2018-12-06, 02:19
Bannlyst
De är närbesläktade med division och multiplikation enligt nedan.

X//0=X (Delar X noll gånger)
X//1=X/2 (Delar X en gång)

Vänder vi på steken har vi:

X**0=X och
X**1=2X

Min fråga är vad detta har någon praktisk användning.
Citera
2018-12-06, 02:38
Medlem
Räknesätt är väl kanske att ta i. Du har ju i princip bara introducerat en till konstant variabel. Det är ju ganska enkelt att ersätta * eller / med en vanlig formel. Eller bara skriva 2X typ...

X**1=2X=X(1+1)

X//1=X/2=X/(1+1)

X***=3X=X(1+1+1)
Citera
2018-12-06, 02:42
Medlem
Kolla här. Jag är ännu häftigare.

X///1=X/3

Det du har gjort är ju trivialt.

X//Y=X/(Y+1)
X**Y=X*(Y+1)

Nej, det har inte just någon praktisk användning.
Citera
2018-12-06, 03:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av babyduck
Räknesätt är väl kanske att ta i. Du har ju i princip bara introducerat en till konstant variabel. Det är ju ganska enkelt att ersätta * eller / med en vanlig formel. Eller bara skriva 2X typ...

X**1=2X=X(1+1)

X//1=X/2=X/(1+1)

X***=3X=X(1+1+1)

Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Kolla här. Jag är ännu häftigare.

X///1=X/3

Det du har gjort är ju trivialt.

X//Y=X/(Y+1)
X**Y=X*(Y+1)

Nej, det har inte just någon praktisk användning.

Fast min modell är logisk. Har man ett äpple och delar det noll gånger har man fortfarande ett äpple.
Citera
2018-12-06, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovasang
Fast min modell är logisk. Har man ett äpple och delar det noll gånger har man fortfarande ett äpple.
Om du vill använda den notationen så gör det, men ingen annan kommer att förstå vad du menar om du inte förklarar det hela och ingen annan kommer ta efter heller, för värdet är väldigt ringa. Din variant av multiplikation är ju dessutom helt obegriplig.
Citera
2018-12-06, 04:59
Medlem
Citat:
Det låter logiskt, men det är inte så division fungerar. Du delar inte täljaren samma antal gånger som nämnaren utan du delar upp täljaren i så många delar som nämnaren, dvs. delar du täljaren i en del (division med 1) så har du fortfarande lika stor del kvar.

Jag förstår vad du menar med att dela noll gånger, men det går inte att använda till något vettigt eftersom du inte ändrat på matematiken utan bara hittat på ett annat sätt att skriva samma sak som normal division.
Citera
2018-12-06, 06:42
Medlem
Det enda du gjort är att definiera

x // a = x / (a + 1)
x ** a = x * (a + 1).

Det är alltså inget nytt, utan bara en annan notation för något rätt trivialt. Du kan alltså inte anväbda det till något som vanlig division och multiplikation inte kan användas till.
Citera
2018-12-06, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saerkvarken
Det enda du gjort är att definiera

x // a = x / (a + 1)
x ** a = x * (a + 1).

Det är alltså inget nytt, utan bara en annan notation för något rätt trivialt. Du kan alltså inte anväbda det till något som vanlig division och multiplikation inte kan användas till.

Så kan man väl säga om nästan allt då? Minus är ju bara plus fast tvärtom.
Citera
2018-12-06, 08:10
Medlem
Citat:
Det har du faktiskt helt rätt i. Får tillägga då att notationen (i alla fall så vitt jag kan se) inte är "tillräckligt skiljd från" det den är baserad på för att faktiskt vara användbar till något. Jämför med exempelvis multiplikation, som även om den tekniskt sett bara är upprepad addition kan användas för att göra uttryck betydligt mer kompakta än vad bara addition kan.
Citera
2018-12-06, 08:12
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Minus är addition av negativa tal, att något är "tvärtom" inom matematik är inte strikt uppenbart vad du menar med det.
Citera
2018-12-06, 08:49
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
De är närbesläktade med division och multiplikation enligt nedan.

X//0=X (Delar X noll gånger)
X//1=X/2 (Delar X en gång)

Vänder vi på steken har vi:

X**0=X och
X**1=2X

Min fråga är vad detta har någon praktisk användning.
Ibland kan sånt där vara bra när man i något problem har väldigt mycket av liknande operationer.

Ett problem med din notation är att iaf varje programmerare kommer tro att ** står för 'upphöjt till'.

Mer användbart för 'tillfälliga räknesätt' är att använda funktioner. I det här fallet t ex
f(x,y) = x/(y+1)
g(x,y) = (y+1) x
Citera
2018-12-06, 10:59
Medlem
Fast yr en tredjekvarkare för modellen X ' ( o) som anvömds i fraktionersd matmatik som XX 2x ( O ) 'x [O ]-
f[(x,y) = x//(y+1)]
g(xx,y) = (y+1) kam det ses spm en parabel varpå oändlighet defineras som söutsummam av de båda. Fattar ni?

skoja bara...bara rabblar massa nonsens en massa tomma siffrar. Jag är.nämligen ett Dumhuvud på sånt här. Men ni mina vänner är proffs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in