2018-11-17, 08:06
Medlem
Statliga mataffärer som ej jagar vinst skulle vara ett steg mot "bra mat som en rättighet."
Citera
2018-11-17, 08:20
Medlem
Konstigt att priset aldrig blir lägre om det nu skulle vara slarvfel. Kassapersonalen har nog ingen aning, butiksansvarig/ägaren är den som genomför scammen.

Har ochså sett att de ofta "glömmer" att lägga in en av varianterna i ett erbjudande, om det är "köp tre blockchoklad betala för två" så har de "missat" att inkludera säg vit choklad. Så om kunden tar en av dem får de betala fullpris för allihop.

Säger man till i kassan så får man det nedsatta priset, men "felet" rättas inte i kassasystemet.
Citera
2018-11-17, 09:00
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downrightEsoteric
Har en lokal Ica Supermarket som är riktiga fulingar. Priserna de anger på skyltarna, då vid erbjudanden (ibland de som är tillsvidare) är lägre än det man får i kassan. Det brukar inte vara jättestor skillnad. Två proteinshakes för 32kr när det står 2 för 30, 3 cola för 25kr när det står 3 för 15kr (säkert mycket mer jag inte upptäckt). Dock har jag uppmärksammat dem i en vecka nu och det skiter i att fixa det. Jag räknar alltid i huvudet och blir jämt besviken på mig själv när jag besöker den ICA-butiken.

2 kr är inget jag bryr mig om, men i de antal veckor de felaktiga erbjudanden har pågått har de i smyg tagit hundratals kronor ifrån ovetande kunder. Jag förstår att det inte är stöld eftersom det är deras varor och deras priser (väl vid kassan) men man kan väl fan inte hålla på såhär? Det kan ses som dolda avgifter vilket en matbutik inte förknippas med. Antingen får de ändra priserna i kassan eller byta ut skyltarna?

Jag har som sagt sagt till flertal gånger. När jag sa att de stulit pengar ifrån kunder svarade kassören ointressant "jasså tror du det". Har aldrig upplevt något liknande förutom i svartlivs. Att denna ICA dessutom är en nybyggd "överklass ICA" med dyrare utbud gör det hela mycket äckligare.

Kan jag anmäla dem till Konsumentverket?

Det du ska göra är att inte handla där. För mig så tycker jag att ICA sköter detta med extrapriser bäst utav de stora kedjorna. De som är klart sämst är Hemköp, men det varierar från butik till butik. Säkert så är det så att de är genuint slarviga i din lokala ICA, kanske är även chefen utstuderat korkad och tror att han vinner på att "fuska" på detta sätt.

Det som generellt tycker de sämst på att sköta är extrapriser på bake-off, d v s kaffebröd. Men även annat faller. Jag påtalar om det är fel om jag märker det, men jag vet i vilka butiker jag ska vara särskilt uppmärksam. Dock så undviker jag butikerna som inte sköter sig i möjligaste mån.
Citera
2018-11-17, 09:15
Medlem
R.Victorianos avatar
I princip alla erbjudanden läggs till manuellt i butikens system (ej sådant som är laddat på ditt ICA-kort) så det är lätt att missa någon vara när det är 10 olika varor som går att kombinera.

Alla erbjudanden är lock-priser, de tjänar i princip ingenting på det, ibland går man back. Det är allt annat ni handlar som generar inkomst / vinst för butiken. Har två i min familj som är ICA-handlare och har jobbat på ICA som ung, majoriteten av kunder ser att det blir fel pris. Det är inte värt att försöka lura kunden på 1-2kr på ett paket festis när ni köper varor där man lägger på 25-30% på inköpspriset.´

Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Statliga mataffärer som ej jagar vinst skulle vara ett steg mot "bra mat som en rättighet."
Ingen skulle vilja handla på statliga mataffärer. En av våra butiker ligger granne med COOP, deras omsättning sjunker varje månad medan vår ökar. Så går det när butikschefer inte får sköta butiken som de själva vill utan det sitter någon gubbe i Stockholm eller något och bestämmer allt.
Senast redigerad av R.Victoriano 2018-11-17 kl. 09:20.
Citera
2018-11-17, 09:43
Medlem
BlodigtHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downrightEsoteric
Har en lokal Ica Supermarket som är riktiga fulingar. Priserna de anger på skyltarna, då vid erbjudanden (ibland de som är tillsvidare) är lägre än det man får i kassan. Det brukar inte vara jättestor skillnad. Två proteinshakes för 32kr när det står 2 för 30, 3 cola för 25kr när det står 3 för 15kr (säkert mycket mer jag inte upptäckt). Dock har jag uppmärksammat dem i en vecka nu och det skiter i att fixa det. Jag räknar alltid i huvudet och blir jämt besviken på mig själv när jag besöker den ICA-butiken.

2 kr är inget jag bryr mig om, men i de antal veckor de felaktiga erbjudanden har pågått har de i smyg tagit hundratals kronor ifrån ovetande kunder. Jag förstår att det inte är stöld eftersom det är deras varor och deras priser (väl vid kassan) men man kan väl fan inte hålla på såhär? Det kan ses som dolda avgifter vilket en matbutik inte förknippas med. Antingen får de ändra priserna i kassan eller byta ut skyltarna?

Jag har som sagt sagt till flertal gånger. När jag sa att de stulit pengar ifrån kunder svarade kassören ointressant "jasså tror du det". Har aldrig upplevt något liknande förutom i svartlivs. Att denna ICA dessutom är en nybyggd "överklass ICA" med dyrare utbud gör det hela mycket äckligare.

Kan jag anmäla dem till Konsumentverket?

Hade en butik jag handlade i för 50-60 tusen kr per år. De slarvade alltid med priser på sina erbjudanden. Det slutade med att jag började fota alla priserbjudanden, sedan jämförde jag med kvittot efter betalning. 7 gånger av 10 har jag fått betala fullt pris - mellan 10 och 30 kr per sådant tillfälle kostade det mig. Gick alltid till förbutiken och påvisade detta i ett förbannat tonläge. Fick alltid tillbaka skiljesumman och alltid med tusen ursäkter.

Idag har jag bytt butik. Byt butik du med, men se till att du informerar chefen eller föreståndaren om att orsaken till att du slutar att vara kund där är deras slarv samt avsaknad av respekt för kunden. Påpeka också att du kommer att berätta för alla du känner och alla i din omgivning både att och varför du slutar att handla där. De har haft sina chanser att åtgärda detta, inte sant?
Citera
2018-11-17, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Precis detta är jättevanligt, speciellt bland barn som kommer in och köper nån läsk och har precis jämn växel "för det står 10 kr". Att panten inte redovisas i slutpriset har att göra med att panten är momsfri, redovisas separat och något kunden betalar för sin egen del och inte tillför butikens ekonomi något.

Fast det där är Skitsnack. Panten är momsfri men tillfaller i allra högsta grad butikens ekonomi. Detta skall kvittas mot pantutgifter och så hoppas man att balansen är positiv.
Citera
2018-11-17, 10:36
Medlem
meganegerdases avatar
Jag har noterat att på Ica så kommer alltid ordinariepriserna upp på skärmen, men rabatterna syns sedan på kvittot. Har du kontrollerat mot kvittot?

Ibland är de dock väldigt sneaky, t.ex har de rabatt på storpack nötfärs och precis bredvid står mellanstorpack som inte är rabatt på..
Citera
2018-11-17, 10:38
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf

Om man vill ha kilometerlånga köper och strikta ransoner så är det rätt väg att gå.
Citera
2018-11-17, 11:07
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Också märkt att vissa butiker är slarviga med detta. Kan ha ett erbjudande "Köp tre inom denna grupp varor och få rabatt" och sen visar det sig att de glömt inkludera en av de tre varorna i erbjudandet och man får betala fullpris för alla tre. Sånt är irriterande.

Fast det där är oftast inte affärernas fel. Det händer relativt ofta att EAN/Streckkoden ändras av tillverkarna, och då funkar inte 3 för 10:- längre.

Sen att det står ett pris på hyllan och det går in ett annat i kassan handlar nog mer om slarv. Man kanske inte har tagit bort förra veckans kampanj, eller ändrats priset och inte fått ut etiketten. Eller så läser man på fel etikett (varan kanske till och med är på fel hyllplats)

Men det går ju åt båda hållen. Hur många gånger har man inte fått varor billigare än vad som angetts i hyllan ?
Citera
2018-11-17, 11:11
Medlem
797507975s avatar
Börja handla på Willys ist (;
Citera
2018-11-17, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av storskarven
Konstigt att priset aldrig blir lägre om det nu skulle vara slarvfel. Kassapersonalen har nog ingen aning, butiksansvarig/ägaren är den som genomför scammen.

Har ochså sett att de ofta "glömmer" att lägga in en av varianterna i ett erbjudande, om det är "köp tre blockchoklad betala för två" så har de "missat" att inkludera säg vit choklad. Så om kunden tar en av dem får de betala fullpris för allihop.

Säger man till i kassan så får man det nedsatta priset, men "felet" rättas inte i kassasystemet.

Med tanke på att den absoluta lejonparten utav felen uppstår när det är extrapriser som inte blivit aktiverade så är det inte särskilt konstigt att det är sällan priset blir lägre än annonserat. Det borde vara lätt att förstå om man inte har en röv till hjärna.
Citera
2018-11-17, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Jag har noterat att på Ica så kommer alltid ordinariepriserna upp på skärmen, men rabatterna syns sedan på kvittot. Har du kontrollerat mot kvittot?

Ibland är de dock väldigt sneaky, t.ex har de rabatt på storpack nötfärs och precis bredvid står mellanstorpack som inte är rabatt på..
Så olika sorters köttfärs ligger alltså bredvid varandra i hyllan? Konstigt. De sorters köttfärs som det inte är extrapris borde såklart läggas i brödavdelningen så att sådana som du skall lyckas välja rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in