Den äldre kvinnan med grått kort hår har polisen talat med och hennes uppgifter var väldigt intressanta, enligt polisens presstaleskvinna.
Varför cykeltjejerna inte nämns/söks, vet väl ingen utan insyn.
Det jag reflekterade över under inslaget var att de hade filmat i Gamla Hjärsta, alltså på andra sidan motorvägen. Videvägen/Apelvägen filmades flera gånger. Jag fick en tanke om att de hade tänkt prata om cykeltjejerna eftersom det är dom gatunamnen som varit aktuella. Men nu sa dom ingenting alls om tjejerna. Märkligt. Varför ens visa bilder från ”fel” område då?
Scrollar man ner bland alla som har skrivit nätloggar ända sedan den lades ut i mars 2012 på denna numera arkiverade cache ("Hjärsta östra"), så förstår man att en ansenlig del av geocacharna antingen är bekanta med det aktuella området, har vänner som bor där, eller tom själva är hemmahörande där, så uppenbarligen finns bland de boende i Nya Hjärsta ganska många geocachare.
Detta har visserligen nämnts i tråden redan, men det var intressant att se konkreta exempel på detta i cachens flöde.
Intressant översikt, tack!
Visst är det så att ett flertal församlingmedlemmar också är bosatta i det aktuella området?
Det jag reflekterade över under inslaget var att de hade filmat i Gamla Hjärsta, alltså på andra sidan motorvägen. Videvägen/Apelvägen filmades flera gånger. Jag fick en tanke om att de hade tänkt prata om cykeltjejerna eftersom det är dom gatunamnen som varit aktuella. Men nu sa dom ingenting alls om tjejerna. Märkligt. Varför ens visa bilder från ”fel” område då?
Associerar det bärande och för sent borttagna inslaget i direktsända Efterlyst med att det indikerats cykeltjejerna inte existerat utan är fabricerade som alibi.
D.v.s efterlysningen var avsedd att reducera värdet av ett alibi vilket uppdagades för sent av Hasse Aro och & för att göra om det då innehållslösa inslaget.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-12-03 kl. 22:21.
De vill ha allmänhetens hjälp med vittnesuppgifter från just det området. De här breddat efterlysning av "cykeltjejer" till alla som befunnit sig i det filmade området under mordnatten.
Polisen har nog insett att de var för snäva med att söka efter "två 20-åriga cykeltjejer". Viittnet som sett dem kan ju ha misstagit sig i mörkret. Dessa unga tjejer kanske i själva verket var två långhåriga män eller 40-åriga kvinnor eller en man och en kvinna.
Som jag skrivit tidigare:
HD får reda på deras affär i samband med bilincidenten.
SD och LW fortsätter umgås och även på LW:s initiativ, trots det hemska brott SD utsatte LW för.
Till vissa vänner pratar och målar hon upp en bild där SD är en fruktansvärd människa (främst till såna som inte har kontakt med SD). Där framgår det att hon "vägrar" åka samma bil och till samma cacher som SD.
Till personer som umgås med SD är det en helt annan version LW berättar om.
LW kontaktar HD ett par gånger och dom träffas även för att prata ut. LW vill inte tappa vänskapen med varken HD eller SD framgår det. HD är inte intresserad att vara LW:s vän mer, men kommer inte gå omvägar om dom möts.
I mars 2017 tar HD beslut att hon vill gå annan väg utan SD, hon litar inte på honom. Dom påbörjar en separation. Hennes förhoppning är att dom ska hitta tillbaka till varandra och detta jobb är nått som pågår än.
SD och LW fortsätter träffas, om än sällan, både för att geocacha och för sex.
Sista gången LW och SD har sex är ett par veckor innan mordet.
Allt detta är min sammanställning från SD/HD själva, men främst från närstående till SD/HD/LW och person som haft viss insyn i utredningen.
Vad ville SD då? Han lär ju inte ha varit lika intresserad som HD av att lappa ihop deras förhållandet med tanke på att han fortsatte att träffa LW och hade sex med henne bara några veckor innan mordet. LW lär ju inte ha tvingat honom till det.. Utifrån dessa uppgifter (om de stämmer) är det väl inte orimligt att han inte gillade tanken på att LW skulle åka till Norge i sällskap med en annan man, att de digitalt diskuterade detta på mordkvälken och att han bad att få träffa henne. Har för mig att du/någon av er kommenterade upogifterna om att en sådan kommunikation dem emellan var helt befängt med tanke på att han INTE hade intresse av henne längre..
Eftersom man enligt uppgift i media verkar ha lyckats lokalisera det 70-åriga tantvittnet, som verkade "ha iakttagit en man prata utanför bostaden" samma natt som LW försvann från sin bostad, så borde hon vid det här laget ha kunnat lämna ett någorlunda signalement på denne man.
Om signalementet hade stämt in på SD, så borde han väl vid det här laget återigen ha blivit (hög-)aktuell i utredningen?
Kan ett eventuellt signalement i så fall vara icke-överensstämmande med SD? Och vet polisen nu mer hur mannen som tantvittnet iakttog såg ut? Om ja, borde man inte gå ut med en efterlysning på övriga vittnesiakttagelser på en man med dylikt signalement?
Eller varför blev det så tyst efter att tantvittnet kontaktat polisen?
Hon kanske inte alls hade något signalement. Bara sett någon stå och prata..
Sorgligt att tråden degenererat I massinlägg från snoris och EGT, som oskenerat försöker framställa LW I så dålig dager som möjligt och SD I bra dager.
Grattis till att ha dödat tråden.
Info till andra läsare, varken EGT eller snoris vill fördöma SDs misshandel av LW I bilincidenten, I gott sällskap av JG och järngänget. De har heller inte tagit avstånd från SDs hot och ofredande av LW.
Ovanstående säger allt om vilka personer dessa är och vilken kvinnosyn de har. Fullkomligt vidrigt.
Påminner om några saker, LW anmälde SD både för ofredande och misshandel, anmälningarna lades ned eller drogs tillbaka.
LW mördas 14/5 2018, mördaren på fri fot, SD fortsatt skäligen misstänkt.
Någon måste väl veta vad anmälningen om ofredande/kränkning handlade om..
Någon måste väl veta vad anmälningen om ofredande/kränkning handlade om..
Polisen har läst bunten med SMS/MMS etc som SD massbombade LW med under en en viss tid. Men LW återtog dock anmälan. Innehållet vet inte jag men LW upplevde det otrevligt och kränkande nog för en anmälan.
Jag blir nyfiken på denna komplexitet. Hur tror du att motivbilden ser ut?
Jag tror att SD är en väldigt komplex person. Han är välfungerande bland vänner och bekanta och även bland kvinnor. Men något med just relationen till LW gjorde honom manisk emellanåt. Följande hela långa text är spekulation:
LW svek honom gång på gång, till slut kunde det handla om, för en utomstående, små saker. Detta gjorde att SD hade svårt att lita på henne. Hennes "lögner" och "bortförklaringar" gjorde honom irriterad, som senare kulminerar till att han ibland blev så pass förbannad att han börjar uttrycka och bete sig på ett dåligt sätt gentemot henne.
Hans destruktivitet blev inte mindre av att LW i deras relation velade fram och tillbaks. Ibland ville hon verkligen ha honom, för att senare inte verka vara alls speciellt intresserad. SD drabbas så småningom av ett ökat starkt kontrollbehov. Men det visar sig att LW är svår att kontrollera.
Detta pågår under lång tid. Ibland har dom längre pauser från varandra. Några få är upp emot flera månader långa, när båda har fått nog av varandra och mått för dåligt av varandras sällskap. Varje period av paus har förbegåtts av ett klimax av svek, ångest och apati. Deras nyfikenhet på vad den andre gör i sitt liv, gör dock att de gång på gång dras tillbaks till varandra när de negativa känslorna hunnit rinna av dom.
Men inget blir bättre. Snarare tvärtom. Efter varje paus från varandra, så har det skapats mer saker som triggar dom, för de har ju haft ett eget liv ifrån varandra. Det finns mycket som har hänt under perioderna av paus. Båda visar svartsjuka, men på olika sätt.
SD utvecklar i sinom tid sitt kontrollbehov till att i perioder bli manisk. Det är då sms och mms kommer som LW bombarderas med. Deras "från- och tillförhållande" pågår ända fram till mordet. Det som till slut får SD att fullständigt brista och balla ur är att LW ännu en gång svikit honom på något sätt, plus att han har sådan kraftig ångest över att hon ska åka till Norge. Han har burit på den ångesten länge.
Jag kan tänka mig att LW i början av maj kan ha lovat SD att hon vill försöka med honom igen. När Norgeresan närmar sig och blir ett faktum så lovar hon även SD att hon inte ska åka på den. Men detta är något hon bara säger, för hon har blivit så trött på hans evinnerliga tjat och tugg om att han tycker det känns jobbigt att hon ska göra den resan.
Vad som sen sker under mordkvällen är att LW berättar att hon tänker åka med till Norge, hon sviker ännu en gång alla löften hon har gett honom, och SD blir galen. Han har fått uppleva detta "velande" så många gånger förr och nu brister det ordentligt. Inga hämningar finns kvar. Allt brister och han blir fullständigt ursinnig.
Under spoiler: Hur jag tror våldet gick till. Är du nära anhörig, utsätt dig inte i onödan för jobbig text om du vet att du tycker sådant är jobbigt.
Våldet kommer och det slutar inte på ett bra tag. LW har ingen chans. Det börjar med att han slänger iväg henne, hon snavar till men kommer på fötter och försvarar sig så gott det går. Men SD fortsätter att gå på henne och till slut får han ner henne på marken och han sparkar på henne, hon kravlar så gott hon kan bort från hans sparkar, men hon tappar andan och sparkarna krossar hennes revben, några sparkar tar i ansiktet och huvudet. Jag tror att vi kommer att kunna läsa i obduktionsmaterialet att LW hade svullnader och blånader på armarna efter avvärjning, flera krossade revben varav någon eller några även punkterat lungan, blödningar i vissa inre organ, hudavskrapningar och blåmärken i hjässan, svullen hjärna pga blödningar. Alla dessa skador i form av upprepade sparkar mot hennes kropp. Dödsorsak: Antingen våldet mot hjärnan eller inre förblödning (kanske krossad mjälte). Jag tror inte SD använt knytnävarna. Inte heller något tillhygge. Jag tror att han helt enkelt sparkade ihjäl henne.
Senast redigerad av Netherworld 2018-12-04 kl. 01:11.
Har det framgått hur länge deras affär pågick? Finns det motstridiga uppgifter i utredningen rörande hur länge affären pågick? Exempelvis; SD hävdar en sak och att bekanta till LW hävdar en annan.
Den uppgiften kan jag inte svara på, men eftersom HD själv berättat om att hon vetat om deras relation så försvinner en del motiv som att LW hotat att avslöja deras affär för HD.