2018-10-26, 14:53
Medlem
Hade han varit svensk hade detta blivit löst fort
Citera
2018-10-26, 15:19
Medlem
Hittad skjuten? Han var ju inte ensam på platsen.
Citera
2018-10-26, 15:35
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKaravaj
Hade han varit svensk hade detta blivit löst fort
Han var svensk.

Dom svåraste mordfallen att lösa är såna där brottsoffret var slumpmässigt utvalt, eller (som det sägs vara i det här fallet) brottsoffret helt enkelt är fel person. Saknas det ett tydligt motiv eller koppling till gärningsmannen är det knepigt.
Citera
2018-10-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Han var svensk.

Dom svåraste mordfallen att lösa är såna där brottsoffret var slumpmässigt utvalt, eller (som det sägs vara i det här fallet) brottsoffret helt enkelt är fel person. Saknas det ett tydligt motiv eller koppling till gärningsmannen är det knepigt.

Javisst men förstå vad jag menar, svensk etnicitet
Citera
2018-10-26, 16:32
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKaravaj
Javisst men förstå vad jag menar, svensk etnicitet
Ja du tänker svennar och blattar. Fråga dig själv, när kriminella smågangsters skjuts ihjäl, hur mycket tror du vittnen och folk runtomkring offret eller gärningsmannen hjälper polisen i utredningen? Att polisens vittnesskydd är icke-existerande spelar in, så även att det anses fel att gola. Men i det här fallet tror jag att polisen gör vad dom kan, och anhöriga pratar, men att det helt enkelt är väldigt svårlöst.
Citera
2018-10-26, 16:42
Medlem
Citat:
Ja du tänker svennar och blattar. Fråga dig själv, när kriminella smågangsters skjuts ihjäl, hur mycket tror du vittnen och folk runtomkring offret eller gärningsmannen hjälper polisen i utredningen? Att polisens vittnesskydd är icke-existerande spelar in, så även att det anses fel att gola. Men i det här fallet tror jag att polisen gör vad dom kan, och anhöriga pratar, men att det helt enkelt är väldigt svårlöst.

Jo, det här är vad jag tror händer också. Anhöriga och vänner pratar säkert med polisen, problemet är att det inte hjälper i det här fallet. Det vet inte mer än polisen.

Om det här är en förväxling är kanske bästa spåret att försöka förstå vem han förväxlades med. Troligen någon som faktiskt också var på Sultan den kvällen. Altetnativt, någon som i alla fall hade planerat att gå till Sultan.
Citera
2018-10-26, 16:58
Medlem
Möjliga förklaringar:

1. BO förväxlades med någon annan.
2. BO har råkat kränka någon lättkränkt med stor våldsbenägenhet. Kanske relaterat till en tjej eller något småtjafs.
3. BO levde någon typ av avacerat dubbelliv, var på något sätt indragen i tyngre kriminalitet och den faktiska måltavlan.
4. Något helt annat.

Min gissning är 90% på alternativ ett och 10% på något av de andra. Vid alternativ två borde något kommit fram. Han borde tex nämnt att han fått hot till någon vän eller till familj. Alternativ tre är mer hämtat från film och TV än från verkliga världen. Känns otroligt, minst sagt.

Alternativ fyra, något helt annat, vad skulle det ens ha kunnat vara? Något politiskt eller anti-terror orienterat kanske.

Var han politiskt aktiv? På ett sätt som på allvar kunde ge honom fiender bland någon av de mäktiga och våldsbenägna aktörer som motsätter sig ett fritt Kurdistan?

Vad han på något sätt inblandad i kurdernas framgångsrika kamp mot IS och deras 'kalifat'? Kanske inte direkt på market, men tex online? På ett sådant sätt så att han kan ha hamnat på IS radar? Det finns tyvärr en och annan IS-sympatisör i söderort.

Någon som kände honom som kan dementera den typen av politiska aktiviteter?
Citera
2018-10-26, 17:17
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Jo, det här är vad jag tror händer också. Anhöriga och vänner pratar säkert med polisen, problemet är att det inte hjälper i det här fallet. Det vet inte mer än polisen.

Om det här är en förväxling är kanske bästa spåret att försöka förstå vem han förväxlades med. Troligen någon som faktiskt också var på Sultan den kvällen. Altetnativt, någon som i alla fall hade planerat att gå till Sultan.
Exakt. Titta på klientelet från kvällen på Sultan om det finns någon som är känd av polisen sedan tidigare, och som kan tänkas ha en hotbild på sig. Alternativt någon stammis som inte var där den kvällen. Efter det bör man titta på boende i omedelbara närområdet vid Segeltorps centrum.
Citera
2018-10-26, 17:28
Medlem
Citat:
Exakt. Titta på klientelet från kvällen på Sultan om det finns någon som är känd av polisen sedan tidigare, och som kan tänkas ha en hotbild på sig. Alternativt någon stammis som inte var där den kvällen. Efter det bör man titta på boende i omedelbara närområdet vid Segeltorps centrum.

Ja, jag gissar att de som spanade och sköt är underhuggare som inte själva känner eller har något otalt med det tänka målet. Deras uppdrag är väl typ, skjut NN. NN ser ut så och så, här är hans FB, Insta etc. Kolla efter honom på Sultan, där är han ofta.

Han kanske blev felidentifierad redan inne på Sultan. Snacket har gått om att man vill ha tag på NN. Någon inne på Sultan ser BO den kvällen och tror det är NN. Ringer någon som vill NN illa för att vara till lags, göra en tjänst, ställa sig in. Underhuggarna skickas till Sultan med den - felaktiga - informationen 'han är där nu, skägg, hörnet till vänster, vattenpipa'.

Alla som brukar vara på Sultan och har en möjlig hotbild mot sig / tyngre kriminella kopplingar borde vara intressanta för polisen.
Citera
2018-10-26, 21:18
Medlem
Är det någon som kan bekräfta eller dementera?
Jag har för mig att jag läste någonstans att skytten har stått och spanat utifrån in på caféet innan mordet.
Har jag bara fått för mig detta eller är det någon annan som har läst detta också?

Sen undrar jag om någon som bor i krokarna orkar dra dit och kolla om stället har kameror?
Ligger caféet på bottenplan?
Ser man in i hela caféet utifrån eller hur ser det ut?
Väldigt tacksam om någon skulle kunna svara på någon av dessa frågor eller samtliga.

Mvh
Citera
2018-10-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Är det någon som kan bekräfta eller dementera?
Jag har för mig att jag läste någonstans att skytten har stått och spanat utifrån in på caféet innan mordet.
Har jag bara fått för mig detta eller är det någon annan som har läst detta också?

Jag har också läst det, men jag tror endast i tråden och inte i media. Oklart källa alltså, sorry.

Citat:
Sen undrar jag om någon som bor i krokarna orkar dra dit och kolla om stället har kameror?

Bor inte nära, men var där igår. Såg inga kameror, betyder inte att de inte har, kollade inte så noga.

Citat:
Ligger caféet på bottenplan?

Både ja och nej. Ingång från en gata och därifrån ligger Sultan på bottenvåningen. Det är trappor ner till Segeltorps centrum och går man ner för dem ligger Sultan en våning upp. Osäker på om lokalen sträcker sig genom byggnaden och har fönster ner mot centrum dock.

Citat:
Ser man in i hela caféet utifrån eller hur ser det ut?

Kan inte svara på det tyvärr. Var där på dagen och då var hela fronten till Sultan stängd via neddragna jalusier.
Citera
2018-10-26, 23:44
Medlem
Tack flushbuch för svar.
Jag kollade igenom bilder från stället.
Intrycket
-välskött café//nattklubb/restaurang.
-ordentligt påkostat
-ser ut att vara blandad kompott på gästerna, både svenskar och invandrare.
Men intrycket är helt klart att det är ett finare ställe med lite klass. Ser inte ut att vara ett hak dit kriminella element drar sig.
Möjligtvis Jack Vegas maskinerna men det såg ut att vara ett seriösare ställe.
-hittade både larm och vad jag misstänker är kameror men inte helt 100.
-Man kan inte se hela lokalen från utsidan. Dessutom verkar det vara gardiner fördragna mestadels.
-Några ökända orter i närheten som tex Bredäng och Enskede.
-Mycket smågator överallt åt alla håll som man kan fly på effektivt med en vespa + en större led västerut - (tror det var väster).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in