2018-11-09, 19:19
Medlem
Finns ingen logisk anledning att anta att Demoskop missar speciellt mycket gällande SDs nuvarande opinion,särskilt inte som institutet hade mycket bra träffbild angående denna bara för två månader sedan och inga förändringar gällande institutets mätmetoder sedan dess har kommunicerats.

Man bör sålunda anta,på saklig och objektiv grund,baserad på historisk fakta..att SD i skrivande stund stöds av cirka 21 procent av väljarkåren.

Allt i övrigt torde kunna avskrivas som egenfärgade åsikter utan saklig grund.Fria fantasier och önsketänkande.
Senast redigerad av Lookalike 2018-11-09 kl. 19:21.
2018-11-09, 19:51
Medlem
Liberalerna balanserar på spärren med 4,1 % alltså. Visar ju på att anti-SD-politik inte biter bland borgerliga väljare: tror Björklund att han kan fylla igen det tappet på att rena vänsterväljare helt plötsligt ska börja rösta på gamla Folkpartiet eller?
Senast redigerad av .pimm. 2018-11-09 kl. 19:58.
2018-11-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Det kan bero på att det inte finns så mycket att kritisera, samt att det ser illa ut att öppet kritisera partiledaren. Äkesson verkar vara en vek människa. Ödmjuk,folklig. Jag tror han är riktigt omtyckt.
Däremot vore Mattias K förtjänt av kritik. Vilken osympatiskt överlägsen attityd fanskapet har. Jag tål inte se honom. Jag är övertygad om att han ville kuppa bort Jimmie när han fick chansen att leda partiet under Jimmies sjukskrivning. Jag tål inte Jomshof heller. Om Jimmie avgår,eller NÄR,så går det åt helvete med SD.

Nej nej, SD står inte och faller med Jimmie, även om han har gått hem bland folk. Det kommer fram nya som ser bra ut, som Vinge och jag gillar faktiskt Kinnunen.

Jag är säker på att SD är ett stort parti alltid eftersom det är det enda partiet som talar ett nationalistiskt språk utan att vara fientligt mot främlingar. Man talar klarspråk helt enkelt och sedan får vi också beakta att läget i Sverige kommer att försämras och då behövs också ett stort SD.
2018-11-09, 20:50
Medlem
Sedan sa faktiskt MK under Jimmies sjukskrivning att SD behöver ha Jimmie. Så det är ingen sanning att någon försökt kuppa bort Jimmie.

Naturligtvis måste SD förbereda sig på att partiledare blir utbrända och en dag krävs en efterträdare. Tyvärr går det inte att få fram en Trumpet som kan läxa upp press och nyhetsfolk, det hade behövts eftersom dom fått bestämma agendan så länge. Det går nog inte hem heller.

SD behöver få fram en folklig och trevlig person men som kan tillrättavisa massmedia smidigare än Trumpeten.

SD har troligen gått upp till 21% och det är bra.
2018-11-09, 21:04
Medlem
hrwdtjs avatar
Vem ska ta över efter Jimmie? Hoppas han stannar kvar ett bra tag till. Han behövs fortfarande.
2018-11-09, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Det kan bero på att det inte finns så mycket att kritisera, samt att det ser illa ut att öppet kritisera partiledaren. Äkesson verkar vara en vek människa. Ödmjuk,folklig. Jag tror han är riktigt omtyckt.
Däremot vore Mattias K förtjänt av kritik. Vilken osympatiskt överlägsen attityd fanskapet har. Jag tål inte se honom. Jag är övertygad om att han ville kuppa bort Jimmie när han fick chansen att leda partiet under Jimmies sjukskrivning. Jag tål inte Jomshof heller. Om Jimmie avgår,eller NÄR,så går det åt helvete med SD.
Vad menar du? Han förlorade valet för SD. Blev inte största parti. Blev inte näst största parti. Fick inte ett valresultat efter förväntningarna inom partiet (se Bieler i SVT:s valvaka 9 sep), ingår inte i sonderingarna för regeringsbildning. Saknade ett tydligt och valvinnande budskap i valrörelsen. Var utbränd redan vid första valtalet i Luleå. Klarade inte av utfrågningar i TV. Pressade inte Kristersson tillräckligt om regeringsbildningen. Backade och pudlade i viktiga frågor som partiet hade en klar linje i. Tappade åtminstone 3 % från Almedalen till valdagen (11 % enligt clowninstitutet Yougov). Folk röstade inte SD pga Jimmie utan trots Jimmie.
Vakna upp Staffanstorp, Klippan och Sölvesborg. Hela Skånefalangen ska bort förstås. Nästa partiledare ska INTE tala skånska eller annan dansk dialekt.
2018-11-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
De har gett förklaringen att deras sista mätning skedde i augusti (publicerad 31a) och att det var stora väljarrörelser sista veckorna som de inte kunde förutse.
Ja, de största väljarrörelserna i svensk politisk historia då, från 24 till 17,5 % på några veckor, vilket inget annat institut noterade (de andra noterade 17-19 % i augusti). Sentio missbedömde även S, C och V grovt, även om det inte hör till trådens ämne. Sentio och det andra clowninstitutet har inte heller kommit med några nya gissningar efter 9 september, vad jag vet?
2018-11-10, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Ja, de största väljarrörelserna i svensk politisk historia då, från 24 till 17,5 % på några veckor, vilket inget annat institut noterade (de andra noterade 17-19 % i augusti). Sentio missbedömde även S, C och V grovt, även om det inte hör till trådens ämne. Sentio och det andra clowninstitutet har inte heller kommit med några nya gissningar efter 9 september, vad jag vet?
https://nyheteridag.se/sa-korrigerar-sentio-matningarna-efter-valet-sd-far-179-procent-i-testmatning/

Så korrigerar Sentio mätningarna efter valet – SD får 19,2 procent i testmätning.
2018-11-10, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Finns ingen logisk anledning att anta att Demoskop missar speciellt mycket gällande SDs nuvarande opinion,särskilt inte som institutet hade mycket bra träffbild angående denna bara för två månader sedan och inga förändringar gällande institutets mätmetoder sedan dess har kommunicerats.

Man bör sålunda anta,på saklig och objektiv grund,baserad på historisk fakta..att SD i skrivande stund stöds av cirka 21 procent av väljarkåren.

Allt i övrigt torde kunna avskrivas som egenfärgade åsikter utan saklig grund.Fria fantasier och önsketänkande.
Eftersom det är en opinion finns risken att det är falska röster. För att få sina moderpartier att ändra sig. I ett skarpt läge i ett val finns risken att man återvänder. Som i senaste valet.

Som det redogjorts för tidigare i tråden skedde en sen väljarström från SD till M.
2018-11-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Eftersom det är en opinion finns risken att det är falska röster. För att få sina moderpartier att ändra sig. I ett skarpt läge i ett val finns risken att man återvänder. Som i senaste valet.

Som det redogjorts för tidigare i tråden skedde en sen väljarström från SD till M.

Sådan effekt sker dock i läget slutspurt inför val.Den situationen har vi inte nu.
Man bör dessutom komma ihåg att Demoskop visade på att SD minskade några procent i slutet mot valrörelsen.De landade ju på 17,2 procent i sin sista mätning inför valet.
Det finns med andra ord ingenting faktamässigt som i nuläget antyder att Demoskop inte skulle fortsätta mäta SDs opinion ganska så korrekt.
2018-11-10, 10:18
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
https://nyheteridag.se/sa-korrigerar-sentio-matningarna-efter-valet-sd-far-179-procent-i-testmatning/

Så korrigerar Sentio mätningarna efter valet – SD får 19,2 procent i testmätning.

Ett märkligt resonemang de för. Först skyller de på att folk ändrat sig mellan deras mätning och valet och sedan pratar de om deras korrigering av viktningen. Om de nu mätt rätt och folk ändrat sig hade de inte funnits anledning till omfattande korrigering heller. Jag har numera låg tilltro till deras kompetens.
2018-11-10, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sedan sa faktiskt MK under Jimmies sjukskrivning att SD behöver ha Jimmie. Så det är ingen sanning att någon försökt kuppa bort Jimmie.

Naturligtvis måste SD förbereda sig på att partiledare blir utbrända och en dag krävs en efterträdare. Tyvärr går det inte att få fram en Trumpet som kan läxa upp press och nyhetsfolk, det hade behövts eftersom dom fått bestämma agendan så länge. Det går nog inte hem heller.

SD behöver få fram en folklig och trevlig person men som kan tillrättavisa massmedia smidigare än Trumpeten.

SD har troligen gått upp till 21% och det är bra.
Tobias Andersson är absolut nästa partiledare. Såg och hörde honom debattera och i ett annat program i Forum. Han var tidigare ledare för SD- ungdomsförbund.
Tobias är suverän!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in