2018-11-19, 09:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Polisiärt är mordet alldeles säkert löst, SD är med största sannolikhet mördaren. Återstår att ha bindande bevis. Där kommer tyvärr schabblet med att kroppen låg ute i 5 dygn och att vissa prover blev felbehandlade och inte kan räknas som bevis.

Nej, du har inte skrivit att LW förtjänat att dö, du har skrivit att hennes "brott" som pastor är så mycket större. Som att en ed mot en gud som inte existerar betyder mer än ett äktenskapslöfte mot den man säger sig älska, en riktig levande människa.

Är det någon som är ute på en vilsen ökenvandring är det du, men jag antar att du i ditt liv är starkt behövande av en osynlig axel att luta dig mot, gott så. Men kom inte med moralpredikningar här, skapa en tråd och se om någon orkar lyssna på dig.
Jag tror det blir ytterst få, därför häckar du här, för att få publik och slippa vara ensam i öknen.

Vad menar du med det fetade att vissa prover blev felbehandlade? Jag har missat denna information.
Citera
2018-11-19, 12:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Bra att du tog upp detta med äktenskapsbrott, tack!
För du minns väl att det äktenskapsbrott som begicks av LW, när hon gick i säng med SD, var moraliskt oerhört mycket värre än hans snedsteg. LW hade vigt SD. Det kan ingen trolla bort.

Att SD fortsätter att försöka leva som vanligt indikerar inte att han är skyldig. Hade han däremot i anonymitet dragit iväg till inre Mongoliet eller köpt en enkel till Mars -ja, då hade jag sett på honom med andra ögon.

Men varför diskutera vems snedsteg som var värst?

Så SD blev inte mördad för hans snedsteg var mindre än LWs?
Så menar du inte, misstänker jag.

Jag utgår från att du tänker att LW skulle blivit mördad av någon som tyckte att hon var "värst" när du för dina resonemang om detta? Du tänker inte du att mördaren tittade på otroheten och jämförde vem av de två som var "värst"?

Du menar att det brott hon gjort är att LW brutit mot sin präst- ed och mot Gud och det är anledningen till att hon mördats?

Den person som du misstänker kan ha dödat LW måste då på ett eller annat sätt känna LW. Var har denna person kommit i kontakt med LW? Det borde rimligtvis vara kyrkan? Eller skulle hon träffat en loner som lever helt utan kontakt med omvärlden, någon som andra inte vet om att han är en loner men LW träffar denna person. Ingen vet om att de träffas?

Att LW skulle träffa någon som hade så starka känslor om hennes "värst" beteende utan att någon av alla i hennes stora umgängeskrets i kyrkan/geocachingen/privata vänner skulle veta om denna "udda" existens?

Kanske den som mördade henne och tyckte att hon var "värst" var just en person som var henne nära istället? Någon som tyckte att hon var "värst" för att hon ville leva sitt liv på sitt sätt, fri att träffa någon annan om hon nu ville det. Eller inte ha någon förbindelse med någon. Sådana rättigheter som vi i Sverige anser att man har rätt att ha. Någon som inte ville att hon skulle bestämma.

Vem som är "värst" i otroheten SD eller LW har ingen betydelse för mordet.
Det som har betydelse är riskfaktorer. Inte vem av SD eller LW som har mest riskfaktorer.

Riskfaktorer (som de flesta kan förstå är riskfaktorer) för att råka ut för våld (gäller både man och kvinna) kan vara att du lever kriminellt och/eller umgås med kriminella och/eller missbrukare, missbrukar själv, prostitution, impulsstyrt aggressivt beteende, omdömeslös i sina kontaktytor, att du lever i ett våldsamt förhållande, att du vill lämna ett våldsamt förhållande, att du vistas i ensliga miljöer nattetid ensam, att du har allvarlig psykisk sjukdom eller den du lever med har det t ex.

Sedan kan en massa andra faktorer vara en riskfaktor, utan att du själv för den skull lever ett "riskfullt" liv. Det kan vara faktorer som att du har gott om pengar, är vacker, någon är svartsjuk på dig, råkar vistas på fel ställe vid fel tidpunkt osv. Det kan vara att du har en gul tröja på dig på stan. Det kan vara att du liknar någon. Vad som helst, med andra ord.

Personligen tror jag att LW inte blev mördad för att hon var "värst" av de två, utan för att hon valde att lämna ett destruktivt förhållande, för att hon inte tog tillbaka sin anmälan och för att hon satte ner foten.

Jag kan tänka mig att hon inte ville "lyda". Hon ville inte släppa in, hon ville inte skippa Norgeresan. Hon ville leva det liv hon hade all världens rätt att göra. Leva sitt eget liv utan att någon annan bestämde det.
Citera
2018-11-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad menar du med det fetade att vissa prover blev felbehandlade? Jag har missat denna information.

Jag har fått indikationer på att vissa prover blivit felbehandlade av tekniker och därför inte kunde användas av åklagaren. Nya prov ska dock ha lämnats in för att råda bot på detta. Utvecklar inte mer.
Citera
2018-11-19, 12:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har fått indikationer på att vissa prover blivit felbehandlade av tekniker och därför inte kunde användas av åklagaren. Nya prov ska dock ha lämnats in för att råda bot på detta. Utvecklar inte mer.

Suck.
Nu får det inte bli mer fel i detta ärende.
Hoppas då att det nya proverna är representativa.
Kanske detta var en av anledningarna till att kroppen inte kunde lämnas till anhöriga på så lång tid?
Citera
2018-11-19, 12:53
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

SDs vän jobbar väl som tekniker hos polisen
i Örebro?
Citera
2018-11-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Dom 2 Inläggen med alla 20 st låtsade frågetecknen är avsett att med uppsåt att utsätta den skäligen misstänkta för mordet på Wesström för andras missaktning, och att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, vilket är förbjudet.

Avsiktligen vilseleda är att missbruka frågetecken för att få påståenden avsedda att så missaktning om MGM att istället framstå som frågor.

Det är spekulationer korkskalle, sist jag tittade var det inte förbjudet.
Det är ett sannolikt scenario, vem är du att säga att det inte kan vara sant. Skickar samma rekommendation till dig som jag gjorde till Carina.
Starta en egen tråd för dina ordvrängningar om lagar, statistik, och att inte ett ont ord får sägas om en mordmisstänkt som betett sig avskyvärt mot de flesta i sin närhet.
Liksom i Carinas fall tror jag ytterst få kommer läsa, därför häckar du liksom Carina här.
Citera
2018-11-19, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Personligen tror jag att LW inte blev mördad för att hon var "värst" av de två, utan för att hon valde att lämna ett destruktivt förhållande, för att hon inte tog tillbaka sin anmälan och för att hon satte ner foten.

Jag kan tänka mig att hon inte ville "lyda". Hon ville inte släppa in, hon ville inte skippa Norgeresan. Hon ville leva det liv hon hade all världens rätt att göra. Leva sitt eget liv utan att någon annan bestämde det.

LW ville inte lämna det du kallar ett destruktivt förhålland utan hon ville ha mer och nej hon var inte "tvingad" till något, hon levde sitt liv precis som hon ville med stor inlevelse för allt hon gjorde. För de flesta som läser om deras relation framstår den som destruktiv men inte för LW och SD. Polisanmälningar och ryktesspridning från bådas sida kan nog mer ses som en sjuk lek som triggade dem.

Jag förstår att det sticker i mångas ögon av detta men LW var en person med stark vilja och skulle inte låta sig tryckas ner i skorna av SD. Att de trivdes tillsammans är rätt uppenbart trots anmälningar och svek.
Citera
2018-11-19, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Bra sammanfattning. Jag lägger till/ändrar:

* Adopterad från Korea. Även brodern.
* Lever utåt som ensamstående men har flera förhållanden som hon väljer att hålla hemliga. Fler av dessa löper parallellt. Längre förhållanden har hon med M*ts L*rsson och J*n Hol*strö* (a/m) bland annat.
* Äldsta barnet spelar inte hockey men är skriven hos fadern på grund av konflikter med modern under flera år.
* BO publicerar ett hyperaktivt liv via sociala medier. Samtidigt har hon barn på halvtid. Flera nattliga cacheäventyr måste ha skett när barnen är hemma. Ensamma.

BO, UW, SD och HD bor alla nära varandra. I området bor även flera andra församlingsmedlemmar.

Rubriceringen människorov och fördröjningen till allmänheten (bild av LW) beror förmodligen på UWs arbete och att man var tvungen att kontrollera ev koppling till detta.

Blev påmind om det här inlägget när det citerades häromdagen av S-J.

Funderar på de två punkterna:

- "Lever utåt som ensamstående men har flera förhållanden som hon väljer att hålla hemliga."
- " Fler av dessa löper parallellt. "

Är detta du vet eller är det något du misstänker?
Citera
2018-11-19, 13:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaianaMaui
LW ville inte lämna det du kallar ett destruktivt förhålland utan hon ville ha mer och nej hon var inte "tvingad" till något, hon levde sitt liv precis som hon ville med stor inlevelse för allt hon gjorde. För de flesta som läser om deras relation framstår den som destruktiv men inte för LW och SD. Polisanmälningar och ryktesspridning från bådas sida kan nog mer ses som en sjuk lek som triggade dem.

Jag förstår att det sticker i mångas ögon av detta men LW var en person med stark vilja och skulle inte låta sig tryckas ner i skorna av SD. Att de trivdes tillsammans är rätt uppenbart trots anmälningar och svek.

Välkommen. Hur vet du allt detta?
Citera
2018-11-19, 13:36
Medlem
Citat:

Jag måste ha missat att SD polisanmälde LW, vad gällde det?
Kul att ett troll återvänt... not.
Citera
2018-11-19, 13:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det verkar som att du känner dom båda?

I mina ögon kan inte ett förhållande vara bra med anmälningar och svek. Det är destruktivt med dessa två ingredienser. En sjuk lek??? Ringer några klockor i mig av både igenkännande och av varning.

Nej, jag tror inte heller att LW lät sig tryckas ner. Det var det som ledde till hennes död. Misstänker jag.
Citera
2018-11-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det verkar vara ganska känsligt det här med kyrkan och det förmodade äktenskapsbrottet. Kanske snackades det mycket även om LW medan hon levde, men att allt det här sedan riktades mot SD när LW dog. Rent generellt anses det nog också vara mer accepterat att diskutera de levande än de döda.

Intressant det här med genusperspektiv också. Undrar hur det hade låtit om det i stället hade varit en manlig pastor som hade haft en affär med en gift kvinna i byn, en som han dessutom själv hade vigt. Kanske hade pastorn också haft affärer med andra kvinnor i grannskapet. Möjligen hade det väl sett ut på ett annat sätt här i tråden om rollerna hade varit ombytta. Något att fundera på i alla fall.
Jag väljer att återcitera detta inlägg från Draifos eftersom det fetade på ett bra sätt illustrerar vad som i tråden framkallar upprördhet. För ett tag sen skrev jag nåt liknande och där mitt resonemang landade i att indignationen mot en manlig pastor i en motsvarande situation som LW:s antagligen varit mycket kraftigare. Skulle t o m kunna tänka mig att nån här i tråden skulle kunna tycka att en sån opålitlig pastor förtjänar att bli åtminstone uthängd, om än inte rent av ännu värre konsekvenser. Så tror jag.

Tråden fylls med de mest halsbrytande försök till att dra horribla slutsatser av vad jag skrivit som t ex vem av SD resp LW som bäst "förtjänade att dö". Jag har ingenstans hävdat att LW förtjänade att dö! Men att jag har stöd i min uppfattning om vem av de två som, ur ett moraliskt-kristligt perspektiv, begått det största övertrampet, det vet jag. Bara att fråga runt i valfri kristen församling, varsågod!

Till frågan om informationen rörande det "yttre våld mot kroppen" gällande LW och som utredarna nyligen presenterade. Det där lär ha kommit från åkl Åsa Hiding. Var huvud, hals och extremiteter oskadade på LW? -så blir då frågan.
I radions direktrapportering rörande åtalet mot 16-åringen i Huskvarna som dödade den hemlöse Gica från Rumänien, skiljde alldeles nyss åkl Linda Schön mycket tydligt mellan det utövade våldet mot kroppen resp huvudet.
Kan kanske vara betydelsebärande?
Eller så är inte åkl Hiding så noga med vad som är vad eller kanske inte ens vem som gjort vad? Så tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in