Som serienörd, så är det naturligtvis mycket tråkigt att höra om detta!
Stan Lee hade det tufft det sista året. Hans fru Joan Lee gick bort förra sommaren. Då hade de varit gifta i nästan 70 år. Sedan så tog blodsugare över hans liv och kontroll över honom. Keya Morgan isolerade honom, tog kontroll över hans sociala medier, förfalskade checkar på stora summor pengar med hans namn på och bokstavligen tappade honom på blod, bara för att tjäna pengar på hans namn. Det var först nu under sensommaren och hösten som Stan Lee blev kvitt Keya Morgan.
Vad Mr. Lee betydde för mig personligen, går nog inte riktigt att svara på. Men många av hans karaktärer och de som hans legacy hjälpte till att skapa, är mig väldigt nära i sinnet. Som utstött och mobbad under tonåren, så kunde jag identifiera mig till viss del med mutanterna i X-Men. Därför blev de snabbt mina favoriter.
Och just nu så vet jag inte riktigt hur jag skall fortsätta detta. Jag försöker bara att ta till mig allt vad han skapade och sortera det i hjärnan.
Den superhjälteboom vi ser idag, hade inte existerat utan Stan lee. Men kanske heller inte utan hans fru Joan Lee. Det var hon som var hans inspirationskälla. När han tröttnade på jobbet med att bara skriva lättare berättelser, så sa hon något i stil med -Skriv vad DU vill skriva. Om dom inte gillar det så slutar du som tänkt och går vidare. Så skapade Stan Fantastic Four. Och de blev starten!
Av hela Avengers så är det bara Captain America som inte är en Stan Lee karaktär. Den påverkan som han har haft, går knappast att beskriva. Han omnämns enskilt. Bob Kane (Batman) och Joe Schuster (Superman) nämns oftast tillsammans När man går igenom giganterna. Men Lee är nästan alltid i en klass för sig.
Jag höjer ett glas över dig Stan "The Man" Lee ikväll. Och ägnar ett tyst tack åt dig och dina skapelser.