2018-12-11, 19:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ett scenario som bör beaktas är:

En som känner LW kommer med bil till hennes gata, men parkerar nere vid planket. Han går till LW:s bostad och står ett tag utanför och tittar (stämmer enligt MV).
Han knackar på eller gör LW uppmärksam på hans närvaro. LW öppnar dörren och dom för en dialog, eller snarare monolog. Han är upprörd över hennes val i livet och att han lämnas utanför detta, han ville vara mer än kompis och har svårt att förstå varför han gav upp så mycket.
Där och då kan ett slag utdelats (eventuella blodspår som nämnts), och han avviker, riktigt arg.
Med eller utan slag, så är det en LW som nu vet att hon sårat någon väldigt mycket. Hon går efter, antingen för att förklara eller få en förklaring (dörr lämnas).
Han går nedåt gatan till sin bil, LW följer efter (vittnesmål om röster).
Övriga detaljer lämnar jag.

Till MV: Är det inte så att det finns en mobil som tagit sig in och ut ur mastområdet vid denna tidsperiod?

Vem i LW's bekantskapskrets passar in på att "ha gett upp så mycket" för henne?
Citera
2018-12-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det går mycket snabbt. Kanske är de flera. Varken rövare eller bortrövad har tid att stänga dörren.
Blodspår och röster är inte konstaterade. Varför i fridens dagar skulle han/de parkera annat än vid huset?
De stannar inte "redan" vid planket. De åker mot Vivalla och ut på motorvägen där och kommer sen till planket på motorvägssidan där brottet sker så att Dalaan kan höra skriken. Det viktiga är tydligen att ta sig via Vivalla.

Det var först när Lena hittades efter fyra dagar som blickarna vändes mot FP och en fysikkunnig polisinspektör införde ljudstudsar-teorin. När Daalan hörde skriken var de övertygade att de kom från deras sida. De kanske i själva verket var alldeles utanför fönstret, vilket kan förklara att endast Daalan hörde dem och dessutom uppfattade dem som så olidligt intensiva.
Detta är för mig mycket mer logiskt än att någon mystisk ekoeffekt skulle förstärka ljudet till endast Daalan och inte till hela Gamla Hjärsta med fönstren öppna i värmeböljan.
Det finns en parkeringsplats med en garagelänga i närheten. Kanske kördes bilen dit. Kanske var det där damen iakttog den talande mannen. Kanske fördes Lena ur bilen och förhördes om hur mycket hon visste och hur mycket polisen vet. Om hon vet vilket skede av spaningen polisen är i och om hon vet något om omfattningen.
Lenas skrik i kombination med kraftigt våld mot kroppen tyder på en tortyrliknande utfrågningsmetod. I dessa kvarter är personerna kända. Till och med berömda och de behöver inte frukta 112-samtal.
Att Daalan gör sin plikt och ändå ringer kan bero på kulturskillnader.
Polisen däremot kände inte att händelsen och no-go-platsen manade till omedelbar utryckning med sirener i målad bil.
När hon inte kan svara på mer frågor, körs hon tillbaka och dumpas på FP. Eventuellt kan den arabiska golar-signalen också ha tillfogats henne. Detta måste då ha skett innan dumpningen eftersom FP endast bestod av lite nerböjt gräs och inte fyra liter blod.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lite märkligt i tråden att om någon kommer upp med ett troligt skeende så är vissa snabbt framme och menar att så kan det inte vara för det stämmer inte på MGM. Notera att jag skriver GM/GMarna.
Senast redigerad av wishfulthinking 2018-12-11 kl. 19:32. Anledning: fel i mening
Citera
2018-12-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Det var först när Lena hittades efter fyra dagar som blickarna vändes mot FP och en fysikkunnig polisinspektör införde ljudstudsar-teorin. När Daalan hörde skriken var de övertygade att de kom från deras sida. De kanske i själva verket var alldeles utanför fönstret, vilket kan förklara att endast Daalan hörde dem och dessutom uppfattade dem som så olidligt intensiva.
Detta är för mig mycket mer logiskt än att någon mystisk ekoeffekt skulle förstärka ljudet till endast Daalan och inte till hela Gamla Hjärsta med fönstren öppna i värmeböljan.
Det finns en parkeringsplats med en garagelänga i närheten. Kanske kördes bilen dit. Kanske var det där damen iakttog den talande mannen. Kanske fördes Lena ur bilen och förhördes om hur mycket hon visste och hur mycket polisen vet. Om hon vet vilket skede av spaningen polisen är i och om hon vet något om omfattningen.
Lenas skrik i kombination med kraftigt våld mot kroppen tyder på en tortyrliknande utfrågningsmetod. I dessa kvarter är personerna kända. Till och med berömda och de behöver inte frukta 112-samtal.
Att Daalan gör sin plikt och ändå ringer kan bero på kulturskillnader.
Polisen däremot kände inte att händelsen och no-go-platsen manade till omedelbar utryckning med sirener i målad bil.
När hon inte kan svara på mer frågor, körs hon tillbaka och dumpas på FP. Eventuellt kan den arabiska golar-signalen också ha tillfogats henne. Detta måste då ha skett innan dumpningen eftersom FP endast bestod av lite nerböjt gräs och inte fyra liter blod.

Då antar jag att du utgår från att åkl inte berättat vad de sett. Polisen säger ju att LW dödades på FP. Borde betyda att hennes blod var på den platsen eller kvar i kroppen. Så jag tar det för att du fabelerar. Polisen ryckte ju heller inte ut på dalaans 112 samtal. Jag kan inte Örebro, men jag har inte uppfattat området på motorvägen mittemot FP som ett problemområde (ngn som kan Örebro får gärna bekräfta eller dementera, om ni gitter, för det här är garanterat en blindtarm).
Citera
2018-12-11, 20:47
Medlem
Honan6s avatar
Har SD börjat glömma vanan att dagligen titta in på sin Geosida? Någon som sett honom röra sig på byn?
Citera
2018-12-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Vem i LW's bekantskapskrets passar in på att "ha gett upp så mycket" för henne?
Tre med den beskrivningen (SD är en) och en som jag inte vet status på, alla nämnda i tråden.
Men behöver inte vara ”gett upp så mycket”, kan vara en som trodde mer, kände sig sviken.
Citera
2018-12-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Har SD börjat glömma vanan att dagligen titta in på sin Geosida? Någon som sett honom röra sig på byn?
Dels då var det kaninhoppning i helgen och dels är det arbetsveckor.
Som med allt, går det i skov.
Kan du förklara ditt intresse av frågan, vad ger svaren?
Citera
2018-12-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Detta scenario har både jag och Neverhorse beskrivit. Jag har själv råkat ut för exakt en sådan bekant som var säker på att vår gemensamma framtid var lika självklar för mig som för honom. Han blev mycket bestört och började skicka förtäckta hot om kvinnor som förolyckats då de inte tog emot kärlek från en nära. Jag fick polisanmäla, informera grannarna, skaffa hemlig telefon och rörelselarm. Till slut kom en vän med väst hem på kaffe och talade allvar med mannen. Det hjälpte.
Lena hade säkert många beundrare, och hennes generösa och trevliga bemötande kan misstolkas.
Jag har starka misstankar mot JS, pga hans underliga flytt, samarbetsproblem, barnslighet och gnällighet. Han verkar dessutom sakna humor och har ett horn i sidan till SD.
Han kan mycket väl ha börjat med kvällsvanan att stå en stund och betrakta henne genom altanfönstret. Hon stod som på en upplyst scen, och han syntes knappt i mörkret under trädet.
Lena kanske fick syn på honom och blev både förvånad och road.
- "Men Joak*m, varför står du där ute och glor?
Han blir blodröd av skam och stammar fram något. Den ljuva som han drömt om så länge, kanske skrattar och tydligt avslöjar hur komisk och löjlig han är och att hon aldrig i sina dagar har tänkt eller kommer att tänka på honom som annat en en bekant.
Hans heta framtidsdrömmar har i ett iskallt ögonblick slagits i spillror och dessutom känner han en fullständigt tillintetgörande skam.
Eftersom hans narcissistiska, smått autistiska ensamma personlighet gör honom extremt känslig för kränkningar, samtidigt som hans vanligaste känsloreaktion är frustrerade vredesutbrott blir han ursinnig. Och hon är den som svikit och förlöjligat honom och förstört deras framtid.
Träffade LW bara diagnostiserade män?
Citera
2018-12-11, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Då antar jag att du utgår från att åkl inte berättat vad de sett. Polisen säger ju att LW dödades på FP. Borde betyda att hennes blod var på den platsen eller kvar i kroppen. Så jag tar det för att du fabelerar. Polisen ryckte ju heller inte ut på dalaans 112 samtal. Jag kan inte Örebro, men jag har inte uppfattat området på motorvägen mittemot FP som ett problemområde (ngn som kan Örebro får gärna bekräfta eller dementera, om ni gitter, för det här är garanterat en blindtarm).
Vivalla..ett STORT problemområde ligger på 5 minuters gångavstånd från FP och LW:s bostad.
Citera
2018-12-11, 21:42
Medlem
LimeTimes avatar
Jag har varit frånkopplad under några veckor och har försökt att läsa ikapp tråden, inte helt enkelt.
Finns det någon vänlig själ som kan återge om något nytt i fallet framkommit?
Citera
2018-12-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Vivalla..ett STORT problemområde ligger på 5 minuters gångavstånd från FP och LW:s bostad.
Jo, fast jag trodde att det låg åt andra hållet. Kan ha fått kartan fel för mig.
Citera
2018-12-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag har varit frånkopplad under några veckor och har försökt att läsa ikapp tråden, inte helt enkelt.
Finns det någon vänlig själ som kan återge om något nytt i fallet framkommit?
Inte mycket. Åklagaren gick ut med att MP är ungefär lika med FP och att LW dött av kraftigt våld mot kroppen. Det har varit begravning och minnessidan fylls på. En skribent i tråden, 18carat säger 9/12,20:49, att dörren stod på glänt och att alla LWs barn sov hos henne. Äldste sonen upptäckte att hon var borta och ringde sin far som då arbetade ett par mil ifrån, men i annat län. SD var på ett större Geocachevent och råkade i slagsmål. Lika motsägelsefulla beskrivningar av det som av allt annat i tråden.
Senast redigerad av Elsa2018 2018-12-11 kl. 21:59.
Citera
2018-12-11, 22:07
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Inte mycket. Åklagaren gick ut med att MP är ungefär lika med FP och att LW dött av kraftigt våld mot kroppen. Det har varit begravning och minnessidan fylls på. En skribent i tråden, 18carat säger 9/12,20:49, att dörren stod på glänt och att alla LWs barn sov hos henne. Äldste sonen upptäckte att hon var borta och ringde sin far som då arbetade ett par mil ifrån, men i annat län. SD var på ett större Geocachevent och råkade i slagsmål. Lika motsägelsefulla beskrivningar av det som av allt annat i tråden.

De tekniska fynden då? Är de försvunna på labbet eller varför kommer de inte fram?
Varför hamnade SD i slagsmål? Var det av svartsjuka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in