2017-03-09, 12:03
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Utdrag ur brev från Anders Carlsson, där han berättar om sin bakgrund. Brevet finns återgivet i sin helhet i Dick Sundevalls bok Det farliga Sverige (Lind & Co, 1995).
Citat:
...
Mina tvångsmässiga grubblerier blev allt starkare och till slut orkade jag inte längre utan kände att jag måste både få se någon pojke naken och undersöka magen och könsorganen både utanpå och inuti. Jag valde ut en av mina kamrater och försökte få med honom till vår sommarstuga, där jag hade tänkt slå honom i huvudet med en träpåk för att komma åt honom.
...
Hur som helst så lyckades jag inte att sätta planerna i verket.
I sommarstugan koncentrerade jag nu istället mitt intresse på en annan pojke som var son till en sågverksägare i grannskapet. Pojken brukade varje sommarkväll komma ner till stranden någon kilometer bort för att ta sig ett kvällsdopp efter dagens arbete vid sågen.
...
Jag brukade köra ner båten en bit utanför där pojken badade, under förväntan att han kanske skulle drunkna och jag sedan skulle kunna bärga kroppen, dra av honom badbyxorna och ge mig på kroppen med en fiskekniv som alltid fanns i båten.
Naturligtvis drunknade aldrig pojken, hur gärna jag än hoppats på att något sådant skulle hända.
...
Jag läste i tidningarna om en pojke i samma ålder som av oförklarlig anledning hade hittats död i en bokskog i norra Skåne, det var ett foto på pojken i tidningen och han såg mycket bra ut på fotot. Oh, vad jag önskar att jag hade hittat denne pojke död i skogen!
På sommaren 1958 då jag var 16 år gammal valde jag ut en av mina klasskamrater i realskolan som jag då gick i och lyckades lura med honom en kväll till villan där vi bodde i Värnamo.
...
När Olle kom blev jag nästan försatt i extas. Jag hade noga och detaljerat planerat hur jag skulle gå tillväga med honom. När jag dödat honom skulle jag naturligtvis först ta av honom alla kläderna. När han var naken skulle jag sedan först skära upp hans lem och därefter pungen och ta ut testiklarna, varefter jag tänkte skära upp grenen till stjärthålet och komma in i magen på det sättet.
...

Anders klippte till Olle i huvudet med en påk. Detta lyckades dock inte sänka Olle som drog en fickkniv mot Anders, innan han flydde villan. Händelsen polisanmäldes. Anders fick gå på psykologsamtal vid Ryhovssjukhuset i Jönköping, varefter han fick en åtalseftergift p. g. a. sin låga ålder.
Anders fortsatte att drömma om att hitta en död pojke. Att vara först på plats vid t. ex. en drunkning eller bilolycka. Han hade konkreta planer på flera pojkar han tänkte mörda och stycka, men det blev inget av förrän händelsen i Göteborg 1981.
Citera
2017-03-09, 12:23
Medlem
UT64s avatar
Här har jag sammanställt ett CV för Anders Carlsson:

Anders Carlsson (Född Karl Nihler) 1942-2007

1942: Föds i Värnamo, Småland. Föräldrar: Gunnar Nihler och Margit Nihler, född Hagstrand.
Gifta 1938-07-03 Föräldrarna hade ett litet företag och Karl gick på Västra Folkskolan.
"Enstöring", gick mest för sig själv på rasterna.

1946: Hävdar att han, då han och en jämnårig grannflicka "lekte doktor", fick stryk och blev
utskälld av flickans mamma.

1948: Margit Nihler avlider

1956 ca: Fantiserar om att hitta en död pojke, eller att själv döda en pojke, och skära upp
mage och könsorgan.

1958: Lurar med sig en jämnårig kamrat till familjens sommarstuga och försöker slå honom
medvetslös med ett trästycke i avsikt att skära upp kroppen. "Det blev polissak av det hela,
jag fick genomgå ett psykologsamtal vid Ryhovssjukhuset i Jönköping, varefter jag fick
åtalseftergift på grund av min ringa ålder"

1960-talet: "Förflöt utan några incidenter" "Hade ett flertal normala homosexuella
förbindelser" sic!
Skall ha varit sångare i "Ett av Smålands populäraste dansband"
1968: Gör personlig konkurs samt döms för bedrägeri. grovt bedrägeri
samt urkundsförfalskning till 1 års fängelse.

1970-talet Början: Drev ett åkeri som körde musiker till spelningar.
1970: Döms intrång i upphovsrätt
1973: Bor på Värmdö utanför Stockholm. Uppger att han vid ett tillfälle tagit upp en ung och
berusad kille i sin bil i avsikt att mörda och skära upp kroppen, men ändrat sig och förebrår
sig själv senare för att han var "feg"

1975: Döms för grovt bedrägeri samt förskingring till 1 års fängelse
1977: Gunnar Nihler avlider
1978: Döms för rattfylleri

1981: Bor i Göteborg. I Januari lurar han med sig en 17-årig kille till sin lägenhet under
förespegling att han kan erbjuda honom anställning. Försöker söva ner 17-åringen
med eter och släpa in honom i badrummet men 17-åringen kämpar sig fri och kontaktar
polis. 21 Oktober döms Nihler till fängelse för mordförsök.
(Genomgick rättspsykiatrisk undersökning och befanns frisk)

1983: Villkorligt frigiven. Ger sig på en 10-årig pojke och utsätter honom för sexövergrepp.
Åker fast och döms till fängelse. (Genomgick rättspsykiatrisk undersökning på samma
enhet och bedömdes frisk)

1985: Rånar en bank (Gävle?) och döms till psykvård. (Genomgick undersökning på en
annan enhet och bedömdes vara schizofren). På en behandlingsenhet en tid senare
bedömdes han inte vara schizofren utan haft tillfällig sinnesförvirring. Skrivs ut samma år.

1987: Bor nu i Stockholmsförorten Hässelby och har etablerat sig som manager för rockband.
I November mördar Carlsson gitarristen Hannu Rajala från bandet Shock Tilt. Utredare i fallet
var bl.a. Thorbjörn Larsson och Willy Svensk.

1988: Döms 27:e December till sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning och
sätts på Sidsjöanstalten i Sundsvall. (Rättspsykiatrisk utredning bedömer honom som paranoid
schizofren) Skall ha hamnat på avd. 83(intaget?) och/eller 84/85

1990: Rymmer under en frigång i Maj. Grips av tysk polis i Hamburg ca. 3 veckor senare.

1992: Man bedömer på Sidsjöns anstalt att han inte är schizofren utan har en abnormitet
som inte kan bedömas som sinnessjukdom: Magnifik Personlighetsstörning.

1993: Rymmer i September och tar sig med bil till Norge. Grips av Norsk polis under viss dramatik.

1994: Medverkar i TV4s Kalla Fakta och medger en del av de brott han är anklagad för i intervju
med journalisten Dick Sundevall.

1998: Blir rejält misshandlad av en gängledare som sitter på samma avdelning på Sidsjön.

2006: Drabbas av stroke. ( En dag efter att Aftonbladet publicerat en lång artikel,
"Brott vi minns", om Carlsson och hans brott)

2007: Avlider i Juli efter en tids sjukdom.

Övrigt: Studerat psykologi och sexologi. Arbetat på ett hem för pojkar (Frälsningsarmén?)
Brukat alkohol och lugnande medel. Kontakt med psykiatrin p.g.a. oro och droger.
Har varit i kontakt med prostituerade pojkar.

Diagnoser: Paranoid Schizofreni (295.30) Homosexuell, narciscisstisk och extremt farlig

Dömd nio gånger; Bedrägeri, trafikbrott, rån, olaga tvång, sexbrott mot barn

Enligt sidan http://prabook.org/

Grad., gymnasium, Gothenburg, Sweden, 1965

Managing director Carter Productions, Gislaved, Sweden, 1966-1969, Discoteque Red House, Gislaved, 1968-1969; supervising producer Bela Productions, Stockholm, 1970-1971; chairman board directors Popular Music Corp., 1972-1973; managing director Indigo Music, 1974-1975; owner Air Corps-Mgmts., since 1976; Consultant Noise International, Berlin, 1987.

Other interests: Painting, book binding, cars, motorsports
Senast redigerad av UT64 2017-03-09 kl. 12:37.
Citera
2017-03-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jo, jag förstår. Vad jag undrar är om du möjligen letat upp dessa, och om du har
möjlighet att lägga upp dem någonstans.

Det där mordet som han tydligen skall ha begått 1964, utan att blivit
straffad för det låter ju också högintressant.

Det blir mycket att lägga upp. Vi får se.
Mordet 16/5 1964 på Thomas Blomgren gled väl Polisen ur händerna. Preskriberades 1989. Så läste Thomas Quick om det och erkände i början av 90-talet. Anders Nihler har enligt uppgift erkänt detta lustmord för sin bästa vän 1972. Samma person som han 1987 beskyllde för mordet på Hannu Rajala.
Citera
2017-03-15, 14:21
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Fagin
Det blir mycket att lägga upp. Vi får se.
Mordet 16/5 1964 på Thomas Blomgren gled väl Polisen ur händerna. Preskriberades 1989. Så läste Thomas Quick om det och erkände i början av 90-talet. Anders Nihler har enligt uppgift erkänt detta lustmord för sin bästa vän 1972. Samma person som han 1987 beskyllde för mordet på Hannu Rajala.
Det var intressant! Om han begick det mordet så var han ju en riktig seriemördare.
Citera
2017-03-16, 20:51
Medlem
En sån här person Måste betraktas som det farligaste och bör hållas inspärrad hela livet
Citera
2018-10-24, 15:52
Medlem
Fascinerande detta intresse för Ander Carlsson. Det hade glatt AC oerhört att läsa allt vi skriver om honom. Även det negativa skulle nog gå hem.
AC hade gott om problem. Som han inte var i stånd att själv lösa. Bl.a. led han av beröringsskräck. Han föredrog en drogad, omtöcknad, avsvimmad eller kanske död kropp att leka doktor med.
Trots hans delvis motbjudande yttre och trista klädsel, så lyckades han bra med att lura sina pojkoffer dit han ville. Hem till hans tillfälliga boende eller ett skogsparti. ACs meritlista skulle kunna ha blivit mycket lång om han inte varit så klumpig, så illa förberedd och nervös. Vilket var tur för många av de som kom i hans väg.
För några år sen skrev UT-64, som alltid verkar vara välinformerad, att AC var skriven på Kolargatan 2 i Hjorthagen/Stockholm. Så var det 1970. Hos Frälsningsarmén/Myrorna. För dessa snälla människor hjälpte AC med arbete, bostad och flickvän. Han jobbade som vaktmästare, hade en liten etta och därtill början till ett socialt liv. Flickkvännen förblev dock okysst. För ACs fokus låg på DNs annonsmarknad. Särskilt "artister/musiker". Där han ofta hette Andrew Parker och sökte unga pojkar som ville lyckas i popsvängen. Det blev så småningom ett bokningsbolag, Populär Musik, och ett mycket litet skivbolag, Efel. PM hade sitt kontor på Döbelnsgatan 36, i Hantverkshuset/Stockholm. AC bokade främst sina popband i Östra Småland och Finland. Det var där han hade sina kontakter 1971. Året efter låg PM på Grindsgatan 48. Entreprenören AC dök 1973 upp på Högbergsgatan 68, i en gammal tvätt. Där hade han sitt nystartade åkeri. Som bestod av två Chev. Apache. Hyrda bilar som han glömt att lämna tillbaka.
Tack för ordet.
Citera
2018-10-24, 19:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skivbolaget Efel.

Skivbolaget Efel?

Låg AC bakom detta? Minns en låt som kom ut på detta skivbolag. Lär ha varit 1972. Det var Härliga Härjedalen med Stubb-Jonas orkester. Skivan sålde ganska bra.
Citera
2018-10-25, 05:58
Medlem
Citat:
Fascinerande detta intresse för Ander Carlsson. Det hade glatt AC oerhört att läsa allt vi skriver om honom. Även det negativa skulle nog gå hem.
AC hade gott om problem. Som han inte var i stånd att själv lösa. Bl.a. led han av beröringsskräck. Han föredrog en drogad, omtöcknad, avsvimmad eller kanske död kropp att leka doktor med.
Trots hans delvis motbjudande yttre och trista klädsel, så lyckades han bra med att lura sina pojkoffer dit han ville. Hem till hans tillfälliga boende eller ett skogsparti. ACs meritlista skulle kunna ha blivit mycket lång om han inte varit så klumpig, så illa förberedd och nervös. Vilket var tur för många av de som kom i hans väg.
För några år sen skrev UT-64, som alltid verkar vara välinformerad, att AC var skriven på Kolargatan 2 i Hjorthagen/Stockholm. Så var det 1970. Hos Frälsningsarmén/Myrorna. För dessa snälla människor hjälpte AC med arbete, bostad och flickvän. Han jobbade som vaktmästare, hade en liten etta och därtill början till ett socialt liv. Flickkvännen förblev dock okysst. För ACs fokus låg på DNs annonsmarknad. Särskilt "artister/musiker". Där han ofta hette Andrew Parker och sökte unga pojkar som ville lyckas i popsvängen. Det blev så småningom ett bokningsbolag, Populär Musik, och ett mycket litet skivbolag, Efel. PM hade sitt kontor på Döbelnsgatan 36, i Hantverkshuset/Stockholm. AC bokade främst sina popband i Östra Småland och Finland. Det var där han hade sina kontakter 1971. Året efter låg PM på Grindsgatan 48. Entreprenören AC dök 1973 upp på Högbergsgatan 68, i en gammal tvätt. Där hade han sitt nystartade åkeri. Som bestod av två Chev. Apache. Hyrda bilar som han glömt att lämna tillbaka.
Tack för ordet.

Ska vara Andrew Carter. Carter Productions var ett annat AC bolag.
Citera
2018-10-25, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Skivbolaget Efel?

Låg AC bakom detta? Minns en låt som kom ut på detta skivbolag. Lär ha varit 1972. Det var Härliga Härjedalen med Stubb-Jonas orkester. Skivan sålde ganska bra.

Skaraborg 2 - Nej AC låg inte bakom Efel. Han måste ha "lånat" skivetiketten under 1971. Han blev ju dömd för upphovsrättsligt intrång.
Citera
2018-10-25, 09:00
Medlem
Hannu Rajala kropp;
1988-06-03 Stockholms Tingsrätt, Chefsrådman Torsten Pehrsson. Dag 6. Förhör med Olle Lindquist, bitr. överläkare vid Statens rättsläkarstation, Uppsala. Lindquist har förrättat den rättsmedicinska obduktionen av Hannu, Jukka Rajala, samt arbetat med fallet i fyra månader.
- Noterar att det finns tecken på kraftigt trubbigt våld, bl.a. mot armbågarna, med blånader och hudavskrapningar som följd. Halsens vänster sida har en kraftig blånad som sträcker framåt över axeln. Det står i dödsbeviset att döden har orsakats av avskärning av halsen plus strypning. Strupgreppet har sannolikt utövats med vänster hand med Rajala liggandes på rygg medan avskärningen samtidigt utförts med höger hand. I det här fallet har Rajala varit försvarslös p.g.a. den eternarkos han varit utsatt för. Därför saknar han motvärnsskador. Det tar mellan 30 - 60 sekunder innan man förlorar medvetandet om någon håller en duk med eter över näsa och mun. Förutsatt att man andas.
- Hur lång tid tar en styckning som denna? (Ordförande)
- Det är svårt att säga. Det som tar längst tid är att skala bort mjukdelarna från huvudet. Jag skulle gissa på ett par timmar, totalt. Avskärning av halsen har skett med kniv. Till det som sågats har eldriven motorsåg använts. Typ sticksåg. Det är ett mycket ovanligt mord. Enligt min uppfattning rör det sig om ett homosexuellt lustmord. Våldet mot könsorgan och i viss mån mot ögonen talar bl.a. för det. Att sticka och skära ut ögonen är ju inte så vanligt. Jag har också tagit prov på ändtarmen och där har påvisats förekomst av spermier.
(Därefter ber Anders Carlsson att få yttra sig.)
Citera
2018-10-25, 14:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efel 1971.

Citat:
Skaraborg 2 - Nej AC låg inte bakom Efel. Han måste ha "lånat" skivetiketten under 1971. Han blev ju dömd för upphovsrättsligt intrång.

Verkar ha varit på det sättet.

Den förut omnämnda låten gavs ut faktiskt 1971. Ser man på LP-skivorna som Stubb-Jonas orkester gav ut så var åtminstone i ett fall skivmärket Olga. Minns att skivetiketten på denna singelskiva var orangefärgad och med namnet Efel tryckt längst upp i svarta bokstäver.

Här är litet mera information om Efel:

http://musikon.se/bolag.php?ID=52
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-10-25 kl. 14:33.
Citera
2018-10-25, 18:07
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Här har jag sammanställt ett CV för Anders Carlsson:

Anders Carlsson (Född Karl Nihler) 1942-2007

1942: Föds i Värnamo, Småland. Föräldrar: Gunnar Nihler och Margit Nihler, född Hagstrand.
Gifta 1938-07-03 Föräldrarna hade ett litet företag och Karl gick på Västra Folkskolan.
"Enstöring", gick mest för sig själv på rasterna.

1946: Hävdar att han, då han och en jämnårig grannflicka "lekte doktor", fick stryk och blev
utskälld av flickans mamma.

1948: Margit Nihler avlider

1956 ca: Fantiserar om att hitta en död pojke, eller att själv döda en pojke, och skära upp
mage och könsorgan.

1958: Lurar med sig en jämnårig kamrat till familjens sommarstuga och försöker slå honom
medvetslös med ett trästycke i avsikt att skära upp kroppen. "Det blev polissak av det hela,
jag fick genomgå ett psykologsamtal vid Ryhovssjukhuset i Jönköping, varefter jag fick
åtalseftergift på grund av min ringa ålder"

1960-talet: "Förflöt utan några incidenter" "Hade ett flertal normala homosexuella
förbindelser" sic!
Skall ha varit sångare i "Ett av Smålands populäraste dansband"
1968: Gör personlig konkurs samt döms för bedrägeri. grovt bedrägeri
samt urkundsförfalskning till 1 års fängelse.

1970-talet Början: Drev ett åkeri som körde musiker till spelningar.
1970: Döms intrång i upphovsrätt
1973: Bor på Värmdö utanför Stockholm. Uppger att han vid ett tillfälle tagit upp en ung och
berusad kille i sin bil i avsikt att mörda och skära upp kroppen, men ändrat sig och förebrår
sig själv senare för att han var "feg"

1975: Döms för grovt bedrägeri samt förskingring till 1 års fängelse
1977: Gunnar Nihler avlider
1978: Döms för rattfylleri

1981: Bor i Göteborg. I Januari lurar han med sig en 17-årig kille till sin lägenhet under
förespegling att han kan erbjuda honom anställning. Försöker söva ner 17-åringen
med eter och släpa in honom i badrummet men 17-åringen kämpar sig fri och kontaktar
polis. 21 Oktober döms Nihler till fängelse för mordförsök.
(Genomgick rättspsykiatrisk undersökning och befanns frisk)

1983: Villkorligt frigiven. Ger sig på en 10-årig pojke och utsätter honom för sexövergrepp.
Åker fast och döms till fängelse. (Genomgick rättspsykiatrisk undersökning på samma
enhet och bedömdes frisk)

1985: Rånar en bank (Gävle?) och döms till psykvård. (Genomgick undersökning på en
annan enhet och bedömdes vara schizofren). På en behandlingsenhet en tid senare
bedömdes han inte vara schizofren utan haft tillfällig sinnesförvirring. Skrivs ut samma år.

1987: Bor nu i Stockholmsförorten Hässelby och har etablerat sig som manager för rockband.
I November mördar Carlsson gitarristen Hannu Rajala från bandet Shock Tilt. Utredare i fallet
var bl.a. Thorbjörn Larsson och Willy Svensk.

1988: Döms 27:e December till sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning och
sätts på Sidsjöanstalten i Sundsvall. (Rättspsykiatrisk utredning bedömer honom som paranoid
schizofren) Skall ha hamnat på avd. 83(intaget?) och/eller 84/85

1990: Rymmer under en frigång i Maj. Grips av tysk polis i Hamburg ca. 3 veckor senare.

1992: Man bedömer på Sidsjöns anstalt att han inte är schizofren utan har en abnormitet
som inte kan bedömas som sinnessjukdom: Magnifik Personlighetsstörning.

1993: Rymmer i September och tar sig med bil till Norge. Grips av Norsk polis under viss dramatik.

1994: Medverkar i TV4s Kalla Fakta och medger en del av de brott han är anklagad för i intervju
med journalisten Dick Sundevall.

1998: Blir rejält misshandlad av en gängledare som sitter på samma avdelning på Sidsjön.

2006: Drabbas av stroke. ( En dag efter att Aftonbladet publicerat en lång artikel,
"Brott vi minns", om Carlsson och hans brott)

2007: Avlider i Juli efter en tids sjukdom.

Övrigt: Studerat psykologi och sexologi. Arbetat på ett hem för pojkar (Frälsningsarmén?)
Brukat alkohol och lugnande medel. Kontakt med psykiatrin p.g.a. oro och droger.
Har varit i kontakt med prostituerade pojkar.

Diagnoser: Paranoid Schizofreni (295.30) Homosexuell, narciscisstisk och extremt farlig

Dömd nio gånger; Bedrägeri, trafikbrott, rån, olaga tvång, sexbrott mot barn

Enligt sidan http://prabook.org/

Grad., gymnasium, Gothenburg, Sweden, 1965

Managing director Carter Productions, Gislaved, Sweden, 1966-1969, Discoteque Red House, Gislaved, 1968-1969; supervising producer Bela Productions, Stockholm, 1970-1971; chairman board directors Popular Music Corp., 1972-1973; managing director Indigo Music, 1974-1975; owner Air Corps-Mgmts., since 1976; Consultant Noise International, Berlin, 1987.

Other interests: Painting, book binding, cars, motorsports

Han satt på 85. S.k. psykopatavdelning. Hade han ett barn? Var han verkligen bi-sexuell?
Senast redigerad av Crime-boy2 2018-10-25 kl. 18:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in