2018-11-22, 18:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Återigen, det går det inte att i efterhand triangulera en mobil, bara "live". När den stängs av ser man signalstyrkan den hade och på så sätt kan ringa in ungefär var det är, men inte särskilt exakt.
En mobil som rör sig, men inom samma mast registeras (sparas) inga signalstyrkor i logg, bara när den byter mast, då ser man styrkan på masten som lämnades och på masten som mobilen loggades in på.
Så om SD rört sig bara inom kvarteren så syns inte detta på masternas historik.

Detta gäller även dom försvunna cykeltjejerna, dom kan ha olika operatörer/avslagen mobil och liknande, så det inte går att spåra om dom rört sig genom området.

Dessa uppgifter kommer både från tråden här och en som jobbat med just mobiltäckning för ett par år sedan.

Tack!
Jag vet inte om jag exakt fattade dig rätt, men om mobilen varit på och det har skett sms-trafik, internetuppkoppling eller att mobilen slagits av/på så kan man få ut dessa uppkopplingar i efterhand. Men det kanske är det du menar?

Det kan naturligtvis vara så att det inte finns så många master i området, vilket gör att man inte kan avgöra var exakt han har varit när LW och SD bor geografiskt så nära varandra.
Citera
2018-11-22, 18:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ursäkta om jag frågar nåt som är allmänt känt men vem är tillsammans med vem i "Järngänget", eller har dem andra respektive? Har JG nån partner?

Utöver Stefan Davidsson och Hanna Davidson som vi vet var du bor:

Je*rry Gray + Le*na Ingman är sambo:
https://www.ratsit.se/19591106-Lena_Maria_Ingman_Orebro/c_M_x43MB2TOxNL1qUc-v-nCfD5n4p8Cy3zg7x5R1ew

https://www.ratsit.se/19630120-Gerald_Wilson_Gray_Jr_Orebro/6Eepk9RUax4Naqqv_LHMvQvUdgxk9MWm9k8h0kRhTAI

Pe*ter Norén + Sa*ra Selling är ett par:
https://www.ratsit.se/19651215-Lars_Peter_Noren_Koping/zv3IJjVhvXB3Zg6guEjSYAye_z6Dg3oGIYdfUA0nOXQ

https://www.ratsit.se/19840419-Sara_Magdalena_Selling_Orebro/tmnWqFXW3eFPr4cYz5G0B0SetebXQiX6IVMe5C0h4mw
Citera
2018-11-22, 18:08
Medlem
T34Panzers avatar
M
Citat:
Vet inte om ni själva kan koppla ihop det eller om jag måste skriva ut det i klartext.
"Inte förtjust". Skulle SD uppvisat svartsjuka eller vara irriterad att hon åker till Norge vid detta tillfälle? Alla andra gånger när hon åkt iväg med personer hon har en relation med, borde han inte reagerat då?
Nu skulle han dessutom iväg med HD och lappa ihop deras äktenskap. Jag TROR att det mer lutar åt att SD är glad för LW:s skull och att hon inte är på honom (om så skulle vara fallet, med dom uppgifterna går isär).
MV skrev initialt stt SD ljög om att han skulle haft digital kontakt, men det stämde inte.

Tack för info (det fetade). Nu vet vi alltså vilken version han matar alla sina vänner med.
Citera
2018-11-22, 18:10
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Bla la bla.
Nu valde jag att kommentera ett av dina påståenden. Nedkokat: ondska syns inte på utsidan. Psykopater är oftast väldigt trevliga och sociala, på ytan.
Och det gör oss alla till presumtiva mördare inte sant?
Och lovliga byten att spy sin galla på eftersom det inte syns vilka ondsinta äckel trevliga människor egentligen är?
Kan det vara denna din insikt om människans sanna väsen som fått dig att vantolka MGMs "trevliga" sinne ?
Citera
2018-11-22, 18:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Nä, helt rätt!
Det är en av dom första "teorierna" eller hypoteserna jag hade och har kvarhållit som ett troligt scenario.
Med detta passar alla fakta vi vet in och är logiska. Alla andra har luckor eller massa förutsättningar som inte känns trovärdiga, tycker jag.

Vissa behöver inte snöa in på cyklar eller grillar, detta var ett par exempel, finns massa andra.
OM det är en random, så tror jag mer som ett par som gick förbi och LW ser nått, då troligen att han är fysisk mot sin "flickvän".
LW med sitt rättspatos går efter och vill se om hon behöver hjälp. Hon ser att dom rundar planket (i ett försök att gömma sig) och där uppstår konfrontationen.
Han har redan ilskan och med LW bakom sig kommer adrenalinet, vilket får förödande konsekvenser.
Det är flickvännen som skriker av det som utspelar sig framför henne och det tar tid att slå ihjäl LW då han kanske inte är så skarp i tanke och rörelsemönster av stimuli.

Dörren passar in, "samtalet" passar in, skriken passar in och platsen passar in.
Jag känner nästan inget passar in på olika scenarios med SD, eller är väldigt långsökta.
Sedan när dom inte verkar hitta bindande bevis på SD så undrar jag.... Med den typen av skador hon verkar ha känns det som ett mirakel att man skulle kunna undvika några spår alls.

Lenas skador är faktiskt det som gör att jag tror att mördaren kände henne väl. Ett övervåld verkar ha använts vilket sker av personligt hat och agression mot offret.
Citera
2018-11-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Jag vet inte om jag exakt fattade dig rätt, men om mobilen varit på och det har skett sms-trafik, internetuppkoppling eller att mobilen slagits av/på så kan man få ut dessa uppkopplingar i efterhand. Men det kanske är det du menar?

Det kan naturligtvis vara så att det inte finns så många master i området, vilket gör att man inte kan avgöra var exakt han har varit när LW och SD bor geografiskt så nära varandra.

Precis, mobilen behöver troligen inte byta mast om SD gått till LW och rundat längs en flyktväg, det är nog samma mast som är uppkopplad, då syns inte "rörelserna".

I dom andra fallen har dom rört sig mellan master och det ser man i loggfilerna.
Citera
2018-11-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
M

Tack för info (det fetade). Nu vet vi alltså vilken version han matar alla sina vänner med.
Efter alla dina trista och intetsägande påhopp så kan ju jag få ge tillbaka...
Så detta kom som en nyhet??? Detta dryftades redan första veckan! Att vissa väljer att inte tro eller skickar ut "desinformation" (ditt ofta använda ordval vill jag minnas), kan inte jag hjälpa.

Eller ville du försöka ta poäng med detta på något annat sätt?
Citera
2018-11-22, 18:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Återigen, det går det inte att i efterhand triangulera en mobil, bara "live". När den stängs av ser man signalstyrkan den hade och på så sätt kan ringa in ungefär var det är, men inte särskilt exakt.
En mobil som rör sig, men inom samma mast registeras (sparas) inga signalstyrkor i logg, bara när den byter mast, då ser man styrkan på masten som lämnades och på masten som mobilen loggades in på.
Så om SD rört sig bara inom kvarteren så syns inte detta på masternas historik.

Detta gäller även dom försvunna cykeltjejerna, dom kan ha olika operatörer/avslagen mobil och liknande, så det inte går att spåra om dom rört sig genom området.

Dessa uppgifter kommer både från tråden här och en som jobbat med just mobiltäckning för ett par år sedan.

Vet du att masterna i det aktuella området står placerade så att inget mastbyte sker om man rör sig mellan LW:s och SD:s hus eller är det något du gissar utifrån rent allmänna fakta om hur det vanligtvis fungerar?
Citera
2018-11-22, 18:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade)
FEL!
Vi, åtminstone jag och de jag dryftar den här sortens spörsmål och ärenden med, vi pratar inte om Åmsele-trippelmordet för att det var/är så extremt ovanligt.
Vi pratar om det för att (1) det var så extremt bestialiskt brutalt och (2) för att upprinnelsen till vansinnesdådet var ett simpelt stöldförsök av en helt vanlig cykel.

Men du hävdar att det var för att det var så "ovanligt" som det fortfarande väcker starka känslor?
Till det säger jag i så fall med höjda ögonbryn:
Ok.....

Nu missförstår du allt jag skrivit.

Dina siffror:

1. Att det var bestialiskt, det är väl ingen som protesterar mot. Men att argumentera att för att det var ett bestialiskt mord, skulle ha med mordet på LW att göra, det går inte.
2. Ja upprinnelsen i det fallet var en cykelstöld. Men vi har inte hört något om några stölder här? Jag förmodar att cyklarna är låsta och att barnen skulle ha märkt om något var borta eller felställt (tjuvarna skulle ha ställt tillbaka cykeln?)

Att vi minns det så tydligt är för att det är ett helt sinnessjukt dåd (dödandet har ingen proportion alls till cykelstölden) på tre personer varav den ena är enbart 14 år (som ber för sitt liv). Självklart kommer man ihåg det för det grymma, men också ovanliga brottet.

Och för att det är just så ovanligt, så finner jag det osannolikt att det ska ske något liknande igen, särskilt som att det inte verkar som att någon alls skulle ha sett/hört något utanför LWS hus.
Citera
2018-11-22, 18:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Efter alla dina trista och intetsägande påhopp så kan ju jag få ge tillbaka...
Så detta kom som en nyhet??? Detta dryftades redan första veckan! Att vissa väljer att inte tro eller skickar ut "desinformation" (ditt ofta använda ordval vill jag minnas), kan inte jag hjälpa.

Eller ville du försöka ta poäng med detta på något annat sätt?

Vad jag vill minnas har vi spånat om det ja, men jag tyckte det var intressant då det kom från just dig, som står så nära Davidssons.
Du har ju tidigare bistått oss med intim information om LWs o SDs sexliv och storleken på SDs organ. Sånt man bara vet om man är nära vänner. Allt du skriver måste man därför tolka utifrån sådan personlig info om GM. Jag tar därför allt du skriver med en grabbnäve salt, minst.
Citera
2018-11-22, 18:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Precis, mobilen behöver troligen inte byta mast om SD gått till LW och rundat längs en flyktväg, det är nog samma mast som är uppkopplad, då syns inte "rörelserna".

I dom andra fallen har dom rört sig mellan master och det ser man i loggfilerna.

Jag vet att vi har pratat om det här förut.

Ville bara komplettera med att i Billys fall, fanns en hälsoapp som registrerade alla hans steg under mordnatten. Det var många kilometer som avverkats. Billy försökte förstås att förklara de stegen med att någon hade "lånat" hans mobil och gått runt med den, medan han själv låg avsvimmad i badrummet hela natten. Denna någon som han fick hitta på, var några som kommit till gården mitt i natten. Han hade hört röster utanför den mycket ensliga gården. Det blev många ändrade historier för att det skulle få allt att gå ihop med bevisningen.

Även i ett annat mord (som tyvärr hände nära där jag bor), registrerades mannens steg och rutter med hunden och med bilen i hans mobil. Man kunde se exakt var han hade gått och vid vilka tidpunkter. Utredarna kollade noga upp dessa platser sedan för att kunna hitta saknade kroppsdelar bl a huvudet) av den styckade kroppen.

Man kan bara hoppas på att man kan dra nytta av någon liknande registrering i mgm mobil. Det är ju trots allt ett ganska tättbebyggt område. Det vill säga, om han har haft med sig mobilen.
Citera
2018-11-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vet du att masterna i det aktuella området står placerade så att inget mastbyte sker om man rör sig mellan LW:s och SD:s hus eller är det något du gissar utifrån rent allmänna fakta om hur det vanligtvis fungerar?

Trodde det framgick, ursäkta!
Nej, jag vet inte hur masterna är placerade, då jag inte vet operatören SD använder, eller om han har en privat och en jobbmobil.
Men att gå 200m åt något håll räcker oftast inte för att byta mast, om man inte är bland höghus i Stockholm med många användare inom masterna eller på ena sidan av ett berg.

Det enkelt att titta på täckningskartor, mastkartor är inte offentlig uppgift.

Även om en mobil är mitt i ett bra område, kan den slängas ut från masten om den är inaktiv och för många nya tillkommer inom masten, då loggas man ut och kopplas in igen, men kanske mot en annan mast, detta för balansera om det är mycket trafik. Detta syns tydligt runt stora arenor och liknande folksamlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in