2018-11-05, 22:44
Medlem
JonasIndes avatar
Vid DFS valupptakt i Stockholm JVVF-skröt Conrad att han körde dit och hem. Fint föredöme att köra runt utan körkort. När jag då påtalade det olämpliga fick jag höra att jag ljög, var AFA/kommunist etc. Sen har vi den gamla rattfyllan på det. Conrad är en ytterst klandervärd människa.
Citera
2018-11-05, 22:48
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasInde
Vid DFS valupptakt i Stockholm JVVF-skröt Conrad att han körde dit och hem. Fint föredöme att köra runt utan körkort. När jag då påtalade det olämpliga fick jag höra att jag ljög, var AFA/kommunist etc. Sen har vi den gamla rattfyllan på det. Conrad är en ytterst klandervärd människa.
Jag kollade upp det där. Det var 2010 som Conrad dömdes för grov rattfylla, uppmätt till den icke föraktliga halten av 1,74 promille. Det ska faktiskt i sammanhanget sägas han framförde en hjullastare (alltså grävmaskin) på fyllan i ett öde industriområde på natten. Inte direkt så att han satt sig i en personbil och dundrat fram i hög hastighet på vanliga gator. Och det är nästan tio år sedan.

Det är väl heller inte så bra att köra utan körkort men det känns mer som individens val än ett brott som drabbar allmänheten, i alla fall om man som Conrad haft körkort sedan tidigare och därmed bevisat att man faktiskt är kompetent nog att köra.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2018-11-05 kl. 23:00.
Citera
2018-11-05, 22:54
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Hur menar du att det skulle vara svårt att ta sig genom, över eller under ett staket?

"Ånej, här står ett staket, nu ger vi upp."

Nej, låt dem komma in i stället.
Med den attityden kan man ju lämna dörren upplåst. Varför ens ha en dörr? De kommer ju ändå in...

Ang. stängsel kan man ha något mer rejält än ett hönsnät. Och man kan ha taggtråd. Kolla hur valfritt fängelse håller fångar på insidan och utomstående på utsidan. Inte håller fångarna på att krypa under eller över stup i ett. Det finns många industrilokaler som har rejäla stängsel och taggtråd. Du kanske skulle göra ett studiebesök.
Citera
2018-11-05, 22:58
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Med den attityden kan man ju lämna dörren upplåst. Varför ens ha en dörr? De kommer ju ändå in...
Det är också en avvägningsfråga, är det värt jobbet och pengarna? Är några minuters fördröjning för sabotörer och att kunna hålla nyfikna ute värt några hundra tusen och massa jobb att montera upp stängslet?
Citat:
Ang. stängsel kan man ha något mer rejält än ett hönsnät. Och man kan ha taggtråd. Kolla hur valfritt fängelse håller fångar på insidan och utomstående på utsidan. Inte håller fångarna på att krypa under eller över stup i ett. Det finns många industrilokaler som har rejäla stängsel och taggtråd. Du kanske skulle göra ett studiebesök.
Jag vet inte om taggtråd kräver särskilt tillstånd. Ett fängelse är statens maktmonopol och får göra vad staten tycker är nödvändigt.

Och som jag påpekat, att föra upp stängsel lär kräva tillstånd som man inte får, åtminstone stängsel av rimlig höjd.
Citera
2018-11-06, 00:55
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Det är också en avvägningsfråga, är det värt jobbet och pengarna? Är några minuters fördröjning för sabotörer och att kunna hålla nyfikna ute värt några hundra tusen och massa jobb att montera upp stängslet?
Jag vet inte om taggtråd kräver särskilt tillstånd. Ett fängelse är statens maktmonopol och får göra vad staten tycker är nödvändigt.

Och som jag påpekat, att föra upp stängsel lär kräva tillstånd som man inte får, åtminstone stängsel av rimlig höjd.
Jag har ingen aning om vad som kräver tillgång eller ej. Men ni sitter ju bara och lipar över att AFA ändå bara kommer bränna ner allt och därför är det meningslöst att göra något alls. Försök se lösningar istället för problem överallt.

Kan man inte ha stängsel, så får de väl förstärka väggarna, sätta galler framför fönstren, gräva en vallgrav, installera larm, kameraövervakning, skaffa vakthund, anställa en väktarfirma, etc. Finns ju hur många åtgärder som helst som man kan vidta.

Men visst, AFA kommer ändå med molotovcocktails och RPGs, så varför ens försöka...
Citera
2018-11-06, 01:15
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Jag har ingen aning om vad som kräver tillgång eller ej. Men ni sitter ju bara och lipar över att AFA ändå bara kommer bränna ner allt och därför är det meningslöst att göra något alls. Försök se lösningar istället för problem överallt.
Mina inlägg syftar till att förhoppningsvis ge DFS-folket input om vad som kan hända och hur man bäst bör förhindra det. Jag försöker till skillnad från många andra som fantiserar om höga murar, elstängsel och kanoner på taket att hålla mig inom vad som är lagligt och ekonomiskt försvarbart. Att bara låtsas som att inget finns att oroa sig för och därmed inga åtgärder behövs vidtas är minst lika farligt och kontraproduktivt som att sitta och föreslå kanontorn, skjutvapenbeväpnad nationell vaktstyrka, vallgrav och andra dumheter som man sett i tråden.
Citat:
Kan man inte ha stängsel, så får de väl förstärka väggarna, sätta galler framför fönstren, gräva en vallgrav, installera larm, kameraövervakning, skaffa vakthund, anställa en väktarfirma, etc. Finns ju hur många åtgärder som helst som man kan vidta.
Jag har skrivit en kort lista på vad man kan göra. Jag kan inte mycket om byggnadsteknik men om huvudbyggnaden består av eternit och korrugerad plåt så brinner den inte genom anlagd brand på utsidan utan då måste fönster eller dörr forceras eller kanske brännbar vätska sprutas in genom ventiler. Den där sidobyggnaden ser dock ut att ha träfasad och dessutom fri grund (som en användare redan påpekat bör sättas igen) vilket är som att be om att en brand ska anläggas där.

Vallgrav tillhör sådana där fåniga orealistiska förslag som inte tillför något. En vallgrav får de aldrig bygglov för, det innebär massa arbete och ger inget vettigt skydd. Vakthund är inte så effektivt då AFAs mål är att förstöra huset, inte gå in och stjäla. Om de bränner ner huset med en hund i skiter de fullständigt i. Vad en väktarfirma ska göra är helt obegripligt. En väktare åker på larmet och har inte en chans att stoppa några rödingar, om han ens kommer i tid. En väktares uppgift är heller inte att gripa någon i första hand utan att se till så att dörrar är låsta och trasiga fönster lagas. DFS får ett mycket bättre upplägg om de har larm som är kopplat till de DFS-medlemmar som bor i närheten.
Citat:
Men visst, AFA kommer ändå med molotovcocktails och RPGs, så varför ens försöka...
Det är ingen som inte tycker att man ska försöka. Skälet till varför jag skriver här är att få DFS-folk att inte vara naiva och att de bör täppa till de säkerhetshål som de har. Om man inte gör något alls så kommer kåken brinna ner rätt snart. Om man däremot vidtar rätt åtgärder, och de åtgärder som jag föreslagit är varken kostsamma eller särskilt arbetskrävande att utföra så finns det väldigt goda chanser att huset finns kvar om några år. Den där tillbyggnaden oroar mig lite, har den träfasad och fri grund så måste det åtgärdas.

NSF åtgärdade ingenting på sin bygdegård och förlitade sig helt på vakthållning. Vi såg hur det gick.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2018-11-06 kl. 01:37.
Citera
2018-11-06, 07:35
Medlem
LustigeLukass avatar
Citat:
Kan man inte ha stängsel

Självklart kan man ha stängsel - med taggtråd om man så önskar. Reglerna är olika från kommun till kommun där många öht. inte kräver bygglov för just stängsel. Att det skulle vara några som helst problem i det aktuella området, t.ex. av estetiska skäl, är naturligtvis bara trams från personer som slarvar med sin medicinering och nu sitter här och svamlar dygnet runt.
Citera
2018-11-06, 08:17
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:

För det första har DfS aldrig någon "valupptakt" eftersom DfS inte är ett politiskt parti.

För det andra - har du hört talas om övningskörning?
Citera
2018-11-06, 11:16
Medlem
JonasIndes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
För det första har DfS aldrig någon "valupptakt" eftersom DfS inte är ett politiskt parti.

För det andra - har du hört talas om övningskörning?

Menade såklart AfS valupptakt. ArthurMorgan kollade upp domen (bra!) och Conrad ska inte kört på allmän väg så jag tar delvis tillbaka det jag skrev.
Citera
2018-11-06, 12:27
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Menade såklart AfS valupptakt. ArthurMorgan kollade upp domen (bra!) och Conrad ska inte kört på allmän väg så jag tar delvis tillbaka det jag skrev.
Jo han körde på allmän väg men det var i ett industriområde på natten och fordonet var en grävmaskin. Rätt stor skillnad mot att sätta sig i en Volvo 740 och köra runt i ett bostadsområde eller på landsväg på dagtid.
Citera
2018-11-06, 15:39
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LustigeLukas
Självklart kan man ha stängsel - med taggtråd om man så önskar. Reglerna är olika från kommun till kommun där många öht. inte kräver bygglov för just stängsel. Att det skulle vara några som helst problem i det aktuella området, t.ex. av estetiska skäl, är naturligtvis bara trams från personer som slarvar med sin medicinering och nu sitter här och svamlar dygnet runt.

Här väldigt svårt att tro att man får sätta upp stängsel hur som helst.

Från Törboda kommun angående bygglov som kan vara relevant för DFS. Antar att stängsel hamnar under murar och plank.

"Bygglov

Vill du bygga nytt, bygga till eller på annat sätt förändra ditt hus ska du söka bygglov hos kommunens byggnadsnämnd. Du behöver vanligtvis söka bygglov för bland annat:

- Ombyggnad som att renovera hela eller en betydande del av en byggnad.

- Ändrad användning som ex bostad till kontor/affär

- Ändra utseende på en byggnad som byte av fönster och dörrar, måla om fasaden eller annan fasadändring, (om åtgärden väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär).

För andra anläggningar än byggnader krävs det bygglov för:

- Murar och plank

- Parkeringsplatser"

https://toreboda.se/Toreboda-kommun/Bygga--bo/Bygga-andra-och-riva/Bygglov.html
Senast redigerad av FranzMarc 2018-11-06 kl. 15:58.
Citera
2018-11-06, 15:59
Medlem
ArthurMorgans avatar
Är det någon mer som tror att kåken brinner innan årsskiftet?

Hur tror ni Dan kommer hantera en nerbrunnen kåk inför medlemmarna?

Själv tror jag på ett mordbrandsattentat innan årsskiftet, sedan om det lyckas eller hinner släckas innan det blivit alltför stora skador ska jag låta vara osagt. Jag tror då att det kommer att avslöjas att DFS-folket underlåtit att täppa till en uppenbar säkerhetsrisk (tex inte åtgärdat fönster eller baksidan) och vi här i tråden kommer få anledning att gnälla och kritisera över det.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2018-11-06 kl. 16:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in