2018-10-25, 20:40
Medlem
Hej! Min pojkvän har rotfyllt en tand för sex månader sen och nu klagar han på att den känns väldigt öm. Han har varit hos tandläkaren med de har inte funnit vad som är fel. Det känns tungt och det värker.

Är det någon som vet vad detta kan vara?
Citera
2018-10-25, 21:22
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.morrie
Hej! Min pojkvän har rotfyllt en tand för sex månader sen och nu klagar han på att den känns väldigt öm. Han har varit hos tandläkaren med de har inte funnit vad som är fel. Det känns tungt och det värker.

Det kan vara en infektion med varbildning i käkbenet under tanden. Men det borde en hyfsat kompetent tandläkare kunna fastställa. Själv genomgår jag just nu behandling för någonting liknande, så jag förstår vad han går igenom. Det är inte bra för humöret.

Det enda rådet jag kan ge är att han går till en annan tandläkare för en second opinion. Eller går tillbaka till sin ordinarie tandläkare och tjôtar, om han trots allt har förtroende för denne.
Citera
2018-10-25, 21:31
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Men har tandläkaren alltså bara skickat hem honom igen utan vidare utredning, när tanden ömmar vid beröring och dessutom värker? Om så är fallet så kanske det är bäst att gå till en annan tandläkare i alla fall.
Citera
2018-10-25, 22:55
Medlem
Citat:

Att något är fel är ju bortom tvivel.
Det kan vara så att det finns en rotkanal man inte hittat och därför inte kunnat rensa och rotfylla den. Denna ger nu symptom.
Man kan ha rotfyllt för kort så att det finns levande vävnad kvar i roten.
Det kan ha blivit, eller fortfarande är, en infektion i käkbenet runt tanden. Kanske lyckades inte rotfyllningen, alltså man lyckades inte få bort alla inflammationsinducerande bakterier.
Det kan också finnas en spricka i tanden, som kan släppa in bakterier trots att man rensat och rotfyllt fint.

Det kommer nog inte gå över av sig självt. Jag rekommenderar att han går till samma tandläkare igen, så får denne rätta till det. Går han till en ny är risken stor att den tandläkaren plockar bort tanden, om det inte är en mycket hängiven tandläkare som gillar rotfyllningar.
Citera
2018-10-26, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Men har tandläkaren alltså bara skickat hem honom igen utan vidare utredning, när tanden ömmar vid beröring och dessutom värker? Om så är fallet så kanske det är bäst att gå till en annan tandläkare i alla fall.

Ja tandläkaren har bara sagt till honom att det kan vara att han enbart inbillar sig att han har ont, och sen skickat hem honom.
Citera
2018-10-26, 07:55
Medlem
Har haft exakt likadant i närtid.

Problemet i mitt fall var att en nerv satt kvar i den rensade rotkanalen, inget dem såg på röntgen
utan dem fick helt enkelt borra upp tanden igen och göra om proceduren, först då blev allt bra.
Citera
2018-10-26, 09:42
Medlem
Kan vara allt möjligt. Inte kul. Vad kostar konstgjorda tänder och är de bra?
Citera
2018-10-26, 12:28
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mockba
Det kommer nog inte gå över av sig självt. Jag rekommenderar att han går till samma tandläkare igen, så får denne rätta till det. Går han till en ny är risken stor att den tandläkaren plockar bort tanden, om det inte är en mycket hängiven tandläkare som gillar rotfyllningar.

Det här är nog bättre än det förslaget jag kom med. Försök med samma tandläkare en gång till innan ni vidtar några andra åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in