Citat:
Ursprungligen postat av
Run3
Jag har ingen aning om vad som kräver tillgång eller ej. Men ni sitter ju bara och lipar över att AFA ändå bara kommer bränna ner allt och därför är det meningslöst att göra något alls. Försök se lösningar istället för problem överallt.
Mina inlägg syftar till att förhoppningsvis ge DFS-folket input om vad som kan hända och hur man bäst bör förhindra det. Jag försöker till skillnad från många andra som fantiserar om höga murar, elstängsel och kanoner på taket att hålla mig inom vad som är lagligt och ekonomiskt försvarbart. Att bara låtsas som att inget finns att oroa sig för och därmed inga åtgärder behövs vidtas är minst lika farligt och kontraproduktivt som att sitta och föreslå kanontorn, skjutvapenbeväpnad nationell vaktstyrka, vallgrav och andra dumheter som man sett i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Run3
Kan man inte ha stängsel, så får de väl förstärka väggarna, sätta galler framför fönstren, gräva en vallgrav, installera larm, kameraövervakning, skaffa vakthund, anställa en väktarfirma, etc. Finns ju hur många åtgärder som helst som man kan vidta.
Jag har skrivit en
kort lista på vad man kan göra. Jag kan inte mycket om byggnadsteknik men om huvudbyggnaden består av eternit och korrugerad plåt så brinner den inte genom anlagd brand på utsidan utan då måste fönster eller dörr forceras eller kanske brännbar vätska sprutas in genom ventiler. Den där sidobyggnaden ser dock ut att ha träfasad och dessutom fri grund (som en användare redan påpekat bör sättas igen) vilket är som att be om att en brand ska anläggas där.
Vallgrav tillhör sådana där fåniga orealistiska förslag som inte tillför något. En vallgrav får de aldrig bygglov för, det innebär massa arbete och ger inget vettigt skydd. Vakthund är inte så effektivt då AFAs mål är att förstöra huset, inte gå in och stjäla. Om de bränner ner huset med en hund i skiter de fullständigt i. Vad en väktarfirma ska göra är helt obegripligt. En väktare åker på larmet och har inte en chans att stoppa några rödingar, om han ens kommer i tid. En väktares uppgift är heller inte att gripa någon i första hand utan att se till så att dörrar är låsta och trasiga fönster lagas. DFS får ett mycket bättre upplägg om de har larm som är kopplat till de DFS-medlemmar som bor i närheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Run3
Men visst, AFA kommer ändå med molotovcocktails och RPGs, så varför ens försöka...
Det är ingen som inte tycker att man ska försöka. Skälet till varför jag skriver här är att få DFS-folk att inte vara naiva och att de bör täppa till de säkerhetshål som de har. Om man inte gör något alls så kommer kåken brinna ner rätt snart. Om man däremot vidtar rätt åtgärder, och de
åtgärder som jag föreslagit är varken kostsamma eller särskilt arbetskrävande att utföra så finns det väldigt goda chanser att huset finns kvar om några år. Den där tillbyggnaden oroar mig lite, har den träfasad och fri grund så måste det åtgärdas.
NSF åtgärdade ingenting på sin
bygdegård och förlitade sig helt på vakthållning.
Vi såg hur det gick.