2018-10-28, 11:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Drogs upp idag på P4 västmanlands lokalnyheter.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7076531

Borde vara samma fall och borde då kunna minska ner antalet personer rejält.
Citera
2018-10-28, 11:08
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Kan inte båda vara sant då? Kan inte "industrimiljardärer" som har fått medalj begå brott och därmed vara potentiella fängelsekunder?
Ja men det är sjukt publicera listor på alla som fått medalj av kungen och spekulera vem av dem som är skyldig. Man drar många oskyldiga i smutsen på det viset.

Nu vet jag vilken miljardär som blev anhållen i fredags. Men jag tänker inte droppa namnet här. Men hen har nämnts redan. Så ni behöver inte droppa fler förslag på möjliga brottslingar. Gissar fallet blir nedlagt ganska omgående.
Senast redigerad av flyer1 2018-10-28 kl. 11:12.
Citera
2018-10-28, 11:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Ja men det är sjukt publicera listor på alla som fått medalj av kungen och spekulera vem av dem som är skyldig. Man drar många oskyldiga i smutsen på det viset.

Nu vet jag vilken miljardär som blev anhållen i fredags. Men jag tänker inte droppa namnet här. Men hen har nämnts redan. Så ni behöver inte droppa fler förslag på möjliga brottslingar. Gissar fallet blir nedlagt ganska omgående.

Du vill inte droppa namnet för du ser hellre att fler oskyldiga dras i smutsen?
Ditt inlägg är rätt motsägelsefullt.
Citera
2018-10-28, 11:33
Medlem
Jofs avatar
Citat:

Hur vet du det?
Citera
2018-10-28, 12:20
Bannlyst
Citat:

Om jag hittar motsvarande inlägg (från dig) i andra trådar där det spekuleras om gärningsmäns identitet så kan jag väl ha respekt för den hållningen, men oftast kommer ju det där när det är någon som man själv kan identifiera sig med som det spekuleras om.
Citera
2018-10-28, 12:20
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Drogs upp idag på P4 västmanlands lokalnyheter.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7076531

Borde vara samma fall och borde då kunna minska ner antalet personer rejält.

De här fritidsjägarna har tydligen hållit på ett bra tag:
Citat:
Brotten ska ha ägt rum från den 1 januari 2014 till och med den 26 oktober 2018.

Lodjursjakt också, brukar kräva stora insatser:
Citat:
- Brotten består i ett illegalt dödande av varg, lodjur och kungsörn.

Olika bud i media om det gäller kungsörn eller havsörn.
Citera
2018-10-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
De tätaste vargpopulationerna finns i följande län: Dalarnas, Gävleborgs, Örebros samt Värmlands län.

Det är en rätt stor del av Sverige.

inte om du jämför med norrland.

dessutom finns vargen endast i södra dalarna.
den finns heller inte i hela gävleborgs och örebros län.
värmland däremot finns den lite överallt.

kolla här för mer info http://www.de5stora.com/om-rovdjuren/artfakta/varg/har-finns-vargen/

det område vargen finns i är ungefär lika stort som hela västerbotten.
Citera
2018-10-28, 12:46
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Tror också örnsnacket är bullshit.
Det finns helt enkelt inget motiv eller anledning till att skjuta havsörn.
Varg däremot..

Tror inte de åker dit. Kadaver går nog inte att hitta. Säkert massa inspelade samtal men inget djur och ingen ballistisk information.
Blir säkert jättedyrt för skattebetalarna också.

Märkligt att man skickar in helikoptrar och poliser från Stockholm så fort det finns misstanke om vargjakt. Men om ett barn våldtas så måste folk skrika sig hesa på resurser.

En arbetare har heller inte problem med att få kronvilt konserverat.
Kronvilt är samma som kronhjort för övrigt och har inget med lo och örn att göra...
Sen tror jag knappast att det handlar om trofejakt. Lo och varg kan du skjuta lagligt om du vill ha trofé.
Min fetning.

Ber om ursäkt, se nedan, det var kronans villebråd jag menade och dom har synnerligen med både Lo och Örn att göra om du ursäktar. Läs nedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_vilt
Citat:
Statens vilt (tidigare kronans villebråd) är i Sverige ett antal utvalda, sällsynta däggdjurs- och fågelarter som enligt Jaktlagen, Jaktförordningen och Naturvårdsverkets föreskrifter inte får behållas av upphittaren om de påträffas döda i naturen. Hittas någon av dem död skall det rapporteras till polisen och om möjligt bör djuret också lämnas till närmaste polisstation för att därifrån sändas vidare till Naturhistoriska riksmuseet. Vilka arter som ingår i Statens vilt kan variera över tiden, beroende på att olika arter varierar i förekomst.[1]

Du kanske inser att en "arbetare" kanske inte har samma möjligheter att få "kronans vilt" uppstoppat eller konserverat? Det är hårda straff även för den som befattar sig med dess djur. För det första skall du finna en konservator som har kunskap och erfarenhet att stoppa upp nämnda djur, för det andra skall du kunna betala honom för risken han tar om han monterar t ex en Kungsörn.

Så därför tror jag att det handlar om troféjakt!

"Finns inget motiv eller anledning att skjuta Havsörn"??? bla bla bla och sedan skriver du att du "inte tror det handlar om troféjakt"

Det är ju just Havsörnen som tyder på troféjakt!

Att du "tror örnsnacket är bullshit" får stå för dig, men det är inte ens någon trådsanning.

Citera
2018-10-28, 12:54
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det var ett markbyte, då staten ville ha kvar den nedbrunna skogen som forskningsobjekt.
Läser du inte tidningar ?

Men hade det varit en vanlig bonde som ägt skogen så hade staten inte gett någon utbytesmark. De hade tagit den rakt av. De hade visat en värdering som deras kompiskonsult i SVEFA ljugit ihop, som inte har något mer verkligheten att göra. Dessa pengar hade du fått om du begärt ersättning inom ett år. Hade ett år gått får du ingenting. Denna "miljökommunism" kallas naturvård. Ingen av alla bönder som jag träffat som fått reservat på sina mark inrättat av miljömupparna på länsstyrelsen har fått någon utbytesmark. Markbyte har bara varit aktuellt för stora skogsbolag och tydligen Karl Hedin.

Som någon skrivit så äger staten mycket mark. Kyrkorna likadant. Alla gamla skjutfält till nedlagda regementen finns kvar. Varför får inte de gamla markägarna köpa tillbaks marken?

Skulle tro att i detta fall händer ingenting. Skulle tro att fallet avskrivs efter ett tag när det lugnat ned sig i media. Givetvis betalas höga ersättningar ut för misstaget att anhålla personerna! Sedan nästa höst träffas miljardären och åklagaren på en bjudjakt i Bergslagen och jagar älg. De kommer att skratta gott åt det hela på den blöta middagen efter jakten. Får drevkedjan upp en och annan varg eller lo så skjuter de naturligtvis dem också. Det blir fina troféer till åklagarens tjänsterum.

"Alla djur är jämlika men vissa djur är mer jämlika"!
Citera
2018-10-28, 12:55
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:

Nu får du skärpa dig!! Vill du slippa det du kritiserar i inlägget så får du ju släppa namnet. I annat fall så underblåser du bara det du ylar om.
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du vill inte droppa namnet för du ser hellre att fler oskyldiga dras i smutsen?
Ditt inlägg är rätt motsägelsefullt.
+1

En aning hehe

Man förstår varför det finns varningstexter på t ex Klorin...
Citera
2018-10-28, 12:58
Medlem
Någon påstod att det krävs stora resurser för att jaga lo, inget kan var mer felaktigt. man behöver en drivande hund som är så pass "skarp" att den inte är rädd för katten, samt ett gevär. Normalt "träar" lodjuret rätt omgående (då dom är rätt dåliga på långlopp) och sitter stött tills jägaren kommer fram och skjuter.
Citera
2018-10-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Räknar du in tjuvjägarna i den viltvårdande "Jägarkåren"?
Absolut gör jag det, vi är ca 260 tusen jägare i landet. Självklart finns det några så kallade rötägg bland oss oxå..
Sen om alla "tjuvjägare" är registrerade jägare kan varken du eller jag svara för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in