2018-10-25, 09:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Barn och barn, lite som klassens ordningsvakt, bara. Självklart förekommer knarkspan, det är 1980talets Stockholm. Den här veckan, och veckan före, och veckan före det, på norrmalm, på söder och i gamla stan.

En man med krulligt hår på Norra Latins parkering klockan 20.30 är ett dåligt konspirationsbevis. Det är intressant, men inte en naken kejsare.

Det gjordes två olika WT-observationer på Norra Latins skolgård - klockan 22.15 och 22.30-23. Om vi försöker behålla fokus på fakta blir allt så mycket enklare.

Det handlar, som du vet, inte om Norra Latin. Det handlar om den stora mängden oförklarade WT-observationer nära Palme under mordkvällen.

Att medvetet låtsas missa poängen är ingen framgångsrik taktik. Att fortsätta så är att sänka sin trovärdighet.
Citera
2018-10-25, 09:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Barn och barn, lite som klassens ordningsvakt, bara. Självklart förekommer knarkspan, det är 1980talets Stockholm. Den här veckan, och veckan före, och veckan före det, på norrmalm, på söder och i gamla stan.

En man med krulligt hår på Norra Latins parkering klockan 20.30 är ett dåligt konspirationsbevis. Det är intressant, men inte en naken kejsare.
Jag har inte kollat upp det, men jag är rätt säker på att du för några år sedan menade att det var en slump att SE råkade komma ut från Skandia precis till mordet, medan jag då såg det som ett tecken på samordning/konspiration.

Du drar åt ensam gärningsman och vill fånga andras uppmärksamhet och förringa slutsatserna om en konspiration och skapa ett moment av sisyfosarbete bland pusselläggarna. Och det är inte bara dåligt, men en och annan här är nog ointresserad av att år efter år - om och om igen - checka sin bild av konspirationen.

Det finns behov av att få bilden av en konspiration bekräftad och behov av att få bilden av den ensamma mördaren bekräftad. Så är det, men det går inte att komma ifrån att vi som ska pussla ihop en konspiration har ett mer konstruktivt och givande arbete än ni som ska skära bort så mycket som möjligt som tyder på samordning och skulptera fram en mer eller mindre genial galning. Och nu står ert hopp till Filters kommersiella satsning.

Jag tackar dock Lars Larsson och Filter för alla pusselbitar till mitt samtidshistoriska sökande.
Citera
2018-10-25, 09:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det finns väl lämpligare uttolkare av relationen till främmande makt.
Ja men texten är 95 % intervjuer av andra som gav sin egen bristfälliga uttolkning av relationen till de främmande makterna. Och intressant.

Vad vet du om Barbro Sagnell och hennes uttolkning? Det skulle vara intressant att veta.
Senast redigerad av iesho 2018-10-25 kl. 09:18.
Citera
2018-10-25, 09:56
Medlem
SGDFs avatar
Trollnica mig hit och dit, jag är intresserad av alla möjligheter, ingen dörr är stängd. Att jag skulle ha en negativ påverkan på utredandet av en konspiration, tja då överskattar ni min och trådens betydelse.

Jag välkomnar alla steg i alla riktningar och en genomgång av WT i tråden. Men vad har vi inte redan tagit upp?

Får jag vilja, så hoppas jag på annat än dråp i hastigt mod, men inget är kört i botten, det är larv. Svårt att säga om vi på en enda punkt är nära sanningen.
Citera
2018-10-25, 10:09
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Man behöver inte vara mycket till vittnespsykolog för att inse att det är tvärlurt med Stig.

Jag ber dig betänka, jämför de olika vittnena i tidiga protokoll och i tingsrätten. Vem mer förutom Stig återger vad han tänkte före mordet, och vem mer hakar upp sin story på detaljer som en mörk urtavla, inledningsvis och TRE år senare?!

Han är den ende som spontant har ett behov att berätta varför han är i korsningen, och jävligt detaljerat, dessutom.

Andra som ljugit, t ex Lundin, har en kraftigt muterande story. Lundin ser till slut mordet.

Stig viker bara på en punkt, nämligen utstämplingstiden, som ju kan ge honom alibi. Varför ser han sig nödsakad att spontant berätta om arbetsbördor, fjällresor, urtavlor? I andra fall får polisen draaaa ut vad Jeppson gjort på tre backar, vilken hamburgare Anna Hage ätit osv. Det är inte naturligt att ha allt så färdiglagt som Stig, om han inte har något att dölja, det räcker att prata med äppelpallare för att se samma mönster.

Att han däremot planerat mordet, ensam ser jag som svårförklarat. Om han har gjort det, så är det utan hjälp av en olycklighet, TROR jag.

Det finns många förklaringsmöjligheter. Lek med tanken att han funderat på självmord i någon veckas tid. Han har lånat ett vapen, det ligger på kontoret, han super med revolvern i handen, men förmår inte. Vapensamlaren kanske varit bortrest, vad sägs om att HAN varit på skidsemester, och Stig vattnat blommorna under veckan?

Vapnet måste nu tillbaka, han går ner, stämplar ut, går norrut, ser Palme, vänder, sneddar in mot Dekorima, lägger i kulorna i "urtavlan", och adjöss.
Men du SGDF, SE hade inte en grovt stickad mössa med bred uppvikt kant och SE var inte en vältränad bredaxlad kille med snygg kropp.

Han var en 52-årig gubbe med gubbkeps.

https://i.imgur.com/d3jYBMD.jpg
Senast redigerad av 299792458 2018-10-25 kl. 10:11.
Citera
2018-10-25, 10:13
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja men texten är 95 % intervjuer av andra som gav sin egen bristfälliga uttolkning av relationen till de främmande makterna. Och intressant.

Vad vet du om Barbro Sagnell och hennes uttolkning? Det skulle vara intressant att veta.

Av fotona att döma deltog hon i en hel del sammankomster med höga
militärer. Detta stämmer med den officiösa attityd som "Barbro" intog
vid besöket hos Frånstedt.

https://4.bp.blogspot.com/-2sb0os6EpOM/Ws0MQzniZ4I/AAAAAAAAA4g/Ecl7EGeJZAQ1p59hENoOTgcpNZjEtnifQCLcBGAs/s1600/Barb-V%25C3%25A4dd%25C3%25B61966.png

Almgren uppträder i generalsuniform så fotot är taget efter
1961. Almgren var motkandidat till Synnergen för ÖB-posten
men Synnergren hade partimeriter.

I Sundelins bok om Wennerstöm spekuleras det i om Almgren
kunde ha varit den Mr X som besökte Wennerströms villa.
Jallai har en del belägg för att Mr X skulle ha varit en
FRA-anställd, "Gunnar Andersson".
Citera
2018-10-25, 10:27
Medlem
andersaanderssonas avatar
Efter att tagit en paus med skrivandet i tråden har jag fortfarande samma slutsatser att komma med. Efter att läst alla inlägg under tiden.

SE har absolut ingenting med mordet att göra. Filter har skapat en filterbubbla som saknar förankring i verkligheten. I praktiken har SE alibi. Ett faktum som man noga undviker.

Mordet utfördes av en liten grupp som fångade tillfället i flykten. Där man från början vistades i området av andra orsaker än att mörda statsministern. Som en narkotikaspaning. Samtidigt är det omöjligt att koppla dessa spanare till personer med WT i Gamla Stan. Och till en annan person som hindrade folk från att parkera. Slutsatsen måste bli att det fanns flera olika grupper på plats samtidigt. Med olika initiala uppdrag.

Hur stor är sannolikheten att en spanare som försvinner är just den som höll uppsikt över Tunnelgatan. Samtidigt som han kan förklara en av mordets största gåtor. Varför såg ingen mördaren anlända till mordplatsen.

Svaret är givet. Han anlände dit långt tidigare. Eftersom det var hans arbetsplats. Med order att infinna sig där när arbetspasset inleddes.

När Thure Nässen blev uppmärksammad via ett TV-program släppte han bomben att narkotikaspaningen inte avbröts 22,30. Den pågick när mordet utfördes. Plus att en spanare avvek i förtid. Samtidigt som han lovade att han en dag ska avslöja allt han vet. Vid 82 års ålder. Rent statistiskt är det redan för sent.

Frågan är vem/vilka Nässen hotar. Och vilken övrig kunskap han sitter inne med. Om det nu inte är en bluff.

Detta kan enligt mig direkt kopplas samman med Ölvebros försäkran om att det inte förekom en enda WT-bärare i City mordkvällen. Alltså en polis som garanterat kände till att en planerad narkotikaspaning mot SC pågick vid den aktuella tiden. Och visste att de kommunicerade via WT.

Enligt uppgift var det 22 poliser som spanade. Ingen av dessa har gett sig till känna. 22 oskyldiga poliser kan hålla tyst i snart 33 år. Imponerande. Beror det på att man som spanare inte vill röja sig själva. Personlig ryggrad. Eller någonting annat.

Deras identitet kan inte spåras via nätet. Ingen av dessa personer kallades till rättegångarna mot CP. Trots att de hade kunnat gjort viktiga iakttagelser före 22,30. Om man nu verkligen ville sätta dit Christer via trovärdiga vittnen.

30 år efter mordet förklarade Dag Andersson att det pågått en narkotikaspaning i området. Det var undersökt och avfärdat. De hade ingenting med mordet att göra.

Hur stor är då sannolikheten att Krister Pettersson skulle undersöka det som Dag Andersson redan avfärdat. Efter att PU förhört Thure angående hans metoder att sätta dit CP. Och hotat med att berätta allt han vet.

Det finns skribenter i tråden som ser KP som en frälsare. Som snart kommer att presentera en lösning. Men som har en tidsgräns som inskränker sig till hans egen pensionering.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-10-25 kl. 10:32.
Citera
2018-10-25, 10:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Du menar att LJ inte kunde se det från sin position vid det sydvästra hörnet av korsningen?
Tror du alltså att LJ ljuger på uppmaning av spaningsledningen för att göra det troligt att GM stod placerad i avfasningen?
Vi har väl blodfläcken att utgå från då kan man tycka.
Om dom inte flyttat på den också?
LJ säger han vände sig och såg Olof falla. För att LJ ska kunna se Olof falla, har man under rekonstruktionen flyttat Olofs kropp längre söderut på gångbanan. Jag har markerat var Olofs huvud verkligen låg efter skottet.

https://i.imgur.com/O3DNsJu.jpg
Senast redigerad av 299792458 2018-10-25 kl. 10:34.
Citera
2018-10-25, 10:54
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
.....30 år efter mordet förklarade Dag Andersson att det pågått en narkotikaspaning i området. Det var undersökt och avfärdat. De hade ingenting med mordet att göra.

Hur stor är då sannolikheten att Krister Pettersson skulle undersöka det som Dag Andersson redan avfärdat. Efter att PU förhört Thure angående hans metoder att sätta dit CP. Och hotat med att berätta allt han vet.

Det finns skribenter i tråden som ser KP som en frälsare. Som snart kommer att presentera en lösning. Men som har en tidsgräns som inskränker sig till hans egen pensionering.
Det var något han sa eftersom han inte visste hur länge Lisbeth skulle leva. Nu som detta hinder är borta är det mycket lättare för KP att åtala någon.
Citera
2018-10-25, 11:08
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Men du SGDF, SE hade inte en grovt stickad mössa med bred uppvikt kant och SE var inte en vältränad bredaxlad kille med snygg kropp.

Han var en 52-årig gubbe med gubbkeps.

https://i.imgur.com/d3jYBMD.jpg

Det har du helt rätt i! Där måste man göra våld på AHs utsaga för att få in SE.

Jag kan inte göra det bättre än att hänvisa till LGWP, vittnesutsagorna har inte den exakticiteten.

Men visst, vi kan räkna det som ett bekymmer i SEteorin. Ett bland flera.
Citera
2018-10-25, 11:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Av fotona att döma deltog hon i en hel del sammankomster med höga
militärer. Detta stämmer med den officiösa attityd som "Barbro" intog
vid besöket hos Frånstedt.

https://4.bp.blogspot.com/-2sb0os6EpOM/Ws0MQzniZ4I/AAAAAAAAA4g/Ecl7EGeJZAQ1p59hENoOTgcpNZjEtnifQCLcBGAs/s1600/Barb-V%25C3%25A4dd%25C3%25B61966.png

Almgren uppträder i generalsuniform så fotot är taget efter
1961. Almgren var motkandidat till Synnergen för ÖB-posten
men Synnergren hade partimeriter.

I Sundelins bok om Wennerstöm spekuleras det i om Almgren
kunde ha varit den Mr X som besökte Wennerströms villa.
Jallai har en del belägg för att Mr X skulle ha varit en
FRA-anställd, "Gunnar Andersson".
Ja, hon hade en stark men inofficiell ställning.

BIlden är från FRO-stämman på Väddö 1966 då de fick besök av bl.a. chefen för armén, generallöjtnant Carl-Erik Almgren, chefen för Luftvärnets Stridsskola, överste Carl Herlitz och regementschefen överste Åke Söderbom på I20, som också var aktiv representant för försvarsmakten i FRO.
Citera
2018-10-25, 11:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Roligt att se att din närvaro i tråden överensstämmer med min, Andersson. Goddag.
God dag SGDF! Ömsesidigt trots tidigare kontroverser.

Det jag undrat över är varför du inte inte vill redogöra för dina privata funderingar som du hintat om ett antal gånger.

Från planerade samtal med en suspekt/misstänkt person till ospecificerade tankegångar. Jag har aldrig tvekat om att framföra mina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in