2018-11-06, 22:10
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Alltså Expressens sändning är komiskt, man stakar sig fram o jobbar hårt med att hitta fel med Trump,..

Om Expressen vore mer pålästa så hade de vetat att ingen sittande president varit lika populär hos det amerikanska folket som DONALD TRUMP.

Inte sedan slutet av 1990-talet har de amerikanska hushållen haft en så stark framtidstro.

Källa: https://www.di.se/nyheter/hushallsfortroendet-hogsta-pa-18-ar-i-usa/
Citera
2018-11-06, 22:10
Medlem
Fel uppfattning att ett högt valdeltagande är bra. Jämför med Sverige. Det höga valdeltagandet innebar bara att Sossarna lyckades att fösa iväg olika folkslag till valurnorna för att bibehålla sossarnas makt.

Och ett högt valdeltagande i USA innebär väl bara att man mobiliserar en sorts "Vänster" som tror att allt som är "Anti-Trump" är bra.

Nu är ju situationen i USA väldigt komplicerad. Även om "Vänstern" vinner är det ju ingen Vänster, USA fungerar ju bäst när inte politikerna lägger sig i för mycket.

Lågt valdeltagande, då kan dom trogna nationalisterna i alla fall vinna något eller undvika större förluster.
Sverige behöver verkligen en lågkonjunktur, men vilka pattar skall ta smällen?
Citera
2018-11-06, 22:11
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Är det positivt för demokraterna med långa köer och problem?

Har för mig att jag hört det men kan inte riktigt komma på varför just nu.
Demokrater är väl oftare än rebublikaner arbetslösa eller sjukskrivna och kan stå i kö hela dagen?
Citera
2018-11-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Sammanfattning om Trumps retorik inför mid-term-valet
Hans retorik i samband med karavanen speglar inte verkligheten. Det vet och förstår de flesta väljare. Därför, tror jag, förlorar han på den retoriken. Han tror att bigotteri, främlingsfientlighet och kanske till och med rasism är mer utbrett bland republikaner i USA än vad det faktiskt är. Låt oss göra en efteranalys när vi set valresultatet. Jag tror att det är uppförsbacke för Trump just nu. Det beror IMO på att han tror att hans till stora delar extrema ställningstaganden stöds av fler. Just nu ser det ut som att han inte har förståelse för att han representerar en extrem flank bland republikaner. Han har i stora drag kunnat se partiet hålla ihop, men om han inte ser till sitt parti framför sina egna emellanåt extrema idéer så kommer republikanerna att förlora på det.

De som Trump försöker appellera med söta doser av främlingsfientlighet etcetera är ju redan för Trump och därmed röstar rött så han försöker köpa redan köpta med det. Som kan få någon ytterligare att gå ut och rösta blått bara därför det där. Så jag håller med dig, att det mycket väl kan vara så att han missat med sin retorik och sin taktik här.

Han gjorde ett taffligt försök i går att säga att han skulle minska på sin hårda retorik och bli mjukare. Vilket inte någon enda köper heller. För de som redan ska rösta rött ändrar inte det på något men det lät så dumt att kanske någon blå känner sig manad.

Han kanske har missat på att ta in att det han köper väljare med kan lika gärna var ett köp till motståndarlaget.

Hans konstiga uttalanden om att ekonomin är så vag att den kommer att krascha om man röstar blått funkar inte heller på att fånga någon för att rösta rött. De skulle gjort det ändå liksom.

Men å andra sidan kanske de som jag talar om här, som redan skulle ha röstat rött är betydligt fler så att de blå inte får något övertag här. Men det är ju annat som spelar in också så att man kan inte stirra sig blind på det här.
Citera
2018-11-06, 22:15
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Demokrater är väl oftare än rebublikaner arbetslösa eller sjukskrivna och kan stå i kö hela dagen?
Tror många som är arbetslösa skiter i att rösta. Sen är det väl också så att i och med att valet är på en vardag så jobbar många, dessa har nog ofta varken möjlighet eller vilja att ta ledigt för att rösta.

Sen vet jag inte hur det funkar med olika vallokaler. Är man tvungen att rösta i en specifik vallokal? Om det är så skulle det vara intressant hur köbildningen ser ut mellan rika och fattiga områden.
Citera
2018-11-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Fel uppfattning att ett högt valdeltagande är bra. Jämför med Sverige. Det höga valdeltagandet innebar bara att Sossarna lyckades att fösa iväg olika folkslag till valurnorna för att bibehålla sossarnas makt.

Och ett högt valdeltagande i USA innebär väl bara att man mobiliserar en sorts "Vänster" som tror att allt som är "Anti-Trump" är bra.

Nu är ju situationen i USA väldigt komplicerad. Även om "Vänstern" vinner är det ju ingen Vänster, USA fungerar ju bäst när inte politikerna lägger sig i för mycket.

Lågt valdeltagande, då kan dom trogna nationalisterna i alla fall vinna något eller undvika större förluster.
Sverige behöver verkligen en lågkonjunktur, men vilka pattar skall ta smällen?

Detta är ett oerhört stort problem världen över just nu. Folk piskas och jagas upp så man lämnar alla andra viktiga frågor och tillåter nästan vad som helst i en slags falsk godhetstro. Ett bra exempel är Frankrike som röstade in en f.d. bankir för en av världens mest kontroversiella banker ”bara så inte den onda vinner”. Nu får Frankrike smaka på hårdbantning och plundring, men åtminstone röstade man för kärleken och inte hatet detta beteende är aktuellt i USA detta val.
Citera
2018-11-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Om Expressen vore mer pålästa så hade de vetat att ingen sittande president varit lika populär hos det amerikanska folket som DONALD TRUMP.

Inte sedan slutet av 1990-talet har de amerikanska hushållen haft en så stark framtidstro.

Källa: https://www.di.se/nyheter/hushallsfortroendet-hogsta-pa-18-ar-i-usa/

Typ.
Han levererar antagligen mer än någon annan president i historien.
Bloomberg spådde att det skulle skapas 190 000 nya jobb i oktober.
Så blev det inte.
Siffran blev 250 000...

https://www.dn.no/utenriks/arbeidsledighet/sysselsetting/usa/stor-overraskelse-i-amerikanske-jobbtall/2-1-467225
Citera
2018-11-06, 22:22
Medlem
Nimars avatar
Herregud råkade slå över till, tror det var 4an. Där pratade dom om hur aggressiv Trumps kampanj har varit men samtidigt så har Demokraterna lyckats prata om sånt som är viktigt som sjukvård osv osv....

Sen pratar dom om konservativa Kalifornien (huh?) där republikaner röstar på demokraterna Oh FFS jag klarade inte av att titta längre...
Citera
2018-11-06, 22:24
Medlem
Neroxxs avatar
Det vore egentligen större skräll ifall Rep har kvar majoriteten i kongressen. Tittar man historiskt så tenderar partiet till den sittande presidenten förlora majoriteten.
Citera
2018-11-06, 22:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Är det positivt för demokraterna med långa köer och problem?

Nja, notera först att jag använde mig av ordet bör.

(Skriver ifrån en klumpig telefon idag. Inte lätt att få speciella skriftet på den. Är på rese-fot idag)

Men.., jag tror att Pence har en 'hemmaplans-favör' i Indiana.
Citera
2018-11-06, 22:26
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Börjar vallokalerna stänga först vid midnatt svensk tid?

Verkar så enligt denna artikel --->
https://www.nytimes.com/interactive/2018/11/06/us/politics/poll-closing-times.html?module=inline
Citera
2018-11-06, 22:27
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terge

Han gjorde ett taffligt försök i går att säga att han skulle minska på sin hårda retorik och bli mjukare..

En mjuk retorik kanske tilltalar kvinnor och svaga män, men hur fan skulle det gå att styra USA med en mjuk retorik??
Ett av världens mäktigaste länder styr man inte genom att vara mjuk.

Tycker du att mjuka svenska politiker gör ett bra jobb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in