2018-11-08, 15:26
  #49
Medlem
Otroligt sorgligt alltihop. Är himla lätt att skylla på de som jobbar i psykiatrin. Dock känns det som man behöver ändra saker i grunden, i lagar, högre upp. Man skulle få gå in och bestämma mer åt personer som mår riktigt psykiskt dåligt eller missbrukar. Man får idag inte göra mycket utan att patienten måste vilja det eller måste medverka och i bland kanske det inte går att lösa det den vägen. Man skriver ut folk från psykiatrin för att de vill hem, är vuxna och vill inte att anhöriga kontaktas, då kan man som personal inte göra ngt. Går ofta ganska långt innan det blir vård eller åtgärder på tvång men i bland är det nog enda lösningen. Detta i kombination med mer personal, bättre insatser och hjälp att återanpassa folk till samhället är nog en lösning. Sedan måste man hitta motivation hos personen. Man kan inte frånta dem allt ansvar, många får mycket och bra hjälp men allt skiter sig ändå.
Citera
2018-11-08, 15:31
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Skrämmande program. Jag måste dock fråga en sak. Hon säger att hon får ångest och att den kan komma när som helst. För att döva ångesten tar hon droger.

Detta argument har jag hört från flera missbrukare. ”Jag har ångest, jag självmedicinerar”.

De flesta människor har ångest över allt möjligt men springer inte och tar knark för det. Vad skiljer dessa vanliga människor från missbrukarna? Finns gott om människor som har upplevt stora trauman som inte börjar droga.

Vill inte verka okänslig och detta är inte riktat mot Sanne utan mer en generell fundering kring ångest och varför man knarkar. (Kanske borde startat en ny tråd).

Men du förstår väl att det är skillnad på ångest och ångest. Själv har jag lite ont då och då, t ex hade jag träningsvärk i början av veckan, igår hade jag lite huvudvärk på kvällen och i morse hade jag ont i en fot efter ha gått med nya hårda skor till jobbet. Men jag behöver aldrig ta smärtstillande för det. Samtidigt har jag inga problem alls att förstå att man behöver äta smärtstillande t ex efter operationer och vid svåra sjukdomar.

Tror du på riktigt att det bara finns en grad av ångest? Att den ångest du känner när spenderat flera tusen på porr och casinospel är likvärdig med den ångest allvarligt psykiskt sjuka känner?
Citera
2018-11-08, 16:12
  #51
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Skrämmande program. Jag måste dock fråga en sak. Hon säger att hon får ångest och att den kan komma när som helst. För att döva ångesten tar hon droger.

Detta argument har jag hört från flera missbrukare. ”Jag har ångest, jag självmedicinerar”.

De flesta människor har ångest över allt möjligt men springer inte och tar knark för det. Vad skiljer dessa vanliga människor från missbrukarna? Finns gott om människor som har upplevt stora trauman som inte börjar droga.

Vill inte verka okänslig och detta är inte riktat mot Sanne utan mer en generell fundering kring ångest och varför man knarkar. (Kanske borde startat en ny tråd).

Som flera skrivit så handlar det om graden av ångest. När du har ett hål i magen som värker från morgon till kväll och inget du gör kan få det att sluta, då är det lätt att ta till droger. Och det är inte vanlig bakfylleångest eller ångesten du får av att ha varit otrogen eller liknande det handlar om, det här är en ångest som är så djup att den triggar alla dina system och du är på konstant helspänn som ett jagat djur. Den som inte haft den här typen av ångest kan aldrig förstå. Själv använde jag alkohol i många år som medicin, innan jag fick vård. Är nykter idag sen många år tillbaks.
Citera
2018-11-08, 16:16
  #52
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Som flera skrivit så handlar det om graden av ångest. När du har ett hål i magen som värker från morgon till kväll och inget du gör kan få det att sluta, då är det lätt att ta till droger. Och det är inte vanlig bakfylleångest eller ångesten du får av att ha varit otrogen eller liknande det handlar om, det här är en ångest som är så djup att den triggar alla dina system och du är på konstant helspänn som ett jagat djur. Den som inte haft den här typen av ångest kan aldrig förstå. Själv använde jag alkohol i många år som medicin, innan jag fick vård. Är nykter idag sen många år tillbaks.
Jag brukar förklarar det som att den här glödande bollen av värme och välmående som man får när man mår just jättebra, tänk då istället att den är iskall och stenhård och utstrålar bara hårdhet och kyla.
Citera
2018-11-08, 16:19
  #53
Bannlyst
Hon blir ständigt våldtagen, i parker och av en taxichaufför, det råder platsbrist på både psykmottagningar och härbärge.
Självklart är det invandringens fel.
Dom nämner inget om hur hon får ihop pengar till knark, prostituerar hon sig?
På Facebook nämner mamman att hon har en rumänsk man inneboende, är det inte bättre hon tar hem sin dotter och fokuserar på henne?
Citera
2018-11-08, 16:34
  #54
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodhiutah
Hon blir ständigt våldtagen, i parker och av en taxichaufför, det råder platsbrist på både psykmottagningar och härbärge.
Självklart är det invandringens fel.
Dom nämner inget om hur hon får ihop pengar till knark, prostituerar hon sig?
På Facebook nämner mamman att hon har en rumänsk man inneboende, är det inte bättre hon tar hem sin dotter och fokuserar på henne?
Fast såna här tjejer, för det är alltid tjejer, har jag sprungit på ända sen jag började knarka och det var ändå på 90-talet.
Citera
2018-11-08, 16:44
  #55
Medlem
.-.-.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodhiutah
Hon blir ständigt våldtagen, i parker och av en taxichaufför, det råder platsbrist på både psykmottagningar och härbärge.
Självklart är det invandringens fel.
Dom nämner inget om hur hon får ihop pengar till knark, prostituerar hon sig?
På Facebook nämner mamman att hon har en rumänsk man inneboende, är det inte bättre hon tar hem sin dotter och fokuserar på henne?

Årets morsa, hon låter en Rumänsk yngling flytta in i hennes hem samtidigt som dottern hennes går på gatorna och får sälja sig för att kanske ha tur och få en sängplats på nån möglig madrass hos en äcklig luffare.
Citera
2018-11-08, 16:50
  #56
Medlem
PornKings avatar
Mycket tragiskt fall detta! Tror absolut inte att de gamla sinnessjukhusen är en bra lösning för henne. Hon skulle behöva pröva nya saker såsom behandling med Psilocybin och MDMA behandlingar i kombination med vård i en form av vårdboende på hästgård ute på landet där hon får träffa djuren och specialister inom både ätstörningsproblematik och droger samt psykologsamtal.

Tyvärr finns inga av dessa behandlingsalternativ i Sverige. Det svenska vårdsystemet är mycket trasigt för dessa fall. Så tror tyvärr inte hon går att rädda, hon kommer dö inom en snar framtid, troligtvis genom suicid. Mycket tragiskt detta!
Citera
2018-11-08, 16:52
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Som flera skrivit så handlar det om graden av ångest. När du har ett hål i magen som värker från morgon till kväll och inget du gör kan få det att sluta, då är det lätt att ta till droger. Och det är inte vanlig bakfylleångest eller ångesten du får av att ha varit otrogen eller liknande det handlar om, det här är en ångest som är så djup att den triggar alla dina system och du är på konstant helspänn som ett jagat djur. Den som inte haft den här typen av ångest kan aldrig förstå. Själv använde jag alkohol i många år som medicin, innan jag fick vård. Är nykter idag sen många år tillbaks.

Tack för svar, skönt att du är nykter.
Citera
2018-11-08, 16:58
  #58
Medlem
jimmychrists avatar
Det är väl ganska typiskt för både vår missbrukspolitik och vår psykiatripolitik att den som ska rädda Sanne är Sanne själv.
Citera
2018-11-08, 17:19
  #59
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Om det bara är missbruk det handlar om, ja. Men här var det väl en psykisk sjukdom eller flera psykiska sjudomar i botten? Ätstörningar, svår ångest, till och med psykos.

Så drogandet kanske är ett resultat av försök till självbehandling? I så fall är det nog inte så enkelt att bara "ta sig samman" med hjälp av den egna viljan?

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast nu är ju problemet inte att hon använder droger. Problemet är att hon använder droger för att fly och fylla tomheten inom sig med något. Hade hon inte mått så jävla dåligt så hade hon aldrig ramlat in i ett missbruk.

Jag är dock helt med dig på att ett missbruk är inget som man får, det är något man skaffar sig och vill man inte sluta så går det inte. Men nu är det som sagt bara ett symptom, inte en orsak.

Hon sitter fast i ett feltänk och hon behöver hjälpa att börja tänka rätt.

Ni kan ha rätt i detta. Jag irriterar mig när jag läser allt snyftande och uttrycker mig lite grovt.

Jag ser inte hur i helsike vi ska kunna hjälpa den här människan dock, och givet hur in i helvete mycket det redan lär ha kostat, så ser jag inte nyttan med det heller.
Citera
2018-11-08, 17:39
  #60
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ni kan ha rätt i detta. Jag irriterar mig när jag läser allt snyftande och uttrycker mig lite grovt.

Jag ser inte hur i helsike vi ska kunna hjälpa den här människan dock, och givet hur in i helvete mycket det redan lär ha kostat, så ser jag inte nyttan med det heller.

Jag vill egentligen bara betala skatt för försvar, vård, skola, omsorg och infrastruktur. Men psykiskt sjuka människor är jag gladeligen med och hjälper till att betala vård för. Det är ju knappast någon ens här som tror att Sanne vill leva detta liv eller må som hon gör? Det är skillnad på att utnyttja systemet medvetet och att behöva systemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in