2018-10-26, 18:03
Medlem
Utan att överskatta rånarnas intelligens så känns det osannolikt att ett halvt dussin pers rånar en bank i just Åtvidaberg samt skjuter mot polis om dom inte faktiskt vet att där är en jäkla massa pengar för tillfället. Knappast en ta-100k-som-ligger-där stöt
Citera
2018-10-26, 18:04
Bannlyst
Kunde ha slutat i ett nytt malxander
Citera
2018-10-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Utan att överskatta rånarnas intelligens så känns det osannolikt att ett halvt dussin pers rånar en bank i just Åtvidaberg samt skjuter mot polis om dom inte faktiskt vet att där är en jäkla massa pengar för tillfället. Knappast en ta-100k-som-ligger-där stöt

Vad är det som kan göra att en liten bank mitt ute i ingenstans (Åtvidaberg är faktiskt lite mitt ute i ingenstans även om det är 40 minuter till Linköping) skulle ha pengar?
Citera
2018-10-26, 18:08
Medlem
Besudlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Vad är det som kan göra att en liten bank mitt ute i ingenstans (Åtvidaberg är faktiskt lite mitt ute i ingenstans även om det är 40 minuter till Linköping) skulle ha pengar?

https://www.atvidabergsspb.se/privat/betala/kontanter/

Åtvidabergs Sparbank är fortfarande en riktig bank. En bank som hanterar kontanter och självklart tar emot riktiga pengar. För oss är pengar viktigt. På riktigt.
Citera
2018-10-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besudlaren

Åtvidabergs Sparbank är fortfarande en riktig bank. En bank som hanterar kontanter och självklart tar emot riktiga pengar. För oss är pengar viktigt. På riktigt.

Det är väl INGEN som ifrågasätter det. Vi ifrågasätter om det verkligen är sådana kontantmängder att det är värt att råna banken. Att det skulle flyta runt 80+ millar anser jag helt orimligt, även fast det är en bank som har kontanter.
Citera
2018-10-26, 18:10
Medlem
Citat:
Det här verkar mysko! Varför var det bara 10st, det är väl fler som nyligen kommit in och vill ha pengar till helgen? Skall vi samla ihop till dom? Vem bor nära?

Under tiden snälla stjäl allt, våldta alla, elda upp alla bilar, kasta alla stenar fort, fort vi älskar er!
Senast redigerad av shivashambo 2018-10-26 kl. 18:17.
Citera
2018-10-26, 18:12
Medlem
Citat:

Även om de tar emot riktiga pengar så bor de ju bara 6 tusen i Åtvidaberg så låt oss säga att alla 6 tusen i Åtvidaberg den här månaden satt in 100 tusen var på banken så har ju rånarna fortfarande bara kommit över 600 000.
Citera
2018-10-26, 18:14
Medlem
__Alez__s avatar
En bank där det finns pengar och en polisstation som nyligen lagt ner.

Tog närmare 40 min för polisen att komma till Åtvid. Tar en halvtimme om man håller hastigheten.
Citera
2018-10-26, 18:16
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Banken hade cash, kontanter, para you name it. Det var ej en kontantlös bank, därav gissar jag på att dom hade mer cash än en kontantlös bank och i dagsläget så var det typ bästa alternativet. En värdetransport löser du knappt om inte alls i dagsläget. Värdeboxarna är omöjliga att få upp. En kassörska på en liten bank i Östergötland är lättare byte. /B

Jo det vet jag, försök att mixtra med de där boxarna och "poff" färgpatroner gör sedlarna totalt värdelösa.

Du har helt rätt i att "det är det bästa alternativet", men även om alla stjärnor står rätt så kan ändå inte bytet varit ansenligt för en liten ort i en tid där det mesta ändå hanteras med kort och internet. Även om banken har lite mer dineros än vanligt bara för att det är lönedag kan de ändå inte ha haft särskilt mycket relativt sett för som jag sa tidigare, även om det är mer kontanter i omlopp går dessa nödvändigtvis inte via banker.
Citera
2018-10-26, 18:17
Medlem
Citat:
Även om de tar emot riktiga pengar så bor de ju bara 6 tusen i Åtvidaberg så låt oss säga att alla 6 tusen i Åtvidaberg den här månaden satt in 100 tusen var på banken så har ju rånarna fortfarande bara kommit över 600 000.

Va? 6000*100000=600000000 alltså 600 miljoner SEK. Men det hade ändå inte gått eftersom de hade nekat så mycket kontanter, då man måste boka möte för att sätta in sådana summor.
Citera
2018-10-26, 18:18
Medlem
Amazingthings avatar
Citat:

Det bor 11500 i kommunen, men ja - inga stora summor och jag är ytterst tveksam till att ens en tredjedel av invånarna har några kontantärenden på banken. Kanske lite dagskassor och sånt dom kom över? Bör ändå inte blivit några stora summor...
Citera
2018-10-26, 18:18
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iAmLane
Rånarna uppges ha fått med sig minst 14 miljoner SEK och 40,000 EUR men kan vara så mycket som 7 miljoner EUR.
Knappast! Vet du hur mycket det är och väger. Nej misstänkte det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in