2018-10-28, 14:31
Medlem
Europes avatar
Jag anser att Hanif Bali har rätt i sak och skulle generellt hålla mer med honom än Jerlerup (d.v.s. ifråga om det mesta). Jag hade dock som Bali undvikit liknande språkbruk. Jag hade förmodligen undvikit det även om jag inte hade varit högt uppsatt politiker, men diskuterade något öppet på nätet. Det är bättre att visa att någon är dum (eller åtminstone framför något korkat), istället för att kalla dem det (det är dessutom tvivelaktigt på ett helt annat sätt om man försöker få "apa" till skällsord, då trots allt alla vi människor är apor, oavsett hur korkade eller intelligenta saker vi framför). Hur som helst lär man som politiker förlora mer på att använda ett liknande tillmäle än man någonsin kan vinna på det.
Citera
2018-10-28, 14:34
Medlem
Insyn5s avatar
Kanske dags fär Hanif Bali att lämna partiet om han nu verkligen tycker allt han skriver.

Moderaterna är det fegaste partiet i Sveriges demokratiska historia.

Så länge han är med i det partiet kan man inte ta han på 100% allvar.
Citera
2018-10-28, 14:34
Medlem
Nej, Bali är Moderaternas största tillgång. Tveklöst.

Dessa saker irriterar mig däremot något kopiöst:

1) Att folk har mage att petimetra om språkbruk när vi har de problem vi har i samhället.
2) Det ständiga glorifierandet av en symbol för kvinnoförtryck (slöjan) och de obligatoriska rasistanklagelserna mot alla som ifrågasätter den.
3) Idioter som Jerlerup som utmålar islamkritiker som fått sina släktingar mördade av islamister som islamofober.

"Dumma apa" och "pucko" är alldeles för snälla ord om Jerlerup. Förstår mycket väl att Bali tappade humöret.
Citera
2018-10-28, 14:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
1. Pinsamt att bråka över internet. Man skulle kunna tro att människan har kommit längre. Men dessvärre inte!

2. Att högt uppsatta människor använder sådant språkbruk och offentligt, bidrar till ett sämre samhälle och klimat. Man skulle kunna tro att människan har kommit längre. Men dessvärre inte!

Tvärtom, att kalla en spade en spade bidrar till ett ärligare och mer givande samhällsklimat istället för att låta ondsinta och fördummande krafter i samhället som Torbjörn Jerlerup härja fritt och förstöra samhället motståndslöst.

Att försöka flytta fokus från vad saken gäller, nämligen Jerlerups uppvisade bristande logik där han gör sig själv till ett pucko och en dum apa, det är en klassisk härskarteknik som Expressen och vänsterpolitiker använder medvetet för att deras makt inte skall ifrågasättas och för att de skall kunna bestämma över debatten. Går man med på sådana krav på att de skall vara de som bestämmer spelar det ingen roll hur lite elak man sedan är, de kommer alltid att hitta något att anmärka på.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skall kallas för det dvärgväxta klena ondsinta as till människa han är. Allt annat är att ljuga och låta honom diktera villkoren för samhällsdebatten, vilket är oacceptabelt.

Håkan Juholt är en fullständigt misslyckad politiker och en stolle som saknar kvalifikationer för att vara ambassadör. Problemet är inte Balis språkbruk utan att råttan Juholt öht är ambassadör. Han bör kallas hem och avsättas genast. Hans kvasifrireligiösa föreställningar om att han har rätt att kräva bestämmanderätt över vad en politiker skall få säga är bisarra och farliga.

Det är rätt och riktigt att stödja Bali, även om man inte håller med honom politiskt, för att bekämpa språkpolisen och de obehagliga självutnämnda moralens väktare som vill äga samhällsdebatten. De är farliga och onda.

Rätten att profanera makten är livsviktig och självklar.
Citera
2018-10-28, 14:43
Medlem
bergsdals avatar
Löjlig diskussion att ha över Internet till och börja med sedan barnsligt påhopp av Hanif Bali, att använda barnsliga ord för att framföra sin poäng är otroligt oseriöst. Mindre anabola kanske skulle kunna göra så att han tämjer på sina humörsvängningar i framtiden.
Senast redigerad av bergsdal 2018-10-28 kl. 14:58.
Citera
2018-10-28, 14:48
Medlem
Jerlerup är en rutinerad rasiststämplare, gäller speciellt de som kritiserar islamism. Susanne Birgersson i GP för ett par år sedan:

Citat:
Privilegierade män som rasiststämplar muslimska feminister – det är inte vackert.
---
För ett par veckor sedan utkom Hanna Gadbans bok ”Min jihad – jakten på liberal islam”. I den beskriver hon bland annat hur svenska skattepengar går till att finansiera radikala islamistiska rörelser, och hur dessa arbetar.

Gadban har blivit både omfamnad och kritiserad. I täten för kritiken går en man vid namn Torbjörn Jerlerup, socialdemokratisk och antirasistisk debattör. Han har letat fram och på sin blogg dokumenterat att Gadban har ”gillat” ganska tveksamma sidor och kommentarer på Facebook. Hon har inte hållit alldeles rent mot antisemitism och en del av hennes egna, några år gamla uttalanden är direkt islamfientliga.

I två andra blogginlägg nagelfar Jerlerup den feministiska debattören Sara Mohammad, ordförande i Riksorganisationen GAPF: ”Det kan hända att hennes kamp mot hedersförtryck är viktig, men hon är en islamofob, det har hon till och med själv deklarerat.” Detsamma gäller Mona Walters som har konverterat från islam till kristendom och sedan dess lever under konstant hot. Hon tar sina egna upplevelser av fundamentalistisk islam och drar utifrån dem generella slutsatser om islam. Också islamofob. Också dömd av Jerlerups ”spanska inkvisition”.

En konsekvent antirasism måste förstås uppmärksamma all intolerans, oavsett varifrån den kommer. Men samtidigt är det något ganska oaptitligt med Jerlerups inkvisitoriska blogginlägg, som delats flitigt på sociala medier. Det är en privilegierad antirasist som uttalar sin dom, en antirasist som varken har utsatts för könsstympning eller lever med dödshot på grund av konvertering.

Det är löjeväckande när han från sin behagliga utifrånposition kräver att de kvinnor som befinner sig mitt i skottlinjen ska uttrycka sig på samma väl avvägda sätt som han själv gör. Vem är Torbjörn Jerlerup att bestämma exakt hur Sara Mohammad, Hanna Gadban och Mona Walter ska förhålla sig till och omtala den religion som för dem är nära förbunden med det förtryck de själva har upplevt?
http://www.gp.se/ledare/susanna-birgersson-en-antirasistisk-inkvisition-1.114654

Samtidigt skriver han kritiska blogginlägg om radikal islam, mycket som är stulet från trådar på FB och presenterat som eget material.

Jerlerups bakgrund som tidigare ledande person bland knäppskallarna i EAP, trakasserande och rasistkletande av meningsmotståndare på twitter, ologiska hållning och okunskap om islamism samt en helt orealistisk syn på sin egen betydelse, gör Hanifs Balis omdöme fullt förståligt.
Citera
2018-10-28, 14:53
Medlem
Energiknippes avatar
Problemet här är att Hanif förlorar när han uttrycker sig så klantigt. Han hade kunnat avfärda honom snyggare än att kalla honom för apa.

Iofs, Hanif är smart, kanske finns någon tweet där Jerlerup kallar någon för apa som biter honom i röven om han går på för hårt
Citera
2018-10-28, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tvärtom, att kalla en spade en spade bidrar till ett ärligare och mer givande samhällsklimat istället för att låta ondsinta och fördummande krafter i samhället som Torbjörn Jerlerup härja fritt och förstöra samhället motståndslöst.

Att försöka flytta fokus från vad saken gäller, nämligen Jerlerups uppvisade bristande logik där han gör sig själv till ett pucko och en dum apa, det är en klassisk härskarteknik som Expressen och vänsterpolitiker använder medvetet för att deras makt inte skall ifrågasättas och för att de skall kunna bestämma över debatten. Går man med på sådana krav på att de skall vara de som bestämmer spelar det ingen roll hur lite elak man sedan är, de kommer alltid att hitta något att anmärka på.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skall kallas för det dvärgväxta klena ondsinta as till människa han är. Allt annat är att ljuga och låta honom diktera villkoren för samhällsdebatten, vilket är oacceptabelt.

Håkan Juholt är en fullständigt misslyckad politiker och en stolle som saknar kvalifikationer för att vara ambassadör. Problemet är inte Balis språkbruk utan att råttan Juholt öht är ambassadör. Han bör kallas hem och avsättas genast. Hans kvasifrireligiösa föreställningar om att han har rätt att kräva bestämmanderätt över vad en politiker skall få säga är bisarra och farliga.

Det är rätt och riktigt att stödja Bali, även om man inte håller med honom politiskt, för att bekämpa språkpolisen och de obehagliga självutnämnda moralens väktare som vill äga samhällsdebatten. De är farliga och onda.

Rätten att profanera makten är livsviktig och självklar.
Tack för ett fantastiskt inlägg. Bali själv om detta vedervärdiga hyckleri:

Citat:
En socialdemokratisk politiker kan alltså i två dagar kalla mig nazist, islamist och rasist - men att jag kallar honom för apa kräver alltså fördömande från den politiska adeln, diplomatkåren och uppmaningar för insatser från talmannen?
https://twitter.com/hanifbali/status/1056538926511546368

Se även skärmdump i tweeten med exempel på hur Jerlerup betett sig. Är det så konstigt om Bali brusar upp till slut?
Citera
2018-10-28, 14:55
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Det är någonting med twitter som verkar ta fram det sämsta ur människor. Den valigen så sansade och kloke Jordan Peterson har gjort bort sig där. Och kolar man på svaren på Donald Trumps tweets blir man mörkrädd. (DT egna tweets är också vad man milt kan säga i riktigt i enligt med en president)
Citera
2018-10-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Problemet här är att Hanif förlorar när han uttrycker sig så klantigt. Han hade kunnat avfärda honom snyggare än att kalla honom för apa.

Iofs, Hanif är smart, kanske finns någon tweet där Jerlerup kallar någon för apa som biter honom i röven om han går på för hårt
Problemet är snarare att det anses värre att kalla någon apa eller pucko än att ogrundat stämpla en människa som nazist och rasist.
Citera
2018-10-28, 15:02
Medlem
Hanif Bali förklarar sig i AB. Passar på att beskriva Jerlerup som "djupt störd":

Citat:
M-ledamoten kallade en debattör för ”din dumma apa” och ”pucko” på Twitter.

– Till slut kröp han under mitt skinn, säger Hanif Bali till Aftonbladet.

Bali får kritik för sitt språkbruk av tidigare S-ledaren Håkan Juholt – vilket leder till ett nytt angrepp från Bali.

– Man kan fråga sig hur lämpligt det är att ambassadörer som är anställda som opolitiska representanter för Sverige agerar understöd till djupt störda socialdemokratiska nättroll, svarar Hanif Bal
--
”Hur som helst har Hanif Bali absolut samma behov av att radikalisera och polarisera som islamistiska extremister”, skriver Torbjörn Jerlerup.
---
Det var efter detta som Hanif Bali till sist svarade med den kritiserade tweeten, som Bali raderat eftersom han anser att Jerlerup använde den för att ”fortsätta trakassera”. Jerlerup hade också skrivit ”du är vidrig” till Bali, och: ”ibland tror jag faktiskt du heilar hemma i garderoben.”

– Jag höll god ton under de minst tiotal provokationer där han anklagade mig för sjuka saker som vara islamist på grund av mitt utseende eller att vara som den iranska regimen. Till slut kröp han under mitt skinn. Det finns en gräns för hur mycket jag ska förväntas ta innan jag får svara med samma mynt, skriver Hanif Bali i ett sms till Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/6nQv8L/hanif-balis-nya-attack-djupt-stord
Citera
2018-10-28, 15:02
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Problemet är snarare att det anses värre att kalla någon apa eller pucko än att ogrundat stämpla en människa som nazist och rasist.

Nazist/rasist är så urvattnat att folk inte reagerar. Dum Apa känns exotiskt och sticker såklart ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in