2018-10-23, 20:32
Medlem
Med hemmafru menas att hänga på lokala kafeet med dom andra så kallade hemmafruarna medans robotdamsugaren får slita på hemma.
Citera
2018-10-23, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Enligt SCB's senaste undersökning från i våras så har SD stöd av 8,7 procent av kvinnor 18-29 år. Och då brukar SCB underskatta stödet till SD.

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0201__ME0201B/Partisympati051/?rxid=208a1879-6c35-4521-8bc7-32927e05f78c

Men denna tråd bör inte handla om SD utan om hemmafruidealet.

Hoppla, det var ett tigersprång det!!

En femdubbling på två år!!

Cheezus!
Citera
2018-10-23, 20:36
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Att dom vill vara hemma och lata sig tror jag säkert - Helst ska man ha en partner som drar in enorma mängder deg också, så att man kan få ägna sig åt saker som är roligt i stället för att jobba. Skulle inte säga det har något med ett konservativt synsätt att göra - bara att det strävas mot ökad bekvämlighet. Det går inte att jämföra att vara "hemmafru" idag mot förr. Idag innebär begreppet att man klickar på en knapp för att dra igång robotdammsugaren, gör en Grandiosa-pizza i ugnen, och sitter hemma och tittar på kattvideos på Youtube hela dagarna.

Jag gissar på att personerna vill gå hemma, lämna barnen på förskolan och på sin fria tid satsa på att slå igenom som influencer Samtidigt ska hushållet vara jämställt så när mannen kommer hem ska han dra igång middagen och hjälpa att städa om paret inte har råd med städhjälp två till tre gånger i veckan. Gissar på att det är väldigt få som vill vara en riktig hemmafru.
Senast redigerad av jay.simpson 2018-10-23 kl. 20:47.
Citera
2018-10-23, 20:36
Medlem
Hamsterbolls avatar
Ja, och det här har jag sagt länge! Vanliga kvinnor vill vara hemma med barnen. Media/vänster/influencer/design/blogg-kvinnor vill jobba och lämna barnen på dagis.

Jag hade gärna varit hemmafru. Men är i alla fall hemma med barnen så länge det är möjligt. Sedan har jag ett jobb att gå tillbaka till.
Citera
2018-10-23, 20:43
Medlem
Naknekejsarens avatar
Har inte märkt av något sådant i Stockholm i alla fall.

Ung konservativ kvinna är väl en ovanlighet, även ifall unga liberal/vänsterkvinnor låter allt mer ängsliga och förvirrade kring vad de är med att skapa och inte så självsäkra som för bara en sådär 5 år sedan.

Finns väl mycket få unga män som är villiga annars att ta på sig ansvaret för hela familjens finanser, att överhuvudtaget vilja skaffa sig familj är ju en ovanlighet bland unga män.

För att det ska vara värt det så krävs det saker från kvinnan, exempelvis att hon lagar god mat (vägen in i en mans hjärta sägs det i Sydeuropa). Har aldrig stött på en ung svensk kvinna som lagar godare mat än jag själv lagar, i regel lagar unga män godare mat än kvinnor har jag märkt.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2018-10-23 kl. 20:46.
Citera
2018-10-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja, och det här har jag sagt länge! Vanliga kvinnor vill vara hemma med barnen. Media/vänster/influencer/design/blogg-kvinnor vill jobba och lämna barnen på dagis.

Jag hade gärna varit hemmafru. Men är i alla fall hemma med barnen så länge det är möjligt. Sedan har jag ett jobb att gå tillbaka till.

Ingen förbjuder dig att vara hemmafru.

Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Har inte märkt av något sådant i Stockholm i alla fall.

Ung konservativ kvinna är väl en ovanlighet, även ifall unga liberal/vänsterkvinnor låter allt mer ängsliga och förvirrade kring vad de är med att skapa och inte så självsäkra som för bara en sådär 5 år sedan.

Finns väl mycket få unga män som är villiga annars att ta på sig ansvaret för hela familjens finanser, att överhuvudtaget vilja skaffa sig familj är ju en ovanlighet bland unga män.

Som flera andra påpekat i tråden: med hemmafru åsyftas kvinnor som inte vill ha ett vanligt jobb utan vill livstilsblogga, dricka kaffelatte, göra instagram-postningar och tjäna pengar som influencer alternativt lyxhustru.
Citera
2018-10-23, 20:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utmaningen

Som flera andra påpekat i tråden: med hemmafru åsyftas kvinnor som inte vill ha ett vanligt jobb utan vill livstilsblogga, dricka kaffelatte, göra instagram-postningar och tjäna pengar som influencer alternativt lyxhustru.

Ahh, ja. Mannen som gifter sig med en sådan självupptagen diva är ju inte särskilt smart.

Men att arbeta är ju inte roligt, och SJW generationen har mindre jävlaranamma än någon annan generation. Givet att lyxjobben som inte är jobb hyllas högst.

Ser man på fascinationen bland unga tjejer för kändisar som inte behövt bli bra på något för att nå kändisskap (Kardashians, paradise hotel, etc) så förstår man att det kretsar kring en törst efter path of least resistance till lyxlivet.

Män å andra sidan söker ofta att tvärtom drömma om att slita likt sina förfäder utan någon uppenbar vinning, som exempelvis Bear Grylls och survivalism nya popularitet bland unga män.
Citera
2018-10-23, 20:59
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Och det finner sig tydligen SD i. Nåväl, om fyra år får du möjlighet att hämnas på sossen som slängde din röst. Då kan du rösta på SD igen och då kommer de allt få se.

Haha. Ja, troligen kommer det vara hälften fd sossar som kommer hämnas på sig själva, då svenska LO-arbetaren är båda partiernas främsta väljarkår.

Låt Stefan Löfven navigera skeppet i lågkonjuktur 2018-2022 så simmar de alla över till folkhemsromantikerna med brunnare båt.

Snart finns det dock tillräckligt många litterärt brunna för att sossarna inte längre kommer behöva svenska arbetares röster. De kan då bli arbetslöspartiet (ifall de inte redan är det).

Svenska kvinnor å andra sidan blir väl SDare enbart när de har barn, vilket är ganska sent (typ 35+) och ifall de då inte har råd att köpa sin son/dotter bort från mångkulturen och därmed ha råd att behålla hög "god och antirasistisk" social status.

Allvarligt, cirkusen blir bara intressant när SDare vaknar ifrån folkhemsromantiken och upptäcker att ingenting någonsin kommer återvända till att bli som det varit och att Åkessons drömmeri om assimilation av muslimer till att bli vanliga svenssons är lika larvigt som alla andra partiernas integrationspolitik.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2018-10-23 kl. 21:04.
Citera
2018-10-23, 20:59
Medlem
franges avatar
Det skulle mycket väl kunna vara möjligt - med tanke på sen 80-, 90- och 00-talisternasfetisch för feminism och genusdravel så kommer deras ungar att revoltera starkt mot vad som föräldrarna tycker är hippt. Det är knappast någonting nytt historiskt utan snarare helt naturligt.

Citat:
Och det finner sig tydligen SD i. Nåväl, om fyra år får du möjlighet att hämnas på sossen som slängde din röst. Då kan du rösta på SD igen och då kommer de allt få se.

Eller så blir det ganska snart, med ett förmodat nyval på ingång. Till och med de röda gammelmedierna börjar skriva om det allt mer och mer nu.
Citera
2018-10-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ahh, ja. Mannen som gifter sig med en sådan självupptagen diva är ju inte särskilt smart.

Men att arbeta är ju inte roligt, och SJW generationen har mindre jävlaranamma än någon annan generation. Givet att lyxjobben som inte är jobb hyllas högst.

Ser man på fascinationen bland unga tjejer för kändisar som inte behövt bli bra på något för att nå kändisskap (Kardashians, paradise hotel, etc) så förstår man att det kretsar kring en törst efter path of least resistance till lyxlivet.

Män å andra sidan söker ofta att tvärtom drömma om att slita likt sina förfäder utan någon uppenbar vinning, som exempelvis Bear Grylls och survivalism nya popularitet bland unga män.

Ja, sådana kvinnor ser smarta män till att välja bort. Bara kolla på Kanye West som får regelbundna offentliga psykbryt sedan han gifte sig med Kim Kardashian.
Citera
2018-10-23, 21:12
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Klart som fan alla vill vara hemmasittande soffpotatisar när man har internet och TV, mobiltelefoner idag. Ta bort dessa 3 faktorer så ska vi se hur roligt det är att sitta hemma och glo mellan 4 väggar,

Bortskämda luftsugande två benta öl-drickande jävla parasiter.
Citera
2018-10-23, 21:20
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Huskvinna syftar inte på hemmafru. Det är en omskrivning av epitetet "husblatte" dvs en kvinna som sviker det feministiska systerskapet. Det handlar om en växande revolt bland unga kvinnor mot likhetsfeminismen och dess ihärdiga försök att stöpa om dem. Krönikören har missuppfattat allt.

Som det står i originalartikeln:

https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/huskvinnans-aterkomst-och-konservatismens-forbjudna-lockelse/

Huskvinna har inget med hemmafru att göra alls. Hur många familjer har ens råd att leva på en lön i Sverige idag?
Min.

Frun är en äkta hemmafru.

Maten står varm på bordet när jag kommer hem från jobbet. (Oavsett när det är på dygnet)

Det luktar nytvättat, bakat eller nystädat när man kommer hem.
Helgerna spenderas med familjemys istället för städning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in