2018-12-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Oj vad många frågor.
Det var för Agnes del man hade sökt till BUP. De fick dock inte hjälp där. Vet inte varför.
Det är riktigt att det var mer energi i Agnes än i Moa och det är min egen bild av töserna när jag träffat dem. Men det var innan Agnes blev sjuk. Jag skulle inte kalla Moa låg såsom i deppig. Däremot med mindre energi, lite långsammare än Agnes.
När det gäller det där om scientologerna var det inte en granne utan en kvinna i byn som kände familjen. Jag känner henne inte så jätteväl. Jag tror egentligen inte att det var så mycket bakom det mer än att hon tyckte jag var lite nosig och ville att jag skulle sluta fråga. Det kanske hon hade rätt i men jag kände att jag ville fråga efter vad jag hade läst om här. De som jag känner väl som jag har frågat har dementerat allt om scientologer.
Jag har har fått berättat för mig att avskedsbrevet innehöll den informationen som polisen skrev plus att de hade planerat det här sedan i höstas. Sen stämmer det att det stod en sak till och jag har fått olika kluriga frågor om det flera gånger men jag kommer inte att svara på det. Jag borde inte skrivit något om det för att jag förstår att det väcker nyfikenhet. Det ENDA jag kommer att säga om det är att det inte ger någon ytterligare förklaring till varför detta förfärliga skedde.

Lyfter fram ett inlägg från Stehlitz som är intressant att reflektera över. Jag tror att det mesta kan stämma. Det om BUP är intressant.
Citera
2018-12-12, 19:29
Medlem
Citat:
Det är riktigt att en nära vän till familjen som jag känner väl har berättat det för mig. Jag skrev att de känner båda sidorna av familjen så jag vet inte vilken av sidorna som berättat det för dem och inte som du skrev att "jag inte minns vems vänner det var som sa det". Ingen av de jag känner hade kunnat föresväva sig att Hanna eller Oskar hade kunnat göra något sådant är. Oskar och Hanna beskrivs ha gjort allt för sina töser. Alla är chockade, ledsna och förstår ingenting av det som hänt. Några är arga för att de inte fick en möjlighet att hjälpa till. Allt som varit avvikande är att de umgicks mycket mindre den sista tiden, att de var stressade, oroliga och nedstämda har man lagt på situationen med tösernas sjukdomar. Hanna uppfattades som sämre däran än Oskar. Alla uppfattar att det handlade om det kroniska trötthetssyndromet när det gällde töserna.
Jag har inte fått någon information i PM.

Mamman uppfattade som sämre än pappan. Hur då? Så många verkar ha sett och hört under lång tid.
Citera
2018-12-12, 19:31
Medlem
Citat:
Det är helt ok att ta min information som man vill men det är inte ok att förvanska den. Jag har skrivit att jag har fått berättat för mig att nära vänner till familjen som känner såväl Henkows och Brentons har berättat att avskedsbrevet var handskrivet av Hanna och att både Hanna och Oskar hade skrivit under det. Jag vet inte vilken av sidorna som har berättat det. Detta berättade jag redan för en månad sedan. Det är detta du ska ifrågasätta om du nu vill ifrågasätta och inget påhitt om vad jag har skrivit.

Ett handskrivet brev av Hanna är vad polisen hittade. Mycket information har funnits i tråden hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag vet att det händer att barn tar livet av sig. Dessa två barnen tog dock inte livet av sig så jag förstår inte varför det är relevant? Vad är din poäng?

Min poäng är och har varit hela tiden att föräldrarna brast i sin förmåga, med största sannolikhet genomgående genom sitt föräldraskap, och att de aldrig verkar ha hittat några fungerande strategier för att hjälpa sina barn.

Ingen här kan veta om något av barnen var suicidal eller inte men det krävs ingen vidare förmåga att mentalisera för att komma fram till att de säkert var ledsna över sin situation.
ME är i sig en omstridd diagnos. Hur kommer det sig att det inte funnits ME i Sverige exempelvis för femtio- hundra år sedan, eller att det idag inte förekommer till exempel i Afrika? Eller är det så folk faktiskt led av i ME i Sverige även tidigare och att det just nu finns människor i Afrika som lider av oupptäckt ME och som inget annat vill än att avsluta sina liv eller sina barns liv just på grund av de själva eller deras i övrigt friska och välgödda barn lider av kronisk trötthet och andra diffusa symtom?
Hur det än förhåller sig så anser jag att de välutbildade och välbärgade föräldrarna i Bjärred hade ingen rätt att bestämma sig att ta livet sina barn oavsett att de tänkte att familjen (det vill säga föräldrarna) inte skulle få något bra framtid. De kunde ha tagit sina egna liv om de var så besvikna för att deras liv skulle mer kretsa kring barnen än deras egna karriärer. De kunde ha låtit sina barn leva. Det finns ingenting som talar för att barnen inte skulle kunnat bli av med sina symtom helt eller delvis medan de växte upp. Dessutom hade barnen kanske velat leva ändå, även om de inte blivit av med sina symtom.
Citera
Medlem
Citat:
Det är helt ok att ta min information som man vill men det är inte ok att förvanska den. Jag har skrivit att jag har fått berättat för mig att nära vänner till familjen som känner såväl Henkows och Brentons har berättat att avskedsbrevet var handskrivet av Hanna och att både Hanna och Oskar hade skrivit under det. Jag vet inte vilken av sidorna som har berättat det. Detta berättade jag redan för en månad sedan. Det är detta du ska ifrågasätta om du nu vill ifrågasätta och inget påhitt om vad jag har skrivit.

Ett handskrivet brev av Hanna är vad polisen hittade. Mycket information har funnits i tråden hela tiden, men det är lättare att tro på det nu när nicket berättade att familjen planerat allt under hösten. Det stämmer, det är sant då.
Citera
2018-12-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Lyfter fram ett inlägg från Stehlitz som är intressant att reflektera över. Jag tror att det mesta kan stämma. Det om BUP är intressant.
Kanske för att hon inte hade en psykisk sjukdom? Jag vet inte. Hon var ju inte depressiv som jag förstår det. Eller hade suicidala tankar, eller skar sig. Inte heller nån bokstavsdiagnos att utreda. Så jag kan tycka att det inte var konstigt att hon inte blev mottagen av BUP. Men jag kanske missförstår något?
Citera
2018-12-12, 19:35
Medlem
Citat:
Jag vet bara att man berättat att Hanna åt antidepressiva och att hon oroade sig mycket för töserna. Känner inte till något om släkt i Skåne.

Hanna åt alltså antidepressiva... blev hon avtrubbad? Vilken medicin åt hon? Det där borde man titta närmare på.
Citera
2018-12-12, 19:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt

Ja, Agnes var suicidal och fick hjälp för detta.
Citera
2018-12-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kanske för att hon inte hade en psykisk sjukdom? Jag vet inte. Hon var ju inte depressiv som jag förstår det. Eller hade suicidala tankar, eller skar sig. Inte heller nån bokstavsdiagnos att utreda. Så jag kan tycka att det inte var konstigt att hon inte blev mottagen av BUP. Men jag kanske missförstår något?

BUP vill att hela familjen ska engagera sig och man måste lyssna på barnet då, kanske orkade inte någon av föräldrarna närvara? Vad jag förstår nu var Hanna kanske både självmordsbenägen och nedsänkt, men höll masken på jobbet. Det kanske började som ett starkt initiativ, men sen orkade Hanna inte?
Citera
2018-12-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, Agnes var suicidal och fick hjälp bl.a. från BUP.

Hur då? Det nick jag tror på nu, Stehlitz, säger att familjen inte fick hjälp där.
Citera
2018-12-12, 19:40
Medlem
Citat:
Det var oförskämt och dessutom fel. Jag berättade om det handskrivna brevet redan för en månad sedan.

Jag tror att Stehlitz kan haft den pusselbit som alla frågar efter. Hur man vet att båda föräldrarna var ense. O utförde morden, Hanna skrev brevet. Det som gör det lite trist är att de som har den är information, de med poliskontakter då, raljerar över folk som fortsätter ställa frågor. Får man sådan här info så kan det bli något annat. Varför utelämna detta? Så onödigt.

Tycker att bilden klarnar med detta. Det verkar som att Hanna var allvarligt sjuk, hon rasade genom golvet under julhelgen. Tappade allt. Maken var inte till mycket hjälp, han blev också sjuk. Var fanns släkten i detta? Kusiner, syskon? Hur mycket höll man masken? Eller pågick ändå några hjälpinsatser?
Citera
2018-12-12, 19:42
Medlem
Split-eds avatar
Finns det foton på föräldrarna? Jag har gått genom typ 100 sidor utan att hitta något?

Tycker detta är bra tragiskt. Barn med allvarligare handikapp klarat ju att leva ett fullgott liv, varför skulle inte det gå här? Har någon yrkesprestige som tagit över hand här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in