2018-10-24, 18:17
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Detta med förhör och händelser i ett ärende måste protokollföras FUP.

Normalt skriver första poliser på plats en HR händelserapport som många av er kanske känner igen från förundersökningsprotokoll. Många poliser skriver också PM om uppgifter som kommit till deras kännedom på plats eller saker och händelser de själva upplevt i ärendet. Allting protokollförs.
Det finns alltid ett befäl som styr arbetet ute på fält och gör snabba beslut. Ibland väljer man vittnen att följa med till stationen för förhör (som protokollförs).

Kan tänka mig att familjen, UW, barnen mm. fick komma till polisstationen för förhör som naturligtvis protokollförs. Samma gäller SD och andra som har uppgifter att lämna. Befäl avgör vilka som skall höras.

Angående SD tror jag att han initialt hade upplysningar att lämna i detta ärende och hördes som vittne eller annan. När mer uppgifter framkom så har han delgivits misstanke om inblandning i LW försvinnande. Då avbryts ofta förhöret och ett nytt påbörjas där man delger misstanke. Detta är viktigt att den hörda vet huruvida personen hörs som vittne, annan eller misstänkt.

Dina inlägg är rimliga och det låter som du är väl insatt i polisarbete. Tror du att Polisen kan ha missat topsa och kroppsbesiktiga SD vid det första anhållandet den 15:e, med tanke på att hon då "bara" varit försvunnen en kort tid? Rubricering Människorov talar iofs för en grundligare undersökning av honom som misstänkt. Vad säger din erfarenhet?
Citera
2018-10-24, 18:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Normalt skriver första poliser på plats en HR händelserapport som många av er kanske känner igen från förundersökningsprotokoll. Många poliser skriver också PM om uppgifter som kommit till deras kännedom på plats eller saker och händelser de själva upplevt i ärendet. Allting protokollförs.
Det finns alltid ett befäl som styr arbetet ute på fält och gör snabba beslut. Ibland väljer man vittnen att följa med till stationen för förhör (som protokollförs).

Kan tänka mig att familjen, UW, barnen mm. fick komma till polisstationen för förhör som naturligtvis protokollförs. Samma gäller SD och andra som har uppgifter att lämna. Befäl avgör vilka som skall höras.

Angående SD tror jag att han initialt hade upplysningar att lämna i detta ärende och hördes som vittne eller annan. När mer uppgifter framkom så har han delgivits misstanke om inblandning i LW försvinnande. Då avbryts ofta förhöret och ett nytt påbörjas där man delger misstanke. Detta är viktigt att den hörda vet huruvida personen hörs som vittne, annan eller misstänkt.

Tack för att du benar ut detta med förhör/händelser åt oss.

Jag funderar mycket över hur SD kunde ana vilka som hade kontaktat LW på kvällen.
(Ja BeholderX, det bad ju polisen SD att kontakta förstås (enl medinsyn). Helt i sin ordning.
Men resten...)

Detta att SD kontaktade dem, det måste då ha skett innan polisen kom på plats.
Citera
2018-10-24, 18:49
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Han lämnade sina uppgifter till polispatrullen redan på tisdag morgon/FM och vart senare inhämtad till förhör under tisdag EM.
Varför är du säker på att han inte förhörts som vittne initialt?

Citat:
Hört av dom på plats...

Att SD kan ha hörts upplysningsvis på plats vid LW är möjligt. Men att det skulle vara ett regelrätt förhör redan då, nej knappast. Det brukar ske på polisstation. Vi tolkar således förhör annorlunda. Men inte så viktigt i sammanhanget. SD kan ha lämnat vissa uppgifter till polis på förmiddagen. Det är dock inte samma sak som att Polis höll förhör med honom.

EDIT: se KSP:s mer utförliga inlägg nyss.
Citera
2018-10-24, 18:54
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag funderar mycket över hur SD kunde ana vilka som hade kontaktat LW på kvällen.
(Ja BeholderX, det bad ju polisen SD att kontakta förstås (enl medinsyn). Helt i sin ordning.
Men resten...)

Jag ställer mig mycket tvivlande till att Polis bad SD agera utredare genom att delegera sådana uppgifter till honom. Medinsyns uppgifter ser jag inte som särskilt trovärdiga.
Citera
2018-10-24, 19:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag ställer mig mycket tvivlande till att Polis bad SD agera utredare genom att delegera sådana uppgifter till honom. Medinsyns uppgifter ser jag inte som särskilt trovärdiga.

Nej, eller hur?
Jag var ironisk. Men det var inte lätt att fatta kanske.
Tror inte en sekund på detta.
Citera
2018-10-24, 19:44
Medlem
Citat:

Men resten...)

Ja det är ju lite skumt att SD kontaktade Beholder x (JH) direkt, men jag tror INTE polisen bad SD om detta!
SD visste såklart om att LW skulle till Norge med honom, vilket nog var en orsak till hans ilska, chattande och sedan ev att han gick hem till LW mitt i natten.

SD agerar verkligen som en skyldig människa gör, annars är man inte så oerhört energisk att hjälpa till och förklara att man är oskyldig.
Citera
2018-10-24, 19:52
Medlem
Citat:

Kan du utifrån Tinna-Ninnas länkar avgöra om något av de tidiga dokumenten har blivit offentliga? Det är överstryket och står utgår på några. Tänker att TiNi ville förmedla något mer än ett datum...
Citera
2018-10-24, 20:06
Medlem
Reimers avatar
Det finns totalt 15 dokument att hämta ut från TR i Örebro gällande fallet.

Den 12/6 var det sista aktbilagan som egentligen berörde fallet något, ett förordande som målsägarbiträde till någon, sedan kommer två aktbilagor där åklagaren kort säger att förundersökningen fortsätter.

Den första aktbilagan inkom till TR den 22/8-2018 den andra i måndags den 22/10-2018.

Citat:
Svar på föreläggande i mål B 2705

Förundersökning pågår alltjämt. I
dagsläget kan jag inte ge besked om när ett
eventuellt åtal kan väckas.
/Åsa Hiding

Det kan vara som så att MGM,s advokat har skött sitt jobb och legat på TR för att få "skäligen misstänkt" undanröjt, därav krattandet av polisen i förra veckan.

Kort sagt, ett försök att ge sken av att förundersökningen rullar på normalt.
Citera
2018-10-24, 20:32
Medlem
Lånar ett stycke ur ett inlägg som Philomena postade kl 15:35 idag (fetningen är min):

<också varit så upprörd att jag blivit känslomässigt styrd, känt hat mot en man som haft en besvärande historik med min vän samt dessutom fortsatt att vara polisens ende MGM. Därtill kanske det inte heller är så konstigt om man i den positionen hamnar i polemik med personer som då vill försvara denne person. Utifrån detta så finner jag inget konstigt i Sh.Holmes agerande i tråden såsom en vän till den mördade kvinnan ifråga. Det är inget konstigt med att reagera så. Liksom, det är inget konstigt att SDs och HDs vänner som EGT m fl reagerar känslomässigt och hamnar i polemik med den andra sidan. Att det pågår skyttegravskrig i tråden om det finns folk här från båda sidor är inget konstigt.>

Tvärtemot vad en del i tråden anser om mig som tillhörande "SD-gänget", så har jag öht aldrig "försvarat" SD. Jag har däremot, med näbbar och väl vässade klor, försvarat SD:s rätt att som odömd privatperson slippa att här i tråden bli beskriven som LW:s mördare.
Ännu är han inte åtalad, än mindre dömd.

Frågor på det, någon?

Edit: Gör ett litet tillägg och där jag i första hand riktar mig till flashbackfollower (inlägget kl 15:55).
Det är intressant att notera att när jag påpekar att det i kristliga sammanhang -och som ju LW i allra högsta grad får sägas ha varit en del av- är fullständigt otänkbart att man som vigselförrättare går i säng med en av parterna man vigt, jag då inte får nån återkoppling i den frågan.
Ingen av alla trådddeltagarna vill diskutera just den biten, utan istället anses jag baktala och kränka LW.
Min poäng är att LW:s beslut att gå i säng med SD kan ha väckt mycket starka känslor hos religiösa fanatiker, men eftersom huvuddelen av tråddeltagarna har SD som enda tänkbara gärningsperson, så skygglappar man sig totalt.
Jag är f ö idag inte medlem i nån församling.
Senast redigerad av Carinah78 2018-10-24 kl. 20:54.
Citera
2018-10-24, 20:42
Bannlyst
Citat:
Jag kan bara svara för mig och det jag har hört.

Jag har haft vetskap att dom pratade om USA redan tidig vår/vinter, men funderade på om jag minns rätt. Men i somras så pratade vi med en geocachare från Örebro och hen sa att HD och SD pratade om resan på ett event i vintras redan. Hens exakta ord var, mer eller mindre som mina: "Jag vill starkt minnas att Davidssonarna pratade om USA i vintras på eventet xxxxx".

LW pratade om Norge på Läcköeventet. Det var då tankarna föddes om Norge tolkade dom som hörde dialogen. Inget om USA ska ha nämnts.

Läste om en som köpt en resa till USA och stavade sitt namn fel och fick inte åka. Tror inte HD skulle få åka på en biljett där det står LW....

Enligt min "uppgiftslämnare", närstående till SD/HD så ansökte och beviljades HD ledigt redan i vintras. HD var på jobbet måndag och tisdag. Resan var på onsdag morgon.
HD har, förutom sjukskrivningen på 100% fram mot semestern och just innan semestern gått in på 50%, men efter semestern jobbat 100%. HD har ett par sjukdagar efter semestern men inte mer.
… [ Visa mindre ]

Citat:
" HD var på jobbet måndag och tisdag. Resan var på onsdag morgon." säger du.

TinnaNinna85, 18/10:

"Nej HD sökte inte ledigt 3 månader innan.!
HD sjukanmälde sig 14Maj.
Tagga ner så aggressiv du är 😳
"

https://www.flashback.org/p65570131#p65570131

Det går stick i stäv mot vad Tinna säger.
Hur säker är du?

HD sjukanmälde sig den 14Maj
HD arbetade verken helgen innan eller på
tisdagen och onsdagen.
Det vi skrivit här står vi till och tänker inte ändra oss ej heller gå i konflikt med dej EGT.
Citera
2018-10-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Min poäng är att LW:s beslut att gå i säng med SD kan ha väckt mycket starka känslor hos religiösa fanatiker, men eftersom huvuddelen av tråddeltagarna har SD som enda tänkbara gärningsperson, så skygglappar man sig totalt.

Tänker du dig det som ett möjligt motiv?

Religiösa fanatiker slår ihjäl henne bakom ett plank för att återupprätta församlingens och pastorämbetets heder inför Gud?

Något sådant? Det låter inte som ett speciellt hett spår i så fall måste jag säga.
Citera
2018-10-24, 20:56
Medlem
Snor-Johans avatar
Postare som andanom ondgjort sig om den uppretade tonen i tråden förtjänar en kommentar.

Kanske har "bråken" något samband med att några synnerligen flitiga postare upprepat "Det är SD som är GM" eller "tror det är SD som är GM in absurdum sida upp och sida ner ." " Det är nedlåtande att påföra läsarna något så trånghuvat att dom/jag/vi inte begriper det som skrivit flera hundra ggr vardera. Det tillför bara irritationer att skräpa ner tråden med att med en papegojas envishet upprepa: "det är SD som är mördaren hoppas mordet klaras upp"

Vidare är dom illvilliga inläggen inte för tråden välgörande spekulationer och analyser om vad dom förevarit mordet utan poster endast i ond avsikt att misskreditera MGM. Det om något polariserar tråden och väcker iaf min avsky. Så beter sig inte vuxna människor ens bakom anonymitet. Måhända i andras värld dock inte i min där man ställt till svars för oförsvarligt baktaleri.

Värt att tillägga för dom med minnesbegränsning : Jag har inte avskrivit SD som GM . Tråden har utvecklats till att ha som obligatorium att spamma: " SD är mördaren vilket görs i vart och vartannat inlägg. Gör man inte det bannas man och får oförskämt det kladdiga epitet SD-sekten slängt i ansiktet som vore det en sur gädda.

Anonymiteten i sociala media har inneburit en renässans för skamlöst ociviliserade, hämdlystna lynchmobbar. Det är flockbeteenden vi alla evolutionärt bär och som historiskt legat till grund för obeskrivligt lidande innan den rättsskipning vi känner idag utvecklats.

Undertill till enkel förkovran för dom som känner sig träffade i ovanliggande beskrivning:

"En brottmålsprocess ställer stora krav på de involverade parterna. När människors frihet och ära står på spel är det viktigt att allt går rätt till och att ingen döms oskyldig. Detta då de flesta moderna stater strävar efter att vara en rättsstat."

" Den allmänna huvdregeln säger att det skall vara bevisat ”bortom rimligt tvivel” att gärningsmannen är skyldig. Detta uttryck myntades av HD i ett rättsfall på 1980 talet och kommer ursprungligen från amerikansk och engelsk rätt där det kallas ”beyond reasonable doubt"
https://www.minilex.se/a/bortom-rimligt-tvivel

Måhända länken undertill är intressant inte bara för mig utan även för tråden av visst intresse. Eller varför inte till trådens snille tillika kvinnosakskämpe Sh.Holmes som upprepat anklagat mig för att uppmuntra kvinnomisshandel.

"Mäns våld mot kvinnor i nära relationer. En komparation över tid" 1975 till nutid
https://www.brottsoffermyndigheten.se/projektkatalog/fran-effektiv-rattskipning-till-rattskipning-med-forhinder-mans-vald-mot-kvinnor-i-nara-relationer-e n-komparation-over-tid
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-24 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in