2018-11-26, 02:58
Medlem
Varför blir kristna förbannade när man motbevisar dem?

Det händer alltid att jag inleder en debatt om den kristna tron och allt börjar väl när jag sedan motbevisat parten så blir dem förbannande istället för att förklara vad dem tycker om ämnet.

Varför är det på detta viset?
Citera
2018-11-26, 03:16
Medlem
För att det är en tro och att diskutera en tro är meningslöst? Alla människor blir förbannade när man förändrar deras världsbild. Prata med en apple fanboy och tala om för denne varför appleprylar oftast är undermåliga. De börjar svamla om att det är en möbel och sedan börjar nävarna komma fram, då är det dig det är fel på, du måste vara fattig eller något.

Människor har en uppfattning, att försöka förändra denna är bara slöseri med tid, de blir defensiva och försöker rationalisera för sig själva. Oftast blir de förbannade för att de tror att det är ditt fel för att de får en obehagskänsla när deras tidigare uppfattning utmanas. Det är lättare för hjärnan att skylla på andra än att kritisera sig själv.

Du är minst lika efterbliven som väljer att ens utmana deras tankar och idéer, vad förväntar du dig? Att de en dag ska plötsligt förändras pga dina välformulerade argument och säga "Oj, du har rätt, Gud finns inte!". Du slösar bara din tid. Det är som att prata med spökidioter om att spöken inte existerar eller varför deras favoritlag i en viss sport suger.
Citera
2018-11-26, 04:02
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
För att det är en tro och att diskutera en tro är meningslöst? Alla människor blir förbannade när man förändrar deras världsbild. Prata med en apple fanboy och tala om för denne varför appleprylar oftast är undermåliga. De börjar svamla om att det är en möbel och sedan börjar nävarna komma fram, då är det dig det är fel på, du måste vara fattig eller något.

Människor har en uppfattning, att försöka förändra denna är bara slöseri med tid, de blir defensiva och försöker rationalisera för sig själva. Oftast blir de förbannade för att de tror att det är ditt fel för att de får en obehagskänsla när deras tidigare uppfattning utmanas. Det är lättare för hjärnan att skylla på andra än att kritisera sig själv.

Du är minst lika efterbliven som väljer att ens utmana deras tankar och idéer, vad förväntar du dig? Att de en dag ska plötsligt förändras pga dina välformulerade argument och säga "Oj, du har rätt, Gud finns inte!". Du slösar bara din tid. Det är som att prata med spökidioter om att spöken inte existerar eller varför deras favoritlag i en viss sport suger.

Inte bara en tro, det är sanning för dom. Exemplet med Apple håller inte eftersom det inte hävdas några felaktigheter. Bara åsikter. Det skiljer från kristendomen. Det är inte åsikter utan det är fel.

Det är absolut inte fel att försöka hjälpa människor att förstå verkligheten, både för hen och samhället.

Den som inte utmanar den farliga Kristna sagan är efterblivna. För då är man en anledning till förfallet i samhället som kristendomen (och Islam) står för. Det är viktigt att vi inte ger upp och bekämpar masspsykosen som trasar sönder samhället.
Citera
2018-11-26, 04:11
Medlem
Ruger89s avatar
Det har jag aldrig varit med om. Men antagligen så diskuterar du med en okunnig evangelikal typ av kristna som tror sig ha något att vinna på att argumentera och därefter enbart förmår uttrycka sin tro i emotion snarare än doktrin och Bibelord.

Det är helt obibliskt att debattera med icke-troende.
Citera
2018-11-26, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MammasLillaFlicka

Det händer alltid att jag inleder en debatt om den kristna tron och allt börjar väl när jag sedan motbevisat parten så blir dem förbannande istället för att förklara vad dem tycker om ämnet.

Därför att troende måste till varje pris hålla kvar sin vidskepelse, kommer då någon som du eller jag
och motbevisar dem så klart de blir arga. Att försöka resonera med en religiös är som att försöka
läsa en tidning utomhus när det blåser.
Citera
2018-11-26, 09:10
Medlem
antiprofeminists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judektil

TS är en så kallad solopsist och kan inte se andra annat än figurer i sin egen fantasi. Den enda sanna fria viljan är hans och hans tankar är den objektiva verkligheten. Har du försökt ge pengar till en hemlös och hen har tackat nej? Det är så TS upplever när andra otacksamt inte accepterar hans gåva till världen som är hans tankar som är den korrekta beskrivningen av den objektiva verkligheten.

Jag är Schrödingers skitstövel: jag har huvudet båda uppe i skyarna och röven samtidigt.
Citera
2018-11-26, 09:11
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikändring i förtydligande syfte.
Tidigare rubrik: "Kristendomen"

/Mod.
Citera
2018-11-26, 09:11
Medlem
Citat:

Vad glad att det var kristna som du motbevisade. Hade det varit muslimer så hade de dödat dig.
Citera
2018-11-26, 09:15
Bannlyst
Citat:

Du kan aldrig motbevisa något som är icke falsifierbart.
Varför dom blir arga vet jag ej, kanske har du väldigt barnsliga argument?
Citera
2018-11-26, 09:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Jäkligt diffust påstående som ju inte går att resonera om på något vettigt sätt alls.

Kanske du själv som bara projicerar din egen ilska när dina högst bristfälliga "bevis" inte accepteras av din mamma?

Inte så? Nej men vad handlar det om då? Ge iaf något exempel.
Citera
2018-11-26, 10:24
Medlem
Citat:

Kan du ge exempel på vad det är du motbevisat?
Citera
2018-11-26, 12:57
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Inte bara en tro, det är sanning för dom. Exemplet med Apple håller inte eftersom det inte hävdas några felaktigheter. Bara åsikter. Det skiljer från kristendomen. Det är inte åsikter utan det är fel.

Det är absolut inte fel att försöka hjälpa människor att förstå verkligheten, både för hen och samhället.

Den som inte utmanar den farliga Kristna sagan är efterblivna. För då är man en anledning till förfallet i samhället som kristendomen (och Islam) står för. Det är viktigt att vi inte ger upp och bekämpar masspsykosen som trasar sönder samhället.

Vad som trasar sönder samhället är sådana som du, som inte inser ditt beroende av Gud utan lever i tom yta i tron om att din världsbild är korrekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in