall Oskar var bevisligen sådan - upplevde att de blivit illa bemötta från sjukvården?
Flickorna har fått diagnoser - något som en del patienter beskriver att de fått vänta väldigt länge på. För att sätta diagnosen ME krävs väldigt stora och omfattande utredning, så det har barnen nog gått igenom. Flickorna har fått specialintyg och de har beviljats och fått närmast unikt inrättade av adnexskolor i hemmet. Från bägge skolor. Föräldrarna kunde jobba hemifrån.
Enligt polisens pressmöte 11/12 hade bägge barnen vårdplaner inrättade och således planerad uppföljning.

Det är naturligtvis fel att sjukvården bemöter en hjälpsökande dåligt. Men det är inte alltid som likamedstecken på dåligt bemötande inträffar när en patient inte får sina krav uppfyllda.
Numera får sjukvården lägga ner väldigt mycket tid på rent tjafs om varför inte vissa kan slippa betala patientavgifter när de ”bara vill ha lite hjälp” eller varför inte rena skönhetsingrepp bekostas av det allmänna. Mycket tid läggs också på sjukskrivningsdiskussioner där det numera finns tydliga riktlinjer som vården måste följa. Att det finns ett flödesschema hur saker och ting ska utredas och handläggas skapar också mycket irritation hos dem som direkt kräver stor utredning av allt.
Av många kallas det här för ”dåligt bemötande”.

Så min fråga är- har vi fått minsta indikation på att just Agnes och Moa bemöttes dåligt av sjukvården.
Jag tror inte de blivit dåligt bemötta alls. Däremot tror jag Moas diagnos är en förlängning av Agnes. Jag tvivlar starkt på att Moa blivit lika noga undersökt, hon fick nog sin diagnos pga Agnes. Och jag tror också att det var Oskar som drev fram den för sjukvården och skolan. Enligt media har han haft många samtal med skola och sjukvård. Kanske kände han att Agnes behövde sällskap hemma? Att låta en 14-åring vara hemma på heltid själv var inte optimalt. Om Moa var lite morgontrött, tonårstrött, så såg han kanske chansen att även hon skulle kunna vara hemma och att systrarna kunde se efter varandra och ha gott sällskap av varandra?

Jag tror inte detta har något alls med sjukvården och skolan att göra. Detta har med Oskar och Hanna att göra. Jag är dock övertygad om att Agnes hade ME/CFS. Men inte Moa. Sen att Oskar kanske helt enkelt såg tecken på att Moa var trött och överdramatiserade det med tanke på Agnes.
Citera
2018-12-14, 10:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Föräldrarna led inte av någon psykisk sjukdom som skulle kunna föranleda att vården agerade. inte ens om hypotesen vore sann. "Munchausen by proxy" är inte en "allvarlig psykisk störning" enligt lagen och det fanns inga indikationer på att barnen for illa på så sätt att det hade kunnat föranleda en orosanmälan till socialtjänsten, tvärtom verkar föräldrarna ansett att de ordnat tillvaron till det bästa, för barnen med hemundervisning etc.

Människor tar ibland sina liv. Det är något man får försöka leva med.

Det här fallet är iofs unikt på så sätt att det föregicks av ett dubbelmord på barn och bestod av en självmordspakt.

Vill man studera fenomenet med självmord utökade till barn kan man ju begrunda Tjällmofallet: (FB) Mamma misstänks ha dödat 3½-årig dotter med fentanylplåster, Motala 16/6 -13
Det är möjligt att diagnosen ME är fel hos barnen. Det har jag motiverat tidigare. Detta kan vara en feldiagnos av Munchausen by proxy eller annan störning i familjen. I så fall har feldiagnosen vållat barnens (och föräldrarnas död). Därför måste en fullständig utredning göras av IVO.

Att, som du skriver, "föräldrarna [själva] ansett att de ordnat tillvaron till det bästa, för barnen" utesluter inte alls Munchausen by proxy. Det är väl förenligt med diagnosen.

Men det är säkert ett mycket komplext fall. Den information som finns om familjen på Internet är ju naturligtvis bara fragmentarisk och inte bekräftad.

IVO måste göra en fullständig utredning av fallet, för att se om det går att lära något så att en liknande händelse kan undvikas.
Senast redigerad av wwr 2018-12-14 kl. 10:32.
Citera
2018-12-14, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Ingen hade petat i dig en massa tabletter. Ingen hade höga koncentrationer. Ingen kan skylla på att morden skedde under drogpåverkad. Hela hösten hade de haft samma sjuka tankar i huvudet och jobbat som vanligt.
Vad jag menade här var att de tog lugnande för att klara av att döda barnen och sig själva. De hade lugnande i kroppen - dock inte så mycket att de inte klarade av att genomföra detta vidriga.

https://www.nsk.se/2018/12/11/dottrarnas-sjukdom-lag-bakom-tragedin/
Enligt polisen hade både pappan och mamman lugnande läkemedel i sig när de avslutade sina liv, men inte i några dödliga doser. Allt tyder på att de var fullständigt medvetna om vad de gjorde.
Citera
2018-12-14, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu får någon skaffa fram presskonferensen i oavkortad version, för jag är också helt säker på att jag hörde det jag hörde. Så vi kan lägga det bakom oss.

Nä, varken en jurist eller en revisor skulle skriva under ett blankt papper. Det sitter ännu mer i ryggmärgen på folk med sådana yrken, än på en "vanlig människa", att inte skriva under något man inte läst igenom. Och här gällde det ju extremt viktiga ting också.

För att upprepa mig, så sa polisen aldrig något om att det var en "blankt papper-hypotes" de hade uteslutit heller, utan han sa att båda namnteckningarna hade kommit dit vid samma tillfälle som själva texten i brevet skrivits, i anslutning eller strax efter. HUR skulle man kunna se det på en datorutskrift..?

Man kan däremot se det på löst bläck, som man skriver med om man använder reservoarpenna, stålpenna eller gåspenna, p.g.a. att det alltid blir små skillnader i bläcket mellan gångerna om man skriver vid olika tillfällen. T.ex. att bläcket flyter ut mer för att det har blivit varmare i rummet, eller att det har en annan koncentration p.g.a. att det vid det ena tillfället varit mer omrört, medan fler färgpartiklar vid det andra tillfället sjunkit ner till botten, etc. etc..

Om du skriver en text vid ett och samma tillfälle, så blir bläcket mer koncentrerat alldeles i början, p.g.a. att du har lyft upp flaskan och öppnat locket så att bläcket skakats om lite, och sedan mindre koncentrerat för varje gång som du doppar pennan, då partiklarna sjunker mer och mer till botten. (Såvida det inte är så lite bläck kvar i flaskan, att du måste doppa ända ner i botten förstås, men så dåligt sköter nog inte ett sådant här par sina fin-skrivdon. Dessutom syns det på skriften om man varit tvungen att doppa många gånger och bara fått upp lite i pennan varje gång.) Skulle en av namnteckningarna vara ditskriven vid ett senare tillfälle, så skulle bläcket i den vara tjockare igen, eftersom någon måste ha lyft upp flaskan och tagit av locket.

De här skillnaderna ser man till och med med blotta ögat om man är lite van att pyssla med riktiga pennor och riktigt bläck. (Och självklart ser man om samma penna och samma bläck använts, vilket kanske inte varit fallet om den ena suttit kvar på kontoret en kväll och författat brevet i lugn och ro utan barn.)

Man ser även om texten är läskad med läskpapper eller inte. Om vi säger t.ex. att brevet med texten och en av namnteckningarna hade fått ligga och torka naturligt, medan den andra namnteckningen var läskad, så hade det varit en stark indikation på att den ena hade författat och skrivit under brevet vid ett tidigare tillfälle, och sedan bett/övertalat/pressat/tvingat den andra att också skriva under.
Men nu får du fan sluta tjata! Polisen har fastslagit att texten var formulerad och skriven innan namnteckningarna sattes dit. Lägg ner!
Citera
2018-12-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xx73
Det kanske kommer som en överraskning för dig men jag har inget behov av att få varken akademiska sammanhang eller polismyndighetens arbettssätt förklarat för mig då jag har tämligen stora erfarenhet av dessa genom mina anställningar och antalet hp jag tagit.

Du finner ofta det svaret i det spår som du valt att söka i och förväntar dig finna svaret och sanningen i detta spår. Se forskning och forskningsanslag. Den som vill finna ett visst svar söker på ett sådant sätt så det önskade svaret kan presenteras.

Kanske borde du arbeta på din naiva trovärdighet till myndigheters omtanke om sina medborgare likaså kritiskt studera dessa "kvalitetssäkrade" arbettssätt och akademiska sammanhang?

På gränsen till OT men Känner du till FN:s agenda 2030, varför pratar EU-intitutioner, myndigheter i samtliga EU-länder och många större företag om hållbar utveckling plötsligt? Läs om geoenginering. Hur vet vi vad som är sanning gällande klimatet och hur vet vi vad som är sanning gällande Bjärred-familjen.

Han kanske hade insett något gällande vårt ekonomiska system - momsen, skatten eller ekonomin generellt - som skulle presenteras i hans avhandlig. Mäktiga personer kanske har lyckats tysta honom. Vem vet?

Absolut, förstod att inlägget inte var till mig. 😊👍 Jag undrade bara vad du menade med det understrukna. Alltså betyder det att du tror att det skulle kunna vara så att Oskar sysslade med kritisk forskning som skulle kunna rubba system som mäktiga (kapitalister? Politiker?) vill bevara? Att han blev mördad för att tystas?
Citera
2018-12-14, 10:37
Medlem
Citat:
Är ME alltså en recessivt nedärvd sjukdom? Är du säker på det? Och båda flickorna hade sådan maximal otur, att båda föräldrarna bar på genen, och att båda flickorna ärvde två kopior var? För föräldarna led ju själva inte av sjukdomen, och inte deras föräldrar, syskon eller syskonbarn (barnens morföräldrar, farföräldrar, faster, morbror respektive kusiner) heller. Det skulle ju ha framkommit i så fall.
Jag har inte påstått att ME är en nedärvd sjukdom. Det finns forskning som tyder på en genetisk predisposition i samband med IBS som ger en gradvis utveckling av autoimmunitet beroende på genetik och mikrobiell exposition som efter en avgörande infektion p.g.a. autoimmunisering leder till ME/CFS.

Ett enklare svar är nog att en genetisk predisposition inte är en genetisk sjukdom, det är en genetisk sjukdomsbenägenhet som under vissa ogynnsamma förutsättningar kan bli en sjukdom. Dom flesta sjukdomarna har ett starkare eller svagare genetiskt inslag.

Det finns ingen anledning varför det skulle ha framkommit om fler i släkten har en genetisk predisposition, de kanske aldrig har haft körtelfeber eller vad det nu kan ha varit för infektion som utlöste sjukdomarna hos de aktuella flickorna.
Citera
2018-12-14, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Skulle du säga att det har betydelse om det på intyget stod, förutom diagnos ME/CFS en uppmaning om hemundervisning och om man därtill inte hade en tillräckligt god vårdplan och uppföljning från sjukvården?

Läkare kan inte besluta om hemundervisning. Det är skolan och ytterst rektorn som beslutar om detta. Hänsyn tas naturligtvis till läkarens bedömning av elevens funktionsförmåga relaterat till sjukdomen eleven har. Skolan har en skyldighet att erbjuda de anpassningar som krävs för att elever skall tillgodogöra sig undervisning och få godtagbara kunskaper. Hemundervisning är det sista alternativet som erbjuds. Innan dess erbjuder skolan ofantligt många alternativ. Tex ta bort ämnen som inte är nödvändiga så kallad ” anpassad studiegång” som att gå halva dagar, gå en timma om dagen när eleven har som mest ork bl a. Skolan är ett viktigt socialt sammanhang för eleven och att gå i skolan är något som främjar den
psykiska hälsan även om det bara handlar om en timma om dagen. När eleven får hemundervisning har det oftast föregåtts av starkt argumenterade föräldrar som inte ser någon annat godtagbart alternativ.
Citera
2018-12-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malva1
Läkare kan inte besluta om hemundervisning. Det är skolan och ytterst rektorn som beslutar om detta. Hänsyn tas naturligtvis till läkarens bedömning av elevens funktionsförmåga relaterat till sjukdomen eleven har. Skolan har en skyldighet att erbjuda de anpassningar som krävs för att elever skall tillgodogöra sig undervisning och få godtagbara kunskaper. Hemundervisning är det sista alternativet som erbjuds. Innan dess erbjuder skolan ofantligt många alternativ. Tex ta bort ämnen som inte är nödvändiga så kallad ” anpassad studiegång” som att gå halva dagar, gå en timma om dagen när eleven har som mest ork bl a. Skolan är ett viktigt socialt sammanhang för eleven och att gå i skolan är något som främjar den
psykiska hälsan även om det bara handlar om en timma om dagen. När eleven får hemundervisning har det oftast föregåtts av starkt argumenterade föräldrar som inte ser någon annat godtagbart alternativ.
Det där sista: rektorn sa tydligt att "vi kanske har lyssnat för mycket på föräldrarna". Oskar var dokumenterat vältalig, charmig, trevlig och kunde ta folk. Han var drivande i att även Moa skulle få hemundervisning och slippa skolan. Jag skulle väldigt gärna vilja veta om Moa fick samma noggranna undersökning och utfrågning av läkare, som jag förutsätter att Agnes fick. Jag tvivlar starkt på det.
Citera
2018-12-14, 11:31
Medlem
Angående presskonferensen säger polisen detta:

"Vi har konstaterat att bläck på papperna är tryckt innan de vuxna har skrivit under sina namnteckningar.
Det är alltså ingen som har skrivit på ett tomt papper och sen har texten kommit dit i efterhand"
Citera
2018-12-14, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var så sannolikt att båda barnen led av ME så det faktiskt var precis det dom gjorde. Det kallas för genetisk predisposition, vad det innebär går att läsa sig till. Det finns hyllmetrar med medicinsk dokumentation om sjukdomen som du kan läsa om du vill räta ut dina frågetecken, jag tänker inte hålla någon webbutbildning, var och en har ett eget ansvar att ta reda på fakta om man inte vill leva sitt liv i okunskap.

Jag har ingen erfarenhet av afrikansk häxkraft så jag kan inte bedöma om det påminner om föräldrarnas agerande. Jag är mer intresserad av att ta reda på vad forskning har att säga om ME/CFS och att försöka förstå vad som hände i Bjärred. Det känns lite meningslöst att försöka hitta paralleller mellan föräldrar i Afrika som trodde på häxor och föräldrar i Bjärred där den ena var skatteexpert och den andra på tröskeln att bli professor i indirekt beskattning.

Så svaret blir, ja båda barnen hade diagnosen ME/CFS, inte för att föräldrarna bestämt det utan för att läkarna gav den diagnosen. Nej, jag tror inte att föräldrarna trodde att häxkraft hade något med detta att göra. Det var något annat fel på dom.

ME är en omstridd sjukdom, ungefär som fibromyalgi, elallergi eller uppgivenhetssyndrom som bara drabbar asylsökande barn i en familj från f.d Sovjet/ Balkan (tidigare benämnda som apatiska barn). Jag säger inte att personer som drabbas av dessa sjukdomar/symtom fejkar. Men det hade kanske gjort Bjärredsbarnen gott att flytta från sina föräldrar till släktingar eller till en fosterfamilj. Åtminstone på prov. Jag har i mitt yrke träffat föräldrar vars barn faktiskt haft med hereditära diagnoser, typ muskeldystrofier men jag har aldrig hört talas om ME som en barnsjukdom som dessutom är nedärvd. Det har heller ingen betydelse att Bjärredsbarnens föräldrar var skatteexperter. Det gjorde inte dem bättre rustade för att vara föräldrar jämfört med afrikaner som tror på häxkraft.
Citera
2018-12-14, 11:56
Medlem
Citat:
"fibromyalgi"? "Svid-värk-och-bränn-kärring"? Jag trodde att det var bevisat vid det här laget, att den är en ren inbillningssjukdom? I så fall förstår jag lite mera dom som tror att ME inte heller finns på riktigt.

Nej, men det skulle i så fall ha framkommit nu, så mycket som det här har diskuterats överallt.
Eller kanske tvärtom - bevisat att de som betraktar det som en svbk-sjukdom är lite efter sin tid!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in