2018-10-24, 10:29
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Är det mycket mobbing bland interner eller accepterar alla alla typ ?
Beror helt på vart du sitter och varför du sitter men framförallt, hur DU beter dig.
Är du mobbad ute i verkliga livet så kommer du säkerligen bli mobbad inne också, vi är alla människor.

Beter du dig som en människa och sköter ditt egna och kanske lyckas leverera ett skämt ibland vid kortspel så kommer allt flyta på, tills någon taggad jävel kommer och då blir det bus och sedan knall, vem som blir knallad går betta på
Citera
2018-10-25, 18:21
Medlem
dialektikers avatar
Är det egentligen inte svinbra att sitta i fängelse ett tag för missbrukare? Och kanske kunna bli drogfri på köpet menar jag. De är väldigt restriktiva med piller och sånt när man sitter inne också va?
Hur är det med sömnmedel och lugnande och sånt, är de så restriktiva så även pillerknaprare blir av med sina beroenden? I så fall så skulle det ju egentligen vara bra för halva svenska folket att sitta inne.
Citera
2018-10-29, 02:27
Medlem
Kan man häktas enbart pga recidivfara ? Om man gjort samma brottslighet flera gånger tidigare varit häktad o sedan släppts i väntan på rättegång och sedan åker fast Ännu en gång hur stor är chansen att man blir häktad då? Gäller inga grova brott
Citera
2018-10-29, 21:19
Medlem
dömdes för ekobrott till 1år och 3 månader idag, inte avtjänat fängelsestraff tidigare - dömdes för olagahot ca år 2009 som senast.

Har både familj, bostad och jobb (hoppas man kan ta tjänstledigt)

Antar att jag avtjänar 10 månader (2/3 delar) som längst och så kan man ansöka om utökad frigång (fotboja hemma) efter halva tiden?
Är det halva tiden av totalstraffet dvs 7,5 månader eller av dom här 2/3 delarna dvs efter 5 månader?

Funderar på Asptuna eller Svartsjö någon som kan rekommendera?
Citera
2018-10-30, 08:31
Medlem
Merwinnas avatar
Är det vanligt att de intagna inte kan låsa sina celldörrar utifrån, när de lämnar avdelningen? Jag reagerade på det i rättegången igår, mot 18-åringen som misshandlat Peter Madsen. 18-åringen och hans kumpan hade även varit inne i Madsens cell när de visste att han var borta på samtal, klottrat på väggen, kissat i termoskannan, stulit ett par filmer och även - värst av allt eftersom det kan innebära fara för en helt oskyldig person - skrivit av en adress till en av Madsens kvinnor, ur hans adressbok.

Varför ska det i så fall vara så?
Citera
2018-10-30, 09:39
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calby
dömdes för ekobrott till 1år och 3 månader idag, inte avtjänat fängelsestraff tidigare - dömdes för olagahot ca år 2009 som senast.

Har både familj, bostad och jobb (hoppas man kan ta tjänstledigt)

Antar att jag avtjänar 10 månader (2/3 delar) som längst och så kan man ansöka om utökad frigång (fotboja hemma) efter halva tiden?
Är det halva tiden av totalstraffet dvs 7,5 månader eller av dom här 2/3 delarna dvs efter 5 månader?

Funderar på Asptuna eller Svartsjö någon som kan rekommendera?

Det är baserat på hela tiden och utökad frigång kan du få efter att ha gått en viss permissionsgång och reglerna vid vilka tidsramar som gäller för permission får du leta upp själva men med tanke på att du har så kort straff så blir det nog max boja ett par månader om ens det.

Men rätta mig gärna någon om jag har fel.
Citera
2018-10-30, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det är baserat på hela tiden och utökad frigång kan du få efter att ha gått en viss permissionsgång och reglerna vid vilka tidsramar som gäller för permission får du leta upp själva men med tanke på att du har så kort straff så blir det nog max boja ett par månader om ens det.

Men rätta mig gärna någon om jag har fel.

Någon som vet om man får dela cell på asptuna eller svartsjön?

Är inte så sugen på de.
Citera
2018-10-31, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calby
Någon som vet om man får dela cell på asptuna eller svartsjön?

Är inte så sugen på de.

Har varit på svartsjö

Svartsjö är Nice på sitt sätt då man har "jobbet" utanför anstalten och träffar vanligt folk jobbar mellan 8-12. Lunch mellan 12-13 och sen fortsätta till 1545

Se till att hamna på rätt avd bara där de finns en bra kock då man lagar mat själv ( självförvaltning) avd 5 är för långtidare dvs längre än 6 mån...

Inlåst mellan 2030 till 07 och plitarna går en runda varannan timme.
Citera
2018-10-31, 00:49
Medlem
dialektikers avatar
När ni pratar om fotboja. Jag har alltid undrat om man inte kan få skavsår av den? Den kan inte bli obehaglig att ha runt foten?

Nu var det ett tag sen jag hade klocka, men det blev alltid märken på armen och den var skön att ta av på natten.
Senast redigerad av dialektiker 2018-10-31 kl. 00:53.
Citera
2018-10-31, 09:03
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
När ni pratar om fotboja. Jag har alltid undrat om man inte kan få skavsår av den? Den kan inte bli obehaglig att ha runt foten?

Nu var det ett tag sen jag hade klocka, men det blev alltid märken på armen och den var skön att ta av på natten.

Olika folk är säkerligen olika känsliga men för mig så skav den inte och den är nog utformad för att passa de flesta utan att skapa skavsår.

Efter ett tag så märkte man knappt bojan.
Citera
2018-10-31, 15:14
Medlem
EyeShakingKings avatar
Det blev Skenäs, trots att straffet var 3 år (någon skrev att det var osannolikt att jag skulle hamna på öppen). Så då återstår förberedelserna inför dess, någon som kan ge några bra råd på hur man skall packa inför resan? Jag skall självklart höra mig för med anstalten om vad som är tillåtet och ej, men det är säkerligen saker som kan vara bra att ta med som jag inte ens tänker på...

Jag har gått på laro-programmet nästan ett år nu, men eftersom dem tydligen sällan tillåter det på "längre" straff så håller jag på och trappar ut sub vilket känns ok, har två-tre veckor kvar. Jag får även Elvanse sedan en tid tillbaka och det skulle vara lugnt att ha kvar. Däremot brukar jag ha mycket problem med sömnen, muskelspänningar etc, varför jag brukar fuska med benso eller lyrica när jag kan. Detta är något jag inte ens tagit upp med vården dock eftersom jag inte har några större förhoppningar på den fronten, och jag är lite orolig över om detta kommer bli ett problem på anstalten. Så precis som någon ovan så undrar jag lite hur det är med läkemedel/läkare efter man inställt sig.
Citera
2018-10-31, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EyeShakingKing
Det blev Skenäs, trots att straffet var 3 år (någon skrev att det var osannolikt att jag skulle hamna på öppen). Så då återstår förberedelserna inför dess, någon som kan ge några bra råd på hur man skall packa inför resan? Jag skall självklart höra mig för med anstalten om vad som är tillåtet och ej, men det är säkerligen saker som kan vara bra att ta med som jag inte ens tänker på...

Jag har gått på laro-programmet nästan ett år nu, men eftersom dem tydligen sällan tillåter det på "längre" straff så håller jag på och trappar ut sub vilket känns ok, har två-tre veckor kvar. Jag får även Elvanse sedan en tid tillbaka och det skulle vara lugnt att ha kvar. Däremot brukar jag ha mycket problem med sömnen, muskelspänningar etc, varför jag brukar fuska med benso eller lyrica när jag kan. Detta är något jag inte ens tagit upp med vården dock eftersom jag inte har några större förhoppningar på den fronten, och jag är lite orolig över om detta kommer bli ett problem på anstalten. Så precis som någon ovan så undrar jag lite hur det är med läkemedel/läkare efter man inställt sig.

Saker du borde ta med dig är.

Pengar
Böcker/tidningar
CD skivor (original bara)
CD freestyle
Gammalt PlayStation med några spel om du vill det. (funkar även så ni kan lyssna på musik)
Kalsonger. (ingen skön känsla att använda kalsonger som ett antal 100 fångar gjort allt möjligt med) man vill helst inte tänka på vilka människor som användt kalsongerna tidigare!!

Benso kommer du inte få utskrivet på anstalt. Be om nozinan/nosinan. Det kommer du däcka av.

Läkarna är oftast mycket dåliga, Och det krävs extremt mycket smärta innan dom agerar. Halvt döende nästan.

Hälsa på grabbarna när du kommer in och sköt hygienen. Ha en sjyst stil, (inte kaxig) så kommer tiden gå snabbare och snabbare.

Ha en trevlig semester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in