2018-11-15, 17:08
Medlem
Philomenas avatar
Har av olika skäl bara kunnat skumläsa tråden på sistone och kan ha missat något men reflekterar över att spekulationerna verkligen tagit fart igen utifrån artiklarna i Metro och NA. Med risk för att därför upprepa det andra redan har sagt så är detta mina reflektioner:

- Om övervåld har använts, vilket man får en känsla av utifrån beskrivningen som getts, så tyder det (anser jag) på kränkthet och stor aggressivitet, likgiltighet inför offret och antingen hämndkänsla eller känsla av att ändå göra något befogat. I mina ögon så ska man inte nedvärdera kvinnors förmåga till våld om GMs motiv känns nog för hen, en vältränad kvinnlig geocachare borde dessutom kunna hävda sig rätt bra mot en visserligen vältränad men mycket nätt kvinna som LW.

- Viss planering som det heter skulle kunna vara digitala spår likväl som fysiskt vapen på plats. Någonstans har det stått att SD hade någon slags insikt i LWs chattande den kvällen kanske och därav kunde ge sig i kast att snabbt börja höra runt bland hennes bekantskaper efter att hon försvunnit. Kanske fanns en gruppchatt i geocachingkretsarna som visar vissa saker ihop med en privat chatt dem emellan? Kanske finns sökningar och dylikt på SDs egen dator som visar på att han en längre tid planerat mord även om det inte kanske planerats på en sådan i våra ögon förmodat riskabel och ofördelaktig plats som bullerplanket. Han kanske hade planerat att mörda henne på annan plats men något eskalerade och mordet blev där.

- Sen krattning i oktober borde säga ganska mycket om vad man tror sig leta och vilja hitta. Håller med om sten skulle passa in. Något som ligger kvar och inte blåser bort efter så många månader, eller regnar bort för den delen. Något som det inte behövs metalldetektor för eller kan bli stulet av någon förbipasserande.

- Basebollträ är annars inte en helt tokig teori. EGT har ju pendlat i hur nära hen står MGM men har ju ändå en viss koppling till honom har hen erkänt. Kanske vet hen något och råkade försäga sig, freudian slip som någon var inne på. Varför annars tänka på just detta?

- Tror annars på föremål som GM kunnat bortförklara som naturligt ifall någon stött på hen och undrat. Ett vanligt föremål som hen kunnat ha sagt skulle lämnas över till någon, eller som hen faktiskt bara hade med sig av en slump. Tänker att vi inte bör ännu låsa fast oss vid att vapnet är det som fått polisen att tro att det föreligger en viss planering. Det kan lika väl vara digitala spår som sagt. Är SD GM så har han ju bevisat sig hyfsat aktiv på nätet så det vore inte otroligt.

- Jag envisas med att ännu inte släppa HD som bara ett offer utan involvering. Är hon det så är det givetvis synd om henne men uppträdandet i sommar med den uppvisade likgiltigheten inför grannens död i deras eget kvarter känns underlig. Varken HD eller SD visar ens upp en klädsam artig fasad av bestörtning eller oro inför att någon mördats bara några hundra meter från deras hem där de har sina barn. Än luktar det mysko om båda två tills något annat bevisats. Anser jag.
Citera
2018-11-15, 17:10
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag vet att EGT skrev det som ett exempel.
Det blev ett syftningfel ("Minns att EGT pratade om i ett tidigt inlägg som ett exempel ...". Menade att det var EGT som tog det som exempel. Jag tror t om att jag skrev det i samband med att EGTs inlägg, när några trodde att det var ett basebollträ som saknades.

Kom bara att tänka på basebollträt som ett ypperligt vapen i det här fallet. Men att det är naturligtvis svårt att ta med sig det och dölja det under kläder. Och att ett medhavt vapen måste vara mindre.

Om nu utredarna skulle ha ett sådant i åtanke när de krattade, låter heller inte troligt. Varför skulle man vänta ända till oktober för att leta efter ett (trä)vapen, om det som MV skrev fanns med i utredningen mycket tidigare? Visserligen ondgjorde sig MV över detta "slarv", men vad var det som fanns med redan i tidigare skede i utredningen?

Vittnesmålet om att en person setts på andra sidan?

Har de inte sökt på denna sida tidigare?

Man baxnar OM det är så att det slarvats (överföringsmiss från förra utredningsgänget?) så mycket att något helt vitalt för utredningen som att ett mordvapen dumpats på andra sidan?

Kanske har tjejerna trätt fram (nya uppgifter?)? Att de sett en person gå över cykelbron och vända, eller sträcka sig över räcket?
Eller är det något annat som dumpats där? En sten? Haha skorna? Hoppas att mördaren fick en plågsam fart hem! Men tror inte på skorna. Simkort?

Nä, nu blir jag rörig. Måste äta.

Aha, då förstår jag ditt exempel med basebollträ 😊.

Om det var ett mordvapen som eftersöktes i oktober så är det en rejäl miss, vi får verkligen hoppas att det ligger något annat bakom. Just nu finns det så många frågor men så få svar...
Citera
2018-11-15, 17:19
Medlem
T34Panzers avatar
Jag tror inte heller att han planerat detta. Jag tror att det har spårat ur för att han inte klarar av att hantera ett nej. Och att han har massor av uppdämd ilska i kombination med en väldig lättkränkthet. Han verkar vara van att alltid få sin vilja igenom. Troligen brukar han inte vanligtvis ta till våld utan nöter ner folks motstånd istället. Han tjatar tills han får sin vilja igenom...”Svara svara svara”. För jag tror inte det minsta på att det var en ”lek”, som nåt av alla trollkontona hävdade.

Jag tror han har ett svårt kontrollbehov. Och med ett stort ägandebehov. Det är HAN som ska lämna. Han fastnar nog i beteenden och Att två kvinnor valt att lämna honom har nog gett hans självkänsla en rejäl knäck. Förvånar mig inte det minsta om han börjat kartlägga hennes vardag och visat rena stalkingtendenser. Det är ju inte ovanligt hos både män och kvinnor som blir avvisade och inte kan släppa taget.

Han verkar dessutom benägen att snöa in på saker och geocaching verkar han utföra som om jorden snart ska gå under.

Och det kanske den snart gör, för hans del. Då har han ju massor av tid att ligga och klura på intrikata matteproblem eller drömma om alla spännande mystar han löst. Eller kanske skiva en bok, det verkar han ha viss fallenhet för med tanke på hur novellånga hans geologgar är.

OffT:
Hörru Stefan om du läser här, vilket jag tror att du gör, så finns här lite intressant information från KV om hur en dag i fängelset ser ut. En bra scout är alltid redo.

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/en-dag-pa-fangelset/
Citera
2018-11-15, 17:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Lugn å fin nu, jag skulle kunna be dig leta fram ett inlägg där jag påstår
att SD är oskyldig, då skulle du få leta länge, något sådant inlägg finns nämligen inte.
Däremot tycker jag det är helt fel att peka ut honom som mördare på det lilla som finns.

Han är bara skäligen misstänkt, sannolikt på två tidigare händelser, ett fall
där anmälan har återtagits å ett fall där ÅK lagt ner utredningen p.g.a. brist
på bevis, så vitt jag vet så är det så tunt.

Efter som man inte lyckas binda SD till mordet så kanske det är hög tid att
titta åt andra håll vilket jag inte tror att man har gjort
i någon större utsträckning.

Helst skulle jag vilja se ett omtag med ny ledning av utredningen.

Slutligen kan jag säga att SD fortfarande finns med högt upp på min lista.

Jadå, jag skämtade lite med dig.
bara för att tydliggöra lite vad du skrev.

Och jag vet att du inte har sagt att SD är oskyldig.

Däremot tror jag till skillnad från dig, att man tittat/tittar åt annat håll hela tiden.
Dels för att utredningen ska utreda objektivt och brett, men också för att föregå försvaret. Även under utredningens gång framkommer ny information som behöver granskas. Det står inte still.

Av de tidigare anmälningarna kan nog det faktum att LW sa att hon drog tillbaka sin anmälan, pga av att "saker och ting endast kan förvärras om ärendet skulle drivas vidare” vara betydelsefullt.

Tror absolut att det finns mer än det "det lilla som finns".

Tror te x att det som Holmes, 18carat och rosenrasande berättar om, är ett otrevligt led i en farligt nedåtgående spiral som slutar med att en stackars människa dör på ett mycket grymt sätt. Denna spiral kommer att vara en del av indiciekedjan tror jag.
Citera
2018-11-15, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Nya uppgifter från åklagaren bekräftar alltså att brottsplatsen är densamma som FP (vilket flera av oss varit inne på hela tiden). Det framkommer också att LW har dödats genom våld mot kroppen.

En källa (med insyn i utredning) berättade kort efter mordet för mig att polisen visste på vilket sätt LW bragts om liv, alltså innan dödsorsaken var helt fastställd.

Jag har funderat väldigt mycket på det här sedan dess.

Våld mot kroppen via slag eller sparkar lär inte synas tydligt på en kropp som legat ute i flera dygn. Min gissning är därför att någon form av tillhygge har använts. Detta då det skulle ge specifikare skador samt att mordvapnet kan ha hittats. Vad annat skulle annars kunna ge polisen en klar bild av hur LW dödats?

Vi kan nu konstatera att mordplats och fyndplats är densamma. Vi kan också konstatera att Daalaans tidiga uppgifter i tråden om kvinnoskrik sannolikt härstammar från Lena och att hon mördades mellan 23-24 tiden på natten mot tisdag.
Lena har överfallits vid planket och gått en våldsam död till mötes. Om man skall spekulera efter det fetade så kan dödsorsak vara trauma mot huvud eftersom man direkt kan se svåra huvudskador vid fyndtillfället. Vi kan därigenom misstänka att GM haft någon form av tillhygge - t. ex. sten hittas relativt enkelt i terräng, men GM kan också tagit med sig något för detta ändamål (tänker tillbaka på uppgifter från MV om viss planering).

Jag tror nu på att GM planlagt att träffa LW för prat om deras relation som LW velat avsluta. Båda går ut på en kort promenad i närområdet för att prata eftersom Lena hade sovande barn i bostaden. De ville prata ostört och ville inte att någon nyfiken granne skulle höra samtalet.

Paret var/blev oense i diskussionen och för att inte väcka oönskad uppmärksamhet styrde de promenaden mot en insynsfri och ljuddämpande plats - planket. Väl framme kan GM inte längre kontrollera den aggression som vuxit fram under samtalet och överfaller BO. Lena kämpar för sitt liv och skriker för att försöka göra sig hörd, men tystas relativt snabbt av våld mot huvud.

Gm placerar kroppen under en buske i närheten och lämnar platsen.

Detta är vad jag personligen tror hänt. GM har oskadliggjort henne väldigt fort genom att tillfoga våld mot huvudet. Hon hade ingen chans att försvara sig egentligen. Efter några slag har hon antagligen blivit tyst.

Om någonting liknande enligt ovan hänt, så har GM fått en del blod på sig och på de kläder han hade på sig. Dessa kläder har tyvärr GM haft gott om tid att göra sig av med.
Det som jag tror man nu koncentrerat sig på att söka efter någon form av mordvapen som kan vara en sten eller något annat som GM gjort sig av med.
Citera
2018-11-15, 17:36
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Och i sitt förvirrade tillstånd kanske springer hem till HD för rengöring av både sig själv och skor. Vill inte göra det hemma eftersom han misstänker att det är första platsen polisen kommer att kolla.

HD sjukskriver sig...

Att sonen och pappan vid försvinnandet ringer till SD... har det bara att göra med de tidigare anmälningarna eller är det något sonen hört på mordkvällen?

Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vi kan nu konstatera att mordplats och fyndplats är densamma. Vi kan också konstatera att Daalaans tidiga uppgifter i tråden om kvinnoskrik sannolikt härstammar från Lena och att hon mördades mellan 23-24 tiden på natten mot tisdag.
Lena har överfallits vid planket och gått en våldsam död till mötes. Om man skall spekulera efter det fetade så kan dödsorsak vara trauma mot huvud eftersom man direkt kan se svåra huvudskador vid fyndtillfället. Vi kan därigenom misstänka att GM haft någon form av tillhygge - t. ex. sten hittas relativt enkelt i terräng, men GM kan också tagit med sig något för detta ändamål (tänker tillbaka på uppgifter från MV om viss planering).

Jag tror nu på att GM planlagt att träffa LW för prat om deras relation som LW velat avsluta. Båda går ut på en kort promenad i närområdet för att prata eftersom Lena hade sovande barn i bostaden. De ville prata ostört och ville inte att någon nyfiken granne skulle höra samtalet.

Paret var/blev oense i diskussionen och för att inte väcka oönskad uppmärksamhet styrde de promenaden mot en insynsfri och ljuddämpande plats - planket. Väl framme kan GM inte längre kontrollera den aggression som vuxit fram under samtalet och överfaller BO. Lena kämpar för sitt liv och skriker för att försöka göra sig hörd, men tystas relativt snabbt av våld mot huvud.

Detta är vad jag personligen tror hänt. GM har oskadliggjort henne väldigt fort genom att tillfoga våld mot huvudet. Hon hade ingen chans att försvara sig egentligen. Efter några slag har hon antagligen blivit tyst.

Om någonting liknande enligt ovan hänt, så har GM fått en del blod på sig och på de kläder han hade på sig. Dessa kläder har tyvärr GM haft gott om tid att göra sig av med.
Det som jag tror man nu koncentrerat sig på att söka efter någon form av mordvapen som kan vara en sten eller något annat som GM gjort sig av med.

KSP: köper helt och hållet din teori här. Skulle dock gärna vilja veta ifall någon av SDs vänners/anhörigas hus i närheten varit avspärrade och genomsökta direkt efter att LW försvann liksom SDs eget hus. Gång på gång har ju jag och andra i tråden undrat om t ex HDs hus varit avspärrat men denna fråga har bara försvunnit i mängden liksom de flesta frågor om henne. Jag tänker som Tufsankatt här ovan att det vore väl inte orimligt att SD efter att ha dödat LW finner HDs hus närmast för att snabbt tvätta sig, bli av med blodet och gömma bevis någon annanstans än hemma hos sig själv. Han verkar ju inte direkt brytt sig tidigare om att ta hänsyn till HD. Antingen om HD var med på mordet eller bara utnyttjades av SD för att gömma undan kläder på så borde rimligen hennes hus ha varit intressant för utredningen.

Att sonen och UW ringer SD tolkar jag som att de antingen visste om att LW umgicks med honom nattetid fortfarande, att de genom digital geopositionering såg att hennes mobil var hos honom eller att de visste om en hotbild. Enligt Sherlock så verkar det ju som att LW hade berättat för närstående om en hotbild från SD. Om minsta sonen geocachade ihop med LW kanske hon hade förklarat för honom någon gång varför de aktade sig för honom (om de nu gjorde det) osv, varpå han visste att något var tokigt med denne och att mamma var rädd.
Citera
2018-11-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Dessa töntar och deras tummetotter:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155461293411538&set=picfp.7213215 37&type=3&theater

Vad är det för fel på dem?

Stängt, vad missade jag?
Citera
2018-11-15, 17:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Dessa töntar och deras tummetotter:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155461293411538&set=picfp.7213215 37&type=3&theater

Vad är det för fel på dem?

Keeping up appearances.
Det gäller tydligen att visa upp en klämkäck image. SDs antal flinande selfies måste väl tangera nåt rekord.

Uppenbart är JG öppen medlem och stolt sponsor av den krympande klubben ”Vi som tror på SDs oskuld”. Vad gör han sen om det nu visar sig att hans best buddy inte är vad han utgett sig för?

Blir det då en ny intervju av Svt Örebro med Jerry ”Jag-är-i-chock” Gray?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/svenskamerikanen-jerry-jag-ar-i-chock
Senast redigerad av T34Panzer 2018-11-15 kl. 18:04.
Citera
2018-11-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jadå, jag skämtade lite med dig.
bara för att tydliggöra lite vad du skrev.

Och jag vet att du inte har sagt att SD är oskyldig.

Däremot tror jag till skillnad från dig, att man tittat/tittar åt annat håll hela tiden.
Dels för att utredningen ska utreda objektivt och brett, men också för att föregå försvaret. Även under utredningens gång framkommer ny information som behöver granskas. Det står inte still.

Av de tidigare anmälningarna kan nog det faktum att LW sa att hon drog tillbaka sin anmälan, pga av att "saker och ting endast kan förvärras om ärendet skulle drivas vidare” vara betydelsefullt.

Tror absolut att det finns mer än det "det lilla som finns".

Tror te x att det som Holmes, 18carat och rosenrasande berättar om, är ett otrevligt led i en farligt nedåtgående spiral som slutar med att en stackars människa dör på ett mycket grymt sätt. Denna spiral kommer att vara en del av indiciekedjan tror jag.

Men det va väl då väl, trodde nästan du skulle göra mig till mördarkramare där

Tyvärr så kan jag inte dela din optimism, jag tror utredningen är mer
eller mindre körd när det gäller SD, men jag velar lite hit och dit, det ska erkännas.

Ska bli intressant å se hur länge dom kommer att portionera ut
föremål från sin egna forensiska avdelning till NFC, å då naturligtvis
invänta svar därifrån allt medans utredningen går framåt, som
det antagligen kommer å heta.
Citera
2018-11-15, 17:53
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP

Det här anser jag vara ett väldigt rimligt händelseförlopp.
Det enda jag inte får in i en ”valfri” promenad är om dörren stod på glänt. Var dörren endast olåst och LW gick ut för att möta GM på gatan så går det ihop, men var den öppen så får jag det inte att stämma.

Då kroppens skador gav en tydlig bild av hur LW bragts om livet, så tror även jag att hon dödades med någon form av tillhygge (sten, kniv eller annat).
Citera
2018-11-15, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det här anser jag vara ett väldigt rimligt händelseförlopp.
Det enda jag inte får in i en ”valfri” promenad är om dörren stod på glänt. Var dörren endast olåst och LW gick ut för att möta GM på gatan så går det ihop, men var den öppen så får jag det inte att stämma.

Då kroppens skador gav en tydlig bild av hur LW bragts om livet, så tror även jag att hon dödades med någon form av tillhygge (sten, kniv eller annat).

Håller med, det hände något som fick henne å lämna bostaden
med fart, kanske att GM norpade hennes mobil å jönsade iväg med den.
Citera
2018-11-15, 18:03
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Keeping up appearances.
Det gäller tydligen att visa upp en klämkäck image. SDs antal flinande selfies måste väl tangera nåt rekord.

Uppenbart är JG är ju öppen medlem och stolt sponsor av den krympande klubben ”Vi som tror på SDs oskuld”. Vad gör han sen om det nu visar sig att han best buddy inte är vas han utger sig för?

Blir det då en ny intervju av Svt Örebro med Jerry ”Jag-är-i-chock” Gray?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/svenskamerikanen-jerry-jag-ar-i-chock
Tycker dom är lite otäcka
skyldiga eller inte, tillräckligt upplysta gubbar självlyser nog när mörkret kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in