Citat:
Ursprungligen postat av
record-collector
Jag har köpt en Trezor (som påstås vara säkrare än att förvara Bitcoins på webbaserade plånböcker) och har installerat den. Skrev ner de 24 viktiga orden på ett papper inkl användarnamn och PIN på ett papper som jag förvarar väldigt väl. Så långt väl.
Min fråga är... jag ska ta emot några betalningar i Bitcoin och jag undrar... måste datorn vara ansluten till nätet för att ta emot Bitcoin adressen och QR-koden? Dvs den adressen (min adress/plånbok) som betalningsavsändarna ska betala till? Eller får jag fram dessa Bitcoin adresser och QR-koder med datorn of line mot nätet?
En fråga till... hur ser jag "vem" som gjort betalningen? Står betalningsavsändarnas namn och mailadress angivna på betalningen?
Ber om ursäkt för frågor som kan uppfattas som korkade, men vi är alla barn i början.

Välkommen in i kryptovalutornas värld! Kul att du är nyfiken och dina frågor frågor vi alla ställer oss i början så inget fel där.
Fråga 1 "..måste datorn vara ansluten till nätet för att ta emot Bitcoin adressen och QR-koden?"
Nej, Bitcoin och kryptovalutor sparas inte i din Trezor/plånbok. Allt du sparar i din Trezor är din privata nyckel som visar att du äger dina Bitcoins på blockkedjan. Detta innebär också att om du tappar bort din Trezor så kan du t.ex. köpa en ny Trezor få tillbaka din privata nyckel med dina 24 viktiga ord.
Kort svar, Nej, du behöver inte vara online för att ta emot betalningar.
Fråga 2, "Eller får jag fram dessa Bitcoin adresser och QR-koder med datorn of line mot nätet?"
Om du inte vill logga in på din Trezor för att ta emot betalningar så måste du spara din Bitcoin adress/QR-kod någon annanstans så du enkelt kan skicka den till den som ska betala. Då behöver du aldrig öppna din Trezor för att ta emot betalningen.
Fråga 3, "...hur ser jag "vem" som gjort betalningen? Står betalningsavsändarnas namn och mailadress angivna på betalningen?"
Nej, du kommer inte se någon namn eller någon mailadress. Det du kommer se är en köparens/säljarens Bitcoin adress (vilket man kan se som ett namn). t.ex. så här kan den se ut 1DTm1DipgYM8bWJ3gqQ5dzDb1N56xDtTyZ.
Hoppas det svarar på dina frågor.