Citat:
Ursprungligen postat av
Byggnet
AfS kunde ha dragit igång redan på hösten. Då var istort sett partiprogrammet klart. Det var medvetet en sen start för att få ett stort genomslag direkt. Tanken var inte fel med det, men man missade att partiets ledning var okänd för flertalet. De var iofs kända inom SD och tanken var att suga missnöjesröster från SD. Inte fel tänkt, men man misstog sig på psykologin; oerhört många inom SD gillade AfS mer än SD, men de vågade inte släppa sargen nör det kom till skarpt läge ”-nästa val så...” . Med facit hade det därför varit bättre att starta partiet 6 månader tidigare och klrt aggressivt i all media man kan med debatter, populistiska frågor, artiklar. Men det är jävligt lätt att vara efterklok. Ändå var det många i partiet som på våren glunkade om just detta att partiet startat försent, men då var plinten ute och det var bara att hoppa.
Det måste väl ha diskuterats tidigare?
Partiet registrerades i februari 2017.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uteslutna-sdu-politiker-startar-nytt-parti
Förresten så får det mig att fundera på vice partiledaren Hahne. Man hör inte mycket av honom? Vad gör han?
Alltså jag
tror inte att det någonsin är bättre att starta ett parti sent... Att NyD startade sent var en tillfällighet för det startades spontant av att Bert fick frågan om vilka personer han skulle sätta i regering om han fick möjlighet.
Som du säger kunde det kanske gått för AFS, men väljarunderlaget fanns nog inte där, helt enkelt. Man bör kanske inte kritisera dem alltför hårt. De trodde att folk ville ha ett mer radikalt återvandringsparti och de satsade på det, men de hade fel.
Själv bestämde jag mig för AFS när Kasselstrand vägrade ta avstånd från Martin Hagwall. Ironiskt att jag kritiserar antisemitismen i partiet. Men
för mig är det positivt med yttrandefrihet "på riktigt", fastän jag själv tar avstånd från antisemitism.
Däremot tror jag att partiet drog till sig fel folk i samband med Hagwallaffären. Som man kan se här i tråden, där det finns flera antisemiter som ständigt gör snurriga inlägg. Partiet måste tydliggöra om de tar avstånd från antisemitism eller om de uppmuntrar den.
Ny Demokrati verkade i en annan tid. De samlade upp proteströster och media det året (1991?) hade inte så mycket skriva om. I valet 1991 fick SD f ö 0,09% och Sjöbopartiet fick 0,5%. Sjöbopartiet fick med 27 635 alltså fler röster än AFS, som fick 20 290. LOL. Det säger väl nåt om hur missnöjda väljarna var det året när de röstade på ett parti som i princip saknade reklam och media alls.