2018-11-15, 21:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Jag är inte så korkad att jag röjer id på fb. Förresten undrar jag stundom om jag inte hellre skulle gå till en lekman om jag fick besvär, man kan bli rent mörkrädd vad det rör sig om när man hör reflektions- och slutledningsförmågan där man med all rätt ska förvänta sig professionalism.

Om nu din mission är att försvara denna in absurdum, go ahead.
Jag anser att denna ter sig mer än lovligt pantad i sitt resonemang och sin profession.
Fortsättningsvis skrev jag att OM DET RÖRDE MIG så skulle jag omgående begära granskning från HSAN.

Nej det är inte min mission att försvara snarare ta bort skuldbeläggning av alla andra utöver gärningsmännen.

Det uppfattas som att psykogin och psykiatrin är värdelös när man läser dina inlägg. Sådant kan vara farligt och leda till att någon människa som behöver hjälp, bestämmer sig för att inte söka detta när hen läser att det är värdelöst med samtalsterapi.
Citera
2018-11-15, 21:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej det är inte min mission att försvara snarare ta bort skuldbeläggning av alla andra utöver gärningsmännen.

Det uppfattas som att psykogin och psykiatrin är värdelös när man läser dina inlägg. Sådant kan vara farligt och leda till att någon människa som behöver hjälp, bestämmer sig för att inte söka detta när hen läser att det är värdelöst med samtalsterapi.
G-E-N-E-R-A-L-I-S-E-R-I-N-G och grov V-A-N-T-O-L-K-N-I-N-G.

Jag skriver om den psykoterapeut som är involverad i aktuellt ämne.
Lycka till med läsförståelsen framöver.
Citera
2018-11-15, 23:18
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Jag har jobbat en hel del med rehabilitering, och jag har tyvärr stött på en hel del psykologer och andra ”behandlare” som har haft svårt med gränser, ungefär på det sätt som vi kan se exempel på i FUP.
Dom yttrar sig tvärsäkert om diagnoser som inte sats, dom ger råd om allt från insulininställning till skillsmässor, och dom går hela tiden på någon sorts magkänsla. Man tar sitt avstamp i någon teoretisk skola, sedan utvecklar man ett diffust intuitivt förhållningssätt som i värsta fall maskeras som ”mångårig klinisk erfarenhet”, men som bara betyder ”det jag tycker känns rätt”.

Behandlaren som figurerar i FUP verkar närmast ha blivit någon sorts livscoach av den typ som man kan stöta på i invandrartäta förorter, som ger allmäna råd och förmedlar kontakter till myndigheter för en femhundring.

Det är alldeles för ofta som det blir så. Varenda gång socialstyrelsen försöker få bukt med problemet är det branschorganisationer som skriker rätt ut, och kraven på evidensbaserad behandling är helt orimliga heter det.

Det är klart att människor är kritiska mot ”samtalskontakt” när det kan innebära strängt taget vad fan som helst.

Om yrkeskåren kunde shapea upp sig som läkarna, så vore detta en icke-fråga.
Citera
2018-11-15, 23:27
Medlem
Citat:

Det är väl snarare så att denne Johan borde gått i terapi redan från förskole åldern.
BUP har nog aldrig varit inkopplad. Sedan att han varit så utsatt under skoltiden, verkar inte heller ha hanterats, som han beskriver, så har han härbärgerat känslorna och utanförskap utan klokhet och stöd från vuxna.
Och det gäller även den lille gärningsmannen, som visserligen befinner sig i en skör och vilsen ålder, men hans inre kaos, har uppenbarligen inte hanterats av omgivningen.
Det är genomgående i alla dess brott med unga gärningsmän, de vuxna har inte förstått, och den unge har lämnats åt att umgås i gäng eller med andra vilsna unga. Det behövs mer stöd från närstående vuxna och att de umgås med sitt barn istället för att lämna ungarna till sådana som Johan F.
Vuxna som drar till sig andras barn som denne Johan F gjort är en varningssignal.
Citera
2018-11-15, 23:35
Medlem
Blir väldigt illa berörd när det är barn inblandat (i detta fall indirekt).
Ber om ursäkt för om detta tagits upp tidigare, men har dottern det så bra hon kan ha det efter denna händelse? Stämmer det att hon bor hos pappan, och gjorde det redan innan detta hände? Och pappan är numera drogfri?

Läste någonstans att Nella utsatts för våldtäkt innan detta skede, stämmer det? (dvs utöver dessa två monster).

Vidare så tycker jag det är förjävligt att den yngre personen inte åker in. Jag hoppas däremot att samhället dömer honom, och då menar jag i det grövsta.
Citera
2018-11-15, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crasch
Blir väldigt illa berörd när det är barn inblandat (i detta fall indirekt).
Ber om ursäkt för om detta tagits upp tidigare, men har dottern det så bra hon kan ha det efter denna händelse? Stämmer det att hon bor hos pappan, och gjorde det redan innan detta hände? Och pappan är numera drogfri?

Läste någonstans att Nella utsatts för våldtäkt innan detta skede, stämmer det? (dvs utöver dessa två monster).

Vidare så tycker jag det är förjävligt att den yngre personen inte åker in. Jag hoppas däremot att samhället dömer honom, och då menar jag i det grövsta.
Ja Nella besökte en manlig vän som såg till att banka på henne o ta henne med våld.
Verkar som hemlösa missbrukar kvinnor blir behandlade som sopor av sina sk manliga vänner , hon var rädd o skärrad den här kvällen och försöker ta sig hem till en gammal skolkamrat, som inte tillhör missbruksklientelet, på vägen dit till sin väninna där hon tänkt sig vila ut, sova o kanske äta, så stöter hon på sina mördare/våldtäktsmän. Att en 14 åring tilltvingar sig den typen av sex, får väl anses ovanligt, varifrån han fått sina sexerfarenheter ifrån
är förmodligen från att se grovporr filmer.
Citera
2018-11-16, 03:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Dottern Nella våldtogs och mördades: ”Jag känner hat”

Mamman Camilla om sorgen, chocken och barnbarnet.

Småbarnsmamman Nella Olander, 28, våldtogs och mördades. Enligt åklagaren var hon ett slumpmässigt offer.
Nellas mamma Camilla Malmström försöker fortfarande förstå att hennes dotter är borta.
– Det är jättesvårt att beskriva hur det känns. Det finns inga ord som räcker till att förklara, det är ingen som hittat på de orden än, säger hon.
Citat:
I den vita lådan som står ovanpå garderoben i sovrummet ligger en tom parfymflaska och en sjal. Parfymen är märkt ”Shakira” och har en söt och blommig doft. Ibland brukar Camilla Malmström ta ner lådan och föra den tomma parfymflaskan till näsan för att kunna känna doften bättre. Det doftar precis som hennes dotter, 28-åriga Nella Olander, gjorde.

Det har gått drygt tre månader sedan Nella mördades vid en gångtunnel under riksväg 68 i Fagersta. För Camilla är det viktigt att dottern får vara mer än den mördade kvinnan i tunneln, hon vill minnas Nella för den hon var: dotter, syster, mamma, människa.

– Hon ska vara Nella och inte bara vara en i statistiken som blivit mördad. Det finns en människa bakom och det finns vi anhöriga runt omkring. Det finns ett barn som förlorat sin mamma, som började förskolan nu i augusti och hon kommer aldrig få ha med sig sin mamma på en skolavslutning.

– Det gör fruktansvärt ont, att hon ska få växa upp helt utan mamma, säger Camilla Malmström

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/1k4OpX/dottern-nella-valdtogs-och-mordades-jag-kanner-hat
Citera
2018-11-16, 03:33
Medlem
develis avatar
Citat:

Journalanteckningarna sträcker sig över nästan 2 års tid och JF arbetar med sitt mående och det verkar gå åt rätt håll.
Fram till att dessa tonåringar kommer in i hans liv och vill sova i hans lägenhet och dricka alkohol.

Psykologen ber JF klippa kontakten med det här umgänget som är destruktivt för hans mående, men JF säger att han tycker synd om dessa grabbar som har det tufft hemma.

Mina misstankar om att 14 åringen var minst lika drivande och aktiv i planeringen och genomförandet av gärningarna börjar besanna sig.
Framsteg? Han har uppenbart inte klarat av att bo i lägenheten; drygt ett halvår senare så är det total katastrof i sitt nya okontrollerade leverne - fritt från ångestladdade släktingar.

Terapeuten kan man hoppa över som källa till analys.
FUP ger en klar bild jämfört med hennes slutsatser i journalanteckningar, baserat på JF och hans bror som hittat ett kvitto från systemet.

JF är mycket drivande att kontakta tonåringar vilket framkommer via JF själv och övriga och han är sonika ute efter att skaffa umgänge. Vid kontakt erbjuder han sina tjänster som langare omgående och han ringer upp med jämna mellanrum för att höra om de vill ha nåt från systemet.

Fortsättningsvis börjar jag snarare fundera på om den unge grabben var drivande gällande överfallsvåldtäkt men inte invigd i JFs mångåriga våta drömmar om mord?
Såtillvida det inte finns sms eller annat som bekräftar en kombinerad plan typ:
- Du får mörda så våldtar jag? Deal? aaaa..

Det är ett rejält steg till att ge samtycke till mord om man umgåtts i endast 3 veckor och grabben är ursinnig på JF (i förhör och till anhörig innan) som om han snarare vore grundlurad och hamnat i en mordhärva han inte räknat med.
Med tanke på både full ribba och spermier så är det knappast troligt att JF hotade honom i det läget, men det låter väl bättre då han inte ens kan uttala ord som sex eller våldtäkt...

JF är dock rätt fram förhör, tankar han burit under terapitiden:

"Jag kände bara att jag har tänkt på det så pass många gånger att jag ville döda någon människa jag tyckte det var dags och göra det, em va?"
Senast redigerad av develi 2018-11-16 kl. 03:41.
Citera
2018-11-16, 03:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det är väl snarare så att denne Johan borde gått i terapi redan från förskole åldern.
BUP har nog aldrig varit inkopplad. Sedan att han varit så utsatt under skoltiden, verkar inte heller ha hanterats, som han beskriver, så har han härbärgerat känslorna och utanförskap utan klokhet och stöd från vuxna.
Och det gäller även den lille gärningsmannen, som visserligen befinner sig i en skör och vilsen ålder, men hans inre kaos, har uppenbarligen inte hanterats av omgivningen.
Det är genomgående i alla dess brott med unga gärningsmän, de vuxna har inte förstått, och den unge har lämnats åt att umgås i gäng eller med andra vilsna unga. Det behövs mer stöd från närstående vuxna och att de umgås med sitt barn istället för att lämna ungarna till sådana som Johan F.
Vuxna som drar till sig andras barn som denne Johan F gjort är en varningssignal.

När han blir 18 år så lär det bli besvärligt att få samtycke för fortsatt utredning men nån verkar ha fått honom till läkare.
Han uppger i FUP att han för c:a sju år sen, han verkar inte riktigt veta när, har diagnostiserats med autism.

Under tidigare sjukdom gällande JF har terapeuten dock skrivit "inget".
Senast redigerad av develi 2018-11-16 kl. 03:59.
Citera
2018-11-16, 08:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Framsteg? Han har uppenbart inte klarat av att bo i lägenheten; drygt ett halvår senare så är det total katastrof i sitt nya okontrollerade leverne - fritt från ångestladdade släktingar.

Terapeuten kan man hoppa över som källa till analys.
FUP ger en klar bild jämfört med hennes slutsatser i journalanteckningar, baserat på JF och hans bror som hittat ett kvitto från systemet.

JF är mycket drivande att kontakta tonåringar vilket framkommer via JF själv och övriga och han är sonika ute efter att skaffa umgänge. Vid kontakt erbjuder han sina tjänster som langare omgående och han ringer upp med jämna mellanrum för att höra om de vill ha nåt från systemet.

Fortsättningsvis börjar jag snarare fundera på om den unge grabben var drivande gällande överfallsvåldtäkt men inte invigd i JFs mångåriga våta drömmar om mord?
Såtillvida det inte finns sms eller annat som bekräftar en kombinerad plan typ:
- Du får mörda så våldtar jag? Deal? aaaa..

Det är ett rejält steg till att ge samtycke till mord om man umgåtts i endast 3 veckor och grabben är ursinnig på JF (i förhör och till anhörig innan) som om han snarare vore grundlurad och hamnat i en mordhärva han inte räknat med.
Med tanke på både full ribba och spermier så är det knappast troligt att JF hotade honom i det läget, men det låter väl bättre då han inte ens kan uttala ord som sex eller våldtäkt...

JF är dock rätt fram förhör, tankar han burit under terapitiden:

"Jag kände bara att jag har tänkt på det så pass många gånger att jag ville döda någon människa jag tyckte det var dags och göra det, em va?"

I ärlighetens namn läste jag journalanteckningarna allra först när jag fick FUPen.
Jag upplevde det som att Monica tyckte att flytten till eget boende var ett steg åt rätt håll, eftersom JF då kommer bort från sin dysfunktionella familj.
Jag har själv erfarenhet att de flesta unga mår bättre när de slutar bo tillsammans med sina familjer.

Jag kan väl hålla med nu i efterhand efter att ha läst större delen av FUP att det inte fanns någon nämnvärd framgång och att eget boende inte alls hjälpte i detta fall.
Citera
2018-11-16, 08:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
När han blir 18 år så lär det bli besvärligt att få samtycke för fortsatt utredning men nån verkar ha fått honom till läkare.
Han uppger i FUP att han för c:a sju år sen, han verkar inte riktigt veta när, har diagnostiserats med autism.

Under tidigare sjukdom gällande JF har terapeuten dock skrivit "inget".

Autism är ju inte sjukdom i det avseendet.
Är det inte möjligt att hsn utreddes i samband med att fängelsestraffet omvandlades till samhällstjänst?

Och förresten, hur har han försörjt sig? Blev inte klok på det när jag läste FUP. Om han haft aktivitetsersättning från FK så har han ju garanterat en diagnos.
Citera
2018-11-16, 09:11
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Der lilla jag läst om män som tvingats till sex under hot, är att erektion inte nödvändigtvis behöver vara ett problem att uppbringa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in