Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-26, 08:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Som jag minns det kunde du tidigare aldrig släppa att LP pekade ut CP.

Kan jag tolka detta som att du äntligen helt friar CP eller någon annan "ensam galning"..?
Jag har aldrig trott på Christer Pettersson som en ensam mördare. Men alla Lisbet Palmes uppgifter är minst lika intressanta som de andra mordplatsvittnenas uppgifter. Eftersom jag aldrig trott på PU behöver jag inte LP som syndabock. Alldeles uppenbart är det PU som är problemet inte LP.
Citera
2018-10-26, 08:52
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har aldrig trott på Christer Pettersson som en ensam mördare. Men alla Lisbet Palmes uppgifter är minst lika intressanta som de andra mordplatsvittnenas uppgifter. Eftersom jag aldrig trott på PU behöver jag inte LP som syndabock. Alldeles uppenbart är det PU som är problemet inte LP.

Vilket skick anser du att hon är i, med utgångspunkt från de vittnen som påstår sig talat med henne?

Gösta, Anna, Delsborn, Leif.

Annas tankar kring detta är mystiska.
Citera
2018-10-26, 09:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Vilket skick anser du att hon är i, med utgångspunkt från de vittnen som påstår sig talat med henne?

Gösta, Anna, Delsborn, Leif.

Annas tankar kring detta är mystiska.
Hon betedde sig rationellt såtillvida att hon "hysteriskt" sökte få hjälp att kalla på ambulans eftersom hon förstod att Olof Palme i stort sett var död och att den enda minimala chansen vore en snabb operation. De åtgärder som AH och SG försökte sig på gjorde mer skada än nytta.

Hon försökte ömsom knuffa bort ungdomarna från hans kropp och ömsom få kontakt med en sävlig Gösta Söderström som först inte ens gick fram till henne och som sedan inte ens frågade efter offrets identitet:

- Är du inte klok? Ser du inte att jag är Lisbet Palme och att det är min man Olof som ligger där, för fan?
Senast redigerad av iesho 2018-10-26 kl. 09:07.
Citera
2018-10-26, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Han måste från sin position kunna röra sig bort från händelsernas centrum och får inte ta riktningen som GM tar. Det ger ett antal möjliga alternativ för placering och det utesluter ett antal placeringar.
Han bör inte vara klädd på ett sätt som möjliggör ihopblandning med GM, alltså bör han vara klädd i ljust om GM är klädd i mörkt och vice versa.

Han bör ha fritt skottfält för verkanseld eller möjlighet att fly beroende på vad som händer.
Han och GM bör ha en återsamlingsplats eller en eller varsin plats dit man tar sig efter slutfört uppdrag.
Optimalt är en tredje person som rört sig parallellt med med 1 och 2 i samma riktning men längs en annan väg.

Nja det där skriver jag inte under på. Till Mossads taktik hör att ha folk klädda som GM och/eller i snarlika fordon som används för flykten som fortsätter i den ursprunglig flyktriktningen medan GM/hitteam viker av vid först tillfälle. Backup med uppgift att kontrollera resultatet (jämför med lillehammer) kommer fram till platsen från en position i annan riktning än tänkt reträttväg och det kan vara upp till 30 sek senare. I detta fall söderifrån på Sveavägen eller från position på andra sidan Sveavägen. Denne gör ingen lång visit på mordplatsen. Med fritt synfält behöver denne dessutom inte befinna sig så nära utan bara ha fritt synfält mot offret. Kan lätt ha passerat obemärkt.

I det här fallet har dessutom händelsen utvecklats snabbt on the go med kanske någon eller max några minuters marginaler och då är det svårt med optimala ageranden som vi ser på filmerna från Huddingegruppen sker. Vittnes rörelser kan också ha varit störningsmoment ( t ex vittne som kommer längst Luntis) för den som skall hålla GM:s reträttväg fri som tvingats ta en dold position. Hindrandet av Sigges framfart skulle också kunna stämma med den uppgiften. Antar att det är en av orsakerna till att man hört det vittnet igen för att se om någon kan ha smitit emellan.
Citera
2018-10-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Det finns skribenter i tråden som ser KP som en frälsare. Som snart kommer att presentera en lösning. Men som har en tidsgräns som inskränker sig till hans egen pensionering.

Han har nog helt enkelt inte något val. Tror inte han har så jättelång tid på sig heller. Det kan bli pinsamt om det läcker vad man har och det visar sig att man inte agerar systematiskt på de kunskaperna. Någon långbänk mycket längre än årsdagen tror jag inte han skall räkna med. Det är ju därför vi måste hålla på med trollbekämpning och de lär väl vara igång ett tag nu och älta qvasidiskussioner. Utan det arbetet vet jag inte ens om de hade kommit så långt som de faktiskt gjort nu. Då hade utredningen legat på någon surtrut.
Citera
2018-10-26, 11:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Han har nog helt enkelt inte något val. Tror inte han har så jättelång tid på sig heller. Det kan bli pinsamt om det läcker vad man har och det visar sig att man inte agerar systematiskt på de kunskaperna. Någon långbänk mycket längre än årsdagen tror jag inte han skall räkna med. Det är ju därför vi måste hålla på med trollbekämpning och de lär väl vara igång ett tag nu och älta qvasidiskussioner. Utan det arbetet vet jag inte ens om de hade kommit så långt som de faktiskt gjort nu. Då hade utredningen legat på någon surtrut.
Hur tänker du nu? Du om någon borde veta hur opinioner kan hanteras och hur andras åsikter lätt kan förlöjligas. Tror du verkligen att denna tråd har någon som helst inverkan på PU eller trollar du?

Ingenting tyder på att PU någonsin kommer att presentera misstankar mot en inhemsk eller en västorienterad konspiration. KP har en ärlig uppsyn men skulle inte fått uppdraget om det fanns minsta misstanke att han skulle börja gräva fram och åtala konspiratörer.
Citera
2018-10-26, 12:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Varför inte?
Mannen i beige kan ju därigenom få sin förklaring, men det verkar inte uppenbart att det är just han som LP avsåg som gm2.
Hon vädjade om hjälp, men han avböjde hennes önskan.

Han kan logiskt också vara mannen på Oxtorgsgatan. Beige och grå ligger nära, och det var ett besvärligt ljus vid Dekorima.

Jag vet inte vad jag fått det ifrån, men jag har en föreställning om att han korsade Sveavägen från konserthuset. Kan det vara en missuppfattning?

Jo jag vet. Jag har samma föreställning. Men som luttrad granskare famlar man efter halmstrån. Magnus P kan ju ha uppfattat fel. Cecilia A trodde ju att Palme och GM korsade Sveavägen.

Hursomhelst så bör det finnas personer i omgivningarna som kanske inte bara var vittnen utan involverade på olika sätt. Om vi nu utesluter de mest uppenbara vittnena ur resonemanget.

Jag vill inte medverka till fler tokerier.
Citera
2018-10-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo jag vet. Jag har samma föreställning. Men som luttrad granskare famlar man efter halmstrån. Magnus P kan ju ha uppfattat fel. Cecilia A trodde ju att Palme och GM korsade Sveavägen.

Hursomhelst så bör det finnas personer i omgivningarna som kanske inte bara var vittnen utan involverade på olika sätt. Om vi nu utesluter de mest uppenbara vittnena ur resonemanget.

Jag vill inte medverka till fler tokerier.

Däremot verkar de flesta ignorera de uppenbara personer som säger sig inte ha varit i området fast det finns åtskilliga indikationer på att så var fallet. De var dessutom personer med yrket att spana utan att synas och agera snabbt och samordnat. Personer med comutrustning och beväpning och vem vet även motiv.

De är naturligtvis enklare att identifiera och konfrontera än diffusa lösryckta intryck.
Citera
2018-10-26, 14:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Däremot verkar de flesta ignorera de uppenbara personer som säger sig inte ha varit i området fast det finns åtskilliga indikationer på att så var fallet. De var dessutom personer med yrket att spana utan att synas och agera snabbt och samordnat. Personer med comutrustning och beväpning och vem vet även motiv.

De är naturligtvis enklare att identifiera och konfrontera än diffusa lösryckta intryck.
Skulle snarare tro att alla i tråden som inte trollar med ensam gm inser det intressanta med att dessa personers närvaro aktivt har dolts i över trettio år.
Citera
2018-10-26, 15:07
Medlem
SGDFs avatar
Flashbacktrådens toppnotering när det gäller spridning är Lena Andersson, annars når vi med dravlet som bäst varandra, och ännu oftare bara oss själva.

Självfallet är konspirationstanken intressant, den och den ensamme mördaren.

När det pratas om trolleri i tråden, att journalister har orent mjöl i påsen, att regeringen har det, lägg fram det precist då, annars blir det rätt larvigt.
Citera
2018-10-26, 15:29
Medlem
Bara för skojs skull.

Vilka tror att

1: Hans Holmer sov på hotell i Borlänge och fick kännedom om mordet på lördag morgon

2: Vilka tror att Hans Holmer var kvar i Stockholm på mordkvällen och åkte förbi mordplatsen tillsammans med sin chaufför.

3: Hans Holmer var kvar i Stockholm på mordnatten hos någon älskarinna.

4: Övriga förslag.
Citera
2018-10-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Skulle snarare tro att alla i tråden som inte trollar med ensam gm inser det intressanta med att dessa personers närvaro aktivt har dolts i över trettio år.
Det ena utesluter naturligtvis inte det andra. Både LP:s observation av mannen i beige och Magnus Prims observation av WT mannen i grå jacka på Oxtorgsgatan är faktiska.
Precis som Sigges observation av de fyra på Apelbergsgatan.

Allt måste tas in för att ge en helhetsbild.
NF vittnar om människor norr om skottplatsen, och Anna Hage såg två personer närma sig platsen norrifrån.
Leif Ljungkvist vittnar om personer som avvek från platsen.
Dessa personer kan ha stått så pass långt norrut i skottögonblicket att AD och HJ med passagerare inte noterat deras närvaro.

Det finna alltså klara indikationer på att åtminstone två personer kan ha befunnit sig i närheten av annonspelaren.
Vilka de sedan var, ja det ska vi väl inte behöva vänta i ytterligare 33 år för att få veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in