2018-12-07, 11:14
Medlem
Direkt andra, liksom jag, har en teori om att det är en tuff arbetssituation som är upprinnelsen till att en förälder till sist blev desillusionerad så kommer det in väldigt mycket tryck på barnens sjukdomar. Använd sökfunktionen och se hur den teorin blir begravd i sjukdomsdebatt.

Jag börjar tro att det är några i tråden som är rädda för att LU skall granskas.

Den här pappan beskrivs som en fyrkantig karriärist. Han var duktig men karriärstegen rycktes bort från honom. Han var motarbetad, förbisedd, och det måste varit den “orättvisan” som en av hans kollegor vittnat om redan första dagen.
Citera
2018-12-07, 11:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Jag har också hört talas om det.
Men hur kan TVÅ personer samtidigt bestämma sig för att mörda sina barn? Tänker att om det skulle ha inträffat handlar det om hjärntvätt/manipulation för att förmå den andra föräldern till detta.

Jag tror det är helt omöjligt att få en stabil, välmående person att gå med på en sådan handling. Troligen mådde båda dåligt och snärjde in sej i varandra.
Citera
2018-12-07, 12:16
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Direkt andra, liksom jag, har en teori om att det är en tuff arbetssituation som är upprinnelsen till att en förälder till sist blev desillusionerad så kommer det in väldigt mycket tryck på barnens sjukdomar. Använd sökfunktionen och se hur den teorin blir begravd i sjukdomsdebatt.

Jag börjar tro att det är några i tråden som är rädda för att LU skall granskas.

Den här pappan beskrivs som en fyrkantig karriärist. Han var duktig men karriärstegen rycktes bort från honom. Han var motarbetad, förbisedd, och det måste varit den “orättvisan” som en av hans kollegor vittnat om redan första dagen.

Vet inte om den här länken har framkommit i tråden tidigare? O:s karriär var det inget fel på, det var snarare det sorgliga privatlivet som hade effekt på hans arbete. Konstigt vore väl annars

https://www.linkedin.com/pulse/tribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson
Citera
2018-12-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vet inte om den här länken har framkommit i tråden tidigare? O:s karriär var det inget fel på, det var snarare det sorgliga privatlivet som hade effekt på hans arbete. Konstigt vore väl annars

https://www.linkedin.com/pulse/tribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson
Jorå, den dök upp i tråden väldigt tidigt.
Citera
2018-12-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är inte alltid det fungerar så. Självmord kommer ofta som en chock för omgivningen: "Men han verkade vara så glad nu på sistone". Innan beslutet är taget är det ofta ett mörker. Os arbetskamrater och chef märkte ju hur dåligt han mådde. När O och H väl beslutat sig så kom de troligen upp ur mörkret och mådde ganska bra kan jag tänka. De hade tagit beslutet, de visste vad som väntade och att lidandet är på väg att ta slut. De blev troligen väldigt rationella i det läget. Och det är där och då de började planera testamente, avskedsbrev, skaffa de medel de behövde för att ta livet av familjen.

Stämmer med min egen erfarenhet då en mig närstående tog sitt liv.

Att media, skolan, anhöriga lägger locket på är av hänsyn till barnens rätt till integritet. Hela FU är under sekretess.

Med all rätt.
Citera
2018-12-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Det kan vara så men det kan även vara en större orättvisa, det kan vara livets orättvisa. För det finns ingen rättvisa. Det finns människor som föds med silversked i munnen och åker räkmacka genom livet samtidigt som det finns andra som bara får motgångar och prövningar.

Hälsa kan inte köpas för pengar.
Citera
2018-12-07, 12:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Stämmer med min egen erfarenhet då en mig närstående tog sitt liv.

Att media, skolan, anhöriga lägger locket på är av hänsyn till barnens rätt till integritet. Hela FU är under sekretess.

Med all rätt.

Men för sjutton.
Självmordet är sorgligt men inte helt ovanligt. Inte ens att två älskande makar gör det tillsammans.
Det suiciderade totalt 1 129 personer i Sverige 2016. Förfärliga siffror som absolut behöver tas på allvar.

Men att vi hänger här i denna tråd och grubblar på detta fall har egentligen inget med Oskar och Hannas egna självmord att göra. Det handlar om deras mord på döttrarna.

Av 4-6 barn per år som mördas av sina föräldrar tar ungefär varannan förälder livet av sig efteråt.
Den något missvisande termen "utvidgad självmord" används ibland. Men ytterst sälland drabbar detta redan tonåriga barn - som ju faktiskt kan fly och försvara sig och i stort sett aldrig görs det i samförstånd av bägge föräldrarna på samtliga barn.

Det är barnamorden som är det viktiga och ovanliga i detta fall. För mord på barn borde inte sekretessbeläggas och mörkas eller förövarna skyddas.
Suicid däremot behöver vi inte hänga ut detaljer om.
Citera
2018-12-07, 13:02
Medlem
Citat:
Förstår inte hur någon ens kan få tanken att det skulle vara karriärdrivet. Varför krångla till det? De dog för sina barn, för att de inte skulle lida mer, och de följde varandra in i döden.

Hade föräldrarna varit egotrippade kunde de nog hittat sätt att bara göra sig av med barnen.

Det är så sorgligt.
Instämmer i varje ord du skriver.
Fanns ju inga vinster, bara en stor nitlott.
Citera
2018-12-07, 13:02
Medlem
Ber om ursäkt om det är en dum fråga men det var länge sen som jag följde den tråden. Har det kommit fram på vilket sätt de dog/blev mördade?
Citera
2018-12-07, 13:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men för sjutton.
Självmordet är sorgligt men inte helt ovanligt. Inte ens att två älskande makar gör det tillsammans.
Det suiciderade totalt 1 129 personer i Sverige 2016. Förfärliga siffror som absolut behöver tas på allvar.

Men att vi hänger här i denna tråd och grubblar på detta fall har egentligen inget med Oskar och Hannas egna självmord att göra. Det handlar om deras mord på döttrarna.

Av 4-6 barn per år som mördas av sina föräldrar tar ungefär varannan förälder livet av sig efteråt.
Den något missvisande termen "utvidgad självmord" används ibland. Men ytterst sälland drabbar detta redan tonåriga barn - som ju faktiskt kan fly och försvara sig och i stort sett aldrig görs det i samförstånd av bägge föräldrarna på samtliga barn.

Det är barnamorden som är det viktiga och ovanliga i detta fall. För mord på barn borde inte sekretessbeläggas och mörkas eller förövarna skyddas.

Det är inte säkert tonåringar flyr mord trots att de kan. De är stora nog att själva berätta att de hellre vill dö än lida. Då vill nog båda föräldrarna hjälpa till, inte bara den ena. I synnerhet när ingen av föräldrarna kan leva vidare själv utan sina barn och äkta hälft.
Citera
2018-12-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men för sjutton.

Du har så rätt så rätt. Förhoppningsvis kommer något gott ur detta. Om det i förundersökningen visar att skola och övrig omgivning gjort något fel, så måste detta belysas offentligt. Dock tror jag inte detta gått att förhindras med mindre att barnen flyttats från sitt hem till ett familjehem. Men vem skulle ta det beslutet? Det hade blivit ramaskri i hela landet om det kom fram att soc förflyttat två barn från ett till synes välmående hem som råkat ha två sjuka barn.
Jag tvivlar starkt på att det gått att förhindra dessa händelser i Bjärredfallet.
Citera
2018-12-07, 13:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det är inte säkert tonåringar flyr mord trots att de kan. De är stora nog att själva berätta att de hellre vill dö än lida. Då vill nog båda föräldrarna hjälpa till, inte bara den ena. I synnerhet när ingen av föräldrarna kan leva vidare själv utan sina barn och äkta hälft.

En tonåring med suicidtankar som berättar om det ska få behandling. Inte hjälp att dö!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in