2018-10-25, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Rent hypotetiskt, om föräldrarna i ditt fall hade mördat dottern och sedan tagit sitt liv....skulle det ha blivit helt tyst och skulle pappan fått en konferens uppkallad till minne av sig av sina forna kollegor? Det finns liksom ingen, förutom en pianolärare, som säger; ”-Det var det vi misstänkte, dom var alltid lite udda.”
Konferensen alltså... Undrar om kollegorna vet så pass mycket mer än "vi" här i tråden att de kan ser på kollegans död som "bara" ett plötsligt dödsfall?
Citera
2018-10-25, 09:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Rent hypotetiskt, om föräldrarna i ditt fall hade mördat dottern och sedan tagit sitt liv....skulle det ha blivit helt tyst och skulle pappan fått en konferens uppkallad till minne av sig av sina forna kollegor? Det finns liksom ingen, förutom en pianolärare, som säger; ”-Det var det vi misstänkte, dom var alltid lite udda.”

Har de forna kollegorna fått ut alla fakta, då? Verkar skumt när ingen annan har fått det, inte ens släkten verkar det.
Citera
2018-10-25, 10:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Konferensen alltså... Undrar om kollegorna vet så pass mycket mer än "vi" här i tråden att de kan ser på kollegans död som "bara" ett plötsligt dödsfall?

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har de forna kollegorna fått ut alla fakta, då? Verkar skumt när ingen annan har fått det, inte ens släkten verkar det.

”This #IFASeoul2018 seminar is dedicated to the late Oskar Henkow, who passed away earlier this year. RIP.”

Det är lite svårt att riktigt förstå detta.
Om polisens tidigare uttalande kvarstår oförändrat att föräldrarna mördare barnen är ju faktiskt OH en dubbelmördare.
Pappan i Danmark som dödade sina tre barn och hustru exakt på årsdagen ett år tidigare, fick ingen konferens uppkallad efter sig. Han fick inte ens begravas på byns kyrkogård utan på en annan kyrkogård efter en enskild liten ceremoni. Hela byn kom på den övriga familjens begravning, affärer hölls stängda.

Dalaröpappan får nog inte heller en dedikerad ärebetygelse. Inte Bobbys styvpappa heller.

Om man skulle dedikerat till någon vore de väl till offer för ohälsa kanske?
Eller till OHs mördade barn.?
Inte till en dubbelmördare, det känns rätt märkligt, tycker jag.
Som att dedikera något till skolmassakerungdomarena - men till de som sköt, inte till offren.
Citera
2018-10-25, 10:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
”This #IFASeoul2018 seminar is dedicated to the late Oskar Henkow, who passed away earlier this year. RIP.”

Om polisens tidigare uttalande kvarstår oförändrat att föräldrarna mördare barnen är ju faktiskt OH en dubbelmördare.
Pappan i Danmark som dödade sina tre barn och hustru exakt på årsdagen ett år tidigare, fick ingen konferens uppkallad efter sig. Han fick inte ens begravas på byns kyrkogård utan på en annan kyrkogård efter en enskild liten ceremoni. Hela byn kom på den övriga familjens begravning, affärer hölls stängda.

Dalaröpappan får nog inte heller en dedikerad ärebetygelse. Inte Bobbys styvpappa heller.

Som att dedikera något till skolmassakerungdomarena - men till de som sköt, inte till offren.

De kanske visste att han var så själssjuk, att de menade att han inte rådde för vad han gjorde? Att han själv var ett offer för samma tragedi?
Citera
2018-10-25, 10:50
Medlem
Citat:

Konferensen är inte uppkallad efter honom. Ett seminarium, dvs typ en timma 3-4 presentationer, under konferensens gång, har dedikerats hans arbete. Inte ovanligt när en produktiv forskare går ur tiden. Men visst, smaklöst kan man tycka. Jag känner till ett fall där en forskare tog livet av sig, lämnade efter sig tre små barn - är det rätt att sammanfatta och presentera hans arbete?
Senast redigerad av bazaar 2018-10-25 kl. 10:55.
Citera
2018-10-25, 11:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Konferensen är inte uppkallad efter honom. Ett seminarium, dvs typ en timma 3-4 presentationer, under konferensens gång, har dedikerats hans arbete. Inte ovanligt när en produktiv forskare går ur tiden. Men visst, smaklöst kan man tycka. Jag känner till ett fall där en forskare tog livet av sig, lämnade efter sig tre små barn - är det rätt att sammanfatta och presentera hans arbete?

Absolut!
Suicid är vanligen ett utryck för ohälsa, vars följd naturligtvis indirekt kan drabba anhöriga som saknar vederbörande. Men omgivningen och anhöriga har inte utsatts för ett brott och mördats.
Den suiciderande personen har inte handgripligen avsiktligt skadat någon.

På något sätt, tycker ialla fall jag, att överlagt mord på två oskyldiga barn, överskuggar det mesta av det ”goda” och ”bra” man gjort tidigare i livet. Det är så förkastligt och borde fördömas så mycket att några ärebetygelser efteråt inte känns rätt. Vare sig vederbörande lever eller har dött.
Det känns faktiskt osmakligt.

Det vore helt ok om OH ”bara” suiciderat själv, eller till och med tillsammans med HB, men att skada och döda andra personer, särskilt barn .... ?

Skulle man dedikerat något till OH om han kidnappat och sedan mördat två grannflickor?
Citera
2018-10-25, 12:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De kanske visste att han var så själssjuk, att de menade att han inte rådde för vad han gjorde? Att han själv var ett offer för samma tragedi?

Vilket var då OHs rätta jag?
Skenet han upprätthöll eller planeringen och morden han begick?
Peter Madsen upprätthöll en fungerande bild som plötsligt brast. Idag tror domstolen att han skärpte sig när han var normal.

Nu finns inget som talar för att OH skulle varit en njutande sadist som njöt av morden på barnen, men hur kan hans arbetskollegor totalt utesluta detta idag, när inget mer framkommit?
Vet någon utomstående idag att det inte finns bakomliggande inslag av långvarig misshandel, förgiftning, incest eller plågsamma mordmetoder?
Hade han levt skulle han suttit inne. Hade man dedikerat samma sak till honom eftersom han då också var borta ur momslivet?
Citera
2018-10-25, 12:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Peter Madsen upprätthöll en fungerande bild som plötsligt brast. Idag tror domstolen att han skärpte sig när han var normal.

Nu finns inget som talar för att OH skulle varit en njutande sadist som njöt av morden på barnen, men hur kan hans arbetskollegor totalt utesluta detta idag, när inget mer framkommit?
Vet någon utomstående idag att det inte finns bakomliggande inslag av långvarig misshandel, förgiftning, incest eller plågsamma mordmetoder?
Hade han levt skulle han suttit inne. Hade man dedikerat samma sak till honom eftersom han då också var borta ur momslivet?

Vi vet ju inte hur nära vän han var med en eller ett par av sina arbetskamrater, vad han hade anförtrott dem, om de brukade umgås privat, om de hade träffat döttrarna...

Men visst, smidigast hade varit att inte dedikera det där seminariet till honom. En orsak till att någon kom på idén kan för övrigt vara dåligt samvete, för att han eller hon inte ingrep.
Citera
2018-10-25, 12:51
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Jag håller med dig om att dedikera något till en person som själv eller varit inblandad i mord på sina barn är inte alls okej.

Men vi kan inte med det vi vet enbart anklaga O för morden, vi har inte tillräckligt med fakta. H kan vara den som var drivande och/eller bägge har varit överens om att det skulle ske.
Citera
2018-10-25, 13:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag håller med dig om att dedikera något till en person som själv eller varit inblandad i mord på sina barn är inte alls okej.

Men vi kan inte med det vi vet enbart anklaga O för morden, vi har inte tillräckligt med fakta. H kan vara den som var drivande och/eller bägge har varit överens om att det skulle ske.

Ja det har du naturligtvis rätt i.
Frågan är väl om de som ombesörjt hyllningen och dedikeringen till OH, är mer insatta i faktaförhållanden kring morden?

OM det skulle vara så att OH är helt oskylldigt utpekad mördare i polisens sista presskonferens, tycker i alla fall jag att det är hög tid att rätta till det offentligt. Det har ju ingen brytt sig om att göra. I vart fall innan det har korrigerats, tycker inte jag man bör hylla en av polisen utpekad dubbelmördare.
Senast redigerad av Solglittret 2018-10-25 kl. 14:07.
Citera
2018-10-25, 13:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ja det har du naturligtvis rätt i.
Frågan är väl om de som ombesörjt hyllningen och dedikeringen till OH, är mer insatta i faktaförhållanden kring morden?

OM det skulle vara så att OH är helt oskylldigt utpekad mördare i polisens sista presskonferens, tycker i alla fall jag att det är hög tid att rätta till det offentligt. Det har ju ingen brytt sig om att göra. I vart fall innan det har korrigerats, tycker Int jag man ska hylla en av polisen utpekad dubbelmördare.

Mitt fetade, ja, det kan man verkligen undra eller kan det vara så att universitetet medvetet har lämnat en bild av vad de tror. Kanske för att inte fördärva sitt rykte.
Vidrigt i så fall men vad vet jag, känns bara osmakligt att hylla någon som kan vara mördare i varje fall inblandad i mord av 2 barn
Citera
2018-10-25, 16:04
Medlem
Vad har ni i tråden för teorier kring att nästintill ingenting kommit fram om fallet på snart ett år? Inga rykten i samhället, bland skolpersonal, skolkamrater, inget från bekantas bekanta till släktingar eller arbetsgivare. Ingen journalist som publicerat något. Jag undrar om ens skolpersonalen fått stöd och hjälp med hur de ska prata med eleverna som kände flickorna om de har frågor. Elli09 har visserligen varit här på Fb efter att tråden öppnades igen, men inte delat något mer om hen vet mer om vad som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in