2018-12-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag ringde dit för en tid sedan, talade med en kvinna på Pressavdelningen som sa att Oskar kunde hyllas för att "polisen aldrig sagt att han var misstänkt för dubbelmord".
Nu är det dock andra uppgifter från polisen - nu är han definitivt utpekad som mördare.
Någon har strypt / kvävt Hanna.
Det har hon inte gjort själv, då hade utredningen inte tvekat hur det gått till. Oskar har mördat Hanna innan han själv hängde sig.

Så minst ett mord har han alldeles ensam handgripligen begått.

Tycker att det också vore relevant att uppge vem som rent fysiskt gjort vad mot barnen.
Man anses säkert som lika skyldig om bägge var överens, men det är en väldigt stor tröskel att mörda sina barn öga mot öga eller trycka en kudde över deras förtvivlat kämpande ansikten.
Det tyder på en ovanlig personlighet.

Det kan hon gjort. Ett buntband runt halsen och dra åt, eller dra en plastpåse över huvudet strypt eller kvävd... men så klart, det var ju O, du vet ju det sedan länge.
Citera
2018-12-11, 18:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Undrar om Oskars mord på Hanna kommer att gå in i statistiken av kvinnor som mördas i nära relationer, runt 15 stycken varje år? Han har ju mördat henne och gifta var de.
Mord är mord så det låter rimligt. Och ingen kvinna lär ju be sin make om att få bli strypt - fullständigt makaber tanke. Vem vet, hon kan också ha ångrat sig när det var dags.

Iakttagelse av Missan27 #29348:

Citat:
Psykisk sjukdom med facit i hand. Då ; våren 2017 uppfattade jag honom som döende i cancer. Jag berättade för min partner hur dålig han var , att han inte orkade prata så mycket, hade gått ner i vikt, såg svart ut under ögonen , håret som han inte hade hade blivit ännu mer kalt även ögonbrynen.Eftersom han plötsligt började komma med en svart mössa o aldrig tog av den så drog jag slutsatsen att han hade cancer o gick på cellgifter. Men nu när jag vet vad som har hänt så förstår jag att Oskar var väldigt väldigt dålig psykiskt. Det var därför han inte orkade tala. Höll sig undan under mössan. Gömde sig. Min partner såg honom i ett annat sammanhang o gjorde samma reflektion.
Citera
2018-12-11, 18:32
Medlem
Jag är fullkomligt oförstående kring diskussionen om huruvida döttrarna inte skulle fått leva långa liv trots sjukdom, samt att det är att betrakta som mord/dråp på döttrarna. Det utesluter inte att föräldrarna själva såg ett barmhärtighetsmotiv i sina gärningar, deras motiv måste inte vara detsamma som objektivt sanna motiv eller de motiv ni själva skulle acceptera.

Försök förstå att det handlar om klassning av motiv utifrån övriga kända utvidgade självmord med flera offer. Det känns som att tråden loopar runt kring alla moraliska utfall om hur vedervärdiga dessa brott är, visst, men det tillför ingenting att alla måste skriva exakt hur förfärligt ni själva känner inför det som hände.
Citera
2018-12-11, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
4,5 miljon i Bjärred är en "billig" villa. Hittar man billigare så är där oftast något fel.
Jag vet att jag har träffat på dem på netto i Bjärred några gånger. Vet oxå hur det är att bo i Bjärred.

depression kan man ha utan att folk ser det. Man tar bara på sig leende masken så märker ingen något.

Har själv haft min utmattningsyndrom (UMS) med depression och socialfobi sedan 2002 eller utbränd som vissa säger. (då fanns inte denna sjukdom) . Jag jobbar heltid och är som "vanligt" på jobb. Men när jag är ledig är det mycket sovande för att klara av att jobba. Så visst kan man lura alla runt sig

Du är inte ensam, samma issues här sedan 2009, dock inte kommit tillbaka, är sjukpensionär.
Depression kan man absolut ha utan att folk ser det, däremot så krävs det en väldigt djup depression för att kunna strypa sin dotter och fru, en så djup depression sätter absolut avtryck i vardagen.
Bara det att mannens kollegor blev oroliga för att han inte kom till jobbet talar för att han inte var deprimerad. Hade han varit det så hade kollegorna inte ringt polisen samma dag som han saknades.
Citera
2018-12-11, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UffeEss
Är det ingen som tagit upp den religiösa aspekten? Det finns bevisligen många som innerligt tror på ett liv efter detta. Var föräldrarna troende?

Om Oskar tror på ett liv efter detta skulle han veta att han aldrig kommer bli ett med Gud efter att ha förintat sin familj. Antagligen var han inte troende. Hades och Sheol är ingen bekväm station.
Citera
2018-12-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
stod det inte också att Oskar o Moa setts i mataffären på lördagen och då verkade allt som vanligt. Enligt polisen var sista livstecknet på fredagen?

Oskar och Agnes senast sedda 5 jan, men oklart var
Hanna och Moa oklart ens när de var senast sedda
Citera
2018-12-11, 18:37
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Var rörde du en nyhetsuppläsaren säga att pappan skrivit det?

Förlåt, jag kopplade till Heidegger om att leva ett Egentligt liv, bara för att det i avskedsbrevet stod:
"Ingen av oss kommer att leva ett liv med egentlig mening", men det var ju inte så avancerat uttryckt med Heideggers "Egentligt liv".
Citera
2018-12-11, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag ska försöka svara vad jag hört, inte därmed att det är sant annat än att på alla punkter mina källor har kunnat kontrolleras mot dagens pressträff 100% säkra i sina uppgifter.
1. Jag har förstått det som att det fanns video-media i någon form, jag förstår om detta utelämnats idag i presskonf.
2. Just fått besked om svår sjukdom, var väl det jag fått höra mer exakt, kanske det sades att någon form av cancer som tidigare behandlats återkommit
3.mer exakt att man tolkade fynden som att de mediciner som först möjligtvis hade planerats som metod inte räckte till för ena dottern, jagtolkar ordet kvävd som möjligt kvävd av andningsdepression som följd av överdos.D
4.Därmed(enligt fråga 3) blev hustrun strypt, möjligtvis förmådde hon inte ta sitt liv som planerat och bad om hjälp, inte helt långsökt att om de planerat döda döttrarna och ta sina liv måste det väl ha diskuterats vem som skulle vara sist. Mycket som är tvetydligt i det jag hörde.
4. Jag vet inte, men jag hörde att det var hon som tolkades som mest drivande enligt det material som fanns kvar. Vet ej, dock tror jag det är försåtligt att peka ut pappan av det skälet att han sannolikt dog sist( eftersom han hängde sig) Jag har inga problem med att se kvinnan som mer drivande i processen som leder fram till det ödesdigra utvidgade självmordet.
5. Jag förstod det jag hörde som att flickorna uttryckt suicidala tankar, men övertolka inte detta.

Bara för att klargöra vad jag hört, då du faktisk är intresserad.
(Övriga gör sig icke besvär med att efterfråga några bevis)
Jag uppskattar att du svarade så tydligt som du känner att du kan. Tack!
Citera
2018-12-11, 18:38
Medlem
Kan ju lika väl varit Hanna som strypt döttrarna även om mord genom strypning är vanligare hos män. Kvinnor förgiftar i stället sina offer enligt statistiken. Känns faktiskt som att Hanna varit den drivande i det hela då hon varit helt tyst om situationen hemma och även helt tyst om henne, endast någon kollega som uttalat sig positivt om henne på jobbet annars inget. Hon höll tyst medans Oskar faktiskt öppnade sig för sina arbetskamrater, kanske visste han att det skulle ske ( hon, dom hade ju pratat om det) men försökte förhala det. När barnen var döda fanns ingen återvändo utmanande att fullfölja planen. ??Ingen av föräldrarna kan iaf inte anses som friska efter att ha kunnat planera detta hemska.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag ska försöka svara vad jag hört, inte därmed att det är sant annat än att på alla punkter mina källor har kunnat kontrolleras mot dagens pressträff 100% säkra i sina uppgifter.
1. Jag har förstått det som att det fanns video-media i någon form, jag förstår om detta utelämnats idag i presskonf.
2. Just fått besked om svår sjukdom, var väl det jag fått höra mer exakt, kanske det sades att någon form av cancer som tidigare behandlats återkommit
3.mer exakt att man tolkade fynden som att de mediciner som först möjligtvis hade planerats som metod inte räckte till för ena dottern, jagtolkar ordet kvävd som möjligt kvävd av andningsdepression som följd av överdos.D
4.Därmed(enligt fråga 3) blev hustrun strypt, möjligtvis förmådde hon inte ta sitt liv som planerat och bad om hjälp, inte helt långsökt att om de planerat döda döttrarna och ta sina liv måste det väl ha diskuterats vem som skulle vara sist. Mycket som är tvetydligt i det jag hörde.
4. Jag vet inte, men jag hörde att det var hon som tolkades som mest drivande enligt det material som fanns kvar. Vet ej, dock tror jag det är försåtligt att peka ut pappan av det skälet att han sannolikt dog sist( eftersom han hängde sig) Jag har inga problem med att se kvinnan som mer drivande i processen som leder fram till det ödesdigra utvidgade självmordet.
5. Jag förstod det jag hörde som att flickorna uttryckt suicidala tankar, men övertolka inte detta.

Bara för att klargöra vad jag hört, då du faktisk är intresserad.
(Övriga gör sig icke besvär med att efterfråga några bevis)

Tack för att du delar med dig. Det är värdefullt och vi är många som uppskattar det.

Som jag har förstått det är bägge barnen tveklöst mördade, dvs "dött av annans handhavande".
Att kvävas av sina egna uppkastningar skulle inte räknas dit.

Jag tror att den största flickan haft lite lugnande medel i sig och att man med kudde och tung vuxenkropp försökt kväva båda barnen när de gått och lagt sig.
Barnen har vaknat och för den yngre kanske kvävningen lyckades, men den äldre värjde sig sannolikt mycket trots liten dos lugnande och ströps istället av den vuxnes händer, rep, halsduk eller skärp.

Sannolikt på samma sett som Hanna sedan avslutade sitt liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Du är inte ensam, samma issues här sedan 2009, dock inte kommit tillbaka, är sjukpensionär.
Depression kan man absolut ha utan att folk ser det, däremot så krävs det en väldigt djup depression för att kunna strypa sin dotter och fru, en så djup depression sätter absolut avtryck i vardagen.
Bara det att mannens kollegor blev oroliga för att han inte kom till jobbet talar för att han inte var deprimerad. Hade han varit det så hade kollegorna inte ringt polisen samma dag som han saknades.

Det är kanske just därför de ringde polisen för de fasa för att han skulle ta livet av sig.
Senast redigerad av milla200 2018-12-11 kl. 19:10.
Citera
2018-12-11, 18:40
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Jag är fullkomligt oförstående kring diskussionen om huruvida döttrarna inte skulle fått leva långa liv trots sjukdom, samt att det är att betrakta som mord/dråp på döttrarna. Det utesluter inte att föräldrarna själva såg ett barmhärtighetsmotiv i sina gärningar, deras motiv måste inte vara detsamma som objektivt sanna motiv eller de motiv ni själva skulle acceptera.

Försök förstå att det handlar om klassning av motiv utifrån övriga kända utvidgade självmord med flera offer. Det känns som att tråden loopar runt kring alla moraliska utfall om hur vedervärdiga dessa brott är, visst, men det tillför ingenting att alla måste skriva exakt hur förfärligt ni själva känner inför det som hände.

Jag tror postarna behöver få ventilera - låt dom göra det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in