2018-12-11, 11:52
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Välkommen till Flashback! Ditt inlägg är intressant och delas av alla "normala" föräldrar. Det svåra med Bjärredsfamiljen är just att dessa båda föräldrar för länge sedan hade kört slut på ork, energi, framtidstro vad gäller barnen. De ansåg nog i sitt uttröttade tillstånd att de ville bespara sina döttrar en mycket jobbig och osäker framtid. Därför dessa barmhärtighetsmord. Personligen tror jag att föräldrarna inte hade förmågan, orken, att söka rätt hjälp. De hade också ett behov av att hålla en fasad utåt. ME är en sjukdom som inte syns på samma sätt som ett fysiskt handikapp exempelvis. ME kan beskrivas som en kroppslig härdsmälta.

Sjukdomen ME tycks även i en del fall påverka omdömet..... hos en del Barmhärtighet ?
Citera
2018-12-11, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinbeck
Hade polisen haft detta pressmöte och yppat dödsorsak om anhöriga inte godkänt det?
Absolut inte.
Citera
2018-12-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, jag är inte insatt i ME, kan du som är det mer i detalj förklara, på vilket sätt det innebär ett så outhärdligt lidande för både de drabbade och deras anhöriga, i detta fall föräldrarna? Hur ser prognosen ut? Leder det till döden hur-eller-hur, och i så fall hur fort efter insjuknandet? Och snälla mods, det här ÄR on Topic nu, det är till och med crucial!!!
Ja. ME kan, åtminstone sekundärt, leda till döden. Jag hade en patient (som senae dignostiserades med ME) vilken vi var tvungna att sondmata eftersom hon låg i sängen hela dygnet och slutade äta.

Denna patient hade också en syster som diagnostiserats med ME.

EDIT: Tidningsartikel om en patient med ME: https://www.expressen.se/gt/lexgt/me-sjuka-susanne-kallades-lat-av-lakarna/
Citera
2018-12-11, 11:56
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Så humana som det bara gick!? Hur humant tycker du själv att det är när man stryper/ kväver sina egna barn? Du verkar inte frisk

Jag blir illamående

Snacka om att överdramatisera och förvränga vad jag skriver. Många har målat upp ett skräckfilm scenario om hur de blev mördade. Då säger jag det självklara: att de förmodligen älskade sina barn. Och gjorde de det så använde de nog så lite lidande som var möjligt. Det betyder inte att jag tycker om det.
Citera
2018-12-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Sjukdomen ME tycks även i en del fall påverka omdömet..... hos en del Barmhärtighet ?
Jag kallar det barmhärtighet därför att jag drar slutsatsen av allt material vi tagit del av att föräldrarna ville bespara sina barn en mycket jobbig och osäker framtid.
Citera
2018-12-11, 11:57
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Hade bara föräldrarna tagit livet av sig själva vore det ju en annan sak. Att ta med sig barnen är sjukt och fegt.

Det fanns en tid i den här tråden när några av oss förstå vad som hänt.

Man fick då alltid avsluta inlägget med "naturligtvis är det aldrig rätt att mörda sina barn".

Många har svårt på att skilja mellan att förstå något som att man skulle ha brist på empati
och det är helt fel. Klart att man blir berörd när det händer en sådan sak som hos den här familjen.

Ja, de hade kunnat ta livet av sig själva och lämnat barnen till släktingar. Det är ett alternativ.
Varför tog man dem med sig in i döden?
Citera
2018-12-11, 11:58
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad jag menar att de bröts ner och inte kunde se klart. Nej, jag anser inte det är ok. Dessa två personer har sett en helt annan framtid för sig själv och sina döttrar. Det blev inte så, utan precis tvärtom. I dimman beslutar de detta hemska. Inte ok nånstans, men en förklaring.

Det är en förklaring som enligt min mening är ofullständig. Det är en jobbig sjukdom, men det finns många sätt att lindra den och forskningen gör framsteg hela tiden. Att dräpa sina två barn efter endast tre år är väldigt drastiskt och lutar snarare åt Folie ā deux.
Citera
2018-12-11, 11:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, låt oss hoppas det.

Jag fick en tanke, då ena flickan stryptes (ev kvävdes) och den andra kvävdes. Barnen kan ha lagt sig på kvällen. Föräldern/föräldrarna gick till deras rum, när de trodde att barnen somnat och började kväva dem. Den ena vaknade och gjorde motstånd, varpå gm beslutade sig för att strypa henne, när det inte gick på det andra viset.

Hur kan man välja att strypa/kväva sina barn? (Retorisk fråga.) De kunde åtminstone ha givit dem tillräckligt mycket lugnande så att barnen skulle sova och aldrig märka något. Med så lång "planeringstid" så skulle föräldrarna kunnat komma på ett "humanare" sätt. Fruktansvärd händelse! Så tragiskt! Man blir tagen. Verkligen.
Den delen förvånar mig också och om jag inte hörde fel i live så undrar jag varför inte barnen snarare var fullproppade i lugnande så att de var helt medvetslösa när det vidriga skedde.
Det är mord och för min del låter det inte barmhärtigt.
Citera
2018-12-11, 11:59
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Är du seriös?

Ja, det är jag!
Hade jag haft barn som lidit och försökt hitta hjälp som inte gick att hitta till barnen
så naturligtvis påverkas hela familjen av det.
Citera
2018-12-11, 11:59
Medlem
harperlees avatar
Ni som skriver att man inte skall döma föräldrarna - varför inte?

Vilka mord skall man döma och vilka skall man inte döma?

Låt oss ta en man som mördar sin fru för att hon begär skilsmässa som exempel. Utifrån hans (sjuka) tänkande så är det en katastrof att förlora frun, och en katastrof om någon annan "får henne". Gör den insikten i hans resonemang att vi inte skall döma hans handlingar?

Dessa föräldrarna fick inte det liv de önskat för sig och sina döttrar. De kämpade en betydligt kortare tid än många andra med sjuka barn innan de bestämde sig för att ge upp. Varför är det fel att döma? Varför är deras agerande mindre fel än andra mördares?
Citera
2018-12-11, 12:00
Medlem
Så då vet vi hur det gick till. Barnen ströps och kvävdes. Av mamman eller pappan eller båda? Vem har mördat barnen? Man brukar kunna hitta fingeravtryck på huden eller på det som använts. Det borde ha gått att reda ut. Mamman ströps och kvävdes. Av pappan. Att HB skulle gått med på att bli strypt och kvävd tror jag inte för ett ögonblick. En vuxen som vill ta livet av sig och dessutom skulle ha planerat detta under flera månader hade kunnat hitta andra mer säkra och mindre ångestframkallande sätt. Att hon skulle ha önskat att maken skulle kväva eller strypa henne är helt enkelt inte trovärdigt.

Fortfarande verkar det vara oklart hur barnens diagnoser kommit till och hur föräldrarna (eller en av dem) kunnat få för sig att allt var nattsvart och hopplöst.

Att sms skickats mellan telefoner som en annan person har full tillgång till är inget bevis för att en person varit i livet.

Fortfarande verkar det inte finnas någon uppgift om HB varit med hos makarna Hansson eller ej. Underligt att ingen journalist ställde den frågan. Jag har i alla fall inte hittat något om detta.
Senast redigerad av Clarabesched 2018-12-11 kl. 12:03.
Citera
2018-12-11, 12:01
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Snacka om att överdramatisera och förvränga vad jag skriver. Många har målat upp ett skräckfilm scenario om hur de blev mördade. Då säger jag det självklara: att de förmodligen älskade sina barn. Och gjorde de det så använde de nog så lite lidande som var möjligt. Det betyder inte att jag tycker om det.

Det är ett skräckfilm scenario, förstår du inte det?

För dig är det självklart att de älskade sina barn. För mig är det tvärtom. Hur kan man ta livet av sina barn, som man älskar?

Nu mår jag ännu mer illa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in