Citat:
Ursprungligen postat av
Inlagg
Sanne var svårt sjuk i anorexi och ångest INNAN hon började missbruka. Det framgår tydligt av dokumentären. Att många empatistörda människor skriver här på Flashback visste jag ju förut. Ändå var det väldigt tungt att läsa vissa kommentarer här och jag blir mer ledsen än arg denna gång.
Glädjande nog är det också några av er som skriver som verka ha en del medkänsla i kroppen.
Jag har jobbat i socialtjänsten som socialsekreterare, LSS-handläggare och biståndsbedömare i 15 år (inte längre). Det som uppdrag granskning försöker belysa är helt sant och ett stort problem, nämligen att de allra svårast sjuka människorna ”ramlar mellan stolarna” och får ingen/otillräcklig/fel hjälp. Detta beror INTE på att det saknas kunskap om hur man kan hjälpa dessa människor utan på det idiotiska sätt som hela välfärden är organiserad på. Alla olika delar av samhällets välfärdssystem sitter och tjuvhåller hårt i sina ”egna” penningpåsar och vägrar se människa som en helhet.
Jag har själv flera gånger suttit på vårdplaneringar på psykiatriska avdelningar, med direktiv från min chef att inte gå med på att vi (kommunen) ska ta hela kostnadsansvaret för en svårt psykiskt sjuk ung människa eftersom behandling är sjukvårdens ansvar. Sjukhuset med chefsöverläkaren i spetsen (landstinget) hänvisade å sin sida till kommunens skyldighet att ta ansvar för boende och omvårdnad. Det blir käbbel och ingen ger sig och den psykiskt sjuka unga människan hinner skada sig själv ännu mer. Det handlade om unga vuxna, inte ungdomar. En gång var det en ung kvinna som bodde hos sina föräldrar och fick ingen vettig hjälp eftersom hon blev bollad mellan kommun och landsting. Hon blev psykotisk, svårt paranoid och hoppade ut från fönstret, skadade sig så illa att hon blev rullstolsburen för resten av livet.
Jag blev själv sjuk av det här jobbet som jag lyckligtvis slipper nu.
Haha, ja du... Din egen empatiska förmåga verkar ha gjort dig sjuk. Det är inget jag eftersträvar, eller något jag skulle råda andra att eftersträva heller.
Beträffande den här kvinnan, och den här typen av problembilder i stort, är det ett faktum att de bara är en börda och en gigantisk kostnad. Ingen empati i världen kan få den här historien att framstå som annat än ett gigantiskt clusterfuck från början till slut, och bäst vore nog om kvinnan självdog. Hellre förr än senare.