2018-10-26, 13:54
Medlem
Jag har av en och samma administratör varnats. Inte för att jag gjort något olämpligt, utan för att jag tror fel sak.
I detta fall är min övertygelse att styckmordet i Kalix kan vara ett homosexmord.

Det kan naturligtvis vara fel eller rätt. Poängen är att admin omöjligen kan veta det.
Det leder mig fram till mitt förslag:
Det krävs ett förtydligande. I samma tråd förekommer allsköns spekulationer om att det rör sig om en tiggarfejd, bråk i en stöldliga, att någon i lokalbefolkningen spårat ilsknat till vid en stöld och så vidare.
Även detta är spekulationer.

Här menar jag att man måste bestämma sig. Antingen får man spekulera eller så får man inte göra det.
I en diskussion torde det vara fullt legitimt att lyfta fram en spekulation som en tes att diskutera, kan jag tycka.
Men, det blir ohållbart om admin ska sitta och godtyckligt avgöra vilken spekulation som är okej.

Det är fullt möjligt, kanske rent av troligt, att aktuell admin är HBTQ-aktivist och tar illa vid sig av diskussioner runt homosexmord. Men ska det påverka vederbörandes administrering?
Det finns ett verkligt problem i denna godtycklighet.

Exempelvis skulle man aldrig varnas för att man lyfter tesen att ett mord kan vara ett relationsdrama mellan man och fru. Varför ska då reglerna vara annorlunda för att det är man och man?
Citera
2018-10-26, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildgrisen
Jag har av en och samma administratör varnats. Inte för att jag gjort något olämpligt, utan för att jag tror fel sak.
I detta fall är min övertygelse att styckmordet i Kalix kan vara ett homosexmord.

Det kan naturligtvis vara fel eller rätt. Poängen är att admin omöjligen kan veta det.
Det krävs ett förtydligande. I samma tråd förekommer allsköns spekulationer om att det rör sig om en tiggarfejd, bråk i en stöldliga, att någon i lokalbefolkningen spårat ilsknat till vid en stöld och så vidare.

Här menar jag att man måste bestämma sig. Antingen får man spekulera eller så får man inte göra det.
I en diskussion torde det vara fullt legitimt att lyfta fram en spekulation som en tes att diskutera, kan jag tycka.
Men, det blir ohållbart om admin ska sitta och godtyckligt avgöra vilken spekulation som är okej.

Det är fullt möjligt, kanske rent av troligt, att aktuell admin är HBTQ-aktivist och tar illa vid sig av diskussioner runt homosexmord. Men ska det påverka vederbörandes administrering?
Det finns ett verkligt problem i denna godtycklighet.

Exempelvis skulle man aldrig varnas för att man lyfter tesen att ett mord kan vara ett relationsdrama mellan man och fru. Varför ska då reglerna vara annorlunda för att det är man och man?

Varför sätter du en felaktig och vilseledande rubrik? "Förslag: Förtydligande om regler rörande homosexmordet i Kalix"
Det har framkommit att den styckade tillhörde en stöldliga, vilket du själv också vet.
Senast redigerad av vgh 2018-10-26 kl. 14:17.
Citera
2018-10-26, 14:36
Medlem
Skönt att veta att ni får varningar, det är ni värda. Det är så tråkigt när aktuella ämnen-svansen dessutom kommer in och förpestar trådar med en massa skit, det är flashbacks otorkade baksida.
Citera
2018-10-26, 14:41
Medlem
franges avatar
Eller så är det så att ditt djävla tramsande behandlas just som ett djävla tramsande - efter som det är just ett djävla tramsande? Har du möjligen tänkt så långt?
Citera
2018-10-26, 15:27
Moderator
Gordon Blixts avatar
Det här handlar mer om tillämpningen av befintligt regelverk än om ny reglering.

Forumförslag -> Flashback

/Mod
Citera
2018-10-26, 16:33
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Det är din uppgift att hålla dig uppdaterad för att veta om du har något att tillföra ABoK-tråden eller inte.

Citat:
Frågan är hur mycket man ska få upprepa det man redan meddelat i tråden. Fundera på om man gör nytta eller skada när man använder en tråd som t ex Kalixtråden till att chatta eller battla sin käpphäst i, när den växer med 456+150 st inlägg sina första två dygn.

Spekulera, men spekulera seriöst, och vårda tråden. En varning ska uppfattas som en heads-up om trådvårdandet inte kommer inifrån.
Citera
2018-10-26, 16:39
Medlem
Jellohs avatar
Det var kul och old school vart tionde inlägg, men när hela tråden handlar om homosexspåret så sänker det trovärdigheten. Att tramsa är en konst, det gäller att veta var och när.
Citera
2018-10-26, 17:35
Moderator
blomvattnares avatar
TS har en gjort en väldigt kreativ tolkning av mitt svar när vi tidigare idag hade en kort PM-konversation om inläggen jag raderade och varnade.

TS undrade i PM om det inte är tillåtet att ha teorin att det skulle röra sig om ett homosexmord. Mitt svar blev då

Citat:
Visst får man ha teorin, men man behöver ju inte tjata sönder tråden om den.

Det är en synnerligen kreativ tolkning att nu mena att det skulle vara förbjudet att ha just denna teori.
Citera
2018-10-26, 18:43
Medlem
Suecotes avatar
Vem säger homosexmord eller homosex-någonting överhuvudtaget längre?

Bevis eller lägg ner.
Citera
2018-10-26, 21:02
Medlem
Är det verkligen okej att trolla runt på detta viset? I sin rubrik fastställer TS att ett homosexmord utförts i Kalix. Men så är det ju inte.
Detta blir ju minst sagt mycket vilseledande.
TS bevisar ju att han/ hon inte framför en teori utan påstår en sak, samma sak som TS i denna tråden sedan vänder mot den varnande modden.
Och tillåts komma undan med det?
Man beskyller en mod för samma sak man själv gör, detta framgår tydligt i valet av rubrik i denna tråden skapad av den varnade postaren.
Spridande av vilseledande uppgifter de Luxe, men det ser faktiskt inte helt seriöst ut allt detta, nej.

Och eftersom denna tråden blev klassad(förflyttad) som "Tillämpning av befintligt regelverk" så undrar jag om rapporteringen av densamma(inte jag som rapporterat tråden i fråga)är fel? Denna tråden är rapporterad för "Trams och off-topic", regel 0.03.
Vilket jag också tycker den borde vara och klassas utifrån.
På vilket ben ska alla de seriösa användarna av Flashback stå på och undrar då jag?
Man ställer ENORMT stora krav på användarna och hänvisar också ofta och gärna till reglerna.
Nu skall användarna också kunna och behärska tillämpningen av desamma? Denna tråden ger åtminstone mig vid handen att inte ens moderatorerna på Flashback ges verktyg nog till detta.

Jag tycker Flashback är en alltför bra plattform för att gräva sin egen grav och borde sannerligen inte vara nästet för att slå ifrån sig seriös kritik(vilket kommit i MULTUM nu den senaste tiden, men då tystats ned...) nu när denna tråden ändå är flyttad till Flashback och allt?
Senast redigerad av vgh 2018-10-26 kl. 22:02.
Citera
2018-10-26, 21:57
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgh
Är det verkligen okej att trolla runt på detta viset? I sin rubrik fastställer TS att ett homosexmord utförts i Kalix. Men så är det ju inte.
Detta blir ju minst sagt mycket vilseledande.
TS bevisar ju att han/ hon inte framför en teori utan påstår en sak, samma sak som TS i denna tråden sedan vänder mot den varnande modden.
Och tillåts komma undan med det?
Man beskyller en mod för samma sak man själv gör, detta framgår tydligt i valet av rubrik i denna tråden skapad av den varnade postaren.
Spridande av vilseledande uppgifter de Luxe, men det ser faktiskt inte helt seriöst ut allt detta, nej.

Att trolla är inte mot reglerna, nej. Dock blir det ju trams-varning om man antingen är för korkad eller trollar för dåligt och inte förmår skriva utan att det blir trams och/eller OT av det. Som i detta fallet.

Citat:
Och eftersom denna tråden blev klassad(förflyttad) som "Tillämpning av befintligt regelverk" så undrar jag om rapporteringen av densamma(inte jag som rapporterat tråden i fråga)är fel? Denna tråden är rapporterad för "Trams och off-topic", regel 0.03.
Vilket jag också tycker den borde vara och klassas utifrån.

Vad ett inlägg eller en tråd rapporteras för är inte alltid det som moderatorerna bedömer som den främsta regeln att bedöma det utifrån.

Citat:
På vilket ben ska alla de seriösa användarna av Flashback stå på och undrar då jag?
Man ställer ENORMT stora krav på användarna och hänvisar också ofta och gärna till reglerna.
Nu skall användarna också kunna och behärska tillämpningen av desamma? Denna tråden ger åtminstone mig vid handen att inte ens moderatorerna på Flashback ges verktyg nog till detta.

Hela detta delforumet är bland annat till för att diskutera just tillämpningen av reglerna, så att FB:are kan i så stor utsträckning som möjligt se moderatorernas åsikter kring regeltillämpning.

Inte särskilt konstigt tycker jag.
Citera
2018-10-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Att trolla är inte mot reglerna, nej. Dock blir det ju trams-varning om man antingen är för korkad eller trollar för dåligt och inte förmår skriva utan att det blir trams och/eller OT av det. Som i detta fallet.

Vad ett inlägg eller en tråd rapporteras för är inte alltid det som moderatorerna bedömer som den främsta regeln att bedöma det utifrån.

Hela detta delforumet är bland annat till för att diskutera just tillämpningen av reglerna, så att FB:are kan i så stor utsträckning som möjligt se moderatorernas åsikter kring regeltillämpning.

Inte särskilt konstigt tycker jag.

Att frekvent och kategoriskt slå ifrån sig kritik gillar åtminstone inte jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in