2018-10-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontTrustVerify
Där här är helt fel. Det mining poolerna/de som minar, gör är att de tar fram nästa block och bestämmer vilka hur det ska se ut. De bestämmer inte konsensus. Det bestämmer användarna/noderna.

Vem har pratat om konsensus? Noderna ser till att bevara konsensus, ja. Vilket är en förutsättning i ett decentraliserat system, men det innebär inte att det definierar det.
Citera
2018-10-29, 08:36
Medlem
DontTrustVerifys avatar
Citat:
Vem har pratat om konsensus? Noderna ser till att bevara konsensus, ja. Vilket är en förutsättning i ett decentraliserat system, men det innebär inte att det definierar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Ett stort antal noder är en förutsättning i decentraliseringen. Men om ett fåtal sitter på lejonparten av total hashpower i ett system som förlitar sig på PoW så är det irrelevant om det finns 10k noder eller 10M noder.

Jag vet inte vad du menar med din mening om det inte var för att du tror att det är mining poolerna som bestämmer över Bitcoin. Förklara gärna vad du menar.
Citera
2018-10-30, 14:42
Medlem
record-collectors avatar
Jag har köpt en Trezor (som påstås vara säkrare än att förvara Bitcoins på webbaserade plånböcker) och har installerat den. Skrev ner de 24 viktiga orden på ett papper inkl användarnamn och PIN på ett papper som jag förvarar väldigt väl. Så långt väl.

Min fråga är... jag ska ta emot några betalningar i Bitcoin och jag undrar... måste datorn vara ansluten till nätet för att ta emot Bitcoin adressen och QR-koden? Dvs den adressen (min adress/plånbok) som betalningsavsändarna ska betala till? Eller får jag fram dessa Bitcoin adresser och QR-koder med datorn of line mot nätet?

En fråga till... hur ser jag "vem" som gjort betalningen? Står betalningsavsändarnas namn och mailadress angivna på betalningen?

Ber om ursäkt för frågor som kan uppfattas som korkade, men vi är alla barn i början.
Citera
2018-10-31, 10:23
Medlem
DontTrustVerifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Jag har köpt en Trezor (som påstås vara säkrare än att förvara Bitcoins på webbaserade plånböcker) och har installerat den. Skrev ner de 24 viktiga orden på ett papper inkl användarnamn och PIN på ett papper som jag förvarar väldigt väl. Så långt väl.

Min fråga är... jag ska ta emot några betalningar i Bitcoin och jag undrar... måste datorn vara ansluten till nätet för att ta emot Bitcoin adressen och QR-koden? Dvs den adressen (min adress/plånbok) som betalningsavsändarna ska betala till? Eller får jag fram dessa Bitcoin adresser och QR-koder med datorn of line mot nätet?

En fråga till... hur ser jag "vem" som gjort betalningen? Står betalningsavsändarnas namn och mailadress angivna på betalningen?

Ber om ursäkt för frågor som kan uppfattas som korkade, men vi är alla barn i början.

Välkommen in i kryptovalutornas värld! Kul att du är nyfiken och dina frågor frågor vi alla ställer oss i början så inget fel där.

Fråga 1 "..måste datorn vara ansluten till nätet för att ta emot Bitcoin adressen och QR-koden?"
Nej, Bitcoin och kryptovalutor sparas inte i din Trezor/plånbok. Allt du sparar i din Trezor är din privata nyckel som visar att du äger dina Bitcoins på blockkedjan. Detta innebär också att om du tappar bort din Trezor så kan du t.ex. köpa en ny Trezor få tillbaka din privata nyckel med dina 24 viktiga ord.

Kort svar, Nej, du behöver inte vara online för att ta emot betalningar.

Fråga 2, "Eller får jag fram dessa Bitcoin adresser och QR-koder med datorn of line mot nätet?"
Om du inte vill logga in på din Trezor för att ta emot betalningar så måste du spara din Bitcoin adress/QR-kod någon annanstans så du enkelt kan skicka den till den som ska betala. Då behöver du aldrig öppna din Trezor för att ta emot betalningen.

Fråga 3, "...hur ser jag "vem" som gjort betalningen? Står betalningsavsändarnas namn och mailadress angivna på betalningen?"
Nej, du kommer inte se någon namn eller någon mailadress. Det du kommer se är en köparens/säljarens Bitcoin adress (vilket man kan se som ett namn). t.ex. så här kan den se ut 1DTm1DipgYM8bWJ3gqQ5dzDb1N56xDtTyZ.

Hoppas det svarar på dina frågor.
Senast redigerad av DontTrustVerify 2018-10-31 kl. 10:46.
Citera
2018-11-03, 08:49
Medlem
neuron-drones avatar
Om man köper BTC från Coinify och kommer upp i deras maxbelopp, vad gör man då? Det verkar ganska lågt. De vill att man ska skriva i sitt namn och adress (vilket inte är direkt hemligt eftersom man ofta betalar dem via sitt bankkort), sedan vill de se ens pass också.

En lång radda vem som har rätt att begära ut dessa uppgifter.

Det känns ju plötsligt mindre spännande även om de inte kan ta del av transaktionens innehåll.

Det är ändå småsummor i mina ögon men hur orolig ska man vara för att någon ska tro att man tvättar pengar eller sådant?
Citera
2018-11-03, 16:22
Medlem
Vet inte om MMM är kvar men någon annan kanske har koll?

Var ett tag sedan man höll på. Vilken site är att föredra för lite trading?
sepa --> bitstamp
visa --> bitpanda?
Bitpanda har väl värdet räknat mot euro alena svårt att se vart man får mest bang for the buck.
Tacksam för tips!
Citera
2018-11-08, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Vet inte om MMM är kvar men någon annan kanske har koll?

Var ett tag sedan man höll på. Vilken site är att föredra för lite trading?
sepa --> bitstamp
visa --> bitpanda?
Bitpanda har väl värdet räknat mot euro alena svårt att se vart man får mest bang for the buck.
Tacksam för tips!

Jag kör endast på SEPA och då är det bitstamp som jag använt, ett par gånger sedan 2013.
Citera
2018-11-08, 20:12
Medlem
Fazerfazers avatar
Jag har skaffat mig en användare på dream market. IOM det har jag då fått en Bitcoin-adress tilldelad till mitt konto. Jag har ett flertal gånger försökt att skicka bitcoins från mitt konto på blockchain vart jag har pengar. Men det står att adressen är invalid trots att jag kopierat den och det är den som står på mitt DM-konto. Någon som kan förklara vad jag gör för fel?
Citera
2018-11-12, 00:30
Medlem
Blaobars avatar
Jag har en fråga.
Bitcoin forkades, och ägde man bitcoin vid detta tidsfälle har man då alltså också Bitcoin cash och bitcoin gold.
Om man installerar wallets till dessa, blir det inte problem då?
Hur får man åtkomst till dessa?
Senast redigerad av Blaobar 2018-11-12 kl. 00:32.
Citera
2018-11-12, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fazerfazer
Jag har skaffat mig en användare på dream market. IOM det har jag då fått en Bitcoin-adress tilldelad till mitt konto. Jag har ett flertal gånger försökt att skicka bitcoins från mitt konto på blockchain vart jag har pengar. Men det står att adressen är invalid trots att jag kopierat den och det är den som står på mitt DM-konto. Någon som kan förklara vad jag gör för fel?
Flytta från blockchain till en plånbok (gärna en på din dator, tex Electrum) och sen vidare till marknadsplatsen. Jag är ingen expert, men ganska säker på att det fungerar då. Vet ej varför.
Citera
2018-11-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaobar
Jag har en fråga.
Bitcoin forkades, och ägde man bitcoin vid detta tidsfälle har man då alltså också Bitcoin cash och bitcoin gold.
Om man installerar wallets till dessa, blir det inte problem då?
Hur får man åtkomst till dessa?
Beroende på vilken plånbok du har så har du troligen din säkerhetskopia som 12 eller 24 ord. Läs in dessa i andra plånböcker som stödjer Bitcoin Cash eller Gold.
Citera
2018-11-13, 22:56
Medlem
Kan jag köpa Bitcoins via swish till min plånbok på DM direkt? Eller måste jag ha en plånbok på datorn, och föra över där till DM?

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in