2018-10-25, 09:23
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Eller så borde rubriken kanske lyda; om kvinnor får välja så vill de gärna ta hand om sina familjer.
Man kommer nån gång fram till vad som är meningen med livet. Tjäna pengar och göra karriär eller leva ett gott liv med familj och vänner.
En del kvinnor gör för mig obegripliga val här, men det är deras ensak.

Mitt jobb är att se till att de kan välja.
Citera
2018-10-25, 09:35
Medlem
Jag har en 90-talist-dotter och hon har lång utbildning och bra arbete på heltid. Hon har sagt att den dag hon får barn kommer hon ALDRIG att arbeta heltid. Finns inte på kartan..........men hemmafru? ........Känns långt borta. Jag HOPPAS dock att det kommer en ny typ "gröna vågen" där unga väljer nya sätt att leva och att vi får se massor med hemmafruar, hemmamän och människor som väljer andra liv än konsumtionens.
Citera
2018-10-25, 09:55
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag har en 90-talist-dotter och hon har lång utbildning och bra arbete på heltid. Hon har sagt att den dag hon får barn kommer hon ALDRIG att arbeta heltid. Finns inte på kartan..........men hemmafru? ........Känns långt borta. Jag HOPPAS dock att det kommer en ny typ "gröna vågen" där unga väljer nya sätt att leva och att vi får se massor med hemmafruar, hemmamän och människor som väljer andra liv än konsumtionens.
Mmm, alla flyttar ut i skogen och har kollektiv med ekologiskt gräs att röka på och sjunga kumbayaa....
Man har prövat det redan.
https://youtu.be/VcXTXnCiRGU
Citera
2018-10-25, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Mmm, alla flyttar ut i skogen och har kollektiv med ekologiskt gräs att röka på och sjunga kumbayaa....
Man har prövat det redan.
https://youtu.be/VcXTXnCiRGU
Jag menade "gröna vågen" som ett exempel bara:-) Man kan leva alternativt i en lägenhet i stan eller i ett radhus i förorten om man tänker mer på kvalitet än på konsumtion.
Citera
2018-10-25, 13:02
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Flashback
Tell me its not true.

Hela sverige är vänster. Endast i denna bubbla kan man anse att vi inte är det.

Bort med alla sociala skyddsnät idag! De stjälper mer än det hjälper.
Bort med låtsasjobb.
Bort med bidrag och avdrag.

Ut med blattar, feminister och bögar.
Citera
2018-10-25, 15:19
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Men varför är dom inte hemmafruar då? Det är väl inte samhället som tvingar dom att göra karriär?

Jag håller med dig om att Real housewifes of Bimbocity har ändrat bilden av hemmafru och gjort det till något hippt.

I England kostar en dagisplats ca 10000 i månaden och har du då en låg lön så finns det ett klart business case att istället vara hemma mes barnen, har sedan mer än 1 barn så blir caset ännu starkare.
Citera
2018-10-25, 16:04
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Jag menade "gröna vågen" som ett exempel bara:-) Man kan leva alternativt i en lägenhet i stan eller i ett radhus i förorten om man tänker mer på kvalitet än på konsumtion.
Vad trist att du missade östblocket. De hade det precis sådär.
Alla hade det lika eländigt och så sköts de om de försökte ta sig över till väst.
Citera
2018-10-25, 16:13
Medlem
Darwinists avatar
Moa Wallin från podden Della Q debatterar "huskvinnan" med Jonna Sima från Aftonbladet i gårdagens Morgonstudion i SVT. Startar 1 timme och 21 minuter in.

https://www.svtplay.se/video/18654894/morgonstudion/morgonstudion-24-okt-06-00-1?start=auto&tab=2018

Av den här debatten att döma verkar Moa Wallin vara en mycket klok kvinna.
Citera
2018-10-26, 05:03
Medlem
Citat:
Vad trist att du missade östblocket. De hade det precis sådär.
Alla hade det lika eländigt och så sköts de om de försökte ta sig över till väst.
Fast inte behöver det väl vara "eländigt" att bo lite mindre (även med barn) och bo så att man kan åka buss och kan skippa pengaslukaren bilen? Liksom träna sig i att INTE konsumera 24/7. Livet borde ju kunna vara intressant ändå?
Citera
2018-10-26, 08:34
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Fast inte behöver det väl vara "eländigt" att bo lite mindre (även med barn) och bo så att man kan åka buss och kan skippa pengaslukaren bilen? Liksom träna sig i att INTE konsumera 24/7. Livet borde ju kunna vara intressant ändå?
Det är absolut ett eget val var och en får avgöra för sig själv, men om ingen konsumerar behöver man inte undra varför "affären" lagt ner.

Det där hänger nämligen ihop.
Vi handlar till exempel mycket från Kina.
De tackar och tar emot för det skapar en blomstrande ekonomi och ger massor av jobb.

Är det något vi också behöver?
Nu menar jag inte att man ska gå ut och köpa skit man inte behöver, men när man köper så gynnar du dig själv och ditt land genom att köpa sånt som är tillverkat i Sverige.
På flera sätt.
Citera
2018-10-26, 15:59
Medlem
Citat:
Det är absolut ett eget val var och en får avgöra för sig själv, men om ingen konsumerar behöver man inte undra varför "affären" lagt ner.

Det där hänger nämligen ihop.
Vi handlar till exempel mycket från Kina.
De tackar och tar emot för det skapar en blomstrande ekonomi och ger massor av jobb.

Är det något vi också behöver?
Nu menar jag inte att man ska gå ut och köpa skit man inte behöver, men när man köper så gynnar du dig själv och ditt land genom att köpa sånt som är tillverkat i Sverige.
På flera sätt.
Fast man behöver ju inte dra det så långt som till att börja byteshandla! Kan ju tänkas att enstaka elektronikkedjor får dra ner på personal eller slå igen och kanske ICA inte bygger ut i samma takt som nu OM unga väljer annat än att shoppa och äta som huvudintresse i livet? Jag tänker främst att det är unga människor med små barn som kan tänkas välja hemmafru/man-livet allt mer och skruva ner kraven.
Citera
2018-10-26, 16:06
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Fast man behöver ju inte dra det så långt som till att börja byteshandla! Kan ju tänkas att enstaka elektronikkedjor får dra ner på personal eller slå igen och kanske ICA inte bygger ut i samma takt som nu OM unga väljer annat än att shoppa och äta som huvudintresse i livet? Jag tänker främst att det är unga människor med små barn som kan tänkas välja hemmafru/man-livet allt mer och skruva ner kraven.
Med byteshandel, menar du då orsak och verkan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in