2018-11-14, 06:29
Medlem
Honan6s avatar
Den 5 maj fyllde SD år. Blev han bortglömd då? Ensam och övergiven ser han att LW är i Stockholm på äventyr med JH och blivande exfrun har döttrarna den veckan? Han börjar tappa greppet om sitt liv och ingen finns det att imponera på - inte ens på födelsedagen?

Två dagar innan födelsedagen bestämmer han sig för att gå på *gym. Det är för första gången sen urminnes tider. Kanske han tänker att lite muskler kan göra att kvinnorna attraheras eftersom hans spänstiga hjärna inte tycks räcka för det ändamålet?
*

Fem dagar efter födelsedagen söker han upp en kvinnlig vän från gamla tider i Västerås och tar med henne på utflykt medan döttrarna ägnar sig åt kaninhoppning. De hade det väldigt trevligt och vädret var underbart. Dock drogs hans tankar hela tiden åt annat håll? LW var ute med AL och HD var med JS (S*ll*n).

LW går inte att kontrollera längre och hans intensiva kontaktförsök negligeras? Ingen vill ha med honom att göra och han börjar bli arg. Kärleken ihop med maktlösheten växlar till hat och han börjar bli hotfull i sina kontaktförsök till LW? Han får reda på att LW ska på tur med JH och de övriga till Norge. Han blir galen?

Han kontaktar HD som haft det härligt i Norrköping men får inget gehör från henne heller? Han spelar ut ett register som gör henne så pass orolig att hon inte kan ta sitt arbetspass?

SD blir utom kontroll under måndagskvällen och förlorar besinningen totalt?

Lena är död.
SD tänker att det är hennes eget fel?
Han ångrar sig inte?
Önskar bara att hon inte hade korsat hans liv?
Han tänker aldrig erkänna?
Citera
2018-11-14, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
https://www.metro.se/artikel/nya-uppgifter-lena-wesström-dödades-med-kraftigt-våld
Detta stärker väl i alla fall teorin om att det var LW:s skrik dalaan hörde ..
Citera
2018-11-14, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Plötsligt händer det; en bit faktisk fakta släpps.
Hemsk fakta, och jag lider verkligen med barnen som måste leva med vetskapen resten av sina liv.

I övrigt tacksamt att få ett efterlängtat livstecken från utredningen.
Jag kan dock inte låta bli att undra varför åklagaren väljer att gå ut med informationen just nu? Om man tänker efter är ju detta uppgifter man har känt till länge, men inte kunnat släppa pga förundersökningssekretess och risken att det skulle försvåra utredningen. Vad har förändrats? Det finns inte någon nyhetskrok. Nyhetsvärde, ja. Men ingen krok (tex om hon samtidigt hade avslöjat att hon är klar att väcka åtal).

Så varför vill världens tystaste åklagare plötsligt prata? Särskilt när det enda hon egentligen säger, är att Lena dog en plågsam död. Det borde finnas ett syfte till att berätta det. Och det är inte i samband med en nyhet, och knappast för att blidka media eller för att stilla allmänhetens nyfikenhet. Kan det på något sätt vara en strategi; att vädja till någons (gm/vittne) medkänsla för att få denne att prata?

Jag tror att du har rätt i din fundering om varför hon väljer att släppa infon nu. Visst är det en nyhet, men ingenting revolutionerande. Och om det nu är som vi tror, att GM inte är mgn yrkeskriminell med tystandskultur kring sig, borde ngn mer med kunskap, eller GM själv, ta sitt förnuft och sin medkänsla på allvar.
Otäck info, men ändå vad tråden i stor del trodde.
Citera
2018-11-14, 07:53
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
En betalning visar sig inte som en inloggning. Är själv medlem. Det mest vanliga är att man registrerar sig som vanlig basmedlem och det är kostnadsfritt så småningom så brukar man utöka det till premiummedlemsskap så det är inte ofta att 1:a registreringen samstämmig med premiummedlemskapet även om det är teoretiskt är möjligt. Det dras pengar från kontot elker via Paypal men som sagt har aldrig sett att det är en inloggning. Ingen ska kunna logga in på mitt konto och absolut inte banken eller paypal thats it!

Sista inloggningadatum är en fysisk inloggning från någon som har tillgång till kontot och det mest troliga är att det är polisen.

Och hur vet du det? Har du själv gått in och tittat på din egen profilbild (som ej-inloggad) på årsdagen av ditt medlemskapsskapande för att se att det inte registrerats någon aktivitet?

Jag ser @Tries teori som väldigt trolig. Dessutom handlar en sådan betalningsuppdatering inte om en faktisk "inloggning" gjord av någon utomstående fysisk person, troligtvis bidrar denna förprogrammerade betalningsuppdatering automatiskt till att status på medlemmens senaste besök uppdateras.
Citera
2018-11-14, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hurtig är inte den Smartaste direkt. Han är däremot väldigt mediak*t. Han överklagar gärna till HD. Men vinner han några mål? Knappast, men hans namn figurerar på löpsedlarna. Ofta.

Men pengarna tickar stadigt in ... Oavsett utgången.
Hurtig? Adv Björn Hurtig?

Varför blandar du in Jean Claude Arnaults juridiska ombud med detta ärende?
Menar du att under ytan, har JCA och SD jagat ihop?
I min tidning, alltså tidningen 'Dagen' och som ges ut på svenska, vilket gör att även Panzarhuvet34 borde kunna läsa den, där står det att SD:s ombud heter Ingvar Backman.
Citera
2018-11-14, 08:08
Medlem
Citat:
En betalning visar sig inte som en inloggning. Är själv medlem. Det mest vanliga är att man registrerar sig som vanlig basmedlem och det är kostnadsfritt så småningom så brukar man utöka det till premiummedlemsskap så det är inte ofta att 1:a registreringen samstämmig med premiummedlemskapet även om det är teoretiskt är möjligt. Det dras pengar från kontot elker via Paypal men som sagt har aldrig sett att det är en inloggning. Ingen ska kunna logga in på mitt konto och absolut inte banken eller paypal thats it!

Sista inloggningadatum är en fysisk inloggning från någon som har tillgång till kontot och det mest troliga är att det är polisen.

Ja det var ungefär så jag tänkte att det fungerade. Borde inte bli en inloggning av en betalning. Konstigt med den exakta årsdagen av medlemskap.
Citera
2018-11-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solifera
Ja det var ungefär så jag tänkte att det fungerade. Borde inte bli en inloggning av en betalning. Konstigt med den exakta årsdagen av medlemskap.

Jag tror det var Groundspeak som loggade in i samband med årsdagen, det vore en konstig slump annars. Dessutom ändrades texten på presentationen från svenska till engelska.
Citera
2018-11-14, 08:56
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag tror det var Groundspeak som loggade in i samband med årsdagen, det vore en konstig slump annars. Dessutom ändrades texten på presentationen från svenska till engelska.

Språket beror nog på den egna inställningen.

Vilket språk ser du (som icke-inloggad) på denna länk? https://www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=56ff6bbc-6ad8-4e64-b211-97a164c252fa&tab=gallery#profilepanel

(När jag klickar på länken är texten på LW's presentation fortfarande på svenska).
Citera
2018-11-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Vilket språk ser du (som icke-inloggad) på denna länk? https://www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=56ff6bbc-6ad8-4e64-b211-97a164c252fa&tab=gallery#profilepanel

(När jag klickar på länken är texten på LW's presentation fortfarande på svenska).

Ursäkta att jag svarar fast det inte är riktat till mig. Jag får också upp den på svenska
Citera
2018-11-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Jag ser mycket litet text. Men på svenska. Det är bara statistiken, premium, siste besökt och när hon började som syns.
Citera
2018-11-14, 09:12
Medlem
Citat:

Jag ser att ni redan diskuterat olika möjligheter nu på morgonen, men jag fyller på med ett par tankar om hur polisen skulle kunna resonera kring en egen inloggning.

Jag förstår tanken att polisen av någon anledning valt att logga in på kontot - annars skulle ju händelsen bli en del av utredningen. Samtidigt är det inte så vanligt att man loggar in på konton i dessa situationer utan man begär istället formellt ut den information man önskar. Det finns två anledningar att vara försiktig med en helt öppen inloggning, bevishantering och det intryck man skapar.

I det första fallet är problemet om kontot visar sig innehålla betydelsefull bevisning för att offret hotats av någon och det samtidigt visar sig att den egna personalen själva loggat in på kontot vid ett eller flera tillfällen i stället för att officiellt be om denna information från systemägaren.

Det senare hade varit den vedertagna metoden att hantera bevisning som ska kunna presenteras i domstol, med en viss reservation för den faktiska situationen och hur man uppfattade den organisation som man skulle ha vänt sig till.

I det andra fallet är problemet att man skapar ett intryck att man tog hand om offrets privata geocachekonto först flera månader efter mordet, något som i så fall borde gjorts mycket snabbare. Till detta kommer möjligen också att man för personer som inte känner till mordet skapar ett intryck att offret fortfarande är aktiv.
Citera
2018-11-14, 09:13
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solifera

Jag ser snarare att den exakta årsdagen tyder på en automatgenerering. Ändringen uppdagades här på forumet den 11/7. Med hänsyn tagen till att Groundspeaks server ligger i Seattle och därmed inom Pacific Time Zone, och grundinställningen på forumets server var i somras 8 timmar efter GMT-svensk tid. Kanske gjordes då den automatiska uppdateringen precis vid midnatt, inte helt ovanligt när det gäller autkmatgenerade it-uppdateringar.

Jag tvivlar inte på att utredarna har koll på LW's geocachekonto, men däremot tror jag inte riktigt att de fysiskt loggade in på årsdagen. De har troligtvis även andra sätt att komma åt hennes grundfärg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in