2018-11-14, 13:21
Medlem
Jag tror inte att det finns någon som vill besöka en sjuksyrra vars enda merit är att ha passat höns i hemlandet.

Flera sjuksköterskor från andra länder som jobbar i Sverige har inte den utbildning de påstår sig ha.
Åren de ska ha utbildat sig har de jobbat heltid i Sverige – ändå intygar skolan att de varit på plats på sjuksköterskeutbildningen, avslöjar SVT:s “Uppdrag granskning”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ocialstyrelsen

Mycket märkvärdigt att de inte fått passera valideringsportalen.
Bedömning av utländsk utbildning
Har du en utländsk utbildning och ska söka jobb eller utbildning i Sverige? Då kan vi hjälpa dig vidare. Här kan du ansöka om en individuell bedömning av din utbildning eller, för vissa länder, göra en snabb jämförelse direkt här på webbplatsen. Vi ger även stöd till arbetsgivare som vill anställa personer med utländska utbildningar.

https://www.uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/

https://www.migrationsinfo.se/fragor...-utbildningar/
2018-11-14, 14:00
Medlem
Har en stor operation, med efterföljande sjukhusvistelse på S:t Göran, inplanerad om några veckor. Vågar jag genomföra detta eller ska jag ställa in nu, vad tycker ni (ja, jag är seriös)?
2018-11-14, 14:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theheatison
Har en stor operation, med efterföljande sjukhusvistelse på S:t Göran, inplanerad om några veckor. Vågar jag genomföra detta eller ska jag ställa in nu, vad tycker ni (ja, jag är seriös)?

Litet lättvindigt skulle jag säga "kör på, det blir en intressant kulturberikningserfarenhet". Men jag är inte riktigt sådan. Operationer är allvarliga saker, och i ljuset av vad som framkommit bör Du väl i alla fall fråga sjukhuset om man är säkra på att de operationssköterskor som skall delta i ingreppet är kvalificerade i verkligheten. Som orolig patient är det inte en orimlig fråga. Dessvärre.
2018-11-14, 14:53
Medlem
Reacher-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theheatison

Ta reda på vilka läkare/sköterskor du kommer att träffa och ta kontakt med deras personalavdelning och begär att få se deras behörighet.
det går under offentlighetsprincipen så det kan ingen neka dig till. Det kan dock ta lite tid så gör det innan.

Fick detta besked av en jurist på landstinget i dalarna idag när jag ringde runt för att ta reda på hur vi kan vara säkra.

Lycka till
2018-11-14, 15:04
Medlem
Varför har inte alla blivit validerade innan de fått anställning.

Det är myndigheten Universitets-och högskolerådet (UHR) som ansvarar för bedömningen av utländsk gymnasieutbildning, eftergymnasial yrkesutbildning och akademisk utbildning. Validering är ett samlingsbegrepp för olika sätt att lyfta fram en persons kompetens, detta genom att UHR bland annat gör en bedömning av den utländska utbildningen.
För vissa yrken finns det branschspecifika valideringsprocesser, till exempel läkare, sjuksköterska eller lärarlegitimation.

Den genomsnittliga handläggningstiden för en bedömning är i dagsläget cirka 5−8 månader för högskoleutbildning, 6–10 månader för eftergymnasial yrkesutbildning och 2−4 månader för gymnasial utbildning
2018-11-14, 15:06
Medlem
Till grejen hör väl också att det är personal som ska ha gett legitimationen och tydligen misskött sitt jobb. Borde inte dessa få sparken?
2018-11-14, 15:54
Medlem
Jag kan bara varna:

DIE DUMME SCHWEDEN

https://www.svtplay.se/video/2002673...=auto&tab=2018
2018-11-14, 16:02
Medlem
Tack
Citat:
Ursprungligen postat av Reacher-
Ta reda på vilka läkare/sköterskor du kommer att träffa och ta kontakt med deras personalavdelning och begär att få se deras behörighet.
det går under offentlighetsprincipen så det kan ingen neka dig till. Det kan dock ta lite tid så gör det innan.

Fick detta besked av en jurist på landstinget i dalarna idag när jag ringde runt för att ta reda på hur vi kan vara säkra.

Lycka till

Tack för tipsen, jag ska ta reda på allt.
2018-11-14, 17:49
Moderator
Tinuviels avatar
Fortsätt i befintlig tråd:
(FB) Falsk sjuksköterska ljög om sin utbildning 2 ggr - får ändå arbeta som sjuksköterska!

// mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in